Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-28-0468-8
DOI: 10.5682/9786062804688
Anul publicării: 2016
Editia: I
Pagini:
Editura: Editura Universitara
Autor: Aida Cornelia Stoian
Tema lucrarii este de foarte mare actualitate. Teoria si practica scolara actuala nu pot ignora problematica metodelor alternative de evaluare. Este, de asemenea, o tema de mare viitor. Anticipam faptul ca in cativa ani si invatamantul romanesc va adopta, pe anumite paliere, folosirea altor sisteme de invatamant alternative si chiar a altor alternative educationale, metode alternative de evaluare, cel putin acolo unde nu va fi nevoie de ierarhizari, clasificari ale elevilor.
In demersul realizat de autoare regasim o serie de elemente pedagogice moderne: evaluarea scolara realizata prin metode alternative este corelata cu alte cateva teme majore ale educatiei si practicii scolare, in consens cu evolutiile etapei. Este vorba de pedagogia competentelor, pedagogia interactiva, ideile socioconstructiviste.
De asemenea, putem aprecia ca este o lucrare bine documentata, beneficiind de o bogata literatura de specialitate, de ultima actualitate, care ii ofera posibilitatea de a pune la dispozitie un tablou cuprinzator al preocuparilor, al reusitelor si nereusitelor, al solutiilor deja acceptate, dar si al dilemelor sau solutiilor controversate.
Lucrarea elaborata abordeaza problematica evaluarii educationale din perspectiva armonizarii metodelor complementare cu cele traditionale. Tendintele actuale de modernizare a metodelor de invatamant acorda o atentie continua imbunatatirii practicii educationale. Problematica evaluarii scolare s-a diversificat, inregistrand o mutatie semnificativa de la achizitionarea de cunostinte la dobandirea de capacitati si competente, ca finalitate a procesului educational. Este si motivul pentru care profesorii sunt din ce in ce mai preocupati pentru gasirea unor metode moderne, complementare celor clasice, care sa determine un plus de obiectivitate in valorizarea competentelor elevilor si sa evalueze cat mai just performantele acestora.
Autoarea isi propune obtinerea adeziunii cadrelor didactice la modelul propus, dezvoltarea conceptiei acestora de a moderniza metodele clasice cu cele complementare, in vederea cresterii performantelor scolare ale elevilor, eficientizarea realitatii evaluative prin sprijinul acordat elevilor de catre profesori in aplicarea metodelor si tehnicilor de evaluare, precum si elaborarea unui ghid metodologic. Prima parte a lucrarii, care vizeaza fundamentele teoretice si metodologice, se concentreaza pe idei majore care descriu evaluarea actuala.
A doua parte a lucrarii este reprezentata printr-un studiu de cercetare. Aceasta parte se remarca prin corespondenta cu exigentele stiintifice si metodologice propuse, prin precizarea scopului si a obiectivelor, prezentarea clara a metodologiei, cu descrierea concludenta a fiecarei metode sau instrument folosit, valorificarea notiunilor si concluziilor empirice, prin transformarea lor in instrumente stiintifice, prezentarea populatiei vizate.
In ceea ce priveste prelucrarea si interpretarea datelor cercetarii remarcam abordarea detaliata, atat a analizei cantitative, cat si a celei calitative. Observand analiza cantitativa, apreciem prelucrarea rezultatelor cercetarii pe baza programelor statistice adecvate IBM-SPSS si pe baza indicatorilor statistici.
Referitor la analiza calitativa, apreciem pozitiv analiza pertinenta, critica, argumentarea si sustinerea teoretica a rezultatelor, oferind informatii concludente si adecvate problematicii metodelor alternative de evaluare.
Prin cercetarea intreprinsa, autoarea contribuie la aprofundarea cunoasterii metodelor complementare de evaluare, la clarificarea problemei studiate, la fundamentarea unei noi atitudini ale cadrelor didactice, ale elevilor si chiar ale parintilor fata de aceasta categorie de metode moderne, la reconsiderarea unor practici evaluative in concordanta cu evolutia teoriei si practicii educationale.
Remarcam spiritul analitic, demonstrat prin studierea perceptiei si atitudinii cadrelor didactice si ale elevilor din invatamantul preuniversitar fata de metoda evaluativa educationala. Consideram ca lucrarea de fata satisface cu prisosinta standardele de exigenta necesare in aprecierea si recunoasterea importantei unei asemenea lucrari.
Prof. univ. dr. Marin Manolescu
Universitatea din Bucuresti
Impactul metodelor complementare de evaluare asupra nivelului performantelor scolare ale elevilor din invatamantul preuniversitar - Studiu de cercetare
DescarcaINTRODUCERE/ 13
PARTEA I
FUNDAMENTE TEORETICE SI METODOLOGICE/ 17
Prezentare generala/ 18
CAPITOLUL 1
EVALUAREA EDUCATIONALA – CONCEPT, FUNCTII, STRATEGII, DIRECTII DE MODERNIZARE/ 20
1.1. Conceptul de evaluare educationala/ 20
1.2. Functiile metodelor didactice/ 21
1.3. Strategii de evaluare/ 23
1.4. Directii de modernizare a evaluarii scolare/ 25
Concluzii/ 27
CAPITOLUL 2
TEORIA CONSTRUCTIVISTA SI IMPLICATIILE ACESTEIA IN PREDARE, INVATARE SI EVALUARE/ 28
2.1. Influenta pedagogiei constructiviste asupra relatiei dintre predare, invatare si evaluare / 28
2.2. Metodele complementare si pedagogia constructivista /33
2.3. Repere constructive ale raportului evaluare traditionala – evaluare moderna/ 34
CAPITOLUL 3
DE LA EVALUAREA ACHIZITIILOR IN INVATARE LA EVALUAREA COMPETENTELOR /38
3.1. De la evaluarea rezultatelor la evaluarea progresului in invatare/ 38
3.1.1. Relatia de complementaritate intre procesele de predare, invatare, evaluare/ 42
3.1.2. Evaluarea centrata pe competente /43
3.1.3. Performantele scolare ale elevilor ca raspuns al eficientei strategiei evaluative /46
3.2. Evaluarea interactiva ca efect al invatarii prin cooperare versus al invatarii competitive /51
3.3. Reusita in invatare ca raspuns al practicarii evaluarii bazate pe competente / 56
3.4. Conflictul socio-cognitiv ca relatie intre invatarea si evaluarea scolara/ 60
CAPITOLUL 4
METODE COMPLEMENTARE/ALTERNATIVE DE EVALUARE – VALORI SI LIMITE/ 65
4.1. Rolul metodelor complementare/alternative si al celor traditionale in evaluarea scolara/ 65
4.2. Metode traditionale de evaluare/ 66
4.2.1. Verificarea orala curenta / 66
4.2.2. Verificarea scrisa curenta/ 67
4.2.3. Testul docimologic /68
4.2.4. Probele practice/ 68
4.3. Metode alternative/complementare de evaluare/ 69
4.3.1. Investigatia/ 69
4.3.2. Referatul/ 71
4.3.3. Proiectul/ 73
4.3.4. Portofoliul / 73
4.3.5. Observarea sistematica a comportamentului elevului /79
4.3.6. Autoevaluarea/ 80
Concluzii / 82
PARTEA A II – A
METODOLOGIA CERCETARII/ 87
CAPITOLUL 5
DESIGNUL CERCETARII/ 88
5.1. Scopul cercetarii / 88
5.1.1. In plan reflexiv teoretic/ 88
5.1.2. In plan practic-aplicativ/ 88
5.2. Obiectivele cercetarii/ 88
5.3. Tipul cercetarii/ 89
5.4. Variabilele si ipotezele cercetarii/ 89
5.5. Esantionul cercetarii. Locul cercetarii / 93
5.6. Diagrama Gantt a etapelor cercetarii/ 93
5.7. Metode, instrumente si tehnici de cercetare - repere teoretice /94
5.7.1. Chestionarul ( Metoda anchetei)/ 94
5.7.2. Focus-grupul /99
5.7.3. Metoda observatiei/100
5.8. Repere practice ale metodelor si instrumentelor de cercetare/ 100
5.8.1. Metoda anchetei pe baza de chestionar/100
5.8.2. Focus-grupul/ 102
5.8.3. Jurnalul de reflectie/ 102
5.8.4. Fisa de progres /102
5.8.5. Analiza produselor elevilor /103
5.8.6. Metode de prelucrare a datelor /103
CAPITOLUL 6
REZULTATELE CERCETARII. ANALIZE, INTERPRETARI, COMENTARII /104
6.1. Prelucrarea datelor privind caracteristicile sociale si profesionale ale populatiei investigate/ 104
6.1.1. Analiza variabilei de gen (esantion profesori) /104
6.1.2. Analiza variabilei de mediu (esantion profesori) /105
6.1.3. Analiza variabilei de vechime in activitate (esantion profesori) / 106
6.1.4. Analiza variabilei de gen (esantion elevi) /108
6.1.5. Analiza variabilei de mediu (esantion elevi) / 108
6.1.6. Analiza variabilei nivelului de scolaritate (esantion elevi) /109
6.2. Analiza si interpretarea datelor pentru verificarea ipotezelor / 111
6.2.1. Perceptiile, opiniile, conceptiile cadrelor didactice si elevilor referitoare la rolul metodelor alternative si complementare de evaluare/ 112
6.2.1.1. Gradul de utilizare a metodelor traditionale raportat la criteriul vechimii in activitatea didactica-esantion cadre didactice/ 112
6.2.1.2. Corespondenta dintre variabila „gradul de utilizare a metodelor traditionale” si variabila „mediu educational”- esantion cadre didactice / 116
6.2.1.3. Corespondenta dintre variabila“gradul de utilizare a metodelor traditionale” si variabila „genului cadrelor didactice”- esantion cadre didactice/ 117
6.2.1.4. Gradul de utilizare a metodelor traditionale in opinia elevilor /119
6.2.1.5. Analiza relatiei dintre natura competentei si calitatea evaluarii scolare/ 120
6.2.1.6. Opinia profesorilor cu privire la relatia dintre consultarea elevilor in proiectarea evaluarii si modalitatile pentru semnalarea feedbackului/ 121
6.2.1.7. Analiza relatiei dintre consultarea elevilor in proiectarea evaluarii si modalitatile pentru semnalarea feedbackului in opinia elevilor /125
6.2.1.8. Analiza relatiei dintre criteriile de evaluare ale tehnicilor si metodelor complementare/ alternative si traditionale/ 128
6.2.1.9. Perceptiile cadrelor didactice din itemii focusgrupului cu privire la utilizarea metodelor complementare /134
6.2.2. Impactul metodelor complementare/alternative de evaluare asupra nivelului performantei scolare a elevilor / 136
6.2.2.1. Referintele cadrelor didactice cu privire la practicarea autoevaluarii de catre elevi /136
6.2.2.2. Covariatia intre variabilele „functiile autoevaluarii” si „categoria de mediu” /141
6.2.2.3. Studiul contributiei evaluarii continue la imbunatatirea activitatii de invatare /142
6.2.2.4. Analiza influentei nivelului de scolaritate asupra contributiei evaluarii continue la imbunatatirea activitatii de invatare /147
6.2.2.5. Analiza influentei nivelului de scolaritate asupra impactului psihologic al practicilor actuale de evaluare/ 148
6.2.2.6. Identificarea metodelor complementare/ alternative frecvent utilizate in practica/ 149
6.2.2.7. Ierarhizarea rezultatelor invatarii ca raspuns la practica evaluativa actuala / 150
6.2.2.8. Ierarhizarea adecvata a rezultatelor invatarii in opinia cadrelor didactice /152
6.2.2.9. Compatibilitatea metodelor complementare/ alternative pentru a evalua progresul elevilor/ 154
6.2.2.10. Conceptia cadrelor didactice despre functiile evaluarii formative /159
6.2.2.11. Referintele cadrelor didactice despre rolul metodelor complementare la cresterea performantei elevilor si motivarea lor pentru invatare/ 165
6.2.2.12.Eficienta metodelor complementare de evaluare ca raspuns al rezultatelor consemnate in fisele de progres /168
6.2.2.13.Eficienta metodelor complementare de evaluare ca raspuns al rezultatelor analizei produselor elevilor /192
6.2.3. Cresterea motivatiei pentru invatare a elevilor ca urmare a relatiei dintre eficacitatea si eficienta metodelor complementare/alternative de evaluare/ 195
6.2.3.1. Opinia cadrelor didactice despre eficacitatea metodelor complementare de evaluare/ 196
6.2.3.2. Influenta corelatiei dintre nivelul de practicare al metodelor de evaluare si nivelul de eficacitate al acestora asupra motivatiei pentru invatare/ 200
6.2.3.3. Cresterea motivatiei pentru invatare ca raspuns al corelatiei dintre eficacitate si evaluarea performantelor/214
6.2.3.4. Indicatorii eficientei si eficacitatii in opinia cadrelor didactice/ 224
6.2.4. Identificarea unor solutii in vederea eficientizarii activitatii evaluative /226
6.2.4.1. Identificarea surselor de formare disponibile pentru imbunatatirea practicilor evaluative/ 226
6.2.4.2. Analiza comparativa a variabilelor „surse de formare” cu variabila „mediul educational” / 227
6.2.4.3. Studiul relatiei dintre optiunea cadrelor didactice si vechimea in activitate / 232
6.2.4.4. Identificarea altor modalitati de imbunatatire a calitatii evaluarii scolare /237
6.2.4.5. Opinia cadrelor didactice cu privire la alte surse de formare necesare perfectionarii activitatii de evaluare/ 238
6.3. Prelucrarea si interpretarea datelor privind aplicarea chestionarelor/ 239
6.3.1. Prezentarea generala a chestionarelor /239
6.3.2. Calcularea coeficientului α Cronbach pentru chestionarul aplicat cadrelor didactice/ 241
6.3.3. Studiul fidelitatii variabilelor care reflecta opinia cadrelor didactice despre criteriile metodelor de evaluare /242
6.3.4. Studiul fidelitatii variabilelor care reflecta opinia cadrelor didactice despre relevanta evaluarii adecvate a performantelor scolare /243
6.3.5. Studiul fidelitatii variabilelor reprezentand functiile evaluarii prin armonizarea metodelor complementare cu cele traditionale/ 244
6.3.6. Calcularea coeficientului α Cronbach pentru chestionarul aplicat elevilor/ 245
6.4. Prelucrarea si interpretarea datelor privind jurnalul de reflectie/ 245
6.5. Prelucrarea si interpretarea datelor privind focus-grupul /250
6.6. Prelucrarea si interpretarea datelor privind rezultatele elevilor consemnate in fisele de progres/ 253
6.6.1. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa pregatitoare /254
6.6.2. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a IV-a/ 258
6.6.3. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a VIII-a /260
6.6.4. Analiza statistica descriptiva a variabilelor fisei de progres pentru clasa a XII-a/ 262
6.7. Prelucrarea si interpretarea datelor privind analiza produselor elevilor /265
6.7.1. Analiza statistica descriptiva a distributiei rezultatelor la variabilele proiectelor clasa a VII-a /266
6.7.2. Analiza statistica descriptiva a distributiei rezultatelor la variabilele portofoliilor - clasa a XII-a /268
PARTEA A III-A
CONCLUZII. PERSPECTIVE. PROBLEME DESCHISE/ 271
Bibliografie/ 279
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro