Orice actiune a adultilor care are un impact asupra copilului nu este lipsita de o rezonanta psihica in individualitatea sa. Aceasta persista in timp si conditioneaza alte manifestari observabile la copil. Orice actiune educationala izvoraste dintr-un concept pedagogic al adultului sau din ideea, ca influenta pe care o exercita asupra copilului este pozitiva si duce neaparat la efectul scontat.
Erorile comise de adulti in procesul educational sunt urmare a unor principii ce nu corespund unor rigori impuse de acest proces: de la idei gresite, prejudecati ori o mentalitate invechita, pana la un modernism prost inteles.
Greselile „educationale” ale adultilor pot fi lesne observate in evolutia ulterioara a copilului: de la situatii de esec scolar si social, conflicte cu cei din jur, insatisfactii pe diverse planuri, multiple dificultati de adaptare sociala la un mediu schimbator, la sentimente de singuratate, timiditate etc, pana la depresii, nevroze si alte tulburari psihice grave.
O modalitate eficienta de prevenire a acestor efecte nedorite este o informare corecta si la timp a parintilor, extinsa atat asupra aspectelor importante referitoare la dezvoltarea normala a copilului, cat si asupra atitudinilor corespunzatoare care sunt cultivate acestuia. In mod evident, parintii au nevoie de cunostinte si competente cu privire la particularitatile de varsta ale copilului, lumea lui interioara, asteptarile, continutul, caracterul influentelor si actiunilor intreprinse cu succes. (Zinaida Soroceanu)
Zinaida Soroceanu
Expert in educatie si comunicare relationala, Fondator la „Scoala Parintilor”, mama cu trei copii.
Prefata / 6
Sfatul nr. 1
Nu rasfatati copiii. / 11
Sfatul nr. 2
Nu va fie teama sa fiti fermi. / 16
Sfatul nr. 3
Nu folositi forta fizica. / 20
Sfatul nr. 4
Nu fiti inconsecventi. / 25
Sfatul nr. 5
Nu faceti promisiuni. / 28
Sfatul nr. 6
Nu raspundeti provocarilor, cand copilul spune sau face lucruri care va supara. / 33
Sfatul nr. 7
Nu va suparati prea tare cand vi se spune „nu te iubesc” sau „te urasc”. 37
Sfatul nr. 8
Nu-l faceti sa se simta mai mic decat este cu adevarat. / 41
Sfatul nr. 9
Nu faceti nimic in locul lui din ceea ce ar putea face singur. / 45
Sfatul nr. 10
Nu menajati „relele obiceiuri”, acordati-i cat mai multa atentie. / 50
Sfatul nr. 11
Nu-i faceti observatie in public. / 53
Sfatul nr. 12
Nu incercati sa discutati comportamentul copilului in febra conflictului. / 56
Sfatul nr. 13
Nu incercati sa-i tineti predici. / 59
Sfatul nr. 14
Nu-l faceti sa simta ca greselile lui sunt iremediabile. / 61
Sfatul nr. 15
Nu cicaliti copilul. / 65
Sfatul nr. 16
Nu pedepsiti copilul prea tare. / 67
Sfatul nr. 17
Nu uitati, copiilor le place sa experimenteze. Invata din aceasta. / 71
Sfatul nr. 18
Nu bagati prea mult in seama indispo- zitiile copiilor. / 75
Sfatul nr. 19
Nu-i respingeti cand pun intrebari sincere. / 80
Sfatul nr. 20
Nu incercati niciodata sa pareti perfect. / 83
Sfatul nr. 21
Nu va temeti ca petreceti prea putin timp impreuna. Conteaza cum il petreceti. / 86
Sfatul nr. 22
Nu va temeti, daca copilul este speriat. Aratati-va curajos! / 90
Sfatul nr. 23
Purtati-va cu copiii, cum va purtati cu prietenii Dvs. / 94
Sfatul nr. 24
Nu uitati ca un copil nu creste fara incurajari si intelegere. / 97
Prefata
Familia este mediul in care copilul se naste, traieste, se dezvolta si se formeaza ca personalitate. Este principalul instrument de interactiune dintre copil si mediul social. De asemenea, in primii ani de viata, cei petrecuti in familie, se formeaza constiinta de sine a copilului, fiind una esentiala pentru integrarea sa ulterioara in societatea contemporana care este in permanenta schimbare si diversificare. Primul model comportamental, prima autoritate semnificativa in relatiile de gen, cele familiale si sociale este oferita de catre parinti.
Educatia este una dintre nevoile fundamentale ale omului, alaturi de nevoia de subzistenta, procreare, inrudire, adapost, protectie, activitate, igiena ale fiintei umane de pretutindeni si din totdeauna. Familia ca nucleu al societatii, reprezinta raspunsul cultural imediat la aceste nevoi.
Orice actiune a adultilor care are un impact asupra copilului nu este lipsita de o rezonanta psihica in individualitatea sa. Aceasta persista in timp si conditioneaza alte manifestari observabile la copil. Orice actiune educationala izvoraste dintr-un concept pedagogic al adultului sau din ideea, ca influenta pe care o exercita asupra copilului este pozitiva si duce neaparat la efectul scontat. Erorile comise de adulti in procesul educational sunt urmare a unor principii ce nu corespund unor rigori impuse de acest proces: de la idei gresite, prejudecati ori o mentalitate invechita, pana la un modernism prost inteles.
Greselile „educationale” ale adultilor pot fi lesne observate in evolutia ulterioara a copilului: de la situatii de esec scolar si social, conflicte cu cei din jur, insatisfactii pe diverse planuri, multiple dificultati de adaptare sociala la un mediu schimbator, la sentimente de singuratate, timiditate etc, pana la depresii, nevroze si alte tulburari psihice grave.
O modalitate eficienta de prevenire a acestor efecte nedorite este o informare corecta si la timp a parintilor, extinsa atat asupra aspectelor importante referitoare la dezvoltarea normala a copilului, cat si asupra atitudinilor corespunzatoare care sunt cultivate acestuia. In mod evident, parintii au nevoie de cunostinte si competente cu privire la particularitatile de varsta ale copilului, lumea lui interioara, asteptarile, continutul, caracterul influentelor si actiunilor intreprinse cu succes in educatia familiala.
www.editurauniversitara.ro