Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Pedagogia co-crearii. Idei de activitati de invatare si instrumente pentru formarea profesorilor - Loredana Manasia, Maria-Gratiela Ianos

-20%
45,00 Lei 36,00 Lei

ISBN: 978-606-28-1474-8

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062814748

Anul publicării: 2022

Editia: I

Pagini: 174

Editura: Editura Universitara

Autor: Loredana Manasia, Maria-Gratiela Ianos

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062814748 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Review-uri (0)
Societatea cunoasterii evolueaza catre o societate a invatarii in care co-participarea la invatare, managementul colaborativ al cunoasterii si diseminarea informatiei sunt vectori esentiali ai succesului. Exista, de asemenea, o recunoastere din ce in ce mai larga a faptului ca nu este necesar doar sa ne apropiem de nucleul predarii si al invatarii, ci ca ar trebui sa existe o disponibilitate larg raspandita de a inova. 

Lucrarea de fata, o colectie de activitati cu rol de stimulare cognitiva, emotional-afectiva, sociala si actionala, prezinta o suita de activitati de invatare organizate tematic, care pot fi utilizate in cadrul programelor de formare initiala si continua a profesorilor. 
LOREDANA MANASIA 
MARIA-GRATIELA IANOS

CUPRINS / 5

MULTUMIRI / 11

INTRODUCERE / 13

PREGATIREA PENTRU CARIERA DIDACTICA / 15
Rezumatul temei / 15
Profesionalismul cadrelor didactice / 16
Omuletul Vorbaret „vorbeste” despre profesorul model / 22
Eu, in rolul de profesor! / 22
Experiente transformatoare / 23
M‑a numit Malala / 24
Domenii de competenta, roluri si responsabilitati ale profesorului / 25
Matricea de roluri si responsabilitati ale profesorului / 27
Doua adevaruri si un neadevar! / 28
Proiecte educationale – exemple de bune practici si recomandari / 29
Cum formulam obiective SMART pentru proiecte educationale / 31
Obiective si activitati in proiectele educationale / 33
Provocari societale si proiecte / 34
Joc de cuvinte / 36
Concepte‑cheie altfel / 36
Misiuni si roluri ale scolii / 36

ROLUL SCOLII CA ACTOR AL COMUNITATII EDUCATIONALE SI AL ECOSISTEMELOR SOCIALE / 38
Rezumatul temei / 38
Educatia ca resursa esentiala in dezvoltarea comunitatilor / 39
Educatie, dezvoltare individuala si comunitara / 42
Abandonul scolar: o problema a scolii sau a comunitatii? / 42
Saracia in invatare – o provocare a lumii moderne / 43
Integrarea sociala a copiilor vulnerabili / 43
Studiu de caz – Fenomenul Braila / 46
Metoda Mmogo pentru co‑crearea experientelor de invatare prin abordari vizuale / 47
Economia bazata pe cunoastere si misiunile institutiilor de invatamant / 50
Misiuni si roluri ale scolii / 52
Functii manifeste si latente ale scolii: egalitatea de sanse si gen / 53
Rolul scolii in regenerarea comunitara / 54
Roluri complementare ale scolii si profesorului / 55
Specificul activitatilor organizatiei scolare / 56
Activitati manageriale si de dezvoltare organizationala / 56
Activitati didactice / 58
Activitati complementare / 59
Activitatile extracurriculare / 59
Documente relevante in activitatea cadrelor didactice / 60
Valuri de activitati / 61
Sa mergem in excursie! / 63
Activitati pentru parinti / 63
Lectorat cu parintii / 64
Ce le comunicam parintilor? / 65
Plan de comunicare in relatia cu parintii / 66
Clubul STEM / 66
Robingo / 67
Bulgari de zapada pentru orice anotimp / 68

OPORTUNITATI DE CO‑CREARE CU COMUNITATEA: INVATAREA PRIN SERVICII / 70
Rezumatul sectiunii / 70
Invatarea prin servicii ca metoda de co‑creare / 70
Principii de design al invatarii prin servicii / 72
Comunitatile, partneriatele si oamenii ca piloni ai invatarii prin servicii / 73
Clustere de principii in designul invatarii prin servicii / 73
Principii in relatie cu Clusterul 2 / 76
Instrumente pentru invatarea prin servicii / 79
Fisa START / 79
Fisa PLANIFICA / 80
Fisa LUCREAZA / 80
Fisa REFLECTEAZA / 81

FOCUS PE DESIGNUL EXPERIENTELOR DE INVATARE / 84
Patternuri de invatare in invatamantul superior / 84
Conceptii despre invatare / 89
Invatarea in oglinda / 90
Strategii de invatare / 90
Designul experientelor de invatare / 91
Fisa de proiectare a unei activitati de invatare / 94
Experiente de invatare / 96
Despre Bloom, taxonomia obiectivelor si operationalizare / 96
Obiectivele operationale ale lectiei si rezultatele invatarii / 97
Secventierea lectiei / 97
Strategii de instruire / 98
Scenarii si provocari / 100
Sa‑l ajutam pe domnul Stiintescu! / 101
Alternative / 101
Scoala de magie didactica / 104
Mituri despre diferentierea instruirii / 105
Curiosii si Vorbaretii / 106
Bulele verbale / 106
Conceptul de transpozitie didactica / 107
Povestea lui Quark Cautarescu / 107
Cum realizeaza programa scolara transpozitia didactica? / 108
Modelarea continuturilor / 108
Intrusii / 109
De ce a devenit R. Feynman celebru? / 113
Sa ne jucam de‑a Avocatul Diavolului! / 114
Produse curriculare principale – Produse curriculare ale profesorului / 115
Relationarea activitatilor de invatare cu continuturile / 117

EVALUARE FORMATIVA – TEHNICI, ACTIVITATI, INSTRUMENTE / 118
Evaluarea formativa ca practica de co‑creare a experientelor de invatare / 118
Autoevaluarea / 119
Strategii de evaluare / 120
Inspirescu, Pozitivescu si Negativescu / 121
Nori de idei / 126
Podul de piatra / 127

ORGANIZAREA ACTIVITATII DE PRACTICA PEDAGOGICA / 128
Rezumatul sectiunii / 128
Fisa de observare a lectiei / 128
Instructiuni de completare a fiselor de observare / 128
Sablon pentru fisa de observare / 129
Proiecte de lectie / 131
Recomandari privind proiectarea lectiilor / 131
Proiect de lectie / 133
Fise de autoanaliza a lectiei / 135
Instructiuni de completare / 135
Sablon pentru Fisa de autoanaliza a lectiei / 136
Jurnal reflectiv / 140
Portofoliul de practica pedagogica / 141
Criterii de evaluare a activitatii de practica pedagogica a masteranzilor / 141
Rezumatul sectiunii / 143
Cartofii sunt mai buni fierbinti / 143
Sa tragem timpul de sfoara / 143
Serpi si scari / 144
Amintiri despre viitor / 145
Branding personal / 145
Carti, carti si ... fericire / 147
De‑a v‑ati ascunselea / 148
Ecoul comportamental / 148
Un lan de fericire / 149
Secretele recunostintei / 149
Matematica zambetelor / 150
Noi suntem cea mai buna investitie a noastra! / 150
Imbratisari muzicale / 151
Inima de profesor / 152
Elefantul din camera / 152
Blazonul personal / 153
Ceea ce conteaza! / 153
Cravata didactica / 154
10 cuvinte, nu 1000 / 154
Provocare la reflectie – dinamizarea experientelor de invatare / 155
Give me five! / 155
Masa conversatiei / 156
Priveste inapoi, mergi inainte! / 158
RAFTul cu merinde / 159

REFERINTE BIBLIOGRAFICE / 160

ANEXE / 165
Anexa 1: Matricea de roluri si responsabilitati ale profesorului / 166
Anexa 2: Exemple de obiective si activitati in dezvoltarea de proiecte educationale / 167
Anexa 3: Sablon si canvas pentru dezvoltarea proiectelor educationale / 168
Anexa 4: Canvasul diversitatii / 170
Anexa 5: Sablon pentru lectoratul cu parintii / 172
Anexa 6: Sablon pentru elaborarea de scenarii vizuale / 174

Societatea cunoasterii experientiaza evolutia catre o societate a invatarii (en. learning society) in care co‑participarea la invatare, managementul colaborativ al cunoasterii si diseminarea informatiei sunt vectori esentiali ai succesului. In acest peisaj global caracterizat de competitivitate si schimbare, invatamantul superior are nevoie de relevanta, atractivitate si accesibilitate. In acest context, universitatile joaca un rol esential in a‑i pregati pe studenti pentru o piata a muncii care este din ce in ce mai mult orientata catre tranzitia la societatea invatarii, in care abilitatile de inovare vor reprezenta resurse‑cheie ale absolventilor (Kamp, 2019a). Perspectiva asupra cunostintelor si competentelor necesar a fi formate poate suporta ameliorari pentru a pregati tinerele generatii pentru societatea care invata si pentru competentele secolului XXI, transversale si transformatoare in esenta. Aceasta dinamica, pe care o putem remarca la nivelul mai multor sisteme educationale, a resuscitat interesul pentru inovarea in designul programelor de formare universitara si in pedagogia invatamantului superior. Exista, de asemenea, o recunoastere din ce in ce mai larga a faptului ca nu este necesar doar sa ne apropiem de nucleul predarii si al invatarii, ci ca ar trebui sa existe o disponibilitate larg raspandita de a inova. Invatarea profunda si transversala trebuie realizata pentru a permite tinerilor absolventi sa se adapteze in mod optim la problemele si circumstantele in schimbare care definesc societatile contemporane. Analize internationale sugereaza un imperativ de a orienta predarea si invatarea catre viitor. Inovarea in pedagogie este un pilon esential al inovarii in invatamantul superior. Cu toate acestea, in ciuda discutiilor vii privind inovarea in pedagogie, institutiile de invatamant superior nu au integrat inca practici coerente care sa sustina acest demers. In acest context, schimbari profunde si rapide sunt necesare in procesul de predare si invatare.
Lucrarea de fata, o colectie de activitati cu rol de stimulare cognitiva, emotional‑afectiva, sociala si actionala, prezinta o suita de activitati de invatare organizate tematic, care pot fi utilizate in cadrul programelor de formare initiala si continua a profesorilor.
Premisa pe care se construieste acest material este nevoia de a initia o pedagogie a co‑crearii, in care empatia si sinergiile profesor‑elev creeaza cadrul pentru designul experientelor de invatare. Cuplul predare‑invatare exista si are sens atunci cand cele doua componente se genereaza reciproc, se alimenteaza si se modeleaza, spunand povestea unei perechi care se redefineste la fiecare intalnire si care are potentialul de a transcede spatiul scolii.
Pedagogia co‑crearii se construieste pe o abordare relationala, in care profesorul si cursantii colaboreaza pentru a realiza designul experientelor de invatare si reprezinta una dintre cele 6 idei‑cheie ale invatarii in invatamantul superior (Ryan & Tilbury, 2013). Pornind de la abordarile prezente in literatura stiintifica relativa la pedagogia co‑crearii (Kunnari et al., 2019; Temple Clothier & Matheson, 2019), lucrarea prezinta o suita de activitati de invatare si instrumente care au potentialul de a ne orienta spre forme si niveluri mai angajante ale predarii si invatarii in educatia tertiara. Aceasta pedagogie redescopera centricitatea celor doi actori in diada profesor‑elev, regandeste distanta sociala intre polii predarii si invatarii, stimuleaza incluziunea si creste relevanta invatarii (Bovill, 2020), contribuind la tranzitia catre o societate a invatarii.
Organizarea tematica a activitatilor de invatare invita la o calatorie care debuteaza activitati si instrumente cu rol de initiere in Pregatirea pentru cariera didactica. Introducem conceptul de profesionalism cu valente centrale si organizatoare in relatie cu domeniile de competenta, rolurile si responsabilitatile cadrelor didactice. Sectiunea Domenii de competenta, roluri si responsabilitati ale profesorului invita la co‑creare prin antrenarea cursantilor in activitati de re(definire) a rolurilor si responsabilitatilor cadrelor didactice, precum si orientarea acestora catre rezolvarea unor provocari societale complexe.
Pedagogia co‑crearii este reflectata in cea de‑a doua sectiune – Rolul scolii ca actor al comunitatii educationale si al ecosistemelor sociale – atat prin natura activitatilor propuse, cat si prin continutul abordat. Competentele, definite ca o rezultanta coerenta si cu impact a cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor, reprezinta contributia esentiala a individului la dezvoltarea personala si a societatii al carei actor este. Pe cale de consecinta, este nevoie de o abordare sistemica si complexa a organizatiilor scolare, care sa asigure racordarea la ecosisteme cu parteneri multipli: angajatori, guverne, furnizori de educatie, organizatii neguvernamentale (ONG‑uri), parteneri sociali si alte parti interesate. Aceasta sectiune include mesaje‑cheie pentru fundamentarea rolului scolilor ca vectori ai inovarii in dinamica ecosistemelor sociale. 
Relatia cu comunitatea este specific abordata in capitolul intitulat Oportunitati de co‑creare cu comunitatea: invatarea prin servicii, in care propunem o abordare mai putin concretizata in spatiul romanesc, invatarea prin servicii (en. service‑learning). Invatarea prin si pentru comunitate este o modalitate de a valoriza cunoasterea si competentele pentru a raspunde unor nevoi concrete si directe care dau sens si profunzime rezultatelor invatarii. 
Construind pe nevoia de a genera experiente de invatare cu impact, introducem conceptele de pattern de invatare si storyboarding al invatarii cu rol de a sublinia dimensiunea colaborativa in diada predare‑invatare in capitolul Focus pe designul experientelor de invatare. Calatoria cititorului nostru va fi una complexa, cu rol exploratoriu, constructiv si reflectiv, fiind in postura de a co‑crea experiente de invatare prin integrarea ideilor si activitatilor din cuprinsul acestei sectiuni. 
Liantul pedagogiilor bazate pe co‑creare este evaluarea formativa, al carei design este in mod natural participativ. Metode si tehnici sunt cuprinse in sectiunea Evaluare formativa – tehnici, activitati, instrumente.
Organizarea activitatii de practica pedagogica este dedicata prezentarii unor instrumente traditional asociate acestui demers (e.g., fisa de observare a lectiei sau proiectul de lectie) sau nou propuse pentru a stimula co‑crearea si a angaja studentii intr‑un demers de profunzime. 
Calatoria noastra se incheie cu capitolul Reflectivitate si intercunoastere pentru co‑crearea experientelor de invatare, care prezinta activitati menite sa stimuleze starea de bine si capacitate de reflectie a cititorilor nostri, propunand abordari de explorare intra‑ si interindividuala, prin tehnici reflexive. 
Inainte de a lasa deschisa invitatia la lectura, lansam o ultima provocare care, probabil, a generat deja o vaga curiozitate cititorilor. Textul tocmai lecturat marcheaza diferit literele cu care incepe fiecare cuvant al fiecarui capitol, alcatuind ratiunea si dezideratul acestei lucrari: PROFESOR. In fapt, aceia dintre dumneavoastra care au scrutat deja pagina in cautarea unei confirmari au constatat remarcabila absenta a literei S. Litera S este a dumneavoastra, a cititorilor care s‑au angajat deja intr‑un demers de co‑creare! Litera S este a celor care imbratiseaza cu adevarat aceasta profesie si schimba lumea in fiecare zi, care vor scrie propriile lor scenarii, vor spune povesti si vor juca sotron chiar si in zilele toride de vara!

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!