Dorinta colectiva de a fi parte a unei comunitati a fost subliniata tot mai mult in ultimul deceniu datorita aparitiei de World Wide Web si a numarului din ce in ce mai mare de software-uri sociale, care au facilitat aparitia unor nenumarate comunitati online virtuale. Astfel, mediul online a devenit punctul de intalnire pentru oamenii din intreaga lume, acestia putand sa schimbe informatii dintr-o privire asupra tuturor aspectelor vietii.
Studiile recente (Heidemann si al., 2012) au aratat ca partajarea informatiei prin retelele de socializare online este un act constient, oamenii decizand in mod deliberat ce informatii sa partajeze in functie de importanta pe care acestea o au asupra propriei imagini in contextul intregii retele de „prieteni” sau in functie de existenta unei audiente tinta ce ar putea fi interesata de aceasta informatie. Din acest punct de vedere, utilizatorii retelelor de socializare online distribuie pe aceste retele, in general, informatiile pe care acestia le pretuiesc sau informatiile care par valoroase pentru alte persoane din reteaua lor. Xu si al. (2013) subliniaza faptul ca 65% dintre utilizatori folosesc comentariile on-line in luarea deciziilor cu privire la achizitionarea de produse, in timp ce 86% dintre acestia spun ca parerile altor clientilor exprimate prin comentarii postate pe aceste retele de socializare sunt extrem de importante in luarea unei decizii.
Prin urmare, reputatia si imaginea companiei poate fi un element important ce influenteaza comportamentele cumparatorilor (Wilkins si Huisman, 2014), acestea fiind puternic legate de ceea ce se intampla de fapt in mediul on-line, unde persoanele fizice participa in mod activ la conversatiile online. Ca raspuns la un astfel de comportament, companiile ar trebui sa incerce sa isi adapteze corespunzator strategiile de marketing in mediile online, astfel incat sa ofere pe aceste retele informatia necesara ce le permite crearea, protejarea, mentinerea sau alterarea unei imagini avute de o anumita audienta.
In acest context, lucrarea de fata isi propune sa continue studiile din acest domeniu prin determinarea impactului pe care il au retelele de socializare online atat asupra comportamentului consumatorului cat si asupra imaginii firmei. Prin metodele noi de cercetare propuse, in principal prin utilizarea de tehnici ce au la baza teoria sistemelor gri, va fi adus un plus de cunoastere asupra domeniului, care poate ajuta firmele in mai buna fundamentarea a deciziilor si in cresterea performantei acestora.
Prin urmare, obiectivul strategic are in vedere evaluarea impactului avut de aparitia, dezvoltarea si utilizarea retelelor sociale online atat asupra comportamentului si deciziilor consumatorilor, cat si asupra imaginii firmei si a performantei acesteia.
Printre obiectivele stiintifice se pot mentiona urmatoarele:
1. Studierea contextului economic si social al utilizarii retelelor de socializare online;
2. Dezvoltarea unei noi viziuni pentru cercetarile in domeniu;
3. Dezvoltarea colaborarii in cercetare;
4. Obtinerea de rezultate de cercetare deosebite in domeniul analizei retelelor sociale online, a comportamentului consumatorului si a imaginii firmei;
5. Cresterea gradului de valorificare a rezultatelor de cercetare;
6. Integrarea rezultatelor cercetarii la nivelul societatii;
7. Realizarea de cercetari interdisciplinare si interculturale. Obiectivele stiintifice propuse se subordoneaza ariilor proiectului
„Excelenta in cercetarea stiintifica, interdisciplinara, doctorala si postdoctorala, in domeniile Economic, Social si Medical” in cadrul caruia a fost realizat si prezentul studiu, mai specific ariei ce studiaza abordarile interdisciplinare si metodele inovative de studiere a comportamentului uman, prin analiza comportamentului consumatorului in contextul retelelor sociale online, o analiza ce inglobeaza elemente preluate, in principal, din teoria sistemelor gri, o teorie destul de nou aparuta in literatura de specialitate, dar care s-a dovedit a fi avantajoasa in lucrul cu seturi mari de date si in situatii cu un grad mare de incertitudine. De asemenea, prin studierea impactului pe care retelele sociale il pot avea asupra firmei, mai specific asupra imaginii acesteia cu efect in obtinerea performantei financiare si non-financiare, cercetarea se apropie de aria abordarilor manageriale in contextul societatii cunoasterii, aceasta analiza putand ajuta decidentul in adoptarea strategii de marketing corespunzatoare unei situatii date.
Scrie un review