ISBN: 978-606-28-0438-1
DOI: 10.5682/9786062804381
Anul publicării: 2016
Pagini: 230
Editura: Universitară
Autor: Marin Manolescu, Mirela Frunzeanu
Asistam astazi la o reforma globalizata a sistemelor educative care vizeaza deopotriva toate compartimentele sistemului scolar, dar cu deosebire curriculumul si evaluarea.
Specialisti de marca fac afirmatii potrivit carora curriculumul nu este adecvat asteptarii majoritatii elevilor, de aceea este nevoie de schimbare. (Del Rey, 2013, p. 23). Schimbarea este ceruta si de faptul ca educatia nu mai este privilegiul unei minoritati. Punerea sub semnul intrebarii a Curriculumului traditional constituie un fenomen general. „Se cere cu insistenta schimbarea Curriculumului traditional, dar ceea ce este mai interesant este faptul ca punerea acestuia sub semnul intrebarii porneste de la baza. Unul din argumentele forte este numarul tot mai mare al elevilor cu insucces scolar” (Manolescu, 2015).
Inca din ultimele decenii ale secolului trecut lucrari de referinta din domeniul stiintelor educatiei vorbeau despre „criza scolii”, faceau aprecieri potrivit carora „scoala este in pierdere de viteza” etc. (Vaideanu, 1989). Astazi voci autorizate din domeniul educational si nu numai apreciaza ca „scoala nu-si indeplineste misiunea sa” (Dupriez si Malet, 2013).
Reforma curriculara despre care se vorbeste la nivel mondial este stimulata / impulsionata de o multitudine de factori, dintre care nu putem ignora, pe de o parte, modernizarea mijloacelor informationale, iar pe de alta parte, rezultatele obtinute de elevi atat la evaluarile curente, dar mai ales cele inregistrate la diversele evaluari internationale. In acest context schimbarea este necesara; dar este foarte important de stabilit raportul dintre continuitate si schimbare, dintre evolutie si revolutie in domeniul invatamantului, indeosebi in ceea ce priveste evaluarea elevilor. Poate cel mai potrivit ar fi sa vorbim de evolutie intr-un proces care incearca sa armonizeze continuitatea si schimbarea.
De ce „Perspective inovative ale evaluarii in invatamantul primar”? Am plecat de la semnificatia conceptelor inovatie si reforma, uneori invocate cu prea multa usurinta si cand trebuie, si cand nu trebuie. Daca ne raportam la realitatea educationala de dupa 1990 din sistemul romanesc, atunci trebuie sa constatam ca aceste doua concepte s-au folosit uneori in contexte nepotrivite pentru realitatile pe care le presupun. Literatura de specialitate face insa diferentieri semantice semnificative intre cele doua concepte. In lucrarea „Antologia legilor invatamantului din Romania”, realizata sub egida Institutului de Stiinte ale Educatiei, gasim diferentieri semantice importante realizate de specialisti de marca in domeniu, precum A. Cazacu (1992), Thomas (1977), Huberman (1978). „In relatia inovatie - reforma, inovatia reprezinta o schimbare in structura si randamentul practicilor in sistemul de invatamant, iar reforma reprezinta institutia sociala, mijlocul care are functia de a servi scopului introducerii inovatiei in invatamant.” Inovatia educationala reprezinta „acea schimbare in domeniul structurilor si practicilor invatamantului care are drept scop ameliorarea sistemului.” Inovatia educationala este o schimbare cu caracter deliberat, „o operatie unitara al carui scop este de a determina instalarea, acceptarea si utilizarea unei schimbari.” In replica, ceea ce caracterizeaza reformele este faptul ca ele „concentreaza un grup de inovatii in cadrul unui model unitar si echilibrat...” („Antologia legilor invatamantului din Romania”, 2004, Institutul de Stiinte ale Educatiei, p. 6-7).
Elaborarea lucrarii „Perspective inovative ale evaluarii in invatamantul primar - Evaluarea digitala” reprezinta urmarea fireasca a tendintelor de modernizare a evaluarii scolare care vor fi detaliate in lucrarea noastra. Am ales acest titlu pentru ca avem in vedere cel putin doua ratiuni:
• Prima tine de schimbarile majore produse in sistemul de evaluare din ciclul primar, indeosebi in ultimele doua decenii;
• Cea de-a doua ratiune priveste forta, profunzimea, rapiditatea cu care instrumentele digitale invadeaza spatiul scolar si se instaleaza confortabil deopotriva in activitatile de predare - invatare si evaluare.
Schimbarea sistemului de evaluare la nivel primar a adus importante inovatii:
o Inlocuirea sistemului de notare cifrica prin cel bazat pe calificative;
o Renuntarea la mediile generale anuale;
o Renuntarea la premii si inlocuirea acestora cu diplome sau alte distinctii;
o Inlocuirea cataloagelor si a carnetelor de elev cu alte documente de consemnare a performantelor scolare: caiete de evaluare si fise de observatie etc.
o Impartirea anului scolar pe semestre.
Desi deciziile care vizau inovarea sistemului de evaluare la nivel primar s-au luat in urma cu mai bine de un deceniu si jumatate, nu putem pretinde ca schimbarile preconizate la vremea respectiva au fost pe deplin asimilate, acceptate si / sau promovate. Raman in continuare unele semne de intrebare, ezitari, suspiciuni privind aplicarea acestora, dar si in ceea ce priveste impactul si valoarea lor inovativa. Cele mai semnificative semne de intrebare vizeaza inlocuirea notelor cu calificative. Traditiile puternice ale sistemului cifric de notare raman in memoria generatiilor care au avut asemenea experiente in evolutia lor scolara.
In contextul acestei lucrari am considerat ca este important sa surprindem evolutiile teoretice majore din planul dezvoltarii evaluarii scolare si sa le asociem intr-un mod benefic cu inovatiile din planul integrarii TIC in calitate de tehnica sau procedeu de evaluare.
Cele doua coordonate se ingemaneaza in elaborarea si sustinerea teoriei in domeniul lucrarii noastre. Cea de-a doua parte a acestei lucrari se concentreaza in jurul unui concept de larga circulatie in mediul educational: evaluarea digitala. Optimizarea activitatii evaluative in invatamantul primar prin instrumente digitale reprezinta o problematica de maxima actualitate pentru domeniul educational - de fapt una din caracteristicile majore ale ultimelor decenii, in contextul in care accelerarea schimbarilor in educatie si trecerea la inalta tehnologie reclama o educatie moderna si o mentalitate tehnologica noua. Sarcina educatiei si formarii bazata pe competente digitale nu este aceea de a demonstra ca are rezultate dezirabile si imediate in competitia cu alte sisteme educationale, ci de a substitui o parte din structurile actuale cu un spectru nou de performante, in intampinarea schimbarilor inerente ce au loc in societatea contemporana, la toate nivelurile.
Specialistii in domeniul educatiei acorda o atentie speciala acestor schimbari intervenite in mediul in care traiesc generatiile de copii de astazi. Este cunoscut faptul ca scoala, din cauza dimensiunii si complexitatii sale, se adapteaza mai greu decat alte medii de invatare. Schimbarile din mediile educationale nonformale au alte ritmuri, mai rapide, venind in intampinarea nevoilor si intereselor celor carora li se adreseaza. Prin aceasta lucrare ne propunem sa stimulam noi piste de abordare teoretica si sa oferim noi solutii problemelor practice tot mai prezente in practica educationala.
Teoria si practica evaluarii educationale prin instrumente digitale in invatamantul primar se afla abia la inceput. Cert este faptul ca in ultimii ani putem vorbi de existenta unor cautari asidue in domeniu, atat la nivel teoretic, dar mai ales la nivel practic-aplicativ.
PERSPECTIVE INOVATIVE ALE EVALUARII IN INVATAMANTUL PRIMAR. Evaluarea digitala
DescarcaCUPRINS/5
INTRODUCERE / 9
PARTEA I. CONTINUITATE SI SCHIMBARE IN EVALUARE/ 13
CAPITOLUL I. DE LA SCOALA SELECTIVA LA SCOALA DEMOCRATICA DE MASA/ 15
1. De la practici rutiniere si prejudecati la profesionalism in educatie / 15
2. Ambivalenta scolii: democratie si liberalism / 16
2.1 Traditii democratice ale scolii romanesti la nivel primar /16
2.2 Scoala si competitia; meritul scolar ca resort al elitismului/ 19
2.3 De la scoala selectiva la scoala democratica de masa /21
3. Traditiile hiperselective ale scolii romanesti. Selectia prin „esec” / 23
4. „Ideologia” refuzului selectiei in sistemul de educatie /25
5. Democratizarea invatamantului si evaluarea eficacitatii scolii: corespondente progresive / 27
6. Repere istorice in evolutia ideilor docimologice in Romania /28
CAPITOLUL II. DOMINANTE INOVATIVE ALE EVALUARII IN INVATAMANTUL PRIMAR/ 31
1. Scoala si „fabricarea” succesului / insuccesului scolar/ 31
1.1 Conditionarea sociala a evaluarii la nivel primar/31
1.2 Scoala si „fabricarea” succesului / insuccesului scolar /32
2. Evaluarea scolara intre doua obsesii: cognitivism si behaviorism/ 34
3. Evaluarea pe baza de competente - finalitate a procesului de invatamant/ 36
3.1 Obiectivele evaluarii pe baza de competente/ 36
3.2 Aspecte procedurale privind evaluarea pe baza de competente/36
4. Evaluarea pe baza de standarde la nivel primar/ 37
5. Idei inovative in evaluarea scolara din ciclul primar / 38
5.1 Conceptualizarea evaluarii scolare/ 38
5.1.1 Evolutii semantice/ 38
5.1.2 Caracteristicile moderne ale conceptului de evaluare scolara/ 40
5.1.3 Declaratia drepturiloe si indatoririlor elevului evaluat / 40
5.2 Proiectarea sau reconceperea evaluarii/ 41
5.3 Administrarea evaluarii in ciclul primar / 43
5.4 Valorificarea evaluarii /44
6. Decizii privind inovarea sistemului de evaluare din invatamantul primar /45
6.1 Calificative versus note in invatamantul primar/ 46
6.2 Descriptorii de performanta - repere conceptuale/ 48
6.3 Descriptori de performanta - niveluri de performanta/ 49
6.4 Corespondenta descriptori - calificative / 51
6.5 Stabilirea calificativelor in invatamantul primar/ 51
6.6 Renuntarea la „coronita” - argumente pro si contra/ 52
CAPITOLUL III. RECONSTRUCTIA EVALUARII IN INVATAMANTUL PRIMAR /53
1. Un deziderat major - anticiparea demersului strategic / 53
2. Evaluarea curenta in invatamantul primar / 56
2.1 Modernizarea functiilor evaluarii in invatamantul primar /56
2.1.1 Functiile pedagogice - prioritati ale evaluarii in ciclul primar/ 56
2.1.2 Predominanta functiei educative a evaluarii in ciclul primar /57
2.2 Modernizarea „obiectului” evaluarii /58
2.3 Modernizarea operatiilor evaluarii / 58
2.4 Modernizarea strategiilor de evaluare / 59
2.4.1 Evaluarea criteriala versus evaluarea normativa in invatamantul primar/ 59
2.4.2 Complementaritatea evaluarilor initiala - formativa - sumativa / 59
2.4.3 Pedagogia mixta in cinci etape sau integrarea evaluarii initiale - formative
- sumative / 61
2.5 Modernizarea referentialului in evaluare/ 63
2.6 Modernizarea metodelor de evaluare/ 64
2.7 Proiectarea probelor de evaluare/ 66
2.7.1 Corespondente progresive: complexitatea obiectivelor de evaluat -
„deschiderea” itemilor /66
2.7.2 Selectia instrumentelor de evaluare/ 67
2.7.3 Algoritmul elaborarii unei probe de evaluare /67
3. Evaluarile Nationale din invatamantul primar /68
3.1 Legea Educatiei Nationale cu privire la evaluarile elevilor din clasa pregatitoare,
clasa a II-a si clasa a IV-a /68
3.2 Argumente pedagogice privind introducerea Evaluarilor Nationale in
invatamantul primar/ 69
3.3 Evaluarea elevilor din clasa pregatitoare. Sistemul metodologic / 70
3.4 Evaluarea elevilor la finalul clasei a II-a /71
3.5 Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a /75
4. Analiza comparativa a evaluarilor la clasa pregatitoare, clasa a II-a si la clasa a
IV-a/ 77
5. Evaluarile Nationale intre acceptare si contestare /79
CAPITOLUL IV. CULTURA EVALUATIVA CA STARE DE SPIRIT/ 81
1. Cultura evaluarii ca stare de spirit/ 81
2. Exigenta ca stare de normalitate profesionala / 82
3. Invatarea asistata de evaluare ca mentalitate/ 83
4. Modele practice ale educatiei in scoala romaneasca /84
4.1 Modelul intuitiei pragmatice sau „tehnica bricolajului” / 84
4.2 Modelul Pedagogiei prin Obiective (PPO) / 85
4.3 Modelul Pedagogiei Competentelor / 85
4.4 Romania: doua abordari ale competentei in practica scolara / 86
4.5 Specificitatea celor trei modele in invatamintul primar romanesc / 86
5. Standardizarea activitatii didactice / 88
6. Transformari curriculare si de sistem in formarea cadrelor didactice pentru
invatamantul primar / 89
6.1 Repere evolutive in formarea initiala si continua a cadrelor didactice pentru
invatamantul primar in Romania /89
6.2 Formarea continua a cadrelor didactice din invatamantul primar /91
7. Cultura profesionala si cultura evaluativa in formarea cadrelor didactice pentru
invatamantul primar. Demersuri curriculare si aplicative / 92
PARTEA A II-A. EVALUAREA DIGITALA IN INVATAMANTUL PRIMAR/ 97
CAPITOLUL I. DE LA „ASCULTARE” LA „EVALUARE DIGITALA” /. 99
1. Expresii tipice pentru o evaluare traditionala / 99
2. Evaluarea digitala - o alegere naturala/. 100
CAPITOLUL II. GHIDUL METODOLOGIC „INSTRUMENTE DIGITALE DE
OPTIMIZARE A ACTIVITATII EVALUATIVE IN INVATAMANTUL PRIMAR”/ 102
1. Argument/ 102
2. Instrumente digitale in activitatea evaluativa - abordari teoretice/ 103
2.1 Tehnologia Informatiilor si Comunicarii (TIC) in invatamantul primar / 103
2.2 Regandirea activitatii evaluative intr-o lume participativa digitala / 106
2.3 Web 2.0 - instrumente inovative in evaluare / 108
2.4 Beneficii pedagogice ale introducerii instrumentelor Web 2.0 in evaluare /. 111
2.5 Conditii de interventie a instrumentelor digitale in activitatea evaluativa / 114
3. Instrumente digitale in activitatea evaluativa - aplicatii practice in invatamantul
primar /120
3.1 Prezentarea video: Animoto https://animoto.com// 120
3.2 Posterul digital interactiv: Glogster http://edu.glogster.com/124
3.3 Cartea digitala: Storybird https://storybird.com/ 130
3.4 Banda desenata digitala: Storyboardthat www.storyboardthat.com135
3.5 Prezentarea digitala : Prezi https://prezi.com/ 139
3.6 Prezentarea video: Stupeflix https://studio.stupeflix.com/ 145
3.7 Cartea digitala: Mixbook http://www.mixbook.com/150
3.8 Posterul digital: Automotivator http://wigflip.com/automotivator/ 156
3.9 Colajul digital: Pizap www.pizap.com/ 160
3.10 „Norul de cuvinte” digital: WordCloud http://www.abcya.com/164
3.11 Avizierul digital: Padlet https://padlet.com /168
3.12 Harta conceptuala digitala: Bubbl.us https://bubbl.us/171
3.13 Reclama digitala: Fotobabble http://www.fotobabble.com / 175
3.14 Ziarul digital: Fodey http://www.fodey.com/178
3.15 Desenul digital: Tux Paint http://www.tuxpaint.org/ 181
3.16 Blogul: Kidblog http://kidblog.org/home/ 185
3.17 Portofoliul digital (e-portofoliul): Kidblog http://kidblog.org/home/ 202
3.18 Wiki-ul: Wikispaces http://www.wikispaces.com/ 208
3.19 Testul digital: Proprofs http://www.proprofs.com/217
CONCLUZII - RECONSIDERAREA EVALUARII INTR-O LUME PARTICIPATIVA DIGITALA 220
1. Evolutia paradigmelor in evaluarea scolara/ 220
2. Un nou peisaj educational - evaluarea adaptata unei lumi participative digitale/ 222
BIBLIOGRAFIE / 224
Cărţi publicate de Marin Manolescu (selectiv):
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
Scrie un review