Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Designul universal pentru învățare. Ghid practic pentru o educație incluzivă autentică

Editura Universitară
47,57 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Alina Chiracu, Petronela Piticari

Ediția: I

Pagini: 144

Anul publicării: 2025

ISBN: 978-606-28-2007-7

DOI: 10.5682/9786062820077

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062820077 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
  • Designul universal pentru învățare. Ghid practic pentru o educație incluzivă autentică

    Descarcă
Petronela Piticari este doctorand în cadrul Universității din București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, domeniul Psihopedagogie Specială. Tema cercetării sale doctorale vizează dezvoltarea competențelor școlare prin aplicarea principiilor Universal Design for Learning (UDL), cu accent pe adaptarea procesului educațional la nevoile tuturor elevilor.
Absolventă a programelor de licență în Pedagogie și Psihopedagogie specială la Universitatea din București, și-a continuat parcursul profesional în Elveția începând cu anul 2007, unde și-a echivalat studiile și a activat cu
succes în domeniul educației incluzive și al consilierii educaționale. În prezent, ocupă funcția de consilier educațional și coordonator de proiecte de dezvoltare școlară într-o instituție de învățământ din Basel.
Cu o expertiză solidă în implementarea practicilor incluzive și în modelarea procesului de învățare, Petronela Piticari contribuie activ la formularea și aplicarea unor strategii educaționale moderne, menite să
sprijine transformarea școlilor în medii echitabile și accesibile pentru toți elevii.

Alina Chiracu este doctor în psihologie, psiholog, psihopedagog și lector universitar la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, unde predă cursuri în domeniul psihopedagogiei
speciale și al psihologiei, având un interes deosebit pentru psihologia educației. Deține o bogată experiență profesională în psihologie clinică și psihoterapie, psihopedagogie specială, psihologie educațională și consiliere în carieră, activând totodată în cadrul propriului cabinet de psihologie.
Este autor și coordonator a numeroase volume de psihologie aplicată și psihopedagogie. A fost și este implicată în proiecte educaționale și sociale la nivel național, inclusiv în formarea cadrelor didactice, consilierea elevilor și sprijinul psihologic al studenților.
Expertiza sa îmbină cercetarea științifică, activitatea didactică și practica psihologică, cu un accent constant pe educația incluzivă, sprijinul individualizat și promovarea echității în învățare. Este preocupată de transformarea paradigmei educaționale în sensul respectării diversității și susținerii fiecărui elev în procesul de învățare și transmite studenților săi principii pedagogice sănătoase, echitabile și actuale.

Despre autoare/7
Introducere/9

Ce este și ce propune UDL?/11

Scurt istoric al apariției UDL/12
UDL în contextul educației tradiționale/15
Diferențierea în educație și rolul modelului UDL în reducerea barierelor pentru toți elevii/16
Bazele neuroștiințifice ale UDL/18

Diversitatea elevilor și nevoia de adaptare/23
Clase eterogene și clase incluzive: convergență conceptuală în contextul educației moderne/23
Recunoașterea diversității ca normă: de la conformitate la neurodiversitate/24
Diversitatea elevilor/25
Învățarea de succes și eliminarea barierelor prin modelul UDL/27

Relații între UDL și alte constructe psihologice/31
UDL și funcțiile executive/31
UDL și motivația pentru învățare/35
UDL și implicarea în învățare /37
UDL și satisfacerea nevoilor psihologce de bază/38
UDL și percepția de sine/39
UDL și utilizarea tehnologiei/41
UDL și învățarea prin colaborare/51
UDL și evaluarea individualizată/63

Ghidul UDL și modelul de proiectare ciclic/70
Necesitatea proiectării ciclice în clasele incluzive sau eterogene/72
Modelul circular/74
Evaluarea situației: analiza bio psiho socială /74
Stabilirea obiectivelor și identificarea resurselor cu ajutorul ghidului UDL/78
Identificarea resurselor cu ajutorul ghidului UDL și crearea planului de predare     /79

GHID PRACTIC Recomandări de proiectare             /83

MIJLOACE MULTIPLE PENTRU REPREZENTARE/86

Opțiuni de proiectare pentru percepție (1)/86
Opțiuni de proiectare pentru limbaj și simboluri (2)/91
Opțiuni de proiectare pentru construirea cunoștințelor (3)/96

MIJLOACE MULTIPLE PENTRU ACȚIUNE ȘI EXPRIMARE/101
Opțiuni de proiectare pentru interacțiune (4) /101
Opțiuni de proiectare pentru exprimare și comunicare (5)/104
Opțiuni pentru dezvoltarea strategiilor de învățare (6)/108

MIJLOACE MULTIPLE PENTRU IMPLICARE/112
Opțiuni pentru spijinirea intereselor individuale și a identității (7)/112
Opțiuni pentru menținerea efortului și a perseverenței (8)/116
Opțiuni pentru capacitatea emoțională (9)/121

Viitorul educației incluzive: UDL ca model central/126
Necesitatea formării cadrelor didactice pentru aplicarea UDL/ 128
Profilul profesorului pregătit pentru UDL/129
Programe de formare și modele internaționale de instruire în UDL/130
Obstacole și soluții în pregătirea cadrelor didactice pentru UDL/132
Recomandări pentru politici educaționale și formare sistemică în UDL/134
UDL și nevoia de reformă educațională în România  /135

Cuvânt de final/137
Bibliografie/139

 

Designul Universal pentru Învățare (Universal Design for Learning, UDL) nu reprezintă doar un model educațional, ci o viziune pedagogică transformatoare, care propune o schimbare de paradigmă în raport cu modelele tradiționale de predare și învățare. UDL promovează o abordare centrată pe elev, încurajând transferul de control dinspre profesor către elev, în scopul facilitării unui proces educațional incluziv și adaptat tuturor categoriilor de învățăcei. Scopul fundamental al implementării UDL este crearea unui cadru de învățare flexibil, în care fiecare elev este ascultat, înțeles și sprijinit în dezvoltarea sa, în acord cu propriile abilități și nivel de dezvoltare.
În România, reformele educaționale sunt frecvente și declarativ aliniate la recomandările Uniunii Europene și ale organizațiilor internaționale, precum UNESCO. Cu toate acestea, implementarea reală a acestor reforme se confruntă cu dificultăți majore. Pe de o parte, infrastructura educațională este adesea inadecvată, mai ales în mediul rural sau în localitățile izolate. Pe de altă parte, formarea insuficientă a cadrelor didactice și reticența acestora față de noile paradigme educaționale constituie obstacole semnificative în calea transformării sistemului.
O problemă structurală a sistemului educațional românesc o reprezintă dependența de modele tradiționale rigide, dublată de lipsa unei viziuni sistemice coerente. Reformele sunt adesea impuse de sus în jos, fără o analiză profundă a realității de la firul ierbii. În școlile din comunități defavorizate, elevii se confruntă încă cu lipsa rechizitelor, cu suport familial precar sau absent, cu cadre didactice slab motivate și cu o infrastructură săracă sau chiar inexistentă. Deși există inițiative pozitive și școli care adoptă practici educaționale moderne, acestea sunt insuficiente pentru a genera o schimbare sistemică. Rezultatele testelor PISA reflectă această realitate: România se situează constant în partea inferioară a clasamentelor europene, ceea ce indică o criză profundă de eficiență a educației. Însă succesul educațional nu înseamnă doar performanță academică, ci și pregătirea tinerilor pentru viață – personală, socială și profesională.
În acest context, statutul cadrelor didactice a suferit o devalorizare semnificativă. Profesorii nu mai sunt percepuți drept formatori de caractere sau vectori de cunoaștere, ci adesea drept simpli executanți ai unui sistem birocratic. Această situație poate fi însă reversibilă: prin asumarea unui rol activ în dezvoltarea profesională continuă. Prin implicarea în formări, prin deschiderea către metode moderne de predare și prin crearea de comunități de practică, cadrele didactice pot recâștiga prestigiul profesional și pot deveni agenți autentici ai schimbării.
Dincolo de aspectele educaționale, România se confruntă și cu o criză a pieței muncii. Existența unei forțe de muncă insuficient pregătite pentru meserii de complexitate medie este dublată de fenomenul supraspecializării tinerilor, care ulterior migrează, în căutarea unor condiții profesionale și financiare mai favorabile. Această polarizare profesională și emigrarea continuă conduc la un dezechilibru socio‑economic profund, cu efecte negative asupra sustenabilității sistemului.
Volumul de față își propune să prezinte modalități concrete de implementare a principiilor UDL în contextul educațional românesc, ca o soluție viabilă pentru creșterea calității procesului de predare‑învățare. Totodată, prin această lucrare dorim să atragem atenția asupra importanței formării profesorilor, astfel încât aceștia să devină facilitatori ai învățării autentice și promotori ai dezvoltării de competențe relevante pentru viață. Deși UDL este doar unul dintre modelele posibile, el se remarcă prin accesibilitate, adaptabilitate și rezultate dovedite în alte sisteme educaționale. Prin urmare, adoptarea sa în România poate contribui la transformarea educației într‑un proces incluziv, eficient și orientat spre viitor.

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!