Editura Universitara Managementul calitatii

-27%
32,00 Lei 23,36 Lei

ISBN: 978-606-28-0415-2

DOI: 10.5682/9786062804152

Anul publicării: 2016

Pagini: 164

Editura: Universitară

Autor: Mihaela-Mirela Dogaru

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062804152 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Conceptul general de calitate – este utilizat in zilele noastre in toate domeniile, dar cu precadere in domeniile economice printre care se afla si cel al productiei de bunuri si sau servicii.
Sensurile acestui cuvant ( concept ) sunt de natura filozofica, tehnica, economica, dar si sociala in acelasi timp, deoarece calitatea in sensul cel mai general exprima insusirile esentiale ale unui obiect, care-l face sa se distinga de toate celelalte produse similare, care au aceeasi destinatie, respectiv unitate.
De aceea, succesul unei afaceri este dat de modul in care clientul percepe calitatea produsului sau a serviciului pentru care plateste o anumita suma de bani. Intrucat calitatea este strans legata de notiunea de cantitate aceasta trebuie conceputa prin sustinuta activitate ce se indreapta permanent catre consumatorul final de produse si sau servicii, prin cunoasterea nevoilor acestuia, pentru a satisface in cele mai bune conditii asteptarile clientului sau chiar a le depasi cu o calitate mai buna a produselor/serviciilor.
Calitatea produselor/serviciilor este conferita de sinteza optima a principalelor proprietati care exprima gradul de utilitate in satisfacerea nevoilor exprimate.
Din punct de vedere tehnic calitatea exprima gradul de conformitate cu specificatii clare prevazute in documentatia produsului. Iar din punct de vedere economic calitatea exprima raportul dintre cheltuielile de productie si client. In sens social calitatea este reprezentata de gradul de satisfactie al consumatorului.
Organizatia Internationala de Standardizare defineste calitatea astfel – calitatea reprezinta ansamblul de caracteristici al unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate sau implicite (ISO 8402/1995). Conform ISO 9000/2000 calitatea este aptitudinea unui ansamblu de caracteristici intrinseci de a satisface cerintele consumatorilor.
De aceea calitatea inseamna imbunatatire continua, acest aspect implica pe toata lumea, atat grupul de munca cat si angajatorii si necesita o cheltuiala relativ mica in scopul satisfacerii cerintelor clientilor. De aceea majoritatea practicilor managementului care pun accentul pe calitate cum ar fi controlul calitatii totale sau controlul calitatii in toata organizatia, cercurile de calitate si climatul de munca.
Managementul calitatii este un sistem centrat pe calitate, bazat pe participarea membrilor sai, prin care se urmareste succesul pe termen lung al organizatiei, prin satisfacerea clientului in cele mai bune conditii si obtinerea de avantaje pentru toti membrii organizatiei. Principiile de baza ale managementului calitatii sunt – concentrarea asupra clientului; imbunatatirea continua a calitatii; prevenirea defectelor; responsabilitatea universala asupra calitatii.


 

MIHAELA-MIRELA DOGARU
Asist. univ. drd.,  Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir

CAPITOLUL 1 - EVOLUTIA CONCEPTULUI DE CALITATE / 9
1.1. CONSTIENTIZAREA IMPORTANTEI SI ROLUL CALITATII IN LUME / 15
1.2. EVOLUTIA ISTORICA A MANAGEMENTULUI CALITATII TOTALE / 26
1.3. PRINCIPII SI CONCEPTE DE TQM / 31

CAPITOLUL 2 - TEORII REPREZENTATIVE ALE MANAGEMENTULUI CALITATII / 40
2.1. CONTROLUL ECONOMIC AL CALITATII PRODUSELOR FABRICATE / 40
2.2. PROGRAMUL LUI DEMING PRIVIND IMBUNATATIREA CALITATII / 41
2.3. CONTRIBUTIA LUI J.M. JURAN IN DOMENIUL MANAGEMENTULUI CALITATII / 46
2.4. CONTRIBUTIA LUI PHILIP CROSBY PRIVIND TEORIA – ZERO DEFECTE / 56
2.5. ARMAND VALLIN FEIGENBAUM - PARINTELE CONCEPTULUI „TOTAL QUALITY CONTROL” / 57
2.6. KAORU ISHIKAWA – DIAGRAMA CAUZA EFECT / 59

CAPITOLUL 3 - LEADERSHIPUL / 80
3.1. ROLUL LEADERSHIP-ULUI IN MANAGEMENTUL CALITATII / 80
3.2. SR ISO 8402:1995 / 86

CAPITOLUL 4 - COSTURILE CALITATII / 90
4.1. STRUCTURA COSTURILOR CALITATII / 93
4.2. AVANTAJELE UTILIZARII STRATEGIIEI DE CALITATE / 97

CAPITOLUL 5 - STANDARDIZAREA /100
5.1. SITUATIA INITIALA SI PROBLEME IN DOMENIUL CALITATII / 101
5.2. CADRU SISTEMELOR DE MASURARE A CALITATII PENTRU PROCESELE DE AFACERI / 105
5.2.1. MANUALUL SISTEMULUI DE MANAGEMENT INTEGRAT / 107
5.2.2. ANGAJAMENTUL SI POLITICA IN DOMENIUL SMI  / 108
5.2.3. SCOPUL. DOMENIUL DE APLICARE / 110
5.2.3.1. SCOPUL MSMI / 110
5.3.2.2. DOMENIUL DE APLICARE / 110
5.2.3.2. PREZENTAREA SOCIETATII / 110
5.2.4. DEFINITII SI ABREVIERI / 113
5.2.4.1. DEFINITII / 113
5.2.4.2. ABREVIERI / 118
5.3. SISTEMUL DE MANAGEMENT INTEGRAT / 119
5.3.1. CERINTE GENERALE / 119
5.3.2. CERINTE REFERITOARE LA DOCUMENTATIE / 119
5.3.2.1. GENERALITATI / 119
5.3.2.2. MANUALUL SISTEMULUI DE MANAGEMENT INTEGRAT CALITATE-MEDIU-OHSAS / 120
5.3.3. CONTROLUL DOCUMENTELOR / 121
5.4.4. CONTROLUL INREGISTRARILOR / 122
5.4. RESPONSABILITATEA MANAEMENTULUI / 123
5.4.1. ANGAJAMENTUL MANAGEMENTULUI / 123
5.4.1.1. ASPECTE DE MEDIU / 123
5.5.1.2. RISCURI PROFESIONALE / 123
5.5.1.3. CERINTE LEGALE SI ALTE CERINTE / 123
5.5.1.4. OBIECTIVE, TINTE Si PROGRAME / 124
5.5.1.5. PLANIFICARE PENTRU IDENTIFICAREA PERICOLULUI, EVALUAREA SI CONTROLUL RISCULUI / 125
5.5.1.6. PLANIFICAREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL CALITATII, MEDIULUI, OHSAS / 125
5.4.2. ORIENTAREA SPRE CLIENT / 126
5.4.3. POLITICA REFERITOARE LA SMI / 126
5.4.4. RESPONSABILITATE, AUTORITATE SI COMUNICARE / 126
5.4.4.1. RESPONSABILITATE SI AUTORITATE / 126
5.4.4.2. REPREZENTANTUL MANAGEMENTULUI / 127
5.4.4.3. COMUNICAREA INTERNA SI EXTERNA / 127
5.4.5. ANALIZA EFECTUATA DE MANAGEMENT / 128
5.4.5.1. GENERALITATI / 128
5.4.5.2. ELEMENTE DE INTRARE ALE ANALIZEI / 129
5.4.5.3 ELEMENTELE DE IESIRE ALE ANALIZEI / 129
5.5. MANAGEMENTUL RESURSELOR / 130
5.5.1. ASIGURAREA RESURSELOR / 130
5.5.2. RESURSE UMANE / 130
5.5.2.1. GENERALITATI / 130
5.5.2.2. COMPETENTA, CONSTIENTIZARE, INSTRUIRE / 130
5.5.3. INFRASTRUCTURA / 131
5.5.4. MEDIU DE LUCRU / 132
5.6. PLANIFICAREA REALIZARII PRODUSULUI/ SERVICIULUI / 132
5.6.2. PROCESE REFERITOARE LA RELATIA CU CLIENTUL / 133
5.6.2.1. DETERMINAREA CERINTELOR REFERITOARE LA ACTIVITATILE CE TREBUIE DERULATE / 133
5.6.2.2. ANALIZA CERINTELOR REFERITOARE LA ACTIVITATILE DERULATE / 134
5.6.2.3. COMUNICAREA CU CLIENTUL / COMUNICAREA EXTERNA / 134
5.6.3. PROIECTARE SI DEZVOLTARE / 134
5.6.3.2. ELEMENTE DE INTRARE ALE PROIECTARII SI DEZVOLTARII / 135
5.6.3.3. ELEMENTE DE IESIRE ALE PROIECTARII SI DEZVOLTARII / 135
5.6.3.4. ANALIZA PROIECTARII SI DEZVOLTARII / 135
5.6.3.5. VERIFICAREA PROIECTARII SI DEZVOLTARII / 136
5.6.3.6. VALIDAREA PROIECTARII SI DEZVOLTARII / 136
5.6.3.7. CONTROLUL MODIFICARILOR IN PROIECTARE Si DEZVOLTARE / 136
5.6.4. APROVIZIONARE / 136
5.6.4.1. PROCESUL DE APROVIZIONARE / 136
5.6.4.2. INFORMATII REFERITOARE LA APROVIZIONARE / 137
5.6.4.3. VERIFICAREA PRODUSULUI APROVIZIONAT / 137
5.6.5. PRODUCTIE SI FURNIZARE DE SERVICII / 138
5.6.5.1. CONTROLUL PRODUCTIEI SI FURNIZARII DE SERVICII / 138
5.6.5.2. VALIDAREA PROCESELOR / 138
5.6.5.3. IDENTIFICARE SI TRASABILITATE / 139
5.6.5.4. PROPRIETATEA CLIENTULUI / 139
5.6.5.5. CONSERVAREA PRODUSULUI / 139
5.6.6. CONTROLUL ECHIPAMANTELOR DE MASURARE SI MONITORIZARE / 140
5.6.7. CONTROLUL OPERATIONAL / 141
5.6.8. PREGATIREA PENTRU SITUATII DE URGENTA SI CAPACITATE DE RASPUNS / 142
5.7. MASURARE, ANALIZA SI IMBUNATATIRE / 143
5.7.1. GENERALITATI / 143
5.7.2. MONITORIZARE SI MASURARE / 143
5.7.2.1. SATISFACTIA CLIENTULUI / 143
5.7.2.2. AUDITUL INTERN / 144
5.7.2.3. MASURAREA SI MONITORIZAREA PROCESELOR / 145
5.7.2.4. Monitorizarea Si mAsurarea produsului / 146
5.7.2.5. MONITORIZAREA ASPECTELOR DE MEDIU / 147
5.7.2.6. MONITORIZAREA SI MASURAREA PERFORMANTEI SSM / 147
5.7.2.7. EVALUAREA CONFORMARII / 147
5.7.3. CONTROLUL PRODUSULUI NECONFORM / 148
5.7.4. ANALIZA DATELOR / 149
5.7.5.1. IMBUNATATIREA CONTINUA / 149
5.7.5.2. ACTIUNI CORECTIVE / 150
5.7.5.3. ACTIUNI PREVENTIVE / 150


BIBLIOGRAFIE / 153

Conceptul general de calitate – este utilizat in zilele noastre in toate domeniile, dar cu precadere in domeniile economice printre care se afla si cel al productiei de bunuri si sau servicii.
Sensurile acestui cuvant ( concept ) sunt de natura filozofica, tehnica, economica, dar si sociala in acelasi timp, deoarece calitatea in sensul cel mai general exprima insusirile esentiale ale unui obiect, care-l face sa se distinga de toate celelalte produse similare, care au aceeasi destinatie, respectiv unitate.
De aceea, succesul unei afaceri este dat de modul in care clientul percepe calitatea produsului sau a serviciului pentru care plateste o anumita suma de bani. Intrucat calitatea este strans legata de notiunea de cantitate aceasta trebuie conceputa prin sustinuta activitate ce se indreapta permanent catre consumatorul final de produse si sau servicii, prin cunoasterea nevoilor acestuia, pentru a satisface in cele mai bune conditii asteptarile clientului sau chiar a le depasi cu o calitate mai buna a produselor/serviciilor.
Calitatea produselor/serviciilor este conferita de sinteza optima a principalelor proprietati care exprima gradul de utilitate in satisfacerea nevoilor exprimate.
Din punct de vedere tehnic calitatea exprima gradul de conformitate cu specificatii clare prevazute in documentatia produsului. Iar din punct de vedere economic calitatea exprima raportul dintre cheltuielile de productie si client. In sens social calitatea este reprezentata de gradul de satisfactie al consumatorului.
Organizatia Internationala de Standardizare defineste calitatea astfel – calitatea reprezinta ansamblul de caracteristici al unei entitati care ii confera acesteia aptitudinea de a satisface necesitatile exprimate sau implicite (ISO 8402/1995). Conform ISO 9000/2000 calitatea este aptitudinea unui ansamblu de caracteristici intrinseci de a satisface cerintele consumatorilor.
De aceea calitatea inseamna imbunatatire continua, acest aspect implica pe toata lumea, atat grupul de munca cat si angajatorii si necesita o cheltuiala relativ mica in scopul satisfacerii cerintelor clientilor. De aceea majoritatea practicilor managementului care pun accentul pe calitate cum ar fi controlul calitatii totale sau controlul calitatii in toata organizatia, cercurile de calitate si climatul de munca.
Managementul calitatii este un sistem centrat pe calitate, bazat pe participarea membrilor sai, prin care se urmareste succesul pe termen lung al organizatiei, prin satisfacerea clientului in cele mai bune conditii si obtinerea de avantaje pentru toti membrii organizatiei. Principiile de baza ale managementului calitatii sunt – concentrarea asupra clientului; imbunatatirea continua a calitatii; prevenirea defectelor; responsabilitatea universala asupra calitatii.
In contextul eficientei, managementul are doua functii majore – intretinerea calitatii si imbunatatirea calitatii.
Intretinerea calitatii se refera la activitatile curente de pastrare a standardelor tehnologice, manageriale si de functionare, dar si la respectarea acestor standarde prin pregatire si disciplina. In cadrul acestei functii managementul efectueaza sarcini care ii revin astfel incat organizatia sa poata respecta procedura standard de functionare.
Imbunatatirea se refera la activitatile de actualizare a standardelor curente. De aceea imbunatatirea poate fi clasificata in functie de eficienta si/sau inovatie. Eficienta semnifica imbunatatiri mici ca rezultat al unor eforturi continue. Inovatia implica o imbunatatire drastica, ca urmare a unei investitii de masuri ample de resurse tehnologice sau de echipamente noi. Pe de alta parte eficienta accentueaza eforturile umane, morale, de comunicare, de pregatire, de lucru in echipa, de implicare si autodisciplina, ca fiind o abordare practica cu costuri reduse pentru imbunatatire.
De aceea eficienta este procesul gandirii orientate catre proces, deoarece procesele triluiesc imbunatatite pentru ca rezultatele sa se imbunatateasca. Conducerea trebuie sa identifice si sa concentreze erorile care apar in sistem. Eficienta se concentreaza pe eforturi umane, o abordare orientata catre proces ar trebui sa se aplice si in introducerea diferitelor strategii de eficienta.

 

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!