Editura Pro Universitaria Elemente de didactica a disciplinelor filologice. Noi perspective - Valeriu Marinescu

41,80 Lei

Editura: Pro Universitaria

Autor: Valeriu Marinescu

Pagini: 255

Anul publicării: 2021

ISBN: 978-606-26-1347-1

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062613471 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Principalul element de originalitate al lucrarii este acoperirea intregii arii curriculare limba si comunicare din invatamantul preuniversitar romanesc (privind atat disciplina limba si literatura romana, cat si limbile moderne); in momentul de fata, nu exista o lucrare similara pe piata de carte din tara noastra. Daca luam in considerare si ultimul capitol, intitulat Provocari: predarea limbii romane ca limba straina, avem, practic, o didactica „intreaga”, completa a limbii romane.

O alta noutate in domeniu a cartii este ca ea il are ca destinatar principal pe profesorul „de astazi” al elevului si studentului „de astazi”, propunand o serie de actualizari ale demersului didactic. Orientarea conceptuala foarte generoasa se ingemaneaza cu bogatia faptelor cercetate, examinate in detaliu.

Un punct „forte” al volumului il reprezinta echilibrul dintre teorie si practica. Aplicatiile sugerate se dovedesc bine alese si gradate in ceea ce priveste complexitatea si dificultatea, aratandu-le profesorilor importanta tratarii diferentiate a elevilor.

                                                                                                                                                                                     
   Prof. univ. dr. habil. Elena Tirziman

Cartea de fata se asaza, firesc, intre lucrarile de didactica semnate de domnul Valeriu Marinescu si face vizibile preocuparile autorului de teoretizare a activitatilor metodologice si pedagogice specifice mediului preuniversitar si universitar. Lucrarea constituie un ajutor real pentru studentii care se pregatesc pentru cariera didactica, pentru profesorii debutanti, dar si pentru cei cu o oarecare experienta la catedra, prin operationalizarea cunostintelor si prin respectarea principiului gradualizarii achizitiilor. Permanent se ofera exemplificari si explicatii, comparatii si se realizeaza aplicatii diverse, in scopul unei mai bune intelegeri a materialului prezentat.

Autorul a facut efortul (reusit) de a pune informatiile in acord cu actuala legislatie in domeniu si cu noile orientari (de pilda, cu Ordinul ministrului Educatiei nr. 3393 / 2017 prin care a fost aprobata programa scolara pentru disciplina Limba si literatura romana pentru gimnaziu sau cu Ordinul ministrului Educatiei Nationale nr. 4694 / 2019 prin care a fost aprobat noul Curriculum pentru educatia timpurie).

 
                                                                                                                                                                                                     Conf. Univ. dr. Adina Pescaru

Bibliografie:

Bocos, Musata (2013), Proiectarea, organizarea si realizarea activitatii didactice. In Voiculescu, Florea (coord.) – Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Ciolan, Lucian (2013), Invatarea bazata pe proiecte. In Neacsu, Ioan (coord.) – Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
DEX – Dictionarul explicativ al limbii romane (2016), Academia Romana. Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”. Editia a 2-a, revazuta, Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Got, Miorita (2007), Stilistica limbii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Hattie, John (2014), Invatarea vizibila. Ghid pentru profesori. Traducere din engleza de Cristina Dumitru. Bucuresti, Editura Trei.
Hedesan, Otilia, coord. (2012), ABC pentru Romania ! Manual de limba romana pentru straini. Avansati, Editia a III-a, Timisoara, Institutul Intercultural.
Hedesan, Otilia, coord. (2012), Bun venit in Romania! Manual de limba romana pentru straini. Incepatori, Editia a III-a, Timisoara, Institutul Intercultural.
Jansen, Julie (2007), Managementul carierei (varianta in limba romana), Iasi, Editura Polirom.
Lazarescu, Rodica, coord. (2008), Lectura – aventura didactica?!, Targoviste, Editura Transversal.
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 18/10.I.2011.
Manolescu Aurel (1998), Managementul resurselor umane, Bucuresti, Editura RAI.
Marinescu, Valeriu (2014), Beginning Teachers „Facing” the Reader Formation Status in Primary School, pe CD-ul Conferintei internationale Modernity and Competitiveness in Education, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2004), Didactica limbii si literaturii romane in contextul actual al reformei in educatie, Editura Ars Docendi, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2013), Ghid de bune practici. Didactica limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2014), L’approche pédagogique EDA, in volumul Colocviului stiintific international Constructions identitaires. Réverbérations du modèle culturel français en contexte européen et universel, vol. 3: Linguistique et Didactique, Editura Presa Universitara Balteana, Balti & Editura Vasiliana ’98, Iasi.
Marinescu, Valeriu (2015), Limba si literatura romana in invatamantul primar – intre cunostinte si competente, in Profesorul Florea Voiculescu la 65 de ani (volum aniversar), Studii de pedagogie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
Marinescu, Valeriu (2015), Literatura pentru copii – aspecte ale interpretarii textuale, in La Francopolyphonie, numéro 10/2015, vol. 1: L’interculturalité et l’herméneutique à travers la linguistique, la littérature, la traduction et la communication, Chisinau, Universitatea Libera Internationala din Moldova (ULIM).
Marinescu, Valeriu (2002), Metodica predarii limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine” (reeditare in 2004).
Marinescu, Valeriu (2007), Predarea-invatarea limbii si literaturii romane in gimnaziu si in liceu, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2013), Profesorii debutanti „fata cu” evaluarea nationala a absolventilor de gimnaziu la disciplina limba si literatura romana, in Cercetare si practica in didactica moderna: Lucrarile Conferintei Anuale de Didactica (Coordonatori: Laura Serbanescu, Florea Voiculescu), Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2016), The Teaching Practice Program – Between a Traditional Perspective and the Need for Creativity, in Analele Universitatii „Spiru Haret” – Seria Filologie. Limbi si literaturi straine, nr. 21, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2017), TRANSformari in practica pedagogica pentru invatamantul liceal si superior: de la o activitate formala la o instruire eficienta, in Conference Proceedings: Border Crossings: Rethinking „TRANS-” in Literature, Language and Media, Milano, Italia, Rediviva Edizioni.
Molan, Vasile (2017), Didactica domeniului „limba si comunicare” din invatamantul prescolar, Bucuresti, Editura Miniped.
Molan, Vasile (2015), Didactica disciplinelor „Comunicare in limba romana” si „Limba si literatura romana” din invatamantul primar, Bucuresti, Editura Miniped.
Neacsu, Ioan, coord. (2013), Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Pana Dindelegan, Gabriela, coordonator (2019), Gramatica limbii romane pentru gimnaziu, Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Paun, Emil, Liliana Ezechil, coord. (2013), Metode si tehnici de coaching folosite pe perioada practicii pedagogice, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2003), Comunicarea eficienta. Metode de interactiune educationala, Iasi, Editura Polirom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2013), Metoda interactiunii observate (fishbowl), in Neacsu, Ioan (coord.).
Rafaila, Elena (2013), Dezbaterea. in Neacsu, Ioan (coord.).
Sahlberg, Pasi (2019), Leadership educational. Modelul finlandez. Patru idei insemnate si necostisitoare pentru imbunatatirea invatamantului. Traducere din engleza de Veronica Tomescu, Bucuresti, Editura Trei.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2017), Limba si literatura romana (manual pentru clasa a V-a), Bucuresti, Editura Art.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2019), Limba si literatura romana (manual pentru clasa a VII-a), Bucuresti, Editura Art.
Secrieru, Mihaela (2006), Didactica limbii romane, Iasi, Editura Sedcom Libris.
Senge, Peter, coordonator (2016), Scoli care invata: a cincea disciplina aplicata in educatie. Traducere din engleza de Zinaida Mahu, Bucuresti, Editura Trei.
Stefanescu, Alex. (2014), Mesaj catre tineri: redescoperiti literatura!, Bucuresti, Editura Curtea Veche.
Toma, Ion (1999), Stilistica functionala a limbii romane, Editura Universitatii din Bucuresti.
Vartopeanu, Victoria (coord.), Gabriela Catrina, Mihaela Marin, Daniel Tache, Rodica Lazarescu, Gabriela Musoiu, Alina Vrezgo (2009), Invataturile unor dascali catre urmasii lor sau Strategii si metode didactice aplicate la orele de limba si literatura romana din ciclul superior al liceului, Targoviste, Editura AMS Publishing.
Vasilescu, Eugenia, Ion Popescu (1999), Metodica predarii limbii romane la clasele I – IV, Bucuresti, Casa de Editura si Presa „Viata romaneasca”.
Vlasceanu, Mihaela (2002), Managementul carierei, Bucuresti, Editura Comunicare.ro.
Voiculescu, Florea, coord. (2013), Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
- cadru didactic la Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti si la Universitatea din Bucuresti
- expert evaluator national ARACIS (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior) in Comisia de Stiinte umaniste si teologie, Domeniul Limba si literatura
- specialist extern pentru avizarea stiintifica (evaluarea calitatii stiintifice si didactice a proiectelor de manuale scolare) in cadrul Ministerului Educatiei Nationale – Centrul National de Evaluare si Examinare si in cadrul unor edituri din Romania
- referent stiintific in comisii de doctorat si membru in comisii pentru acordarea titlurilor didactice universitare
- realizator de emisiuni culturale la Televiziunea „Romania de Maine” (TVRM), denumita ulterior TVH
- expert evaluator in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii (Centrul National pentru Burse de Studii in Strainatate)
- colaborator al Centrului pentru Proiecte Europene Socio-Umane din cadrul Institutului de Istorie si Teorie Literara „G. Calinescu” – Academia Romana
- membru al „Grupului de lucru pentru elaborarea programelor de limba si literatura romana, examenele de definitivat si grade didactice”, grup afiliat Comisiei Nationale de Limba si Literatura Romana din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului
- membru in sapte proiecte de cercetare, obtinute prin competitie
- participant la un stagiu de formare la Paris, in Franta (prin Academia Romana); schimburi de experienta cu cercetatori si cu cadre didactice din mai multe tari europene: Franta, Belgia, Italia, Cehia, Polonia, Bulgaria
- domenii de interes si de expertiza: didactica si stiintele educatiei, managementul calitatii in invatamantul superior, limba romana literara, proiecte europene, literatura romana, cultura si civilizatie romaneasca in context european
- lucrari stiintifice elaborate: 16 carti de autor unic, aparute la edituri acreditate de CNCS sau de CNCSIS, si peste 50 de articole, studii si comunicari publicate in reviste indexate in baze de date internationale, in reviste clasificate de CNCS ca A sau B, in volume ale unor conferinte sau congrese internationale, in Analele stiintifice ale universitatilor si ale Academiei Romane, in volume colective si omagiale si in alte reviste de specialitate
- numeroase comunicari sustinute la zilele universitatilor, la colocvii, simpozioane, conferinte, mese rotunde, ateliere stiintifice, organizate in cadru institutional de catre universitati si de catre Academia Romana
- prezenta in baze de date si in biblioteci din tara si din strainatate: CEEOL (5 prezente), Biblioteca Centrala Universitara Bucuresti (4 prezente), Biblioteca Centrala Universitara Cluj-Napoca (12 prezente), Biblioteca Centrala Universitara Iasi (14 prezente), Biblioteca Centrala Universitara Timisoara (8 prezente), Biblioteca Academiei Romane (11 prezente)
- prefatator la lucrari de specialitate

CUPRINS
Argument / 9
Formarea studentilor pentru cariera didactica in domeniul filologie / 13
Conceptul de didactica / 27
Centrarea pe elev / student si formarea competentelor in domeniul filologie / 33
Curriculumul din perspectiva Legii educatiei nationale nr. 1/2011 / 47
Obiectivele educationale / 50
Transpozitia didactica / 54
Principiile didactice / 61
Alegerea manualului scolar / 77
Proiectarea activitatii didactice / 83
Strategii didactice, metode de invatamant si tehnici de lucru / 97
Schimbari in gramatica limbii romane predate in gimnaziu / 143
Aspecte didactice ale interpretarii textului literar / 157
Recomandari pentru evaluarea cunostintelor la disciplinele de invatamant din aria curriculara limba si comunicare / 207
Provocari: Predarea limbii romane ca limba straina / 227
Bibliografie / 253

ARGUMENT    


Gandita, la modul general, ca o metodica aplicata, lucrarea de fata se vrea un material suplu, conceput in spirit pragmatic, usor adaptabil unei largi varietati de circumstante, material destinat in primul rand studentilor de la specializarile limba si literatura romana (LLR), limbi si literaturi straine (LLS), pedagogia invatamantului prescolar si primar (PIPP), care se pregatesc pentru cariera didactica. Utilitatea lucrarii poate fi apreciata si daca luam in calcul faptul ca Ordinul ministrului Educatiei si Cercetarii nr. 4524 din 12 iunie 2020, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 528/19.VI.2020, permite infiintarea si organizarea programelor universitare de master didactic. Ca document subsecvent acestui Ordin de ministru, Consiliul Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) a aprobat, pe 13 iulie 2020, Standardele specifice privind evaluarea externa a calitatii academice a programelor de studii universitare de masterat din domeniul: Stiinte ale educatiei – master didactic.
 
Pe de alta parte, intrucat prezinta o serie de experiente didactice pozitive, aceasta carte – fara sa se doreasca nici prescriptiva si nici restrictiva – vine si in sprijinul profesorilor (mai ales debutanti), cu fireasca precizare ca o experienta a unui cadru didactic nu poate fi aplicata in totalitate in situatia altui cadru didactic. Avem in vedere doar sugerarea unor moduri eficiente de abordare a problemelor de didactica, de la care se poate porni in dezvoltarea propriilor strategii ori in gasirea de noi demersuri in predare. Si aceasta, intrucat „profesorii buni sunt ei insisi implicati intr-o invatare continua, atat a materiei pe care o predau, cat si a meseriei de dascal, dezvoltandu-se pe tot parcursul vietii” (Senge 2016: 28), asumandu-si rolul de profesionisti care invata.

Cartea are la baza cele trei lucrari de didactica elaborate de mine de-a lungul timpului (si publicate in 2002, in 2007 si in 2013), insa, in comparatie cu acestea (care se adresau doar profesorilor de romana din gimnaziu si din liceu), are trei elemente de noutate: (1) acopera si principalele aspecte legate de formarea si dezvoltarea competentei de comunicare, urmarite in gradinita si in invatamantul primar; (2) se deschide catre intreaga arie curriculara limba si comunicare, vizand, asadar, si predarea-invatarea limbilor straine; (3) incearca sa vina si in sprijinul cadrelor didactice cu o mai mica experienta in invatamantul superior (asistenti si lectori universitari), pornind de la o intentie mai veche (din pacate, abandonata) a Ministerului Educatiei – aceea de a realiza un „corp” de didacticieni pentru invatamantul superior, de a pregati experti care, la randul lor, sa asigure formarea continua a cadrelor didactice din universitati1. Desigur, aceasta carte tine cont de schimbarile determinate de noile abordari ale didacticii (cu accent sporit pe motivarea elevului si studentului pentru invatare), de cercetarile personale, dar si de o serie de elemente reiesite din practica la catedra.

Chestiunile teoretice sunt prezentate intr-o maniera logica si accesibila, uneori sub forma de fise, scheme ori tabele sintetice, intr-un material „aerisit”, clar, util. Sugestiile oferite, presupunand numeroase si variate activitati de invatare, dar eliminand abordarile excesiv teoretizante din unele lucrari de specialitate, pot fi preluate de profesori ca atare sau amendate, permitand cadrelor didactice sa isi manifeste creativitatea. Profesorul de romana, profesorul de limbi moderne, dar si cel pentru invatamantul prescolar si primar vor gasi, in aceasta carte, idei de adaptare a demersului didactic, astfel incat formabilul sa fie mai puternic plasat in centrul atentiei. Nu trebuie uitat ca „ne confruntam cu o sarcina extrem de dificila, dar vitala si cruciala: re-crearea scolilor, pentru a le servi elevilor care vor deveni adulti intr-o lume postindustriala si din ce in ce mai interconectata” (idem: 19). 

Elevul si studentul de astazi doresc sa li se predea doar ceea ce le va fi cu adevarat de folos in viata, doar ceea ce este relevant pentru ei, intr-o lume aflata in plina informatizare si globalizare. Pe de alta parte, absolventul  de gimnaziu din Romania, raportandu-se la mediile „uriase” de admitere la liceu din ultimii ani (si in mod deosebit din anul 2020), simte o presiune extraordinara de a nu fi competitiv si de a nu avea succes in viata. Consecinta directa: foarte multi absolventi de gimnaziu stiu cum sa se pregateasca serios pentru examenele „oficiale”, dar putini dintre ei reusesc sa isi utilizeze creativitatea. „Elevii care isi petrec cea mai mare parte a timpului in clasa invatand sa treaca teste pierd oportunitati de a obtine alte abilitati care ar fi valoroase pentru ei in calitate de fiinte umane complete, competente” (idem: 25), „picand” astfel examenul „neoficial” – cel al vietii. De aceea, cartea de fata propune activitati didactice adecvate particularitatilor de varsta ale elevilor, care sporesc eficienta invatarii prin descoperire, ajuta la confrun- tarea opiniilor acestora, prilej cu care punctele de vedere exprimate se imbogatesc. Se accentueaza importanta echilibrarii ponderii acordate exprimarii orale fata de cea scrisa.

In privinta operelor literare, cartea privilegiaza strategiile euristice, foarte potrivite pentru descifrarea si pentru interpretarea semnificatiilor unui text, in ciclul primar, gimnazial sau liceal. Profesorii vor gasi sugestii de a-i sprijini pe elevi sa coreleze informatiile explicite si implicite din textul- suport, sa „bombardeze” textul cu ipoteze, pentru a il scoate din polisemia latenta. Lucrand in echipe, dialogand competent unii cu altii si cu profesorul lor, elevii vor reusi sa se exprime adecvat, sa-si prezinte punctul de vedere si, totodata, cunostintele cu privire la textul abordat (inclusiv daca este vorba despre caracterizarea personajului literar, despre explicarea titlului unui text s.a.m.d.). Pledam pentru gandirea reflexiva si pentru conversatia constructiva, elevul devenind astfel constient de atitudinile si de perceptiile sale, dar si de ale celor din jurul sau.

Daca ne raportam la predarea notiunilor de limba, cartea de fata urmareste, cu precadere, asa cum cer programele scolare in vigoare, intelegerea fenomenului lingvistic, la modul general, cu aspectele sale definitorii: caracterul de sistem al limbii, functiile limbajelor, palierele de folosire a limbii. Cunostintele gramaticale sunt tratate in calitatea lor de elemente care contribuie la structurarea unei comunicari corecte si eficiente. Sarcinile de lucru propuse studentilor aflati in practica pedagogica si profesorilor debutanti, concretizate in cerinte clare, usureaza aprofundarea subiectelor abordate. Fiecare este liber sa incerce tehnicile si exercitiile care i se par folositoare. Important pentru un cadru didactic este ca toate cunostintele lui metodice si de specialitate, indiferent de unde le dobandeste, sa se reflecte in performantele sale.

Ultimul capitol al cartii de fata, intitulat Provocari: predarea limbii romane ca limba straina, vine in sprijinul cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar si superior din Romania care fie pot deveni lectori de limba romana, in unitati scolare si universitare din Europa, dar si din alte tari ale lumii, prin intermediul Institutului Limbii Romane, fie pot fi cooptate in Programul pregatitor de limba romana pentru cetatenii straini care functioneaza in multe universitati din tara noastra, fie pot avea oportunitatea predarii limbii romane ca limba straina in diverse alte contexte, formale ori informale.

 
Februarie 2021
Valeriu MARINESCU

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!