Editura Universitara Zmei, draci si strigoi. Eseuri de hermeneutica a basmului popular romanesc

nou
28,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1291-1

DOI: 10.5682/9786062812911

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 248

Editura: Editura Universitara

Autor: Liliana Danciu, Petru Adrian Danciu

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062812911 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
In cercetarile de fata am evidentiat in permanenta faptul ca basmul este un sit de arheologie spirituala. Pe cat ne-a stat in putinta, ne-am ferit de asocieri inutile, marele pericol al speculatiei, dar nici nu le-am exclus pe cele evidente. Articolele, acum capitolele acestei lucrari, au abordat din diferite perspective lumea basmului, psihologica (prihologia abisala a lui Jung), istorico-religioasa, socio-antropologica, oculta, magica si demonologica, fara teama unei „critici de amvon”. Indrazneala de a lua in considerare posibilitatea ca personalitatea zmeului basmic sa fie istoric inspirata de cea a unui zeu semit solar sau afirmatia ca eroul, rareori un personaj bon-nom si dezinteresat de castig – cum gresit il consideram prin asociere cu variantele mitice elene care „au inspirat” constructia personajului – poate incrunta sprancenele celor care inca isi fundamenteaza cercetarile plecand de la vechile tipare de interpretare. 

Autorii
  • Zmei, draci si strigoi. Eseuri de hermeneutica a basmului popular romanesc

    Descarca
LILIANA DANCIU este doctor in filologie cu o teza despre romanul Noaptea de Sanziene, de Mircea Eliade (calificativul „SUMMA CUM LAUDE”). Profesoara, titulara pe catedra de Limba si Literatura Romana la un liceu din Caransebes. Eseista. Membru activ al Centrului de Cercetare a Imaginarului „Speculum” de la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (2014).
Este autoarea volumului Romanul din roman: Noaptea de Sanziene, de Mircea Eliade, prefatat de Mircea Braga, aparut la Editura Ideea Europeana (2017). Primeste Premiul pentru Debut in critica literara al Uniunii Scriitorilor Romani, filiala Sibiu (2018). Se numara printre autorii volumului colectiv Myth, Music and Ritual. Approaches to Comparative Literature (editori: Rodica Gabriela Chira, Emilia Ivancu, Gabriela Chiciudean, Natalia Muntean), publicat de Cambridge Scholars Publishing (2018). Semneaza prefetele si intocmeste antologiile Aurel Gurghianu (2019) si Magda Isanos (2020) si postfata antologiei Rodica Braga (2019), aparute in colectia „O suta si una de poezii” de la Editura Academiei Romane. Face parte din Colegiul stiintific al revistei „EON” (2020).
A publicat articole si studii in diverse reviste stiintifice si culturale, precum „Journal of Humanistic and Social Studies”, „Journal of Romanian Literary Studies”, „Annales Universitatis Apulensis. Series Philologica”, „Incursiuni in imaginar”, „TricTrac: Journal of World Mythology and Folklore”, „SÆCULUM”, „Swedwish Journal of Romanian Studies”, „Eon”, „Contemporanul”, „Steaua”, „Gnosis”, „Resita literara”, „Euphorion” etc. A participat la mai multe sesiuni stiintifice, colocvii, simpozioane in tara si strainatate (Roma, Arad, Targu Mures, Alba Iulia s.a.).



PETRU ADRIAN DANCIU este doctor in filologie cu o teza despre basmul popular romanesc, sustinuta la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (2018), calificativul primit „SUMMA CUM LAUDE”. Membru al Centrului de Cercetare a Imaginarului „Speculum” (Universitatea „1 Decembrie 1918” Alba Iulia). Profesor. Autor al volumelor Teologia numelor divine in Egiptul antic (2005) si Demonologia basmului popular romanesc. Motivul zmeului (2019). Coautor in volumul colectiv Myth, Music and Ritual. Approaches to Comparative Literature (editori: Rodica Gabriela Chira, Emilia Ivancu, Gabriela Chiciudean, Natalia Muntean), aparut la Cambridge Scholars Publishing (2018). Membru in comitetul de peer review al revistei „EON”. A publicat mai multe articole stiintifice in reviste de specialitate precum „Tibiscum. Ethnography and History Studies and Communications”, in publicatiile locale „Interferente”, „Gnosis” (membru fondator si director) si internationale „Journal of Romanian Literary Studies”, „Annales Universitatis Apulensis. Series Philologica”, „Incursiuni in imaginar”, „TricTrac: Journal of World Mythology and Folklore”, „SÆCULUM”. A participat la simpozioane nationale si internationale din Timisoara, Deva, Alba Iulia, Targu-Mures.
 

INTRODUCERE / 9

Capitolul I
Petru Adrian Danciu
ARHETIP, METAMORFOZA SI GNOZA IN BASMUL ROMANESC / 13     
I.1. Realitatea basmica / 13
I.2. Potenta – Destin – metamorfoza / 16
I.3. Metamorfoza rea: cauzele / 20
I.4. Metamorful blestemat / 23 
I.5. Metamorfoza si gnoza / 29 

Capitolul II
Petru Adrian Danciu
PREZENTA ZMEILOR, ASPECTE ALE CONTAMINARILOR MALEFICE IN BASM SI DESCANTECUL POPULAR ROMANESC / 33
II.1. Magia profanului / 34
II.2. Simptomul bolii ca atribut demonic / 37
II.3. Interactiunea este magie / 40
II.4. Simpatetismul, cauza tuturor nenorocirilor / 42
II.5. „A sta in cale”, de la motivul drumului in cruce la pierderea simetriei fata de centru / 46
II.6. Lista demonilor sau dovada acceptarii / 50
II.7. Setea de vitalitate / 54

Capitolul III
Liliana Danciu
INITIERE SAMANICA SI ALCHIMIE MAGICA IN TUGUNEA, FECIORUL MATUSII / 57
III.1. Initiere samanica / 60
III.2. Alchimie magica si metamorfoza interioara / 67
III.3. Concluzii / 80

Capitolul IV
Liliana Danciu
SEXUALITATE INITIATICA SI SIMBOLISM RITUALIC IN TUGULEA, FIUL UNCHIASULUI SI AL MATUSII / 82
IV.1. Mit, rit si initiere / 85
IV.2. Ocultarea magica a cunoasterii feminitatii / 95
IV.3. Concluzii / 103

Capitolul V
Petru Adrian Danciu
SEXUALITATE SI FECUNDITATE IN RITURILE REALITATII BASMICE / 106
V.1. Statutul profan / 107
V.2. O noua locuinta / 109
V.3. Polarizari ale cultului sexualitatii / 114
V.4. Zmeul incubus si sexualitatea impotriva firii / 120

Capitolul VI
Petru Adrian Danciu
SALVAREA SEXUALITATII PRIN BASM / 124
VI.1. Migrationismul spiritual / 125
VI.2. Fenomenologia migrationismului idolatru / 127
VI.3. Salvarea sexualitatii prin basm / 129
VI.4. Ofensiva sexualitatii / 132

Capitolul VII
Liliana Danciu
UN BASM BANATEAN CU STRIGOI INTR-O DUBLA CHEIE DE LECTURA / 137
VII.1. Introducere / 138
VII.2. Fantastic „baroc” si ritual magico-terapeutic / 141
VII.3. Implicatiile feministe ale exorcismului samanic / 148

Capitolul VIII
Liliana Danciu
SAMANISM SI PRACTICI RITUALICE ARHAICE IN BASMUL „LUPUL CU CAP DE FIER” / 156
VIII.1. Universuri si calatorii samanice / 157
VIII.2. Simbolism samanic si parabola ritualica in basmul popular Lupul cu cap de fier / 160

Capitolul IX
Petru Adrian Danciu
SPATIUL DE GRANITA SI COMPORTAMENTUL MAGIC IN BASMUL POPULAR ROMANESC CU ZMEI RAPITORI DE FECIOARE / 175
IX.1. Povestirea ca viu in actul initierii / 176
IX.2. Pierderea si regasirea proximitatii / 178
IX.3. Ce se intampla in proximitatea spatiala a lumilor basmice? / 180
IX.4. Legile granitei si ale proximitatii / 185

Capitolul X
Petru Adrian Danciu
CARTEA TOBIT, MODEL REGIZORAL PENTRU IMAGINARUL POPULAR / 193
X.1. Defragmentarea mitului in sincretism reconstructivist al imaginarului basmic / 194
X.2. Periodizare si constructie / 199
X.3. Basmul intre necanonicitate si toleranta / 203
X.4. Actul superstitios, de la dezaprobare la integrare / 205

Capitolul XI
Liliana Danciu
TOPOS ALCHIMIC SI IMAGINAR HERMETIC IN BASMUL PRASLEA CEL VOINIC SI MERELE DE AUR / 210
XI.1. Gnoze filosofico-hermetice, izvoare populare / 210
XI.2. Topos alchimic si imaginar hermetic / 220

BIBLIOGRAFIE / 231

Cele unsprezece studii sunt tot atatea articole dedicate unei „altfel de abordari” a basmului, publicate intre anii 2016-2021, in reviste ca Saeculum, Incursiuni in imaginar, Eon sau Annales Universitatis Apulensis. Series Philologica din Alba Iulia. Am incercat sa nu ignoram aspectele „ocultate” ale basmului, exact acelea pe care cercetarea academica le ocoleste. Spre exemplu, asocierea anumitor episoade basmice cu samanismul ar parea fortata, de vreme ce inca se crede ca vechea spiritualitate romaneasca nu a cunoscut samanismul. Evitand interpretarea unor dovezi arheologice sau texte in cheie samanica, cercetatorii (cel putin o parte) indica preferinta pentru mentinerea unui anumit confort intelectual. Insa, fara indrazneala de a specula, nu exista progres in spatiul cercetarii. Asociata mai degraba parerilor neintemeiate, speculatia cade in derizoriu in fata oricarei abordari stiintifice. Daca ne rezumam la scrierea unor „carti din carti”, pentru a pastra acel confort de care aminteam, nu suntem altceva decat niste replicanti ai ideilor altora, dar cu cuvintele noastre. Specularea sensurilor sau directiilor informatiei implica un risc pe care noi, autorii acestor articole, il asumam.
In cercetarile de fata am evidentiat in permanenta faptul ca basmul este un sit de arheologie spirituala. Pe cat ne-a stat in putinta, ne-am ferit de asocieri inutile, marele pericol al speculatiei, dar nici nu le-am exclus pe cele evidente. Articolele, acum capitolele acestei lucrari, au abordat din diferite perspective lumea basmului, psihologica (prihologia abisala a lui Jung), istorico-religioasa, socio-antropologica, oculta, magica si demonologica, fara teama unei „critici de amvon”. Indrazneala de a lua in considerare posibilitatea ca personalitatea zmeului basmic sa fie istoric inspirata de cea a unui zeu semit solar sau afirmatia ca eroul, rareori un personaj bon-nom si dezinteresat de castig – cum gresit il consideram prin asociere cu variantele mitice elene care „au inspirat” constructia personajului – poate incrunta sprancenele celor care inca isi fundamenteaza cercetarile plecand de la vechile tipare de interpretare. 
Viziunea generala asupra basmului poate apartine unei singure stiinte, insa profunzimile cercetarii lui, nu. Perspectivele oferite de diferitele stiinte nu mai pot fi privite ca „pseudo-pareri”, dupa cum ceea ce candva era „adiacent”, o „periferie” in spatiul actului unic/ dogmatic interpretativ, nu mai poate fi astazi ignorat. Secretul „speculatiei” noastre sta in incercarea de a combina nu cat mai multe, ci doar suficiente stiinte pentru a obtine un efect de profunzime. Cu toate ca riscul erorii nu dispare, abordarea basmului din perspective pluridisciplinare se impune intr-un ev al dizolvarii reperelor care au fundamentat pana acum cercetarea. 
Capitolele lucrarii de fata prezinta basmul dintr-o perspectiva mai putin cunoscuta cititorului actual. In permanenta, dorinta noastra a fost aceea de „a fragmenta” povestirea si a o reinterpreta in functie de aceste piese de puzzle, unele dintre ele foarte vechi, pre-mitice. Astfel, arheologia basmica poate fi definita ca stiinta care se ocupa cu recuperarea credintelor si ideilor magico-religioase din „paturile” sau structurile (temele) suprapuse, nu doar ordonate, ale regiei basmice. Cu alte cuvinte, fiecare tema majora ascunde cel putin doua straturi, unul mitic, celalalt premitic, extrem de importante in economia intelegerii hemeneutice a unor povestiri aparent modeste, departe de a putea fi cotate drept best-seller uri, ca in cazul arhi-cunoscutului Tinerete fara batranete si viata fara de moarte...
Un lucru este cert: cheile de lectura sunt inepuizabile si, cel mai important, nu se construiesc in exclusivitate pe stiintele considerate principale ori auxiliare in procesul de analiza si interpretare. Arta interpretarii apartine hermeneutului, chiar daca radiaza din cunostintele stiintifice insusite. In spatiile sale cele mai profunde, basmul este ocultat, iar invatatura sa ezoterica poate fi dezvaluita doar daca va fi extrasa cu multa atentie. Conexarea ei la orice alt tip de cunoastere, fie o degradeaza, fie o evidentiaza, de unde marele risc al speculatiei, privit de noi ca o continua provocare.


Autorii

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!