Editura Universitara Management strategic. Manual de studiu individual

30,82 Lei

Editura: Universitară

Autor: Gheorghita Caprarescu, Daniela Georgiana Stancu, Georgiana Aron

ISBN: 978-606-591-461-2

DOI: 10.5682/9786065914612

Anul publicării: 2012

Editia: I

Pagini:

Momentan indisponibil
Cod Produs: 9786065914612 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Evolutia conceptiilor referitoare la intreprindere, de la abordarea materialista catre cea sistemica si contextuala, a dat nastere unei noi viziuni: intreprinderea este o fiinta economico-sociala care se naste, se dezvolta, se maturizeaza si dispare intr-un anumit mediu.
La fel ca si fiintele umane, fiintele organizationale dispun, la nastere, de un anumit potential pe care, prin educatie si comportament, il pot multiplica sau risipi. La nivelul firmei, educatia consta in capacitatea de a invata, de a acumula competente; comportamentul concretizeaza modul in care firma valorifica aceste competente in functie de mediul in care actioneaza.
Caracteristicile constructive, specificul activitatii, nivelul, diversitatea si complexitatea competentelor, strategia si tactica, cultura si etica in afaceri sunt elementele care diferentiaza firmele apartinand aceluiasi domeniu, conferindu-le identitatea, personalitatea fiintei organizationale.
A conduce firma spre succes inseamna a cunoaste si a valorifica potentialul vizibil si invizibil al firmei care sustine identitatea, unicitatea fiecarei firme in parte.
In acelasi timp, managementul firmei este supus multiplelor influente ale mediului in care actioneaza. Contextul actual in care evolueaza firmele – indiferent de marime, obiect de activitate si localizare – se caracterizeaza prin mutatii profunde. Specialistii sunt de acord in a admite ca anii ’70- ’80 au reprezentat o ruptura dramatica fata de anii prosperitatii glorioase ce a urmat celui de-al doilea razboi mondial. Era productiei de masa, a produselor standardizate, a cresterilor si a profiturilor sigure, era ce a caracterizat sistemele de productie organizate dupa modelul fordian, al benzii rulante, este de domeniul trecutului. Transformarilor profunde din sistemele economice li s-au adaugat adevarate socuri politice si sociale – caderea comunismului in Europa de Est fiind doar unul dintre ele – ceea ce face ca mediul cu care se confrunta firmele sa fie din ce in ce mai complex si mai impredictibil. Pentru a face fata complexitatii firma a fost obligata sa adopte o viziune care-i depaseste frontierele, care-i prelungeste si ii conexeaza obiectivele, constrangerile si oportunitatile cu cele ale mediului in care evolueaza.
„Managementul intreprinderilor este tributar influentelor unor fenomene multiple: economice, sociale, tehnico-stiintifice, de mediu etc.
Factorii care influenteaza managerii intreprinderilor in acest inceput de secol XXI sunt legati intre ei, intrepatrunsi. Intre acestia doua dimensiuni devin dominante: mondializarea accelerata a activitatilor umane si cresterea puternica a tehno-stiintei. Si una si cealalta intensifica concurenta”.
Evolutia firmei intr-un mediu complex, incert si instabil pune in fata firmei problema acuta a cunoasterii si a „administrarii dezordinii si haosului”.
Intr-un asemenea context, managementul reconceput ca un proces axat pe viitorul organizatiei intr-un mediu dinamic, impredictibil si, cel mai adesea, neprietenos, devine   elementul fundamental al mentinerii si dezvoltarii firmei.
Este motivul pentru care managementul strategic inlocuieste viziunea clasica a managementului intors exclusiv catre propria persoana, catre mediul intern al firmei.
  • Management strategic. Manual de studiu individual

    Descarca
GHEORGHITA CAPRARESCU - Coordonator 
DANIELA GEORGIANA STANCU 
GEORGIANA ARON

 

INTRODUCERE / 9

Unitatea de invatare 1
CADRUL CONCEPTUAL AL MANAGEMENTULUI STRATEGIC
/ 11
1.1. Introducere / 11
1.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare / 11
1.3. Continutul unitatii de invatare / 12
1.3.1. Managementul strategic: definire, necesitate, avantajele practicarii / 12
1.3.2. Evolutia tehnicilor specific / 13
1.3.3. Cadrul conceptual specific / 15
1.4. Indrumator pentru autoverificare / 22

Unitatea de invatare 2
STRATEGIA, INSTRUMENT CENTRAL AL MANAGEMENTULUI
/ 26
2.1. Introducere / 26
2.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare / 26
2.3. Continutul unitatii de invatare / 7
2.3.1. Definirea conceptului de strategie / 27
2.3.2. Componentele strategiei / 28
2.3.3. Asemanari si deosebiri intre strategia afacerilor si strategia militara / 34
2.4. Indrumator pentru autoverificare / 35

Unitatea de invatare 3
ANALIZA CAPABILITATII STRATEGICE A FIRMEI DE COMERT ȘI TURISM
/ 39
3.1. Introducere / 39
3.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 40
3.3. Continutul unitatii de invatare / 40
3.3.1. Identificarea firmelor de comert si turism / 40
3.3.2. Analiza diagnostic, metoda de evaluare a capabilitatii strategice a firmei de comert si turism / 43
3.4. Indrumator pentru autoverificare / 46

Unitatea de invatare 4
ANALIZA CAPABILITATII STRATEGICE A FIRMEI DE COMERT ȘI TURISM
/ 49
4.1. Introducere / 49
4.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare  timp alocat / 50
4.3. Continutul unitatii de invatare / 50
4.3.1. Analiza vocatiei firmei / 50
4.3.2. Segmentarea strategica si analiza vocatiei atractivitatii DAS / 54
4.3.3. Analiza lantului valorii / 56
4.4. Indrumator pentru autoverificare / 59

Unitatea de invatare 5
ANALIZA MEDIULUI EXTERN
/ 61
5.1. Introducere / 61
5.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 62
5.3. Continutul unitatii de invatare / 62
5.3.1. Definirea, caracteristicile si variabilele mediului extern / 62
5.3.2. Componentele si influentele mediului exetern general asupra firmei de comert si turism / 64
5.4. Indrumator pentru autoverificare / 67
 
Unitatea de invatare 6
ANALIZA MEDIULUI EXTERN
/ 70
6.1. Introducere / 70
6.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 71
6.3. Continutul unitatii de invatare / 71
6.3.1. Influentele mediului extern general asupra firmei de comert si turism / 71
6.3.2. Analiza mediului extern specific al firmei de comert si turism / 72
6.3.3. Analiza pietei specific / 76
6.4. Indrumator pentru autoverificare / 79

Unitatea de invatare 7
ANALIZA CORELATA A CAPABILITATII STRATEGICE SI A MEDIULUI EXTERN  AL FIRMEI DE COMERT ȘI TURISM
/ 83
7.1. Introducere / 83
7.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 83
7.3. Continutul unitatii de invatare / 84
7.3.1. Analiza matriceala / 84
7.3.2. Analiza portofoliului de activitati / 86
7.4. Indrumator pentru autoverificare / 89

Unitatea de invatare 8
ANALIZA CORELATA A CAPABILITATII STRATEGICE SI A MEDIULUI EXTERN AL FIRMEI DE COMERT ȘI TURISM
/ 92
8.1. Introducere / 92
8.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 92
8.3. Continutul unitatii de invatare / 93
8.3.1. Selectarea domeniilor de activitate strategic / 93
8.3.2. Stabilirea tipului de strategie pentru fiecare DAS / 94
8.4. Indrumator pentru autoverificare / 95

Unitatea de invatare 9
TIPURI DE STRATEGII
/ 97
9.1. Introducere / 97
9.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 97
9.3. Continutul unitatii de invatare / 98
9.3.1 Stragii la nivelul firmei / 98
9.3.2 Determinantii endogeni si exogeni ai strategiei / 98
9.4. Indrumator pentru autoverificare / 100

Unitatea de invatare 10
TIPURI DE STRATEGII
/ 103
10.1. Introducere / 103
10.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 103
10.3. Continutul unitatii de invatare / 104
10.3.1. Strategii de afaceri / 104
10.3.2. Strategii functionale / 107
10.4. Indrumator pentru autoverificare / 109
 
Unitatea de invatare 11
MODEL METODOLOGIC DE ELABORARE A STRATEGIEI
/ 111
11.1. Introducere / 111
11.2. Obiectivele si competentele unitatii de invatare timp alocat / 111
11.3. Continutul unitatii de invatare / 112
11.3.1. Definire, trasaturi si tipuri de pilotaj global strategic / 112
11.3.2. Principiile pilotajului global strategic / 113
11.3.3. Etapele pilotajului global strategic / 115
11.4. Indrumar pentru autoverificare / 118

RASPUNSURI LA TESTELE DE EVALUARE/AUTOEVALUARE / 121

Evolutia conceptiilor referitoare la intreprindere, de la abordarea materialista catre cea sistemica si contextuala, a dat nastere unei noi viziuni: intreprinderea este o fiinta economico-sociala care se naste, se dezvolta, se maturizeaza si dispare intr-un anumit mediu.
La fel ca si fiintele umane, fiintele organizationale dispun, la nastere, de un anumit potential pe care, prin educatie si comportament, il pot multiplica sau risipi. La nivelul firmei, educatia consta in capacitatea de a invata, de a acumula competente; comportamentul concretizeaza modul in care firma valorifica aceste competente in functie de mediul in care actioneaza.
Caracteristicile constructive, specificul activitatii, nivelul, diversitatea si complexitatea competentelor, strategia si tactica, cultura si etica in afaceri sunt elementele care diferentiaza firmele apartinand aceluiasi domeniu, conferindu-le identitatea, personalitatea fiintei organizationale.
A conduce firma spre succes inseamna a cunoaste si a valorifica potentialul vizibil si invizibil al firmei care sustine identitatea, unicitatea fiecarei firme in parte.
In acelasi timp, managementul firmei este supus multiplelor influente ale mediului in care actioneaza. Contextul actual in care evolueaza firmele – indiferent de marime, obiect de activitate si localizare – se caracterizeaza prin mutatii profunde. Specialistii sunt de acord in a admite ca anii ’70- ’80 au reprezentat o ruptura dramatica fata de anii prosperitatii glorioase ce a urmat celui de-al doilea razboi mondial. Era productiei de masa, a produselor standardizate, a cresterilor si a profiturilor sigure, era ce a caracterizat sistemele de productie organizate dupa modelul fordian, al benzii rulante, este de domeniul trecutului. Transformarilor profunde din sistemele economice li s-au adaugat adevarate socuri politice si sociale – caderea comunismului in Europa de Est fiind doar unul dintre ele – ceea ce face ca mediul cu care se confrunta firmele sa fie din ce in ce mai complex si mai impredictibil. Pentru a face fata complexitatii firma a fost obligata sa adopte o viziune care-i depaseste frontierele, care-i prelungeste si ii conexeaza obiectivele, constrangerile si oportunitatile cu cele ale mediului in care evolueaza.
„Managementul intreprinderilor este tributar influentelor unor fenomene multiple: economice, sociale, tehnico-stiintifice, de mediu etc.
Factorii care influenteaza managerii intreprinderilor in acest inceput de secol XXI sunt legati intre ei, intrepatrunsi. Intre acestia doua dimensiuni devin dominante: mondializarea accelerata a activitatilor umane si cresterea puternica a tehno-stiintei. Si una si cealalta intensifica concurenta”.
Evolutia firmei intr-un mediu complex, incert si instabil pune in fata firmei problema acuta a cunoasterii si a „administrarii dezordinii si haosului”.
Intr-un asemenea context, managementul reconceput ca un proces axat pe viitorul organizatiei intr-un mediu dinamic, impredictibil si, cel mai adesea, neprietenos, devine   elementul fundamental al mentinerii si dezvoltarii firmei.
Este motivul pentru care managementul strategic inlocuieste viziunea clasica a managementului intors exclusiv catre propria persoana, catre mediul intern al firmei.

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!