Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Aspecte conceptuale si operationale privind impactul finantarii europene asupra sistemului educational din Romania

30,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Monica Claudia Grigoroiu

Editia: I

Pagini: 260

Anul publicării: 2024

ISBN: 978-606-28-1860-9

DOI: 10.5682/9786062818609

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062818609 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Review-uri (0)
Uniunea Europeana (UE) considera dreptul la educatie de o importanta prioritara, plaseaza educatia in topul preocuparilor sale si isi fundamenteaza deciziile pe cercetari de inalta relevanta stiintifica ce arata ca nivelul de competente dobandit prin educatie este direct corelat cu nivelul general de bunastare al indivizilor si cu o crestere economica durabila. Constatand ca dreptul la educatie gratuita nu este suficient pentru a motiva populatia sa beneficieze de aceste oportunitati educationale, UE a finantat un sistem complex de programe si proiecte, care sa imbunatateasca accesul la educatie si sa stimuleze constientizarea si motivatia cu privire la imbunatatirea nivelului de educatie. UE a inceput sa acorde atentie sporita evaluarilor de impact, intelegand importanta cuantificarii rezultatelor impactului interventiilor financiare si a impus norme si reglementari pentru a monitoriza progresul si a evalua efectul acestora. 
Aceasta lucrare ofera o perspectiva comprehensiva asupra impactului finantarii educatiei din fonduri ale UE asupra sistemului de educatie din Romania, contribuind la avansarea cunostintelor in domeniul cercetat. De asemenea, lucrarea exploreaza modalitati de imbunatatire a programelor viitoare pentru a sprijini atingerea obiectivelor stabilite pentru orizontul 2030. 
Gama larga si variata de lucrari publicate in acest domeniu demonstreaza importanta intelegerii atat a aspectelor conceptuale, cat si a celor operationale referitoare la impactul finantarii europene asupra sistemului educational. Insa, privind spre cercetarile ce abordeaza rezultatele din Romania se constata o concentrare asupra problemelor legate de implementare, atingerea obiectivelor si alinierea activitatilor cu obiectivele generale ale programelor si o lipsa a cercetarilor care sa abordeze latura calitativa a rezultatelor si impactul pe diferite componente. 
In acest context, intelegerea deplina a impactului finantarii europene asupra sistemului educational a devenit o provocare pentru lucrarea de fata. Generarea unor rezultate cu privire la impactul interventiei financiare asupra sistemelor educationale si societatii in ansamblu este esentiala pentru dezvoltarea de politici educationale eficiente intrucat alocarea resurselor financiare influenteaza direct calitatea, accesibilitatea si eficienta sistemelor educationale.
Lucrarea este structurata in patru capitole si exploreaza politica educationala si finantarea educatiei in Uniunea Europeana, cu accent pe situatia din Romania. 
Capitolul 1 se concentreaza pe aspectele conceptuale si operationale ale politicii educationale si ale finantarii educatiei in Uniunea Europeana, explorand o paleta larga de surse secundare pentru a identifica principalele aspecte abordate de legislatia UE si de cercetatori in domeniul marketingului educational. De asemenea, se realizeaza o scurta analiza a sistemului de invatamant din Romania in contextul aderarii la UE.
In capitolul 2 se efectueaza o analiza a programelor educationale finantate de UE si se studiaza un proiect implementat in scoli defavorizate din judetul Brasov. Utilizand metode de cercetare de marketing se examineaza impactul acestor programe complementare asupra rezultatelor scolare ale elevilor si a altor aspecte precum sanatatea, competentele sociale, competentele civice, initiativa, antreprenoriatul si nivelul de cultura. 
Capitolul 3 analizeaza impactul finantarii UE asupra invatamantului primar, gimnazial si liceal din Romania prin metoda anchetei pe baza de sondaj. Analiza prezinta perspectiva evolutiei aspectelor cheie din educatie, concentrandu‑se asupra comparatiei dintre opiniile cadrelor didactice din scolile in care s‑au implementat proiecte finantate de UE fata de cele ale cadrelor didactice din scolile fara finantare. 
In capitolul 4, pornind de la rezultatele cercetarilor efectuate, a fost realizat un sistem de directii de indicatori care pot fi utilizati pentru evaluarea eficientei proiectelor educationale finantate de UE. De asemenea, se propun activitati pentru a maximiza impactul proiectelor educationale ce urmeaza sa fie implementate in viitor.
Lucrarea se incheie prezentand concluziile generale, limitele, contributiile personale, directiile viitoare de cercetare. Tot in aceasta sectiune sunt prezentate modalitatile de diseminare a rezultatelor. 
  • Aspecte conceptuale si operationale privind impactul finantarii europene asupra sistemului educational din Romania

    Descarca
MONICA CLAUDIA GRIGOROIU

LISTA DE NOTATII / 8
LISTA DE ABREVIERI / 9
LISTA FIGURILOR / 11
LISTA TABELELOR / 13
REZUMAT / 15
ABSTRACT / 18
INTRODUCERE / 21

Capitolul 1. POLITICA EDUCATIONALA A UNIUNII EUROPENE. FINANTAREA EDUCATIEI IN UNIUNEA EUROPEANA / 27
1.1. Premise ale finantarii – contextul politicii educationale europene / 27
1.2. Consolidarea educatiei prin politici europene / 31
1.2.1. Politici si strategii educationale ale Uniunii Europene / 31
1.2.2. Prezent si perspective ale educatiei in Uniunea Europeana / 41
1.3. Mecanisme de finantare a educatiei in Uniunea Europeana. Finantarea educatiei prin proiecte europene / 49
1.3.1. Mecanisme de finantare a educatiei in Uniunea Europeana / 49
1.3.2. Programele de finantare a educatiei din Romania / 57
1.4. Educatia si impactul integrarii Romaniei in Uniunea Europeana / 64
1.5. Concluzii si aprecieri finale / 73

Capitolul 2. PROGRAME SI PROIECTE FINANTATE DE UNIUNEA EUROPEANA IN ROMANIA. O ABORDARE CALITATIVA / 75
2.1. Analiza datelor calitative referitoare la programele de finantare in domeniul educatiei, pentru invatamantul anteprescolar/prescolar si invatamantul obligatoriu, implementate in Romania, in perioada 2014 2021, din fonduri ale Uniunii Europene / 76
2.2. Studiu de caz privind impactul unui program educational finantat de Uniunea Europeana in Romania / 81
2.2.1. Prezentarea proiectului „Invat, ma joc, sunt fericit la scoala!” / 82
2.2.2. Metodologia cercetarii / 87
2.2.3. Rezultatele cercetarii si discutii / 91
2.2.4. Concluzii si aprecieri finale / 102

Capitolul 3. CERCETARE CANTITATIVA DE MARKETING PRIVIND OPINIILE CADRELOR DIDACTICE CU PRIVIRE LA IMPACTUL PROIECTELOR FINANTATE DE UNIUNEA EUROPEANA IN ROMANIA IN DOMENIUL EDUCATIEI / 105
3.1. Scopul si obiectivele cercetarii / 106
3.2. Ipotezele cercetarii / 108
3.3. Consideratii privind metodologia cercetarii / 111
3.4. Rezultatele cercetarii si discutii / 116
3.5. Concluzii / 132

Capitolul 4. INDICATORI SI ACTIVITATI PENTRU CRESTEREA IMPACTULUI PROIECTELOR EDUCATIONALE FINANTATE DE UNIUNEA EUROPEANA / 137

CONCLUZII GENERALE / 172

CONTRIBUTII PERSONALE SI DISEMINAREA REZULTATELOR / 179

DIRECTII VIITOARE DE CERCETARE / 184

BIBLIOGRAFIE / 186

Anexa 1. Principalele trasaturi ale programelor de finantare implementate in Romania in domeniul educatiei, pentru invatamantul anteprescolar/prescolar si invatamantul obligatoriu in perioada 2014 2021 / 220
Anexa 2. Analiza comparativa a principalelor programe de finantare / 229
Anexa 3. Model fisa individuala de evaluare / 231
Anexa 4. Chestionar - finantarea educatiei prin fonduri ale Uniunii Europene / 235
Anexa 5. Relatia dintre obiective, ipoteze si variabilele cercetarii /  245
Anexa 6. Tabele obtinute in urma prelucrarii datelor cu IBM SPSS / 246


 

Se considera ca satisfacerea dreptului la educatie reprezinta o conditie prealabila deosebit de importanta pentru satisfacerea celorlalte drepturi (Nowak, 2017). Adoptarea principiilor de incluziune sociala tinde sa devina un angajament politic cheie in intreaga Uniune Europeana (Norwich, 2014). Principalele directii pe care educatia s a dezvoltat au fost evidentiate incepand cu Tratatul Uniunii Europene (Tescasiu B. , 2014).
Rapoartele oficiale ale Uniunii Europene (European Commission. Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture (DG EAC), 2021b) prezinta date multumitoare referitoare la participarea la educatie, semnaland faptul ca ”tinerii din Europa sunt mai bine educati decat oricand” si s a imbunatatit considerabil atat participarea copiilor la educatie cat si ingrijirea timpurie a copiilor. Insa, pandemia de COVID 19 a perturbat substantial sistemele de educatie si formare din Europa, iar tendinta inregistrata in ultimul deceniu de scadere a ponderii celor care abandoneaza timpuriu educatia si formarea risca sa creasca. Inainte de pandemia de COVID 19, in Uniunea Europeana, mai mult de un copil din patru era in situatia de risc de saracie, iar pandemia a agravat nivelul saraciei copiilor in toata Europa (Eurochild, 2020).
In toate tarile Uniunii Europene accesul la invatamantul de stat este gratuit, protectia legala a dreptului la educatie fiind considerata prioritara. Guvernele tarilor membre asigura resursele financiare necesare sistemului educational avand la baza un cost standard pe elev, determinat anual. S a dovedit insa ca dreptul la servicii educationale gratuite nu este suficient pentru a motiva toti copiii sa beneficieze de acestea. Este nevoie de un sistem complex de programe si proiecte pentru a gasi caile de imbunatatire a accesului la educatie si pentru a constientiza si motiva tinerii sa si imbunatateasca educatia. Toate aceste eforturi conduc la cresterea costului educatiei ceea ce pune presiune pe bugetele nationale. Este necesara suplimentarea resurselor bugetare cu venituri provenite din alte surse. Se apeleaza la firme sau persoane pentru obtinerea de sponsorizari, dar cele mai multe programe complementare menite sa sustina si sa creasca atractivitatea programelor educationale provin din proiecte finantate de Uniunea Europeana. Cresterea investitiilor financiare in invatamant prin programe si proiecte cu o puternica componenta sociala corelate si cu masuri strategice adecvate constituie una dintre modalitatile de a reduce problemele din sistemele educationale ale Uniunii Europene. 
In aceasta perioada in care economia mondiala este inca afectata de pandemia de COVID 19 omenirea este mai constienta ca niciodata de importanta sustenabilitatii finantelor publice (Luca & Tache, 2021). Si in Romania se depun eforturi pentru armonizarea cu principalele caracteristici ale educatiei din spatiul european, dar s a dovedit ca acest proces cu implicatii culturale, sociale si economice (Epuran, Gardan, Gardan, & Tescasiu, 2016) este unul de durata. Legea Educatiei Nationale din Romania, sustine promovarea unei educatii care sa faciliteze atat dobandirea unei profesii cat si unui comportament adecvat in societate. Exista insa cercetari care evidentiaza ca legea aplicabila in invatamantul romanesc nu este inca pe deplin operationala (Constantin, 2016).
Lucrarea este structurata in patru capitole, iar in partea finala sunt prezentate concluzii generale, contributii personale, diseminarea rezultatelor si directii viitoare de cercetare.
Primul capitol este dedicat aspectelor conceptuale si operationale privind politica educationala si finantarea educatiei in Uniunea Europeana, fiind prezentat contextul stabilirii politicii educationale a UE prin analizarea surselor secundare (statistici si rapoarte oficiale ale Uniunii Europene) si a literaturii de specialitate in vederea identificarii principalelor aspecte abordate de legislatia Uniunii Europene si de catre cercetatori din perspectiva marketingului educational. De asemenea, capitolul trateaza invatamantul din Romania printr o scurta analiza a corelarii acestuia la traiectoria europeana, in perioada scursa de la momentul aderarii Romaniei la UE pana in prezent.
Desi cercetari realizate dovedesc progrese in privinta participarii la scoala a copiilor ca urmare a implementarii unor proiecte finantate de Uniunea Europeana, sunt necesare asigurari suplimentare pentru a demonstra ca acestia reusesc sa dobandeasca cunostinte si abilitati care sa contribuie la imbunatatirea sustenabilitatii sociale. Din dorinta de a aduce clarificari suplimentare cu privire la perspectiva calitativa a rezultatelor proiectelor educationale, in capitolul doi este realizata o analiza a principalelor programe finantate de UE in domeniul educatiei si este studiat cazul unui proiect finantat de Uniunea Europeana si implementat la doua scoli defavorizate din judetul Brasov. Scopul principal al acestei cercetari a fost acela de a observa in ce masura programele complementare finantate de Uniunea Europeana au condus la inregistrarea unei evolutii pozitive a parcursului educational al elevilor. Proiectul studiat se numeste “Invat, ma joc sunt fericit la scoala” si a fost implementat in cadrul scolilor defavorizate din comunele Voila si Lisa. Pentru masurarea impactului programelor complementare implementate de acest proiect asupra rezultatelor scolare ale elevilor, dar si asupra altor aspecte precum: sanatate si igiena personala, competente sociale, competente civice, initiativa, antreprenoriat, cultura, a fost realizat un experiment de marketing. De asemenea, in acest capitol sunt prezentate elemente inovatoare, rezultate si concluziile privind cele mai potrivite practici pentru reducerea decalajului de rezultate intre elevii cu dificultati socio economice si cei proveniti din familii cu resurse mai mari.
Capitolul trei este dedicat analizei impactului interventiei financiare din partea Uniunii Europene asupra invatamantului romanesc primar, gimnazial si liceal. Metoda considerata cea mai potrivita in cazul acestei cercetari a fost ancheta pe baza de sondaj desfasurata in randul personalului didactic din invatamantul primar, gimnazial si liceal din Romania. Analiza datelor s a concentrat pe identificarea diferentelor dintre opiniile cadrelor didactice din scolile in care au fost implementate proiecte finantate de UE fata de cei care predau in scolile care nu au beneficiat de sprijin financiar din partea UE, cu privire la evolutia unor aspecte definitorii pentru educatie. 
Capitolul patru prezinta un set de indicatori care pot sa ofere un cadru de evaluare a eficientei fiecarui proiect, de asemenea au fost propuse activitati corelate cu indicatorii pentru a conduce la cresterea impactului proiectelor educationale finantate de Uniunea Europeana. Propunerile au avut la baza rezultatele cercetarilor realizate in cadrul acestei lucrari. 
Prin cercetarile realizate lucrarea (parte din teza de doctorat realizata in cadrul Scolii doctorale interdisciplinare, din cadrul Universitatii Transilvania din Brasov, Facultatea de Stiinte economice si administrarea afacerilor) a reusit sa atinga scopul propus, aducand informatii noi care sa acopere o parte din lacunele existente in literatura de specialitate cu privire la impactul finantarii din fonduri ale UE asupra educatiei. De asemenea, prin propunerile de directii de indicatori si activitati ce ar putea fi implementate aduce imbunatatiri programelor viitoare astfel incat acestea sa contribuie la atingerea tintelor asumate prin agenda Europa 2020 ce privesc sistemul de educatie din Romania. 
Aceasta lucrare nu reprezinta doar rezultatul muncii mele academice, ci si o reflectie a cresterii si dezvoltarii mele personale si profesionale pe perioada studiilor doctorale. Am inceput aceasta calatorie cu o idee si o dorinta de a contribui la cunoasterea in acest domeniu. Pe parcurs, am intalnit obstacole si provocari, dar am invatat si am crescut, am avut satisfactii si bucurii care m au facut sa merg mai departe, am intalnit oameni minunati care m au ajutat, m au incurajat si mi au umplut inima de recunostinta. Am descoperit ca procesul de cercetare este unul plin de surprize, de descoperiri si de satisfactii.

 

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!