Metode active in predarea romanului romanesc modern. Studiu de caz: Mircea Eliade

ISBN: 978-606-28-0247-9

DOI: 10.5682/9786062802479

Anul publicării: 2015

Editia: I

Pagini: 200

Editura: Editura Universitara

Autor: Daniela Ivan

Cod Produs: 9786062802479 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)

Lucrarea metodico-stiintifica isi propune sa faciliteze elevilor de liceu accesul la proza romanesca a lui Mircea Eliade, care trateaza doua teme fundamentale ale literaturii: a adolescentului aflat in momentul luarii unei decizii posibil hotaratoare pentru destinul sau si cea erotica, analizata prin psihologia principiului feminin asiatic si a celui masculin, european. Evidentierea trasaturilor particulare, observatiile ce se desprind, concluziile vor avea o baza teoretica necesara intr-un asemenea demers, ca si o perspectiva de investigare metodica inclusa in titlul tezei - „studiul de caz”.
La nivel didactic voi evidentia demersurile in sprijinul continuarii procesului de modernizare a invatamantului, asa cum se realizeaza in activitatea la clasa. Prezentarea unor metode, procedee, strategii didactice, tehnici de evaluare vrea sa evidentieze nu doar achizitiile facute in domeniul teoriei didactice, ci si posibilitatea de a le pune in aplicare.
Capitolele isi propun si o privire de ansamblu (sinteza), cum sunt cele referitoare la personalitatea literara a lui Mircea Eliade, receptarea operelor avute in vedere, consideratiile asupra romanului romanesc interbelic, importanta studierii literaturii romane in liceu, metode si procedee didactice, opinii teoretice cu privire la portretul literar ca noua forma (specie) a literaturii, ca si grilele de lectura aplicate la nivelul celor doua romane (analiza). Sunt propuneri ce pot fi considerate si premise ale cercetarii de fata, deoarece urmaresc locul lui Mircea Eliade in contextul romanului interbelic, etapele receptarii critice ale operei scriitorului, identificarea modalitatilor de receptare didactica in manualele scolare, formularea unor scopuri precise in proiectarea si realizarea procesului de invatamant. Cu privire la ipoteza cercetarii, avem in vedere temele fundamentale ale celor doua romane si modalitatea prin care ii putem determina pe elevi sa inteleaga nu doar rolul instructiv si educativ al literaturii in general, al romanului in special, ci si impunerea unor personaje remarcabile.
Cu referire la competentele generale, am in vedere stabilirea cadrului de referinte pentru stabilirea si aplicarea metodelor apte sa stimuleze receptarea romanului romanesc, definirea competentelor scolare in receptarea textului literar, a personajului literar proiectat din unghiuri diverse.
Concluziile, bibliografia si anexele incheie lucrarea care si- a propus sa ofere un studiu asupra adolescentei, feminitatii, eroticii in doua dintre romanele lui Mircea Eliade, scriitorul care, in opinia mea, trebuie inclus in randul celor canonici.

  • Metode active in predarea romanului romanesc modern. Studiu de caz: Mircea Eliade

    Descarca
ELENA-DANIELA IVAN

Cuvant inainte / 7

Argument / 10

Capitolul I: Importanta studierii literaturii romane in liceu / 12

Capitolul II: Consideratii asupra romanului romanesc interbelic / 14
II.1 Opinii din    perioada interbelica despre situatia romanului romanesc / 14
II.2 Modernitatea romanesca interbelica sau „a doua batalie canonica” / 26
II.3 Canonul scolar / 28

Capitolul III: Locul romancierilor canonici in manualele scolare / 31

Capitolul IV: Metode, strategii, procedee folosite in scopul modernizarii procesului de invatamant si imbunatatirii programei scolare / 75

Capitolul V: Mircea Eliade - romancier / 98
V.1 Personalitatea lui Mircea Eliade / 98
V.2 Mircea Eliade si conceptul de autenticitate / 100
V.3 „Romanul romanesc al adolescentei” / 116
V.4 Romane ale lui Mircea Eliade incluse in programa si manualele scolare / 117
V.4.1 Mircea Eliade, „Romanul adolescentului miop” / 117
V.4.2 Mircea Eliade, „Maitreyi” / 130 

Capitolul VI: Naratologie – aplicatii / 142

Concluzii / 188

Bibliografia selectiva / 190

Anexe / 193

Recentul volum al profesoarei Ivan Elena-Daniela, Metode active in predarea romanului romanesc modern. Studiu de caz: Mircea Eliade, este, cu micile modificari impuse direct sau sugerate de o editura, lucrarea metodico-stiintifica pentru acordarea gradului didactic I. Intr-un climat efervescent conferit de numeroasele cadre didactice constiente de necesitatea propriilor eforturi pentru continuarea procesului de modernizare a invatamantului, de imbunatatire si imbogatire a programelor si manualelor scolare, initiativa de a publica rezultatele activitatii lor de cercetare trebuie vazuta si apreciata ca un act salutar. In pofida unor privatiuni care afecteaza stanjenitor educatia si invatamantul nostru, putem vorbi despre o sintonie la nivelul celor de la catedra in domeniul specialitatii, ce se finalizeaza cu studii necesare - instrumente eficiente si, totodata, stimulente in straduinta de formare didactica, filologica, stiintifica etc.
Ivan Elena-Daniela se afla la a doua aparitie editoriala dupa Portofoliul elevului. Genul epic.
Prezenta lucrare se caracterizeaza structural printr-o stransa relatie a consideratiilor de ordin metodic-teoretic si aplicativ - cu finalitatea unei participari intense si active a elevilor la ore (dinamica didactica), cu aprecierile referitoare la operele literare supuse investigatiei (dinamica stiintifica). La baza celor doua ,,segmente” sta o temeinica pregatire teoretica de ordin metodic, literar si cultural.
Un ,,Argument” succint dar liminar anunta scopul acestui demers din perspectiva metodica si critica, cu un corolar asteptat: includerea lui Mircea Eliade in randul scriitorilor canonici. Se deschide perspectiva unei lucrari omogenizate   prin   metoda   abordata   si   tematica   supusa   unor  analize ,,revelatorii”, ca in capitolul ,,Naratologie - aplicatii”, care incheie atat de util teza. Informatia deosebit de bogata in domeniu ofera sansa unor comentarii acribice referitoare la anumite perioade aflate sub presiunea unor concepte, cum este canonul literar, a unor opinii, a unor abandonari si reveniri sub o alta denominatie. Sunt aprecieri ce sporesc interesul lecturii, mutatiile sprijinind caracterul dinamic al disciplinei. Contextualizand opera literara a lui Mircea Eliade, capitolul despre romanul romanesc interbelic abordeaza cateva dintre opiniile critice referitoare la situatia romanului nostru din   aceasta   perioada,   despre   modernitatea   romanesca   sau, in formulare manolesciana, ,,a doua batalie canonica”, completata de subcapitolul ,,Canonul scolar”, urmata, firesc si convingator, de capitolul al III-lea intitulat ,,Locul romancierilor canonici in manualele scolare”, unde interventiile, sugestiile, solutiile propuse se dovedesc benefice.
Autoarea si-a asimilat temeinic lecturile bogate, selective, totusi, unele fiind adevarate repere. Aceasta ii permite sa apeleze la ,,voci” critice de recunoscuta prestanta, precum Eugen Lovinescu, G. Calinescu, Garabet Ibraileanu si altii, ca si la opiniile unor romancieri, printre acestia numarandu-se Liviu Rebreanu, H.P-Bengescu, Camil Petrescu, Mihail Sebastian, Mircea Eliade, desigur, etc., cu o concluzie, sa-i spunem proprie, de retinut: ,,Discutiile si disputele referitoare la roman in general (,,moartea romanului”, ,,antiromanul”, ,,noul roman”...), ca si cele despre romanul romanesc continua si in zilele noastre, indeosebi prin pozitiile criticilor. Indiferent de tematica, de personaj, de ,,axa stilistica”, romanul ramane specia in proza cu o mare priza la cititorul contemporan.
Acestor observatii, corecte, li se adauga altele despre canon, despre importanta Studiului de caz, ca metoda activa cu rol formator, aplicabila in mai multe domenii, inclusiv cu limitele impuse de timpul necesar de pregatire etc.
Cu referire la canonul romanesc, din cuprins se desprinde limpede interesul acordat acestui concept, faptul ca profesoara Ivan Elena-Daniela pledeaza pentru includerea lui Mircea Eliade intre scriitorii romani canonici, situatie datorata rezervelor ultimilor doi creatori de canon literar la noi. Ma refer la G. Calinescu (in Istoria... sa declara: ,,Ceea ce-i lipseste lui Mircea Eliade e talentul literar, credibilitatea onirica, inefabilul lingvistic”) si Nicolae Manolescu (in Istoria critica a literaturii romane. 5 secole de literatura nu-l trece printre marii scriitori interbelici, cu o concluzie restrictiva: ,,Ii vor izbuti romancierului cateva nuvele si doua romane in care e mai degraba un povestitor, la persoana I (dar nu neaparat) decat un constructor de universuri umane obiective”. Sa notam ca minusurile detectate de cei doi mari critici nu le regasim neaparat in viziunea lui Harold Bloom, care puncta: ,,O puternica originalitate literara si capacitatea de a subsuma traditia sunt caracteristicile textelor canonice”.
,,Canonul literar” este un concept cu viata lui proprie - adica, dupa cum spunea Hegel despre concepte, ,,se nasc, evolueaza, se inmultesc si cateodata dispar”. Este fireasca atentia acordata, dupa inflatia critica, teoretica, editoriala despre postmodernism. Perfect incadrabila, cum am spus, hegelian. Modificari, deci revizuiri, sunt necesare daca se au in vedere conditiile specifice ale unor perioade, datorate indeosebi anumitor presiuni de ordin ideologic. Eliminari si noi propuneri de ,,canonizare” se vor recepta in mod cert. Disputele, iata si la nivelul celor ce slujesc in mod direct invatamantul, mi se par necesare si utile.
La un bun standard teoretic si aplicativ se situeaza si densul subcapitol ,,Mircea Eliade si conceptul de autenticitate”. Trimiterile la  autori reprezentativi in domeniu, inclusiv la opiniile lui Eliade si ale altor romancieri ,,autenticisti”, observatiile vizand cautarile si tentatiile unei noi tipologii moderne romanesti, comentariile din aceste perspective la cele doua romane au calitatea de a nu fi constrangatoare. Dimpotriva, as spune, invita la noi pozitionari. Ca si in amplul segment didactic, unde studiul de caz vazut ca metoda, bine structurata si conditionata de textul literar selectat, este aplicat, in relatie cu alte procedee si cu discernamant, in analiza numeroaselor fragmente propuse de autorii unor manuale alternative. Metoda (sau procedeul, as spune) reavizeaza, intr-o viziune complexa, mai vechile procese literare (nelipsite, totusi, nici acum),  de acum cateva zeci de ani la care s-a renuntat destul de repede pentru o buna perioada. Probabil ca erau epuizante pentru capacitatea creativa a elevilor, orientati spre alte indeletniciri si orizonturi. Oricum, constatasem ca la argumentul estetic nu prea se facea apel. S-a creat un vacuum, suplinit cu mai mult succes prin propunerea lansata de Universitatea Harvard avand o finalitate bine precizata, si anume de a implica pe cei ce o aplica in mod activ in probleme care tin de societate si de existenta. Rezultatele aplicarii studiului de caz sunt convingatoare si autoarea propune cateva opere analizate astfel semnate de H. P-Bengescu, G. Calinescu sau un subiect sinteza ca ,,Succesul romanului in perioada interbelica”.
Concluziile care confirma materializarea obiectivelor propuse in ,,Argument”, bibliografia selectiva, corect structurata, actualizata si respectand rigorile filologice, cele 7 anexe de certa utilitate incheie acest discurs metodic si critic bine articulat ce impun finetea analizei si capacitatea de a realiza sinteza apta sa reconstituie intregul. Pastrand un echilibru decent intre aspectele impuse de aparatul teoretic, finalitatile avute in vedere si propriile opinii, volumul Metode active in predarea romanului romanesc modern. Studiu de caz: Mircea Eliade, de Elena-Daniela Ivan, se va bucura, am convingerea, de o buna receptare de catre cei interesati direct. Si nu doar.

prof. univ. dr. Nicolae Rotund

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!