Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Controlul financiar. Abordare teoretica si practica

-7%
65,00 Lei 60,45 Lei

ISBN: 978-606-28-1170-9

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062811709

Anul publicării: 2020

Editia: I

Editura: Editura Universitara

Pagini: 378

Autor: Victor Munteanu - Coordonator

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062811709 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
In cadrul reformei economice din tara noastra, actul managerial presupune, ca un atribut deosebit de important, controlul permanent si sistematic asupra activitatilor economice ale intreprinderii – indiferent de structurile organizatorice si forma de proprietate in care acestea se realizeaza, precum si asupra activitatii unitatilor administrativ-teritoriale sau ale institutiilor publice care gestioneaza bunuri, atat din domeniul public, cat si din cel privat.
Controlul este o functie a conducerii care asigura cunoasterea si perfectionarea modului de gestionare a activelor si datoriilor si de orientare, organizare si desfasurare a activitatii de productie, distributie, comercializare, promovare etc. Cunoasterea de catre factorii interesati a modului de desfasurare a activitatilor economice in conditii de legalitate si libera initiativa este o cerinta a managementului modern al intreprinderii.
Cunoasterea este un obiectiv imperios necesar si managementului entitatilor economice (intreprinderilor) din orice domeniu de activitate in vederea coordonarii actiunilor orientate catre maximizarea eficientei si eficacitatii. De asemenea, cunoasterea situatiei economico-financiare a intreprinderilor serveste in luarea deciziilor referitoare la relatiile comerciale.
In conditiile economiei de piata, controlul ca forma de cunoastere are in vedere: interesele entitatilor, orientate spre maximizarea profitului, interesele tertilor (respectiv parteneri comerciali, institutii financiare, institutiile publice sau de interes public, alte entitati interesate etc.) si interesele statului.
Prin control, conducerea isi asigura informarea dinamica, reala si exacta, ceea ce determina concluzii de valoare si decizii de calitate. Controlul patrunde in esenta fenomenelor si contribuie efectiv la o conducere stiintifica si eficienta, sesizeaza aspectele negative in momentul in care acestea se manifesta ca tendinta si intervine operativ pentru prevenirea si eliminarea cauzelor care le genereaza.
Controlul nu se rezuma sa constate si identifice eventualele vulnerabilitati sau riscuri din activitate, ci contribuie si la previzionarea acestora, la luarea masurilor necesare de atenuare a efectelor in vederea imbunatatirii desfasurarii activitatii, precum si a eliminarii posibilitatilor aparitiei deficientelor si anomaliilor.
  • Controlul financiar. Abordare teoretica si practica

    Descarca
VICTOR MUNTEANU - Coordonator 
GRATIELA DUTA 
JANINA SOARE
MIHAELA IBANISTEANU 
CRISTIAN FLORIN GHEORGHE

Cuvant inainte / 9

CAPITOLUL I: NEVOIA DE CONTROL FINANCIAR: CONCEPT  / 11
1.1. Contextul general si necesitatea obiectiva a controlului financiar  / 11
1.1.1. Contextul general   / 11
1.1.2. Necesitatea obiectiva a controlului financiar  /  14
1.2. Atributele managementului entitatii (intreprinderii) si conceptul de control financiar  /  15
1.3. Sfera de actiune si obiectivele controlului financiar   /     21
1.4. Functiile controlului financiar  / 25
1.5. Formele controlului financiar  / 27

CAPITOLUL II: PROCESUL DE CONTROL FINANCIAR / 32
2.1. Sistemul metodologic de control financiar  / 32
2.2. Metoda controlului financiar   / 34
2.3. Procedee si tehnici de control financiar  / 36
2.3.1. Studiul general prealabil / 36
2.3.2. Controlul documentar contabil  / 37
I.    Locul si rolul documentelor justificative in cadrul sistemului informational si a sistemului de control intern  / 37
II.    Verificarea modului de completare si utilizare a documentelor justificative / 38
III. Verificarea modului de evidenta economica  / 50
IV. Clasificarea tehnicilor de control documentar - contabil  / 56
2.3.3. Controlul faptic  63
2.3.4. Controlul total sau prin sondaj  / 65
2.3.5. Analiza economico-financiara / 67
2.4. Etapele efectuarii controlului financiar  / 70
2.4.1. Programarea activitatii de control financiar  / 71
2.4.2. Pregatirea actiunii de control financiar  / 73
2.4.3. Efectuarea propriu-zisa a controlului financiar  / 76
2.4.4. Stabilirea raspunderilor in sarcina persoanelor vinovate / 80
2.4.5. Intocmirea actelor de control financiar  / 83
2.4.6. Valorificarea rezultatelor din controlul financiar  / 86

CAPITOLULUL III: ORGANIZAREA SI EXERCITAREA ACTIVITATII DE CONTROL FINANCIAR  / 89
3.1. Controlul financiar al statului  / 89
3.1.1. Sistemul de control financiar al statului  / 90
3.1.2. Controlul financiar al statului din sfera de actiune a executivului / 90
3.1.2.1.    Corpul de Control al Primului Ministru / 91
3.1.2.2.    Ministerul Finantelor Publice / 92
1.    Structuri proprii de control / 92
2.    Agentia Nationala de Administrare Fiscala (Inspectia fiscala) / 95
A.    Proceduri, metode si forme de inspectie fiscala / 97
B.    Realizarea inspectiei fiscale / 98
C.    Caile de atac impotriva actelor emise de catre organele fiscale / 117
D.    Colectarea si stingerea creantelor fiscale / 121
3.    Directia generala antifrauda fiscala / 135
4.    Directia generala a vamilor / 139
3.1.3.    Controlul financiar al statului din sfera de actiune a legislativului / 144
3.1.3.1.    Comisiile parlamentare / 144
3.1.3.2.    Curtea de Conturi / 145
1.    Controlul si auditul Curtii de Conturi / 145
2.    Autoritatea de Audit /161
3.2.    Controlul financiar propriu al entitatilor publice si economice / 163
3.2.1.    Controlul si auditul public intern al entitatilor publice / 163
3.2.1.1.    Controlul si auditul public intern / 163
1.    Controlul intern / 164
2.    Auditul public intern / 166
3.2.1.2.    Controlul financiar – propriu    / 171
1.    Controlul financiar preventiv     / 171
2.    Controlul financiar de gestiune / 172
3.2.2.    Controlul financiar - contabil propriu al entitatilor economice / 177
1.    Controlul intern / 177
2.    Controlul financiar preventiv     / 179
3.    Controlul financiar de gestiune/  180
4.    Controlul financiar prin inventariere / 183

CAPITOLUL IV:  CONTROLUL FISCAL SI EVAZIUNEA FISCALA / 217
4.1.    Controlul fiscal / 217
4.1.1.    Conceptele de control fiscal, contribuabil, inspector fiscal / 217
4.1.2.    Inregistrarea fiscala si evidenta contribuabililor / 218
4.1.3.    Drepturile si obligatiile aparatului fiscal si al contribuabililor / 219
4.1.4.    Reguli de procedura, tehnici si instrumente de control fiscal / 219
4.1.5.    Solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale / 221
4.1.6.    Reguli de procedura, tehnici si instrumente de control fiscal / 226
4.1.7.    Solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrative fiscale / 227
4.2.    Evaziunea fiscala / 230
4.2.1.    Conceptul de evaziune fiscala / 230
4.2.2.    Formele evaziunii fiscale / 233
4.2.3.    Infractiuni economice / 240
4.2.4.    Internationalizarea fraudei fiscale / 253
4.2.5.    Impactul internationalizarii fraudei fiscale asupra economiei romanesti / 253 
4.2.6. Organizarea si functionarea cazierului fiscal / 255

CAPITOLUL V: FINALIZAREA CONTROLULUI FINANCIAR / 257
5.1.    Raspunderea diciplinara / 257
5.2.    Raspunderea contraventionala / 258
5.3.    Tipuri de contraventii / 262
5.3.1.    Contraventii in legatura cu organizarea si conducerea contabilitatii / 262
5.3.2.    Contraventii sau infractiuni privind faptele generatoare de evaziune fiscala / 264
5.3.2.1.    Contraventii si infractiuni in legatura cu inregistrarea fiscala a entitatilor economice / 264
5.3.2.2.    Contraventii si infractiuni privind impozitul pe profit / 265
5.3.2.3.    Contraventii la normele privind taxa pe valoare adaugata / 266
5.3.3.    Contraventii in legatura cu munca prestata si incadrarea in munca / 272
5.4.    Raspunderea materiala / 273
5.4.1.    Raspunderea materiala in legatura cu gestionarea bunurilor / 284
5.4.2.    Raspunderea materiala in legatura cu activitatea financiar – contabila / 287
5.5.    Raspunderea penala / 289
5.5.1.    Infractiuni prevazute in codul penal / 290
5.5.2.    Infractiuni prevazute in legi speciale / 292

CAPITOLUL VI: CAZURI PRACTICE DE CONTROL/INSPECTIE FISCALA / 296
6.1.    Inspectie fiscala privind impozitul pe profit si TVA / 296
6.2.    Inspectie fiscala privind procedurile de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA, cu optiune de rambursare / 326
6.3.    Inspectie fiscala privind accizele / 345

BIBLIOGRAFIE / 373

 

In cadrul reformei economice din tara noastra, actul managerial presupune, ca un atribut deosebit de important, controlul permanent si sistematic asupra activitatilor economice ale intreprinderii – indiferent de structurile organizatorice si forma de proprietate in care acestea se realizeaza, precum si asupra activitatii unitatilor administrativ-teritoriale sau ale institutiilor publice care gestioneaza bunuri, atat din domeniul public, cat si din cel privat.
Controlul este o functie a conducerii care asigura cunoasterea si perfectionarea modului de gestionare a activelor si datoriilor si de orientare, organizare si desfasurare a activitatii de productie, distributie, comercializare, promovare etc. Cunoasterea de catre factorii interesati a modului de desfasurare a activitatilor economice in conditii de legalitate si libera initiativa este o cerinta a managementului modern al intreprinderii.
Cunoasterea este un obiectiv imperios necesar si managementului entitatilor economice (intreprinderilor) din orice domeniu de activitate in vederea coordonarii actiunilor orientate catre maximizarea eficientei si eficacitatii. De asemenea, cunoasterea situatiei economico-financiare a intreprinderilor serveste in luarea deciziilor referitoare la relatiile comerciale.
In conditiile economiei de piata, controlul ca forma de cunoastere are in vedere: interesele entitatilor, orientate spre maximizarea profitului, interesele tertilor (respectiv parteneri comerciali, institutii financiare, institutiile publice sau de interes public, alte entitati interesate etc.) si interesele statului.
Prin control, conducerea isi asigura informarea dinamica, reala si exacta, ceea ce determina concluzii de valoare si decizii de calitate. Controlul patrunde in esenta fenomenelor si contribuie efectiv la o conducere stiintifica si eficienta, sesizeaza aspectele negative in momentul in care acestea se manifesta ca tendinta si intervine operativ pentru prevenirea si eliminarea cauzelor care le genereaza.
Controlul nu se rezuma sa constate si identifice eventualele vulnerabilitati sau riscuri din activitate, ci contribuie si la previzionarea acestora, la luarea masurilor necesare de atenuare a efectelor in vederea imbunatatirii desfasurarii activitatii, precum si a eliminarii posibilitatilor aparitiei deficientelor si anomaliilor.
Pentru maximizarea profitului, pe langa evaluarea rezultatelor in raport cu obiectivele stabilite, controlul contribuie si la identificarea si prevenirea tendintelor si fenomenelor care necesita decizii de corectie.
Controlul public in Romania se efectueaza de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala de Inspectie Fiscala, Directia generala de antifrauda fiscala, Directia generala a Vamilor. Aceste organisme realizeaza un control extern sub diferite forme in ceea ce priveste obligatiile diferitelor entitati publice, a societatilor, in calitatea lor de contribuabili etc., precum si un control intern al activitatii proprii.
Totodata, entitatile isi organizeaza controlul financiar propriu necesar bunei gestionari a activelor si datoriilor, dar si in institutiile publice este reglementata activitatea de control managerial / intern si audit public intern cu privire la utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public. 
Dezvoltarea economica sociala a tarii in perioada de tranzitie si consolidare a economiei de piata presupune cunoasterea temeinica de catre stat a legitatilor universal valabile, a legilor economice proprii economiei de piata, precum si aplicarea lor justa la conditiile concrete din tara noastra. Asigurarea cerintelor esentiale ale legilor economice presupune perfectionarea continua a activitatilor economico-sociale, a formelor si metodelor de conducere a intregii economii. Realizarea acestui deziderat impune din partea statului nu numai elaborarea de acte normative ci si organizarea si exercitarea unui control ferm si riguros asupra intregii economii.
Aceasta demonstreaza necesitatea activitatii de control determinata de cauze obiective si in primul rand de formele de proprietate, productia de marfuri si de actiunea legilor economice specifice economiei de piata.
Toate aspectele mentionate mai sus sunt tot atatea idei ce contureaza faptul ca intre metodele administrative de conducere, un loc aparte, prioritar, il ocupa controlul, sub multiplele sale forme de manifestare, caruia ii este consacrata aceasta lucrare.
In acest context, lucrarea se ocupa cu studiul metodologiei, precum si a organizarii si exercitarii activitatii de control in general, control financiar-contabil si fiscal, in special, atat din punct de vedere practic, cat si aplicativ. Demersul sau metodico-didactic isi propune sa ofere celor interesati modalitatile cele mai eficiente pentru intelegerea si aprofundarea tuturor aspectelor legate in special de controlul financiar-contabil, sa formeze o gandire logica, independenta in practicarea acestei profesii, precum si deprinderile necesare.
In acest sens, lucrarea se adreseaza, in primul rand, celor care in facultati (licenta si master) sau alte forme de pregatire profesionala studiaza controlul financiar-contabil.
Ea este destinata, in al doilea rand, practicienilor in domeniul controlului financiar- contabil, inspectorilor fiscali, expertilor contabili, analistilor financiari si altor specialisti care doresc sa aprofundeze valentele informationale ale acestui domeniu.
La redactarea lucrarii ne-au folosit de o bogata legislatie si literatura straina, dar mai ales autohtona. Adresam multumiri normalizatorilor romani (Ministerul Finantelor Publice, Curtea de Conturi etc.) pentru straduinta de a crea si perfectiona un sistem de control financiar.
Apreciem, de asemenea, interesul si competenta profesionala a specialistilor din invatamantul superior, cercetare si practica in domeniul controlului financiar-contabil pentru cartile, studiile si punctele de vedere proprii ce au vazut lumina tiparului si care ne-au fost de un real folos in redactarea lucrarii.
Ne-am bucurat de sprijinul calificat al editurii, tipografiei, redactorului si procesorilor de text, care s-au ingrijit de pregatirea operativa si aparitia in cele mai bune conditii a lucrarii, drept pentru care le multumim.
Multumim, aprioric, cititorilor nostri, studenti (licenta si master), cadre didactice, specialisti care vor avea rabdarea si interesul sa lectureze si sa foloseasca aceasta carte.
Suntem constienti de faptul ca lucrarea poate fi imbunatatita, ca poate face obiectul unor reflectii critice, unor sugestii si propuneri pe care le asteptam cu atentia cuvenita si pe care le vom receptiona cu placere si distinsa consideratie si le vom avea in vedere la o eventuala editie.

Bucuresti, octombrie 2020    

Autorii,

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!