Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Reforma guvernanţei corporative în sectorul public românesc. Studiu aplicat asupra OUG 109/2011

Editura Universitară
50,00 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: coord. Doina Maria Tilea

Ediția: I

Pagini: 266

Anul publicării: 2025

ISBN: 978-606-28-2025-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062820251

În stoc
Cod Produs: 9786062820251 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvânt înainte
  • Cuprins
  • Review-uri (0)
În ultimele două decenii, guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a devenit un subiect central al reformelor administrative și economice din statele membre ale Uniunii Europene. În acest context, România s‑a angajat într‑un proces amplu de modernizare și aliniere la standardele internaționale, adoptând Ordonanța de Urgență nr. 109/2011 pentru a remedia disfuncționalitățile sistemice din sectorul întreprinderilor publice. Aceasta urmărește îmbunătățirea transparenței, eficienței și responsabilității manageriale.
Lucrarea de față oferă o analiză detaliată și actualizată a acestui act normativ, reflectând modificările legislative și instituționale apărute până în prezent. Scopul principal al acestei cărți este de a facilita înțelegerea logicii interne a ordonanței, explicând conceptele‑cheie ale guvernanței corporative și mecanismele de control democratic asupra activității întreprinderilor publice.
Structura lucrării răspunde atât cerințelor teoretice, cât și celor practice. Aceasta debutează cu o analiză a cadrului conceptual al guvernanței corporative, continuând cu o prezentare sistematică a reglementărilor privind selecția și mandatul administratorilor și directorilor, drepturile și obligațiile autorităților tutelare și rolul instituțional al AMEPIP. Sunt evidențiate, de asemenea, elemente inovatoare, precum indicatorii de performanță, contractele de mandat, tabloul de bord și separarea clară între interesele publice și cele comerciale.
Prin acest nou cadru normativ, s‑a urmărit profesionalizarea conducerii întreprinderilor publice și o gestionare mai eficientă a resurselor financiare ale statului. Într‑un context actual în care sustenabilitatea bugetară și buna guvernanță sunt imperative transversale în sectorul public, relevanța Ordonanței nr. 109/2011 rămâne incontestabilă.
Această carte nu doar transmite cunoștințe, ci invită și la o reflecție critică asupra modului în care statul român își exercită rolul de acționar, proprietar și reglementator. Astfel, ea devine un instrument esențial pentru practicieni, decidenți și toți cei interesați de modernizarea administrației publice și consolidarea statului de drept în România.
Informatii conformitate produs
  • Reforma guvernanţei corporative în sectorul public românesc. Studiu aplicat asupra OUG 109/2011

    Descarcă

Adoptarea Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a marcat un punct de cotitură în procesul de modernizare a administrației publice din România. Într‑un context economic tensionat, în care eficiența utilizării resurselor publice și alinierile la bunele practici internaționale deveneau imperative, această ordonanță a oferit un cadru juridic inovator și necesar.
Motivația personală pentru realizarea acestei lucrări pornește din preocuparea constantă pentru profesionalizarea administrației publice și pentru aplicarea corectă a principiilor de guvernanță în instituțiile statului. Consider că modernizarea reală a aparatului public nu poate avea loc fără reguli clare, aplicate riguros, dar și înțelese în profunzime de cei care le implementează.
Lucrarea de față își propune să analizeze, într‑o manieră riguroasă și aplicată, prevederile Ordonanței nr. 109/2011, oferind atât repere juridice și doctrinare, cât și instrumente practice pentru selecția, evaluarea și responsabilizarea conducerii întreprinderilor publice.
Această publicație este rezultatul unei colaborări extinse cu cadre didactice și cercetători din mediul universitar, precum și cu specialiști activi în instituții publice centrale și locale. Doresc să le mulțumesc colegilor mei, coautori ai acestei lucrări pentru contribuțiile valoroase și pentru angajamentul constant în promovarea unei administrații moderne, transparente și eficiente.
Lucrarea se adresează tuturor celor interesați de reforma reală a sectorului public: decidenți politici, funcționari publici, cercetători, studenți, dar și membri ai societății civile care urmăresc responsabilizarea statului în gestionarea capitalului public.
Sper ca această contribuție să fie un instrument util de lucru, dar și un punct de reflecție pentru o guvernanță responsabilă și sustenabilă în România.
Tilea Doina Maria

ACRONIME/13
PREFAȚĂ/15
INTRODUCERE/17
PARTEA I. GUVERNANȚA CORPORATIVĂ A ÎNTREPRINDERILOR PUBLICE DIN ROMÂNIA: ANALIZĂ DOCTRINARĂ, LEGISLATIVĂ ȘI APLICATIVĂ A ARTICOLELOR 1 64 DIN OUG NR. 109/2011/20
Articolul 1 - Dispoziții generale/20
Articolul 2 - Definiții /21
Articolul 3 - Exercitarea drepturilor de proprietate de către autoritatea publică tutelară             /22
Articolul 4 - Incompatibilități și interdicții pentru administratori și directori/23
Articolul 5 - Transparența informațiilor și a politicilor privind întreprinderile publice/25
Articolul 6 - Aplicabilitatea principiilor de guvernanță corporativă/26
Articolul 7 -  Contractul de mandat și indicatorii de performanță/27
Articolul 8 - Publicarea informațiilor privind guvernanța corporativă.../28
Articolul 9 - Planul de administrare/29
Articolul 10 - Scrisoarea de așteptări/30
Articolul 11 - Declarația de intenție/32
Articolul 12 - Componența planului de administrare/33
Articolul 13 -  Lista administratorilor de întreprinderi publice/34
Articolul 14 - Selecția administratorilor/35
Articolul 15 - Selecția administratorilor în întreprinderile publice cu un consiliu de administrație format din 9 membri/37
Articolul 16 - Selecția directorilor/38
Articolul 17 -  Selecția membrilor consiliului de supraveghere/40
Articolul 18 -  Selecția membrilor directoratului/41
Articolul 19 -  Evaluarea activității consiliului de administrație, consiliului de supraveghere, directorilor și membrilor directoratului/43
Articolul 20 - Numirea administratorilor și directorilor provizorii/44
Articolul 21 - Principii privind exercitarea funcției de proprietar de către stat sau unitățile administrativ teritoriale (UAT)/46
Articolul 22 - Atribuțiile autorităților publice tutelare în relația cu AMEPIP         /47
Articolul 23 - Rolul și atribuțiile AMEPIP/49
Articolul 24 - Numirea membrilor consiliului de administrație prin selecție/50
Articolul 25 - Criteriile de selecție pentru membrii consiliului/52
Articolul 26 -  Selecția de candidați și lista scurtă/53
Articolul 27 - Numirea membrilor consiliului de administrație/ 54
Articolul 28 - Sancțiuni/56
Articolul 29 - Selecția administratorilor/57
Articolul 30 - Elaborarea și aprobarea planului de administrare/58
Articolul 31 - Aplicabilitate pentru sistemul dualist/60
Articolul 32 - Revocarea pentru neîndeplinirea indicatorilor de
Performanță/61
Articolul 33 - Cumulul mandatelor/62
Articolul 34 - Comitetele consultative ale consiliului/63
Articolul 35  - Desemnarea directorilor/65
Articolul 36 - Componenta de management a planului de administrare/66
Articolul 37 - Remunerația administratorilor/67
Articolul 38 - Remunerația directorilor/69
Articolul 39 - Transparența privind remunerația și beneficiile/70
Articolul 40 - Protecția acționarilor minoritari /71
Articolul 41 - Publicitatea informațiilor AGA/73
Articolul 42 - Informații privind procedurile de vot în AGA/74
Articolul 43 - Sancționarea nerespectării transparenței AGA/75
Articolul 44 - Modalități de vot în AGA/76
Articolul 45 - Facilități privind desemnarea reprezentanților și votul electronic/77
Articolul 46 - Metodologia de stabilire a indicatorilor de performanță/79
Articolul 47 - Auditul statutar al întreprinderilor publice/80
Articolul 48 - Limitarea intervenției autorităților tutelare și responsabilitatea conducerii/81
Articolul 49 - Auditul statutar conform standardelor internaționale/82
Articolul 50 - Auditul intern al întreprinderilor publice/83
Articolul 51 - Obligații de publicitate și transparență/85
Articolul 52 - Tranzacții semnificative cu persoane affiliate/86
Articolul 53 - Sancționarea tranzacțiilor frauduloase/87
Articolul 54 - Raportarea trimestrială a conducerii executive/89
Articolul 55 - Raportarea privind activitatea consiliilor și remunerațiile/90
Articolul 56 - Raportul anual al consiliului de administrație/Supraveghere/91
Articolul 57 - Obligații de raportare către AMEPIP și autoritatea tutelară/92
Articolul 58 - Raportul anual al AMEPIP către Guvern/94
Articolul 58.1 -  Ofițerul de conformitate și planurile de integritate/95
Articolul 58.2 -  Evaluarea performanței autorității publice tutelare/97
Articolul 59 - Răspunderea juridică pentru neîndeplinirea obligațiilor/98
Articolul 59.1 - Contravenții și sancțiuni aplicabile/99
Articolul 59.2 - Diminuarea participației statului/101
Articolul 59.3 - Dobândirea de către stat a participațiilor în întreprinderi publice/102
Articolul 59.4 - Condițiile pentru diminuarea sau dobândirea participației statului/103
PARTEA II. GUVERNANȚA CORPORATIVĂ A ÎNTREPRINDERILOR PUBLICE DIN ROMÂNIA: ANALIZĂ DOCTRINARĂ, LEGISLATIVĂ A NORMELOR METODOLOGICE DE APLICARE A OUG NR. 109/2011/105
Articolul 1/ Aprobă Normele metodologice din Anexa nr. 1 (criterii selecție CA/CS, proceduri de numire etc.)/105
Articolul 2/ Aprobă Normele din Anexa nr. 2 (indicatori de performanță și remune.)/106
Articolul 3 / Anexele 1 și 2 fac parte integrantă din HG/106
Articolul 4 / Abrogă HG 722/2016/107
ANEXA nr. 1/Norme metodologice privind selecția membrilor consiliilor de administrație/supraveghere și alte măsuri/108
Articolul 1/108
Articolul 2/109
Articolul 3/110
Articolul 4/111
Articolul 5/112
Articolul 6/112
Articolul 7/113
Articolul 8/114
Articolul 9/114
Articolul 10/115
Articolul 11/115
Articolul 12/116
Articolul 13/116
Articolul 14/117
Articolul 15/118
Articolul 16/118
Articolul 17/119
Articolul 18/119
Articolul 19/120
Articolul 20/121
Articolul 21/121
Articolul 22/122
Articolul 23/123
Articolul 24/123
Articolul 25/124
Articolul 26/124
Articolul 27/125
Articolul 28/126
Articolul 29/126
Articolul 30/127
Interpretare Anexa 1 – Norme metodologice privind selecția membrilor consiliilor/127
Articolul 1 (Anexa 1)/127
Articolul 2 (Anexa 1)/128
Articolul 3 (Anexa 1)/129
Articolul 4 (Anexa 1)/129
Articolul 5 (Anexa 1)/130
Articolul 6 (Anexa 1)/131
Articolul 7 (Anexa 1)/131
Articolul 8 (Anexa 1)/132
Articolul 9 (Anexa 1)/132
Articolul 10 (Anexa 1)/133
Articolul 11 (Anexa 1)/134
Articolul 12 (Anexa 1)/134
Articolul 13 (Anexa 1)/135
Articolul 14 (Anexa 1)/136
Articolul 15 (Anexa 1)/136
Articolul 16 (Anexa 1)/137
Articolul 17 (Anexa 1)/137
Articolul 18 (Anexa 1)/138
Articolul 19 (Anexa 1)/139
Articolul 20 (Anexa 1)/139
Articolul 21 (Anexa 1)/140
Articolul 22 (Anexa 1)/141
Articolul 23 (Anexa 1)/141
Interpretare Anexa 2 – Norme privind stabilirea indicatorilor de performanță și a componentei variabile a remunerației/142
Articolul 1 (Anexa 2)/142
Articolul 2 (Anexa 2)/143
Articolul 3 (Anexa 2)/143
Articolul 4 (Anexa 2)/144
Articolul 5 (Anexa 2)/144
Articolul 6 (Anexa 2)/145
Articolul 7 (Anexa 2)/146
Articolul 8 (Anexa 2)/146
Articolul 9 (Anexa 2)/147
Articolul 10 (Anexa 2)/148
Articolul 11 (Anexa 2)/148
Articolul 12 (Anexa 2)/149
Articolul 13 (Anexa 2)/150
Articolul 14 (Anexa 2)/150
Articolul 15 (Anexa 2)/151
Articolul 16 (Anexa 2)/152
PARTEA III. GUVERNANȚA CORPORATIVĂ A ÎNTREPRINDERILOR PUBLICE DIN ROMÂNIA: MODELE PRACTICE PENTRU GUVERNANȚĂ ȘI SELECȚIA MANDATELOR/153
3.1.        Declarația de intenție/153
3.2.        Plan de administrare/194
3.3.        Raport de progres – Anul I/208
3.4.        Comunicate de presă/210
3.5.        Chestionar de evaluare profesională și strategică – candidați mandat/212
GLOSAR DE TERMENI/232
CONSIDERAȚII FINALE/234
BIBLIOGRAFIE/236
ANEXE/239

 

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!