Societatea contemporana se afla la o adevarata rascruce, care probabil ca nu reprezinta „sfarsitul istoriei” proclamat de Francis Fukuyama in momentul prabusirii comunismului, dar este mult mai aproape de „ciocnirea civilizatiilor” prevazuta de Samuel Huntington in 1997. Incercarea de creare a unor poli de stabilitate si determinarea unor tendinte de „normalizare” a evolutiei economice sunt tot mai greu de realizat. In anii anteriori aparitiei crizei economice, cresterea economica se situa in jurul valorii de 4% pe an, dar acum sunt considerate adevarate performante, rate ale cresterii economice mai mari de 2%.
Implicarea statului, determinata ca raport intre cheltuielile publice si venitul national, a crescut din doua motive, care s-au suprapus si s-au sustinut reciproc, si anume: cresterea cheltuielilor finantate de la bugetul de stat, cel mai adesea din deficit, utilizate pentru accelerarea dezvoltarii economice, dublata de majorarea impozitelor pentru a le putea sustine.
Teoretic, cheltuielile ar fi trebuit sa fie reduse in perioadele de crestere economica pentru a se realiza surplusuri care sa acopere deficitele create, dar aceasta scadere nu s-a produs, fiind de altfel greu de realizat prin prisma efectelor sociale si politice pe care le-ar genera. In perioade de avant economic sa le ceri propriilor cetateni sa fie cumpatati in utilizarea propriilor venituri reprezinta un risc prea mare in plan politic pentru clasa conducatoare. De asemenea, ajustarea veniturilor statului, determinata de o scadere a taxelor, impozitelor si contributiilor sociale in aceeasi perioada, de boom, ar contribui intr-o masura semnificativa la scaderea posibilitatilor de stimulare in perioadele preelectorale, ceea ce nu este considerat, momentan, acceptabil.
Prin urmare, raportandu-ne la evolutia economiei globale, conditionata de nevoile tot mai crescute de crestere a cheltuielilor pe de o parte, dar si de contractarea veniturilor statelor pe de alta parte, consideram ca urmarirea unui sector de piata de aproximativ 20% din PIB-ul mondial, pe care il reprezinta achizitiile publice, a devenit o necesitate. De aceea, ne propunem tratarea domeniului achizitiilor publice prin prisma locului pe care acestea il ocupa in cadrul unei economii, dar si a modului cum pot fi gestionate in mod eficient procesele de achizitii publice in cadrul organizatiilor finantate din bugetele nationale in general, si a celor militare in mod particular.
In virtutea experientei practice acumulate in domeniul achizitiilor publice, prin natura meseriei de contabil sef intr-o organizatie militara de jandarmi, dar si ca urmare a dobandirii unei experiente internationale in urma participarii la o misiune internationala de audit (privind mecanismul functional si executia bugetara a Fortei de Jandarmerie Europene de la Vicenza), am considerat necesara elaborarea prezentei lucrari stiintifice, un studiu util atat specialistilor cat si celor interesati de functionarea manageriala performanta a acestui domeniu complex.
In cadrul demersului nostru stiintific am abordat aspecte teoretice privind evolutia tranzactiilor comerciale, a licitatiilor, dar si noile abordari conceptuale acceptate la nivel european, urmarind apoi modul de gestionare a procesului de achizitie publica la nivelul organizatiilor militare. Am finalizat prezentand optiunile teoretice si practice de optimizare a procesului de achizitie publica desfasurat la nivelul unei organizatii militare de nivel ordonator tertiar de credite, precum si efectele utilizarii unor indicatori de evaluare a acestei activitati.
Astfel, in primul capitol, intitulat „Determinari ale sistemelor de achizitii publice”, vom evidentia, atat din punct de vedere istoric, cat si conceptual, evolutia activitatilor de comert, plecand de la nivelul trocului si ajungand, in zilele noastre, la comertul electronic si utilizarea noilor bani electronici. Totodata, vom incerca sa surprindem si aspecte ale pietei achizitiilor publice din diferite tari europene, precum si diferite abordari ale conceptelor prevazute in noile directive europene.
Nu in ultimul rand, vom prezenta dezvoltarea si adaptarea sistemului achizitiilor publice din tara noastra la legislatia si realitatile economice europene. In acest sens, vom reliefa procedurile, tehnicile si metodele utilizate pe plan intern, care coincid cu prevederile europene, cu precizarea ca la aceasta data s-a realizat corelarea legislativa cu directivele europene din 2014.
De asemenea, o componenta importanta a sistemului public de achizitii o reprezinta subsistemul creat de organizatiile din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, care, desi are cateva particularitati, urmareste adaptarea la realitatile mentionate si satisfacerea unor cerinte din ce in ce mai complexe a acestor institutii, prin aplicarea procedurilor si tehnicilor de achizitie publica utilizate si de ceilalti participanti pe piata de profil. In acest scop, demersul nostru stiintific incearca sa convinga specialistii in domeniul achizitiilor publice din organizatiile militare ca abordarea deschisa, europeana, in toate activitatile specifice trebuie sa ramana un deziderat cat mai curand de atins si de urmarit in activitatea cotidiana.
In cadrul capitolului secund, denumit „Consideratii privind managementul achizitiilor publice in organizatiile militare in conditii de performanta”, vom releva, atat din punct de vedere teoretic, cat si practic, conceptul de achizitie publica desfasurat in conditii de performanta, evolutia acestei sintagme in ultimii ani si aplicarea in cadrul utilizarii fondurilor publice a unor noi parametri de cuantificare a eficientei.
Vom analiza modalitatile de functionare ale unei organizatii militare urmarind toate cele patru subsisteme manageriale, respectiv cel metodologico-managerial, cel decizional, cel informational si cel organizational, reliefand locul si importanta fiecaruia dintre acestea, in cadrul procesului de conducere.
In vederea asigurarii unui management performant al achizitiilor publice la nivelul organizatiilor militare, vom urmari in acelasi timp si provocarile si constrangerile economice actuale asupra aplicarii principiilor europene. De asemenea, vom prezenta functiile actuale ale managementului, dar si riscurile intalnite in activitatea curenta cu care se confrunta specialistii din domeniul achizitiilor.
Nu in ultimul rand, vom atinge aspectele practice ale procesului de achizitii publice, plecand de la planificarea, organizarea si controlul desfasurarii acestuia in conditii de performanta, care pot permite finalizarea unei proceduri de achizitie, dar si atingerea obiectivelor stabilite la nivel organizational.
Vom insista, totodata, si asupra asigurarii unei resurse umane complete la nivelul structurilor de suport, si implicit la nivelul compartimentelor de marketing si achizitii din cadrul structurilor militare, reliefand, pe de o parte, importanta acestui domeniu de activitate, dar urmarind posibila evolutie ulterioara a realitatii socio-economice.
In ultimul capitol „Optiuni privind cresterea performantei sistemului de achizitii publice in organizatiile militare” vom recomanda principalii factori de influenta ai achizitiilor publice, atat cu determinare pozitiva, cat si negativa. Vom prezenta apoi existenta conditionarilor pozitive de ordin politic, economic, social apartinand mediului extern, dar si cele interne, vizand in primul rand structurarea institutionala, astfel ca modelarea acestora va urmari realizarea obiectivelor propuse in conditii de performanta.
In vederea performarii procesului de achizitie publica in organizatiile militare, vom propune aici, spre analiza, indicatori de performanta adecvati masurarii economiilor financiare obtinute, a preturilor pe produs, dar si a eficientei anuale a utilizarii fondurilor publice si a implementarii finale a unui contract sau proiect, iar pe de alta parte indicatori necesari determinarii performantei competitive a ofertantilor-furnizori participanti la procesele de selectie aferente procedurilor de achizitii publice programate si desfasurate in organizatiile militare. De asemenea, vom urmari impactul generat asupra unei organizatii militare prin aplicarea acestor indicatori.
Pentru atingerea performantei actiunilor de programare si derulare a achizitiilor publice in cadrul organizatiilor militare, apreciem ca in cadrul cercetarii noastre ramane esentiala combinarea de o maniera eficienta a principalelor resurse avute la dispozitie, si anume cele umane, alaturi de cele financiare.
Determinarea performantei, in cadrul acestui sector de activitate, se poate reduce in mod practic la o masurare a resurselor financiare economisite, la inregistrarea atingerii scopurilor organizationale, la calitatea actiunilor prestate de organizatia militara, precum si la modelarea componentei umane a organizatiei.
Toate acestea au la baza nivelul de marime a bugetului, tipul de ordonator de credite al organizatiei militare, modalitatea si sursele de finantare a activitatilor, siguranta realizarii acestora, precum si perioada de timp ce trebuie alocata efectuarii activitatii.
Sub aspect managerial militar, din punctul nostru de vedere, directiile de dezvoltare vor urmari faza de conceptie a strategiilor de achizitie publica, etapa de desfasurare propriu-zisa, de control post-factum si de profesionalizare a compartimentelor interne de specialitate.
Vom incerca sa propunem si un model de evaluare a performantei achizitiilor publice, care va putea urmari realizarea eficienta si eficace a acestui proces. Acest model este simplu si usor de folosit, are un scop clar, iar in baza rezultatelor obtinute va genera un feedback eficient. De asemenea, ne dorim ca posibila aplicare a acestui model sa conduca la imbunatatirea performantei achizitiilor publice, si nu doar sa o monitorizeze, sa incerce sa identifice si sa elimine pierderile inutile, dar si sa determine o coordonare si monitorizare adecvate programarii si derularii proceselor de achizitie publica din partea structurii manageriale a organizatiei militare.
Astfel ca, putem sintetiza afirmand ca demersul nostru stiintific urmareste atingerea urmatoarelor obiective:
• evidentierea caracteristicilor tranzactiilor comerciale, a licitatiilor si a achizitiilor;
• prezentarea noului concept european privind achizitiile publice;
• evidentierea aspectelor privind performanta si cresterea performantei in organizatiile militare in cadrul proceselor de achizitie publica;
• planificarea, programarea si coordonarea actiunilor adecvate unui management performant al achizitiilor publice in organizatiile militare;
• evidentierea principalilor factori de influenta ai achizitiilor publice in organizatiile militare;
• prezentarea unor indicatori de determinare a performantei achizitiilor publice in organizatiile militare si modalitatea practica de aplicare a acestora in cadrul unui proces de achizitie publica.