Marketingul nu reprezinta doar o functie a intreprinderii, este spiritul acesteia. El ne arata ce bunuri sa producem, cate si pana la ce data; ce servicii sa furnizam; ce nivel de preturi sa practicam, ce rabaturi sa oferim; unde si cand sa facem publicitate, ce sa comunicam clientilor nostri si cum sa o realizam. Marketingul este motorul care conduce firma catre succes.
In perioada actuala, tot mai multe firme sunt obligate sa-si redefineasca in mod radical obiectivele si strategiile de actiune pe piata. De unde, anterior, ele operau in conditiile unei concurente si clientele stabile ori cunoscute, in prezent firmele activeaza intr-un mediu dinamic, asupra caruia si-a pus amprenta in mod semnificativ progresul tehnologic, in care au loc schimbari rapide la nivelul concurentei, o scadere continua a fidelitatii clientelei si aparitia de noi reglementari.
Cele mai prospere firme sunt cele care reusesc sa ofere clientilor satisfactia scontata, intelegand marketingul nu ca pe o functie separata, ci ca pe o filozofie de insusit la nivelul intregii organizatii. Ceea ce se cere compartimentului de marketing este identificarea segmentelor de consumatori, a dorintelor, preferintelor si aspiratiilor pe care firma le poate satisface in mod profitabil, precum si a modalitatilor prin care acestea pot fi atinse cu o eficienta mai ridicata in comparatie cu alti concurenti.
O firma de succes trebuie sa se considere un sistem menit sa asigure derularea proceselor interne ale afacerii si nu doar un ansamblu de compartimente. Ea trebuie sa creeze o cultura in care toti salariatii sa dobandeasca constiinta pietei si a produsului.
Ca disciplina, marketingul isi revizuieste premisele, conceptele, metodologia si sistemele de operare cu scopul luarii celor mai potrivite decizii in sfera afacerilor. Cei care lucreaza in acest domeniu trebuie sa stie cand sa opteze pentru abordarea unei piete in sens global sau numai pentru un segment al acesteia, cand sa lanseze produse noi sau doar sa extinda gama celor existente, cand sa incurajeze si cand sa opreasca distribuirea unui produs, cand sa diversifice avantajele ofertei ori sa reduca pretul, cand sa mareasca ori sa reduca bugetul destinat vanzarilor, publicitatii sau altor elemente specifice activitatii de marketing.
Prezenta carte a fost construita potrivit unor asemenea coordonate si incearca sa raspunda unor intrebari ce pot constitui preocupari ale studentilor, cercetatorilor, lucratorilor in domeniu ori altor categorii de specialisti.
Realizarea acestei carti reprezinta rezultatul mai multor ani de studiu si documentare in tara, dar si in universitati din Franta, Italia si Elvetia. Pe aceasta cale doresc sa adresez multumirile mele colectivului de profesori de la Catedra de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice – Bucuresti pentru permanentele incurajari si sprijinul acordat in realizarea acestei lucrari.
Autorul