Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-973-749-838-0
DOI: 10.5682/9789737498380
Anul publicării: 2014
Pagini: 212
Editura: Editura Universitara
Autor: Emilia Pascu, Elena Paraian
Abordarea moderna, multidirectionala a marfurilor din punct de vedere tehnic, economic si social (estetic, ergonomic si ecologic) impune o interconectare intre stiinta economica, tehnica si arta, interconectare care isi gaseste concretizarea inca in prima etapa a structurarii marfurilor ca bunuri materiale realizate in procesul productiei industriale – etapa proiectarii creative, designului.
Designul ca parte integranta a productiei industriale moderne isi confirma necesitatea si importanta prin consecintele si implicatiile factorului estetic pe care il promoveaza, asupra calitatii marfurilor si asupra necesitatilor si cerintelor omului modern in calitatea sa de consumator.
Necesitatile obiective si subiective ale consumatorilor au evoluat continuu in pas cu progresul stiintific si tehnic, s-au diversificat si s-au nuantat ceea ce a facut ca produsul industrial destinat schimbului pe piata – marfa – sa nu mai fie considerata numai o entitate fizica ce satisface necesitati exclusiv practice ci si necesitati umane de ordin psihosociologic. Satisfacerea necesitatilor practic utilitare nu constituie, desigur un aspect negativ al marfii ci formeaza tocmai o baza pentru a introduce factorul estetic cu efect psihologic si a obtine extinderea functiei utile la „forma” sa perfecta ce va produce o satisfactie complexa si durabila.
Posibilitatile de satisfactie prin dezvoltarea laturii estetice a calitatii marfurilor sunt nelimitate in unele domenii fiind chiar mai numeroase decat cele oferite de dezvoltarea tehnica. Aceasta nu inseamna ca designul industrial lucreaza independent de dezvoltarea resurselor stiintifice si tehnologice ale societatii ci impreuna cu acestea, cautand sa le inteleaga si sa valorifice potentialitatile lor estetice, sa puna in practica proiecte de design capabile sa umanizeze lumea obiectuala, lumea marfurilor care ne inconjoara. Rezulta ca latura estetica a calitatii marfurilor este dependenta de activitatea designului si prin aceasta designul este raspunzator atat fata de consumatori, oferindu-le produse care prin calitatea lor estetica sa le satisfaca necesitatile si dorinta de frumos, sa le formeze si sa le educe gustul pentru frumos, cat si fata de producatori prin asigurarea competitivitatii produselor lor pe piata si cresterea capacitatii concurentiale a intreprinderilor producatoare respective.
Campul de influenta al designului se extinde de la domeniul marfurilor la cel al ambalajelor acestora, la grafica publicitara si la ambientul comercial. Domeniul marfurilor este deosebit de cuprinzator si diversificat, de la marfuri de larg consum de folosinta curenta si de folosinta indelungata, la marfuri cu un grad de tehnicitate ridicat si la cele ale tehnologiei de varf – produse ce incorporeaza realitatea virtuala. Dimensiunea estetica a marfurilor intereseaza nu numai pe cei care le produc ci si pe cei care le comercializeaza si le utilizeaza.
Comunitati largi de specialisti apartinand acestor domenii de activitate urmaresc relatia dintre principiile dezvoltarii produselor noi si performantele (succesul) lor pe piata. Specialistii din comert si turism trebuie sa cunoasca problematica designului, modalitatile de concretizare a solutiilor sale in componentele esteticii marfurilor, sa dobandeasca prin cunostintele lor capacitatea de a analiza si aprecia in mod echilibrat atat functionalitatea cat si estetica marfurilor comercializate in concordanta cu cerintele publicului consumator modern.
Vor fi in masura astfel sa selecteze intr-un mod riguros marfurile oferite de producator pe baza unor criterii complexe specifice cerintelor consumatorului contemporan.
Privind dintr-o alta perspectiva, in perioada actuala designul este implicat in productie prin capacitatea sa inovatoare, mai mult decat inovatiile propriu zise, din considerente de ordin economic si financiar. Inovatia prin design fiind adoptata in strategiile concurentiale ale unor intreprinderi ca element vital de supravietuire in conditiile existentei unei concurente agresive pe piata.
Sunt multiple exemple de companii care isi datoreaza succesul pe piata designului si esteticii produselor lor. Designul si estetica marfurilor reprezinta astfel o exigenta specifica economiei actuale, dobandind treptat un loc egal cu tehnica si stiinta, ca element vital al procesului de productie si implicit al comercializarii si utilizarii produselor.
Inscriindu-se pe aceste coordonate privind designul si estetica marfurilor in lucrarea de fata, incepand cu analiza relationarii cu estetica generala si estetica industriala si cu o serie de alte discipline de la care s-a retinut in cadrul prezentarilor o mare varietate de termeni cheie, si punand accentul pe componentele definitorii ale esteticii marfurilor concretizate apoi la grupe de marfuri reprezentative si pe ambientul comercial s-a urmarit includerea unui minim bagaj de cunostinte din acest domeniu in ansamblul de cunostinte fundamentale si de specialitate necesare economistilor din comert.
Designul si estetica marfurilor isi aduce aportul nu numai la formarea profesionala a viitorilor specialisti pentru comert ci si la educatia lor estetica, parte a procesului unitar de educatie. Printr-o educatie estetica vizuala se formeaza capacitatea acestora de a vedea, a simti si intelege esteticul, de a aprecia valorile estetice, ceea ce presupune formarea gustului estetic si a capacitatii de a motiva preferintele si aprecierile estetice pe baza unor criterii de valoare, adica a judecatii estetice.
De asemenea educatia estetica exercita o mare influenta si asupra celorlalte laturi ale educatiei si anume: asupra educatiei morale, prin faptul ca induce o gama larga de sentimente, trairi, emotii indemnand la actiuni cu efecte pozitive, asupra educatiei intelectuale ca mijloc principal de armonizare a sensibilitatii cu ratiunea.
Prin tematica abordata si continutul sau cartea poate prezenta interes si pentru cursantii altor forme de invatamant superior cu specializarea comert si marketing precum si pentru specialisti din cadrul firmelor cu preocupari in domeniul designului si esteticii marfurilor.
Designul si estetica marfurilor
DescarcaEste doctor in Economie si titular, in cadrul Facultatii de Management Turistic si Comercial din Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir, Bucuresti, al disciplinelor Fundamentele stiintei marfurilor, Marfuri alimentare si siguranata consumatorului si Designul si estetica marfurilor. Activitatea stiintifica a autoarei este concretizata in titluri precum: Expertiza marfurilor, Designul ai estetica marfurilor, Managementul relatiei cu clientii, Marfuri alimentare si siguranta consumatorului etc. in calitate de autor si co-autor, precum si numeroase articole si alte studii, ce acopera sfera calitatii produselor si serviciilor cu accent pe securitatea consumatorilor si crearea unei relatii de lunga durata cu clientii.
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro