„In afara de bunatate, adevarata si cea mai de seama podoaba a sufletului socot ca este la oricine dragostea de carte”.
(Baldassare Castiglione, Curteanul)
Istoria culturii si literaturii universale pentru copii s-a structurat de la sine in 11 capitole, cate curente artistice s-au succedat in evolutia lor istorica din antichitate pana azi. Dintr-un posibil, obisnuit indice de nume nu credem ca ar lipsi niciunul dintre cei mai importanti scriitori ai lumii, recomandati de programele si manualele scolare pentru invatamantul primar si gimnazial. (Din Cuvant inainte).
O asemenea carte n-ar trebui sa lipseasca de pe rafturile niciunei biblioteci personale sau publice, unde isi poate gasi locul potrivit, ca un fel de enciclopedie ambulanta de istorie a culturii si literaturii universale pentru copii. (Din Postfata).
„Istoria culturii si literaturii universale pentru copii” este o lucrare accesibila mai ales copiilor, insa fara a se limita, ca adresabilitate, la acestia; structurata in 11 capitole, fiecare corespunzand curentelor literare esentiale pentru studiu si relevante in context socio-cultural si literar, dar si in unul care pune in prim-plan diversele metode de evaluare si examinare a cunostintelor copiilor din sistemele de invatamant de stat din zilele noastre - insa, cu siguranta, nu doar in acest cadru isi dovedeste utilitatea o carte precum Istoria culturii si literaturii universale.
Capitolele, in numar de 11, cum spuneam anterior, difera daca ne referim la dimensiune - s-a dorit nu o simetrie perfecta si vizuala, ci s-a urmarit acordarea spatiului necesar de manifestare si explicare pentru aceste curente in functie de impartirea in genuri, specii, subspecii, autori si alte personalitati importante pentru curentul in cauza, ba chiar in arii geografice relevante si, nu in cele din urma, pe tari ca exponente ale locurilor unde s-au nascut sau au inflorit curentele literare majore. De asemenea, contextul social-istoric in care sunt puse acestea este de un real ajutor cititorului - fie ca afla pentru prima oara aceste detalii, fie ca doar le recapituleaza facand apel la memorie - pentru ca astfel se poate explica mai logic si se poate retine modul in care viata de zi cu zi a unei cetati (in acceptiunea extrem de larga a termenului) poate si influenteaza ce se scrie si cum se face asta, ba chiar viata scriitorilor, modul lor de supunere sau revolta fata de conducere si norme sau legi scrise ori nescrise si asa mai departe.
Istoria culturii si literaturii universale pentru copii este varianta comprimata si explicata cat de succint s-a putut a lumii inconjuratoare in toata complexitatea acesteia: de la cuvantul scris si odata cu el, odata cu istoriile pe care le recladeste si le duce mai departe, se consolideaza si Istoria. Iar din ea se succed consecintele evidente, rasfrante asupra culturii si literaturii - acestea ajungand sa poata fi identificate cu usurinta, in termeni de curente si specii, dupa elementele-cheie prezente, dupa maniera scriitoriceasca, dupa preocupari si morala.
Anca Zaharia
Paul Magheru
CUVANT-INAINTE / 7
ISTORIA CULTURII SI LITERATURII ANTICE / 11
CULTURA SI LITERATURA GRECIEI ANTICE / 29
CULTURA SI LITERATURA LATINA / 49
LITERATURA EVULUI MEDIU / 63
RENASTEREA / 81
CLASICISMUL / 107
ILUMINISMUL / 121
ROMANTISMUL / 141
REALISMUL / 167
MODERNISMUL IN LITERATURA / 219
POSTMODERNISMUL / 243
POSTFATA / 257
Istoria culturii si literaturii universale pentru copii este o versiune prescurtata, simplificata si accesibila a unui Tratat de literatura univer- sala si comparata, coordonat de noi si scris in colaborare cu trei colege de la Facultatea de Litere a Universitatii din Oradea. Cartea are trei desti- natari si se adreseaza elevilor, profesorilor si parintilor.
Inca din clasa a III-a, dupa ce au deprins bine scrisul si cititul, elevii aud si invata despre povesti, basme, legende, povestiri, poezie, proza, dialog, text liric, text narativ, personaj, scriitori romani, scriitori straini. Ca texte suport sau lecturi suplimentare elevilor din ciclul primar si gimnazial li se recomanda o multime de scriitori straini si romani, nu neaparat intr-o ordine cronologica sau valorica: Lyman Frank Baum (Vrajitorul din Oz), Nicolae Nosov (Aventurile lui Habarnam), H. Chr. Andersen (Povesti), Lewis Caroll (Alice in Tara Minunilor), Carlo Collodi (Pinocchio), Fratii Grimm (Povesti), Victor Hugo (Gavroche, Cosette), Jack London (Colt Alb), Rudyard Kipling (Cartea junglei), Charles Perrault (Povesti), La Fontaine (Fabule), Hector Malot (Singur pe lume), Edmondo de Amicis (Cuore, inima de copil), Jonathan Swift (Calatoriile lui Gulliver), Daniel Defoe (Robinson Crusoe), Antoine de Saint-Exupery (Micul print), Walter Scott (Ivanhoe), Oscar Wilde (Printul fericit), Mark Twain (Din copilarie), Agatha Christie (Zece negri mititei), J. K. Rowling (Harry Potter) etc.
Nici literatura romana n-a fost mai putin generoasa in scriitori si opere pentru copii. De la basme si povesti, de la scriitorii nostri clasici si pana astazi literatura romana n-a incetat sa incante generatii intregi de cititori. Din lectura niciunui elev nu pot lipsi ciclurile de romane recomandate si de programa scolara, La Medeleni de Ionel Teodoreanu, Ciresarii lui Constantin Chirita si multe alte opere si scriitori. Memoria colectiva ii retine instantaneu cel putin pe Radu Tudoran (Toate panzele sus), Petre Ispirescu, Gelu Naum (Cartile cu Apolodor), Theodor Constantin (La miezul noptii va cadea o stea),Cezar Petrescu, Emil Garleanu etc.
In invatamantul gimnazial, la clasele V-VII materia de literatura romana este organizata pe unitati tematice de invatare, pentru ca din clasa a VIII-a sa fie structurata pe genuri literare, cu notiunile operatorii corespunzatoare si recomandari de lectura din scriitori romani si straini.
In ce ne priveste, am considerat ca cea mai potrivita prezentare a culturii si literaturii universale pentru copii ar fi pe curente literare, in acceptiunea larga a acestui termen ca grupare de opere si scriitori, reuniti prin trasaturi comune de ordin ideologico-estetic, stilistic si practic si care, avand constiinta acestor inrudiri, o exprima adesea polemic prin manifeste literare impotriva unor curente vechi, perimate. In felul acesta, lucrarea s-a structurat de la sine in 11 capitole, cate curente s-au succedat in ordinea lor istorica din antichitate pana astazi. Dintr-un posibil, obisnuit indice de nume, credem ca nu ar lipsi niciunul dintre cei mai importanti scriitori ai lumii, recomandati de programele si manualele scolare pentru invatamantul primar si gimnazial.
Unora le-am consacrat mai multe sau mai putine pagini, pe altii i-am mentionat doar cu litere ingrosate, pentru ca cititorii sa stie ca exista si ca sunt asteptati cu rabdare si folos. Cei mai multi dintre scriitori au fost insotiti de cateva date bio-bibliografice, convinsi de determinarea obiectiva, social-istorica si biografica a oricarei scrieri. Oricata autonomie, impersonalitate sau „arta pentru arta” si-ar revendica literatura, credem ca nu exista scriitor care n-ar putea sa spuna despre un personaj sau altul, intocmai ca Flaubert despre Doamna Bovary, ca „acesta sunt eu”.
Li s-ar putea aduce sintezelor noastre istorico-literare reprosul ca sunt prea dificile pentru unii elevi chiar din invatamantul liceal. Mentionam ca pentru absolventii de liceu am elaborat o carte de Sinteze de limba si literatura romana pentru reusita la bacalaureat si in viata, aflata la a treia editie, gratie Editurii Evrika Publishing din Bucuresti, careia ii multumesc pentru colaborare si gazduire. De altfel, am precizat de la inceput ca noua noastra carte are trei destinatari: elevi, profesori, parinti.
Acolo unde, din motive obiective, unii elevi nu au de unde sa stie sau sa inteleaga un anumit lucru, intervine profesorul care, in functie de categoriile de varsta si clase, explica pe intelesul copiilor, avand la dispozitie si aceasta carte, cele mai dificile opere sau scriitori. Aventura noastra prin istoria culturii si literaturii universale a fost incurajata si de colectia Litera Mica (a editurii Litera), inaugurata cu cativa ani in urma de povesti ilustrate cu oameni care au schimbat lumea (Mahatma Gandhi, Socrate, Marco Polo, Nadia Comaneci, Galileo Galilei si multi altii).
De la acesti oameni celebri micii cititori pot retine cu folos ca si eroii au fost candva copii. Aceeasi editura a lansat recent o alta colectie de carti ilustrate despre istoria lumii, in aceeasi ordine in care o prezentam si noi sub aspect literar. Ne-am straduit sa nu folosim in aceasta carte niciun termen (acolo unde apare vreunul, este explicat pe loc), nici o notiune de istorie, teorie sau critica literara, nici un scriitor care sa nu fie recomandat de programele si manualele scolare, inclusiv alternative. Credem ca un absolvent de clasa a VIII-a care are in fata examenul de evaluare nationala trebuie sa fie stapan pe aceasta carte ca o incoronare a invatamantului gimnazial si ca indrumar sau insotitor de lectura pentru invatamantul liceal, profesional sau universitar si pentru viata care il asteapta.