Dezvoltarea economica reprezinta astazi o realitate, o certitudine, dar si o stare de spirit prin care societatea reuseste sa asigure mijloacele necesare unei vieti mai bune cu ajutorul unor procese de natura sociala, economica si institutionala. Urmand aceleasi principii, dezvoltarea economica a unui oras nu inseamna altceva decat un mijloc pentru atingerea obiectivelor economice ale comunitatii din care acesta este alcatuit in ceea ce priveste veniturile, rata de ocupare a fortei de munca, productivitatea, gradul de colectare a taxelor, consumul locuitorilor si accesibilitatea acestora la diverse bunuri si servicii, calitatea mediului etc. Activitatea economica este, in acelasi timp, stric legata de gradul de mobilitate intrucat transportul este acela care uneste oameni, afaceri si resurse. In acest context, politicile axate pe masuri de imbunatatire ale transportului sunt considerate de cele mai multe ori a reprezenta una dintre modalitatile optime de sustinere a obiectivelor economice ale unui oras. Desi transportul contribuie intr-o mare masura la productivitatea economica, totusi, el genereaza costuri economice si sociale semnificative. Acesta este nivelul la care trebuie facuta distinctia intre accesibilitate si mobilitate. Ne dorim sa avem acces la o gama cat mai variata de produse si servicii, insa trebuie sa tinem cont a nu ingradi mobilitatea oamenilor si a resurselor prin gasirea unui echilibru intre eficienta si necesitatile de transport. Acest lucru presupune ca transportul sa atinga dimensiuni durabile prin punerea in comun a atributiilor specifice fiecarui actor participant la procesul de luare a deciziilor in acest domeniu.
Toate aceste aspecte constituie premisele de la care am pornit, precum si motivul pentru care am ales teza de doctorat cu titlul “Sinergii ale transportului urban durabil in Romania”. Importanta transportului in economie a crescut exponential in ultimii ani si are dimensiuni greu de marginit, acesta avand implicatii intr-o multitudine de directii; poate afecta legaturile dintre resurse, forta de munca, afacerile anumitor firme, clientii, cheltuielile acestora sau modul in care o anumita zona este utilizata si chiar viata cetatenilor etc. De aceea, respectarea cerintelor dezvoltarii durabile trebuie sa fie parte integranta a tuturor proceselor aplicate in economie si implicit in sectorul transporturilor.
Intregul ansamblu de obiective si optiuni strategice propuse prin teza de doctorat corespund tintelor fixate in cadrul documentelor mentionate si o plaseaza intr-o actualitate teoretica si practica, in plan stiintific si metodologic. Astfel, scopul tezei a fost de a aduce intr-o cat mai mare masura o contributie la cunoasterea in profunzime a domeniului transporturilor printr-o cercetare stiintifica minutioasa si exemple practice, imbinate armonios cu teoria, printr-o modelare matematica a indicatorilor relevanti din sectorul vizat, dar si prin emiterea unor recomandari la nivel de strategie de dezvoltare la baza careia sa se afle o sinergie obtinuta prin cooperarea mai multor institutii ale caror activitati influenteaza dezvoltarea transporturilor si siguranta acestora. De asemenea, prin intermediul rezultatelor cercetarii si a strategiei propuse am urmarit sa ofer solutii viabile pentru imbunatatirea calitatii vietii locuitorilor Municipiului Bucuresti printr-un transport durabil bazat pe un grad ridicat al sigurantei rutiere.