Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0547-0
DOI: 10.5682/9786062805470
Anul publicării: 2017
Pagini:
Editura: Editura Universitara
Autor: Daniel Adrian Gardan
Abordarea problematicii referitoare la comportamentul consumatorilor de servicii medicale reprezinta un demers complex, pretentios prin insasi natura proceselor care stau la baza acestui comportament. Consumul serviciilor medicale este asociat cu o gama larga de motivatii de ordin psiho-fiziologic care sunt intrinsec legate de promovarea, recuperarea si mentinerea starii de sanatate a indivizilor.
Astfel, acest tip de consum are un puternic substrat social, determinat de natura universala a motivatiilor amintite mai sus. Consumul de servicii medicale reprezinta un proces deosebit de complex, substantial diferit de alte acte de consum. Nevoile si motivatia asociate actelor de consum corespunzatoare acestuia prezinta o serie de caracteristici care le individualizeaza net in raport cu orice alta categorie de nevoi si/sau dorinte ale indivizilor. Categoria de consumator se va suprapune sau confunda uneori cu cea de pacient (persoana bolnava aflata in tratamentul unui medic) ceea ce conduce la un comportament influentat de presiunea necesitatii de a consuma serviciul medical necesar pentru ameliorarea starii de sanatate.
Totodata, implicarea consumatorilor-pacienti in procesul de prestare efectiva a serviciului medical va fi mult mai intensa decat in cazul altor servicii in general. Datorita acestei implicari, consumul propriu-zis se va impleti cu decizia de cumparare, serviciul fiind consumat intr-o anumita proportie in timpul prestatiei, ceea ce permite atat prestatorului cat si clientului sa aprecieze gradul de indeplinire al asteptarilor. Presiunea exercitata de catre gravitatea bolii sau a afectiunii, complexitatea si gradul inalt de tehnicitate al prestatiilor, implicarea mai multor categorii de personal in cadrul prestatiei, vor reprezenta elemente distinctive care contribuie la particularizarea comportamentului consumatorilor de servicii medicale.
Motivatia care sta la baza actualului demers are drept substrat preocuparile anterioare ale autorului in ceea ce priveste conceptualizarea fidelizarii clientilor unei organizatii si conexiunile care se pot realiza cu fidelizarea si motivarea personalului aferent organizatiei respective. Abordarea acestor notiuni si concepte in contextul consumului de servicii medicale este considerata o provocare, avand in vedere specificitatea acestui tip de consum si implicatiile sale. Astfel, cercetarea unei posibile legaturi intre variabilele care determina modificarea comportamentului de consum si cele care caracterizeaza motivarea personalului medical, sau intre perceptia consumatorilor referitoare la gradul de motivare al personalului si propriul grad de implicare in consum au fost considerate directii de cercetare viabile.
In acest context, lucrarea de fata isi propune sa investigheze cu un aparat stiintific si o metodologie specifica unor domenii de cercetare diferite (marketing medical, psihologie sociala, managementul personalului, statistica etc.) o problematica strans legata de modalitatile de influentare a comportamentului de consum al serviciilor medicale pe de o parte, in conexiune cu efectele cresterii motivatiei personalului medical pe de alta parte.
Astfel, originalitatea demersului stiintific consta in abordarea interdisciplinara care este avuta in vedere, domeniul aferent serviciilor medicale prezentand particularitati deosebite atat la nivelul motivarii personalului, cat si la nivelul comportamentului de consum al consumatorilor de servicii medicale. De asemenea, se poate aprecia incercarea de a corela informatii specifice pentru perceptia consumatorilor asupra importantei motivarii personalului cu cele specifice perceptiei angajatilor din domeniul medical asupra aceluiasi topic. Pe de alta parte, formularea unor concluzii si propuneri rezultate pe baza cercetarilor cantitative si calitative avute in vedere privind posibilitatile de optimizare a metodelor de motivare a personalului medical, vazute ca parte integranta din activitatea corespunzatoare aplicarii principiilor de marketing intern, precum si a influentelor exercitate la nivelul comportamentului de consum al pacientilor, pot reprezenta un aport valoric substantial pentru cercetarea stiintifica din domeniu.
Lucrarea ofera prin continutul sau posibilitatea identificarii unor instrumente necesare imbunatatirii sistemului national de sanatate, politicilor sociale si economice care vizeaza cresterea calitatii vietii si integrarea serviciilor medicale din Romania la nivel european. (...)
Autorul
Influentarea comportamentului consumatorilor de servicii medicale in contextul optimizarii motivatiei personalului medical
DescarcaIntroducere /7
Capitolul 1. Cadrul juridic al prestarii serviciilor medicale in Romania. Analiza comparativa cu spatiul european/ 13
1.1. Organizarea Sistemului National de Sanatate. Probleme structurale la nivelul sistemului /13
1.2. Acte normative care reglementeaza consumul de servicii medicale din Romania/23
1.3. Analiza comparativa a drepturilor si obligatiilor consumatorilor romani de servicii medicale in raport cu alte sisteme nationale de sanatate europene/ 25
Capitolul 2. Motivarea personalului – element esential pentru optimizarea prestarii serviciilor medicale/ 34
2.1. Conceptul de motivare a personalului si continutul acestuia /34
2.1.1. Aspecte privind motivarea in cadrul organizatiilor/ 42
2.1.2. Motivarea individuala in cadrul organizatiilor /50
2.1.3. Motivarea in cadrul echipelor si/sau a grupurilor de lucru/ 53
2.1.4. Motivarea la nivelul global al organizatiei /58
2.2. Specificul procesului de motivare a personalului in domeniul medical/ 60
2.3. Rolul motivarii personalului in optimizarea prestarii serviciilor medicale /62
2.4. Modele privind motivarea personalului cu aplicabilitate in domeniul/ 66
Capitolul 3. Comportamentul consumatorilor de servicii medicale – dimensiuni si factori de influenta/ 71
3.1. Dimensiunile comportamentului consumatorilor de servicii medicale 71
3.2. Factorii care influenteaza comportamentul consumatorilor de servicii medicale/ 73
3.3. Corelarea gradului de motivare al personalului medical cu satisfactia consumatorilor /85
Capitolul 4. Modificarea comportamentului consumatorilor de servicii medicale in contextul optimizarii motivatiei personalului medical/ 95
4.1. Perceptia angajatilor din institutiile medicale fata de motivarea personalului/ 96
4.2. Influenta cresterii gradului de motivare al personalului asupra comportamentului consumatorilor de servicii medicale/ 106
Bibliografie /126
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro