„Implementarea la scara sistemica a economiei digitale - provocarea majora a economiei comunitatii europene in secolul XXI”
Confruntati cu imbatranirea populatiei si cu concurenta mondiala, avem trei optiuni: sa muncim mai sustinut, sa muncim mai mult sau sa muncim mai inteligent. Va trebui probabil sa le facem pe toate trei, dar optiunea a treia este singura care poate garanta ridicarea nivelului de trai al europenilor. In acest scop, Agenda digitala cuprinde propuneri de actiuni care trebuie intreprinse de urgenta pentru a readuce Europa pe calea unei cresteri inteligente, durabile si incluzive. Aceste propuneri vor forma un cadru pentru transformarile pe termen lung produse de o societate si o economie din ce in ce mai digitalizata.
Agenda digitala pentru Europa este una dintre cele sapte initiative pilot ale Strategiei Europa 2020 si are ca scop definirea rolului motor esential pe care utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor (TIC) va trebui sa-l joace in realizarea obiectivelor Europei pentru 2020. Obiectivul acestei Agende este trasarea unui parcurs in scopul de a exploata la maximum potentialul social si economic al TIC, in special al internetului, care reprezinta un suport vital al activitatilor economice si sociale, fie ca e vorba de afaceri, munca, joaca, de a comunica sau a ne exprima liber. Implementarea cu succes a acestei Agende va stimula inovatia si cresterea economica, ameliorand in acelasi timp calitatea vietii de zi cu zi a cetatenilor si a intreprinderilor. Economia digitala presupune trei caracteristici majore: este o economie globala; favorizeaza produsele intangibile: idei, informatii, relatii; este intens interconectata. Aceste caracteristici produc noi modele de piata, de societati care sunt bazate pe reteaua electronica. Economia digitala se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi caracteristice:
1. Infrastructura economiei digitale. TIC a crescut rapid in ultima perioada atat in economie cat si in societate in general. Suportul pentru TIC il reprezinta Internetul, care este o „poarta deschisa”, bazat pe protocoale standard, permitand oricarui calculator sa se conecteze utilizand aceleasi protocoale. Acest lucru permite interactiunea intre platforme diferite precum si un schimb de informatie simplificat.
2. Pietele electronice. Principalele trasaturi ale pietelor electronice sunt: noi agenti, noi tipuri de produse si servicii, noi relatii de afaceri, noi modele de comunicatie si organizare. Pe pietele electronice se tranzactioneaza atat produse si servicii intangibile cat si produse traditionale. Comertul electronic reprezinta acele noi activitati care se bazeaza pe infrastructura TIC, practic pe retelele de telecomunicatie. Comertul electronic reprezinta informatia si produsele care circula nu numai prin Internet ci prin orice mijloace electronice.
3. Produse bazate pe informatii si cunostinte. Cele mai multe produse existente pe pietele electronice sunt produsele intangibile. Acestea sunt bazate pe informatie, pe cunostinte, sunt produse care nu isi au origine fizica. O caracteristica importanta a acestor produse este modalitatea usoara prin care pot fi modificate si multiplicate. Aceasta caracteristica ofera furnizorilor mijloacele necesare adaptarii la nevoile clientilor.
4. Agentii prezenti pe piete: consumatori, oameni de afaceri, intermediari. In economia digitala consumatorii beneficiaza de informatie 24 de ore din 24, au acces la informatie pe piata indiferent de distanta. Diferenta fata de piata traditionala consta si in cantitatea si calitatea informatiei, modul de accesare, de procesare. Folosirea TIC schimba mediul de afaceri: costul tranzactiei scade, factorii de productie sunt mai ieftini, creste productivitatea muncii. In economia actuala dimensiunea firmei conteaza mai putin decat in economia traditionala. Pentru cumparatori si vanzatori este foarte important modul in care obtin informatia, rapiditatea si costul obtinerii ei. Firmele au fost nevoite sa-si schimbe modul de a face afaceri, sa schimbe structura, organizarea si modul in care gandeste afacerea astfel incat sa faca fata concurentei existente pe pietele electronice si sa se adapteze cat mai bine si rapid la noile cerinte ale consumatorilor.
5. Transformari macroeconomice si procese de globalizare. Din punct de vedere macroeconomic schimbarile aparute in economie afecteaza variabilele macroeconomice. Internetul inlatura granitele fizice favorizand evolutia procesului de globalizare.
6. Penetrarea progresiva si agresiva a economiei digitale in viata economico-sociala a societatii moderne din secolul XXI. Notiunea de economie digitala nu implica in nici un caz o alternativa sau un substitut al economiei clasice. Aceasta trebuie tratata ca o ramura a economiei moderne avand un rol si un scop bine determinat: optimizarea si eficientizarea economiei clasice in aproape toate domeniile prin transmiterea unor informatii esentiale in timp util indiferent de distanta dintre sursa si beneficiarul informatiei. Ceea ce aduce pe langa maxima operativitate si un plus calitativ inestimabil economiei clasice, in conditiile reducerii cheltuielilor aferente intregului flux de activitati necesar conexiunii dintre furnizor si beneficiar. Economia digitala aduce un plus de confort si satisfactie tuturor participantilor, tuturor actorilor implicati in aceasta piata a muncii-fapt ce are finalmente rolul de imbunatatire a calitatii vietii.