Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Pro Universitaria Comunicare si relatii publice in afaceri. Editia a III-a, revazuta si adaugita - Gabriel Nastase

-15%
55,00 Lei 46,75 Lei

Editura: Pro Universitaria

Autor: Gabriel I. Nastase

Editia: a 3-a, revazuta si adaugita

Pagini: 364

Anul publicării: 2020

ISBN: 978-606-26-1215-3

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062612153 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
La inceput a fost cuvantul, ca informatie primordiala, care a stat la baza comunicarii. Istoricul comunicarii a evoluat in functie de mentalitate, de nivelul dezvoltarii societatii, a tehnicii si tehnologiei. In acest sens exista un istoric al comunicarii umane care vizeaza trecutul, prezentul si viitorul acesteia. Comunicarea a parcurs, in timp, diferite etape ale dezvoltarii devenind, ulterior, stiinta. Despre rolul si locul comunicarii s-a scris si continua sa se scrie cat timp va dainui omenirea si necesitatile membrilor ei de a comunica unii cu ceilalti. Comunicarea s-a dezvoltat in timp de la cele mai simple pana la cele mai complicate modalitati, ca urmare a evolutiei omului si a societatii in care acesta a trait. Progresul tehnic si tehnologic a fost unul dintre vectorii principali ai extinderii sferei de cuprindere a comunicarii, permitandu-i acesteia sa se dezvolte ca stiinta. Comunicarea verbala, scrisa, nonverbala sau prin alte mijloace (exemplu: prin tehnici, metode si procedee extrasenzoriale) s-a facut in functie de anumite interese politice, culturale, militare s.a.

Tipologia formelor de comunicare, care presupune si o etica a comunicarii in afaceri, un rol din ce in ce mai important il are comunicarea nonverbala prin intermediul limbajului nonverbal.

In relatiile interumane se utilizeaza comunicarea „pozitiva” - responsabila, de buna credinta sau o comunicare „negativa”- folosindu-se tot felul de tertipuri de manipulare si dezinformare.

In prezent, comunicarea ca forma evoluata a relatiilor intre oameni si de armonizare a intereselor lor, poate fi dintre cele mai diverse (negocierea, bunele oficii, medierea, ancheta, consilierea s.a.).

Comunicarea si relatiile publice in afaceri sunt concepte a caror intelegere necesita o abordare interdisciplinara intre necesitatile oamenilor si mediul economic bazat pe cunoastere.

De exemplu, sa ne gandim cum a evoluat critica (forma a dezvaluirii greselilor si lipsurilor din activitatea unei persoane fizice si/sau juridice) de la un sistem inchis-totalitar la un sistem deschis-globalizat sau altfel spus, cum a evoluat critica de la „Gazeta de perete” la „Facebook”, si este suficient sa realizam cat de mult a evoluat comunicarea.
  • Comunicare si relatii publice in afaceri. Editia a III-a, revazuta si adaugita - Gabriel Nastase

    Descarca
Cuprins
INTRODUCERE / 9

PARTEA I
DIALOGUL SOCIAL IN ROMANIA SECTIUNEA 1.

Contextul politic, legislativ, economic si social / 17
Contextul politic / 17
Contextul economic / 18
Contextul social / 22
Baza normativ-legislativa / 23

SECTIUNEA 2.
Rolul partilor in relatiile industriale / 28

Sindicatele / 28
Patronatele / 35
Guvernul / 41

SECTIUNEA 3.
Sistemul tripartit al relatiilor industriale / 42

Prezentarea generala / 42
Institutii tripartite. Prezentare detaliata / 43
Parteneriate sociale / 52
Alte consultari tripartite / 54
Alte abordari nereglementate in domeniul dialogului social / 55

SECTIUNEA 4.
Negocieri colective si raporturi bipartite / 56

Contractele colective de munca / 56
Procesul de consolidare a dialogului social bipartit / 60
Institutii si structuri bipartite / 61

SECTIUNEA 5.
Informarea, consultarea si participarea salariatilor / 63

Cadrul general / 63
Structuri la nivelul unitatilor / 65

SECTIUNEA 6.
Solutionarea conflictelor de munca / 67

Cadrul legislativ / 67
Evolutia domeniului. / 70

SECTIUNEA 7.
Concluzii si recomandari / 73

Cadru general / 73
Inventarul problemelor / 75
Propuneri de imbunatatire si dezvoltare / 90
Cadrul strategic al integrarii europene / 93
In loc de concluzii / 96

PARTEA a II-a
STUDIU DE CAZ: COMISIA DE DIALOG SOCIAL

RAPORTUL ACTIVITATII COMISIEI DE DIALOG SOCIAL / 103
CONSTITUITA LA NIVELUL AGENTIEI NATIONALE PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE PENTRU ANUL 2004 / 103
MODUL IN CARE AU FOST ANALIZATE SI VALORIFICATE OBSERVATIILE SI PROPUNERILE PARTENERILOR DE DIALOG SOCIAL FORMULATE IN SEDINTELE COMISIEI DE DIALOG SOCIAL CONSTITUITA LA NIVELUL ANIMMC DIN ANUL 2004 / 109
PREZENTA PARTENERILOR SOCIALI LA SEDINTELE COMISIEI DE DIALOG SOCIAL din anul 2004 / 143
RAPORTUL ACTIVITATII COMISIEI DE DIALOG SOCIAL CONSTITUITA LA NIVELUL AGENTIEI NATIONALE PENTRU INTREPRINDERI MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE PENTRU SEMESTRUL I AL ANULUI 2005 / 147


PARTEA a III-a
DIALOGUL SOCIAL REGIONAL: E FORTA TA. CULTIVA DIALOGUL! IMPREUNA PENTRU DEZVOLTAREA DIALOGULUI SOCIAL IN ROMANIA

Reindustrializarea in contextul inovarii si dezvoltarii durabile
Introducere / 153
Consideratii generale privind inovarea, sistemul de stiinta si tehnologie, transferul de tehnologie, forme institutionale specifice / 153
Conceptul de inovare / 155
Creativitatea si inovarea / 171
Sistemul institutional de cercetare-dezvoltare / 175
Transferul de tehnologie – subproces al inovarii / 179
Modele de sustinere si promovare a inovarii; cercetarea de firma / 191
Bibliografie / 201
Inovarea in contextul dezvoltarii durabile ca subproces al regionalizarii
Introducere / 203
Elemente de teoria managementului strategic, orientarea catre componenta de cercetare-dezvoltare / 203
Protectia brevetelor de inventie, componenta a sistemului de inovare / 205
Organizarea si conducerea intreprinderii; pozitia compartimentului de cercetare-dezvoltare in organizatii / 211
Sistemul tehnologic al intreprinderii / 213
Sistemul de asigurare a calitatii / 225
Personalul de cercetare-dezvoltare. Politica de personal / 229
Finantarea activitatii de cercetare-dezvoltare si a proiectelor inovative / 234
Planul de afaceri / 237
Bibliografie / 239
Inovarea in contextul dezvoltarii durabile componenta a politicii de reindustrializare 2014 - 2020
Introducere / 240
Probleme globale ale dezvoltarii socio-economice / 240
Conceptul de dezvoltare economica si sociala durabila / 255
Echilibrul economic si dezvoltarea economico-sociala durabila / 264
Optimul economic si dezvoltarea economico-sociala durabila / 265
Probleme globale ale dezvoltarii tehnologice si protectia mediului inconjurator / 267
Dinamica tehnologiilor: ciclul de viata si procesele de adoptare a tehnologiilor la exigentele mediului concurential / 272
Inovarea si protectia mediului inconjurator / 277
Comisia pentru dezvoltare durabila din cadrul ONU / 293
Probleme actuale ale ecologiei si protectiei mediului ca factor al dezvoltarii durabile / 296
Interdependenta dintre dezvoltarea economica si protectia mediului / 300
Entropia dezvoltarii economico-sociale durabile / 306
Eficienta globala si dezvoltarea economico-sociala durabila / 308
Rolul dezvoltarii durabile in politica de integrare a Romaniei in structurile Uniunii Europene / 312
Dezvoltarea durabila - principiu de baza al strategiei de dezvoltare economica a Romaniei. / 316
Necesitatea abordarii interdisciplinare / 319
Evaluarea economica a strategiilor de dezvoltare durabila / 321
Bibliografie / 329

PARTEA a IV-a
GLOSAR DE TERMENI / 229

BIBLIOGRAFIE GENERALA / 357
ANEXE / 361

La inceput a fost cuvantul, ca informatie primordiala, care a stat la baza comunicarii. Istoricul comunicarii a evoluat in functie de mentalitate, de nivelul dezvoltarii societatii, a tehnicii si tehnologiei. In acest sens exista un istoric al comunicarii umane care vizeaza trecutul, prezentul si viitorul acesteia. Comunicarea a parcurs, in timp, diferite etape ale dezvoltarii devenind, ulterior, stiinta. Despre rolul si locul comunicarii s-a scris si continua sa se scrie cat timp va dainui omenirea si necesitatile membrilor ei de a comunica unii cu ceilalti. Comunicarea s-a dezvoltat in timp de la cele mai simple pana la cele mai complicate modalitati, ca urmare a evolutiei omului si a societatii in care acesta a trait. Progresul tehnic si tehnologic a fost unul dintre vectorii principali ai extinderii sferei de cuprindere a comunicarii, permitandu-i acesteia sa se dezvolte ca stiinta. Comunicarea verbala, scrisa, nonverbala sau prin alte mijloace (exemplu: prin tehnici, metode si procedee extrasenzoriale) s-a facut in functie de anumite interese politice, culturale, militare s.a.

Tipologia formelor de comunicare, care presupune si o etica a comunicarii in afaceri, un rol din ce in ce mai important il are comunicarea nonverbala prin intermediul limbajului nonverbal.

In relatiile interumane se utilizeaza comunicarea „pozitiva” - responsabila, de buna credinta sau o comunicare „negativa”- folosindu-se tot felul de tertipuri de manipulare si dezinformare.

In prezent, comunicarea ca forma evoluata a relatiilor intre oameni si de armonizare a intereselor lor, poate fi dintre cele mai diverse (negocierea, bunele oficii, medierea, ancheta, consilierea s.a.).

Comunicarea si relatiile publice in afaceri sunt concepte a caror intelegere necesita o abordare interdisciplinara intre necesitatile oamenilor si mediul economic bazat pe cunoastere.

De exemplu, sa ne gandim cum a evoluat critica (forma a dezvaluirii greselilor si lipsurilor din activitatea unei persoane fizice si/sau juridice) de la un sistem inchis-totalitar la un sistem deschis-globalizat sau altfel spus, cum a evoluat critica de la „Gazeta de perete” la „Facebook”, si este suficient sa realizam cat de mult a evoluat comunicarea.

Structura cursului „Comunicare si relatii publice in afaceri” abordeaza aspecte practice ale comunicarii de tip institutional bazat pe dialogul social.

Dialogul social este definit cu ajutorul tripartitismului ca sistem de relatii intre guvern, patronate si sindicate. Edificarea acestui sistem de relatii presupune un proces dificil, de lunga durata.

Anul 1997 si inceputul anului 1998 consemneaza progrese importante in domeniul dialogului social. Institutionalizarea acestuia la nivelul ministerelor si administratiilor locale, cu toate greutatile inerente inceputului, a creat un cadru larg de dezbatere a problemelor economice cu care se confrunta o societate in plina schimbare, in care dialogul sincer si deschis intre guvern, patronate si sindicate este nu numai indispensabil, ci si benefic.

Acest cadru, ulterior, va fi completat la inceputul anului 1998 cu cea mai importanta tripartita pentru dialog social, Comisia Economica si Sociala (CES). Prin crearea acestei institutii, Romania face un pas important in procesul de aliniere la institutiile europene. Tripartitismul este un termen care defineste relatiile si legaturile generale care exista intre guvern, patroni si angajati. Patronii si angajatii sunt reprezentati de propriile lor organizatii in negocierile cu guvernul. Acest sistem variaza de la o tara la alta, depinzand de conditiile politice, economice si traditiile istorice ale unei anumite natiuni.

In Romania nu exista, inca, o cultura a dialogului real, orientat catre oameni si relatiile lor cu mediul politic si cu mediul de afaceri.
Intrucat comunicarea nu este numai un instrument, ci si o stare de spirit, guvernul Romaniei a elaborat, in timp, numeroase reglementari care vizeaza transparenta in administratia publica, in comunicarea dintre guvern, patronate si sindicate.

Cercetarile in domeniile de studiu ale comunicarii si ale relatiilor publice in mediul de afaceri se fac in conditiile unei societati deschise, globalizate. In prezent, informatia, in complexitatea ei, circula mult mai repede si cu o eficienta mult mai mare si, ca urmare, decizia este mult mai prompta si mai rapida.

Astfel dificultatile si constrangerile, care apar in procesul de comunicare, sunt depasite cu profesionalism prin aplicarea unor strategii moderne de comunicare si de negociere in afaceri, in contextul economiei bazate pe cunoastere.

In orice tip de comunicare exista dificultati si constrangeri care trebuie depasite cu profesionalism. Uneori, anumite bariere in comunicare, ca de exemplu necunoasterea limbii partenerului de afaceri, a obiceiurilor, a traditiilor pot deteriora relatiile intre parteneri, pana la pierderea afacerii.

De aceea, se impune o cunoastere a strategiilor de negociere in afaceri, precum si o abordare procesuala a negocierii (ca stiinta si arta) in afaceri in contextul globalizarii si al economiei bazate pe cunoastere.

Aplicarea tehnicilor moderne de comunicare, precum si stabilirea unor modalitati strategice in negociere si in relatiile publice, sunt esenta succesului in afaceri si a evitarii conflictelor colective si de munca.

De aceea, in aceasta lucrare am considerat ca trebuie sa prezint, pentru informarea studentilor, documentul suport care a stat la baza consultarii analizei si dezbaterii in vederea elaborarii unui „Plan de Dezvoltare in Domeniul Dialogului Social in Romania”. Prezentul document a fost realizat cu asistenta financiara a Uniunii Europene in anul 2002.

Chiar daca unele dintre datele prezentate in acest document nu mai sunt de actualitate, esenta mesajului in ceea ce priveste negocierea, comunicarea si relatiile publice in afaceri este o realitate.

In calitatea pe care am avut-o ca vicepresedinte (cu rang de secretar de stat) al Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) din subordinea Secretariatului General al Guvernului (SGG), am fost numit, prin ordinul Presedintelui ANIMMC (vezi anexa 1), presedinte al Comisiei de Dialog Social (decembrie 2003-iulie 2005).

Ca urmare, am considerat ca, in cadrul acestei lucrari, prezentarea in sinteza (ca studiu de caz) a activitatii pe care am coordonat-o in calitate de presedinte al Comisiei de Dialog Social al ANIMMC este relevanta si oportuna pentru a intelege esenta disciplinei „Comunicare si relatii publice in afaceri”.

In editia a II-a revizuita si adaugita, ca si in prima editie, documentul suport (realizat cu asistenta financiara a U.E.), destinat consultarii, analizei si dezbaterii pentru elaborarea Planului de Dezvoltare in domeniul Dialogului Social (Bucuresti, 20 aprilie 2002).

Documentul suport a fost intocmit in perioada pregatirilor pentru integrarea Romaniei in U.E. Republicarea acestui document suport si in editia a II-a revazuta si adaugita am considerat-o necesara intrucat acest document suport reprezinta un reper istoric pentru cititori, pentru ca acestia sa inteleaga dimensiunile si eforturile pe care le-au facut la acea data, institutiile statului, partidele politice, sindicatele, patronatele s.a. pentru dezvoltarea dialogului social in Romania.

Lucrarea in cea mai mare parte prezinta activitatile specifice comunicarii si relatiilor publice in afaceri pe care le-am initiat si coordonat in calitatea de persoana publica implicata.

Cartea ofera cititorilor o perspectiva lucida asupra provocarilor complexe pe care va trebui sa le infrunte in cazul in care acestia sunt antreprenori, in mediul de afaceri romanesc marcat de momente dese si uneori intense de instabilitate.

Intr-o epoca fara precedent a evolutiei tehnologiilor din ce in ce mai inovative in care comunicarea si relatiile publice sunt din ce in ce mai usor de realizat, era digitala deja instalata, va deschide alte spatii de cunoastere cu surprinzatoare si neasteptate aplicatii. Editia a II-a revizuita si adaugita fata de prima editie este structurata in patru parti.
In prima editie, partea a III-a cuprinde trei aplicatii care au facut parte, ca module, dintr-un proiect cofinantat de Fondul European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Proiectul „Impreuna pentru dezvoltarea dialogului social in Romania” – martie 2013, cu tematica „Dialogul social regional – investeste in oameni”, a vizat in general reforma administrativ-teritoriala a Romaniei si in mod special problema intereselor cetateanului in raport cu regionalizarea.

Pornind de la indemnul „E forta ta. Cultiva dialogul”, Confederatia Sindicala Nationala „Meridian” (CSN „Meridian”) in calitate de coordonator al Proiectului, a introdus aceasta tema a regionalizarii, a proiectului de dialog social pe care l-a implementat in parteneriat.

Romania are de recuperat un important decalaj fata de Europa, pentru a aduce serviciile publice si deciziile mai aproape de cetateni si pentru a folosi mai judicios resursele existente.

In acest context, aplicatiile prezentate in partea a III-a a acestei carti incearca sa ofere solutii la provocarile regionalizarii si a dialogului social.

Modulele pe care le-am prezentat la acea data in cadrul proiectului anterior mentionat in capitalele celor trei din opt regiuni ale Romaniei, pe care le-am denumit aplicatii in aceasta noua editie a cartii „Comunicare si relatii publice in afaceri” sunt urmatoarele:

Reindustrializarea in contextul inovarii si dezvoltarii durabile (Brasov, 30 septembrie 2013.

Inovarea in contextul dezvoltarii durabile ca subproces al regionalizarii (Piatra Neamt, 01 octombrie 2013).
Inovarea in contextul dezvoltarii durabile componenta a politicii de reindustralizare 2014-2020 (Cluj-Napoca, 8 octombrie 2013).

Aplicatiile din editia a II-a revazuta si adaugita a cursului „Comunicare si relatii publice in afaceri” au fost prezentate in cadrul conferintei internationale „Globalization and Competitivitivenesse in Knowledge-Based Economy” , a 9-a editie, Universitatea Crestina „Dimitrie Cantemir”, Facultatea de Management Turistic si Comercial (Bucuresti, 16-18 aprilie 2019) si publicate in revista UNIVERS STRATEGIC (anul X, nr. 1(37), ianuarie-martie 2019).

In editia a III-a, revizuita, ca si in celelalte doua editii anterioare revazute si adaugite, am evidentiat importanta comunicarii in relatiile interumane, dar si in cele care vizeaza mediul de afaceri.

De la preluarea puterii de catre PNL prin motiune de cenzura, presedintele Romaniei Karl Werner Iohannis si-a instalat la conducerea tarii, in noiembrie 2019, „guvernul sau”, reprezentat de Ludovic Orban. Inca de la instalarea acestui guvern liberal nelegitim si pana in prezent, tara a fost condusa prin abuzuri incalcandu-se grav Constitutia si Legile tarii.

Fara alte comentarii, voi prezenta punctul de vedere al Confederatiei Nationale Sindicale „Cartel ALFA”, care in data de 01 aprilie 2020 (fara a fi o pacaleala!) si-au exprimat public profunda ingrijorare din cauza suspendarii dialogului social!

Un alt abuz grav!

In plina pandemie, cu toate consecintele acesteia, guvernele PNL conduse de Ludovic Orban, au preferat sa o combata prin masuri dictatoriale si nu prin: responsabilitate, solidaritate, incredere, transparenta si dialog.

In continuare voi prezenta punctul de vedere al unuia dintre partenerii sociali ai guvernului, C.N.S. „Cartel ALFA”.
„Guvernul aluneca extrem de rapid si ingrijorator pe panta autoritarismului. OUG nr. 34/2020, publicat ieri, 31 martie 2020, prevede suspendarea normelor legale referitoare la transparenta decizionala si dialogul social pe perioada starii de urgenta, prin introducerea unui nou articol in OUG 1/1999:

Art. 33(1) - Pe perioada starii de asediu sau a starii de urgenta, normele legale referitoare la transparenta decizionala si dialogul social nu se aplica in cazul proiectelor de acte normative prin care se stabilesc masuri aplicabile pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta ori care sunt o consecinta a instituirii acestor stari.

Toate tarile Europei sunt in aceeasi situatie cu Romania. In unele tari situatia este chiar mai grava, precum Franta sau Italia, si totusi nu au recurs la asemenea decizii care ating drepturile omului.

Pe langa faptul ca este o masura abuziva, fara echivalent in tarile democratice, aceasta este si contraproductiva. Actele normative adoptate in perioada starii de urgenta au beneficiat de contributia partenerilor sociali, sindicate si organizatii ale angajatorilor, forma lor adoptata fiind mult imbunatatita fata de proiectul propus initial. Expertiza partenerilor sociali, si punctele de vedere, opiniile lor, bazate pe experienta din teritoriu a membrilor lor, reprezinta un element esential pentru ca normele adoptate sa fie aplicabile si sa cuprinda prevederi care adreseaza in mod corect starea de fapt. Spre exemplu, reglementarile privind somajul tehnic etc. cuprind elemente benefice propuse de reprezentantii angajatilor si angajatorilor, aspect evidentiat public de Ministrul Muncii si Protectiei Sociale.

Faptul ca dialogul social nu este satisfacator, fiind blocat in multe domenii de activitate, dintre care putem mentiona unul esential in combaterea pandemiei COVID-19 – sectorul sanatate, nu este un motiv pentru a elimina cu totul transparenta si practica dialogului social! Nu putem combate o pandemie cu masuri dictatoriale, cenzura si coercitie, ci numai prin transparenta, dialog si incredere!

In aceasta perioada, partenerii sociali si-au adaptat cu rapiditate modul de lucru, astfel incat consultarile si avizele pe proiectele de acte normative sa fie date prin mijloace electronice in timp util. Nu exista asadar niciun motiv obiectiv de a suspenda prevederile privind transparenta decizionala si dialogul social.

Confederatia Nationala Sindicala „Cartel ALFA”, alaturi de membrii sai, isi exprima public ingrijorarea profunda si condamna excesele de autoritarism ale guvernului. Autoritatile folosesc pretextul pandemiei pentru a restrange nejustificat drepturile si libertatile individului, adoptand masuri excesive. Aceste masuri nu au eficienta in combaterea raspandirii virusului si a efectelor sale! Energia si fondurile publice ar fi mult mai bine orientate spre masuri precum: protectia personalului medical si accelerarea testarii, informarea si educarea publicului, decat spre afisajul ostentativ de forta, musamalizarea datelor, masuri coercitive si sanctiuni. Un singur exemplu, cat se poate de elocvent: numarul de amenzi a crescut intr-un ritm mai accelerat decat numarul de testari pentru prezenta virusului.

In concluzie, Confederatia Nationala Sindicala „Cartel ALFA” solicita „modificarea de urgenta a acestei prevederi, transparentizarea tuturor deciziilor autoritatilor publice, la toate nivelurile, si intensificarea dialogului social pentru a identifica cele mai bune solutii pentru a trece impreuna, printr-un efort comun, peste aceasta situatie fara precedent”.

Concluzii :

In opozitie PNL ajutat de multinationale, ONG-uri si de propaganda ostila PSD-ului, a folosit cele mai josnice metode de a acapara puterea: minciuni, dezinformari, demonizari. Odata ajunsi la putere, Dumnezeu i-a pus la cele mai grele incercari: criza medico-sanitara generata de pandemie, criza economica, sclavia moderna si iadul in care muncesc si traiesc romanii din strainatate, inundatiile si alte provocari.

PNL si gastile politice de care s-a inconjurat au dovedit ca sunt depasite de aceste probleme si ca vorbele lor atat de bine ticluite inainte de a accede la putere, acum s-au dovedit a fi vorbe goale fara acoperire in fapte. Dimpotriva abuzurile, jafurile si coruptia au fost si au ramas stilul lor de a conduce Romania. Nu intamplator, averile ministrilor au crescut in plina pandemie.
In viziunea mea acest guvern il compar cu cei patru „calareti ai apocalipsei” (molima, razboiul, foametea si moartea) care isi flutura amenintator sabiile deasupra capetelor, lasand prapad in urma lor.

Bucuresti, 15.06.2020
Conf. univ. dr. Gabriel I. Nastase

PARTEA I
DIALOGUL SOCIAL IN ROMANIA
SECTIUNEA 1.
Contextul politic, legislativ, economic si social    
Contextul politic
In conformitate cu Constitutia adoptata in 1991, Romania este o republica parlamentara, bicamerala. Presedintele tarii, deputatii si senatorii sunt alesi la fiecare patru ani prin vot universal secret. Romania este un stat cu mai multe partide politice, cele mai importante fiind reprezentate in Parlament. Minoritatile etnice sunt de asemenea reprezentate la nivel parlamentar. La nivelul anului 2002 exista in Romania cinci partide importante: Partidul Social Democrat, Partidul Democrat, Partidul National Liberal, Uniunea Democratica a Maghiarilor din Romania si Partidul Romania Mare. Partidul Social Democrat este partidul de guvernamant si provine din fuziunea realizata in luna iunie 2001, intre Partidul Democratiei Sociale din Romania si Partidul Social Democrat Roman. In urma alegerilor de la sfarsitul anului 2000, Partidul Democratiei Sociale din Romania a obtinut 44,93% din mandate in Camera Deputatilor, Partidul Romania Mare – 24,35%, Partidul Democrat – 8,99%, Partidul National Liberal – 8,70%, Uniunea Democratica a Maghiarilor din Romania – 7,83%, Minoritatile nationale – 5,22%. Procente asemanatoare au fost obtinute pentru Senatul Romaniei.

Procedura de adoptare a legilor este aceeasi in ambele Camere ale Parlamentului. Parlamentul Romaniei adopta legi, motiuni si hotarari. Legile adoptate de forul legislativ sunt legi constitutionale (prin care se modifica Constitutia), legi organice si legi ordinare. Initiativa legislativa apartine Guvernului, deputatilor, senatorilor, precum si unui numar de minimum 250.000 de cetateni cu drept de vot, in conditiile prevazute de Constitutie. Etapele principale ale procedurii legislative sunt: Initiativa legislativa, examinarea proiectelor de lege in comisii parlamentare, dezbaterea in sedinte plenare, votul, procedura de mediere, controlul constitutionalitatii legilor si promulgarea acestora de catre Presedintele Romaniei. Procesul legislativ intampina dificultati in special datorita numarului ridicat de etape si proceduri care trebuie parcurse de un proiect de act normativ. O optimizare a acestui proces este necesara.

Guvernul Adopta ordonante de urgenta, ordonante simple si hotarari. Reglementarea legislativa prin ordonante de urgenta ramane o practica comuna si a fost frecvent utilizata fara o justificare clara. Totusi se observa o tendinta de reducere a utilizarii acestor instrumente legislative pentru realizarea anumitor reglementari. Inca exista cazuri de decizii guvernamentale luate fara consultarea tuturor ministerelor implicate, iar Consiliul Economic si Social nu este sistematic consultat. Pentru imbunatatirea relatiilor dintre executiv si legislativ a fost numit un ministru pentru relatia cu Parlamentul, iar fiecare minister are un secretar de stat responsabil de relatia cu Parlamentul.

Mediul politic din Romania poate fi considerat un mediu stabil cu un grad ridicat de maturitate, dovedit de ansamblul partidelor aflate pe spectrul politic. Dezbaterile si confruntarile politice sunt generatoare de rezultate benefice societatii romanesti. Cu toate ca exista raporturi intre partidele politice si organizatiile sindicale si patronale, nu se poate constata o punte de dialog sistematic intre partenerii sociali si Parlamentul Romaniei. Lobby-ul partenerilor sociali la nivelul acestei institutii este inca destul de slab, avizelor CES acordandu-se o importanta destul de redusa.

Contextul economic

In Romania la nivelul anului 2002 se observa o instituire treptata a regulilor de baza ale competitiei, bazate pe piata si pe libera initiativa. Romania a inregistrat in anul 2001, o crestere economica de circa 5%, care s-a realizat intr-un context international mai putin favorabil, caracterizat printr-o incetinire a cresterii economice a economiei mondiale. Acest rezultat pozitiv este determinat in special de sprijinirea exporturilor, stimularea sectorului productiv al economiei si a IMM- urilor, precum si de imbunatatirea legislatiei in domeniul investitiilor – actiuni care au inceput deja sa produca efecte, cu consecinte favorabile asupra cresterii economice si imbunatatirii ocuparii fortei de munca. Cu toate acestea, datorita ezitarilor si intarzierilor in realizarea reformelor, Romania a pierdut teren in procesul de reducere a decalajului fata de UE. PIB/locuitor (calculat la standardul puterii de cumparare – PPS), ca procent din media comunitara, a scazut in ultimii 5 ani, de la 32% in 1995 la sub 27% in 2000, cu disparitati regionale moderate (de la 20% in cea mai saraca regiune la 40% in regiunea Bucurestiului).

Pentru asigurarea unui mediu de afaceri favorabil si deschis, se pot identifica la nivelul ultimilor ani actiuni de realizare a reformei reglementarilor diferitelor piete, concomitent cu actiuni de completare a sistemului legislativ si cu asigurarea unui cadru institutional adecvat si operational, armonizat cu prevederile aquis-ului comunitar. Rezultatul implementarii efective a regulilor economiei de piata au determinat schimbari in economia Romaniei, in special prin cresterea continua a rolului initiativei private, atat ca pondere in Produsul Intern Brut, cat si ca ocupare a resurselor umane. Sectorul privat a devenit o sursa de crestere economica si a contribuit la crearea de structuri economice competitive. In aceasta directie este necesara o accelerare a proceselor de restructurare/privatizare a intreprinderilor cu capital majoritar de stat si, in acelasi timp, de identificare de solutii pentru functionarea pe principii de competitivitate a serviciilor controlate de monopoluri. Persistenta unei rate inalte a inflatiei, de circa 30% la nivelul anului 2001, a fost una din cauzele principale ale unei rate investitionale reduse, mentinand in acelasi timp un risc ridicat in cadrul mediului de afaceri romanesc, afectat totodata de numeroase dificultati legate de instabilitatea legislativa, de un sistem administrativ de tip birocratic si de amplificarea economiei necontabilizate. Acelasi efect negativ il are si potentialul scazut de economisire, generat de veniturile reale mici ale populatiei si de nivelul ridicat al dobanzilor active. In situatia actuala a Romaniei, incadrarea in anumite exigente dure macro si micro economice, constituie singurul mijloc de a pasi catre o crestere economica durabila. Printre constrangerile cele mai importante in care se urmareste a se incadra politica economica si sociala la nivelul resurselor existente, in special la nivel bugetar, marirea salariilor numai in corelare cu cresterea productivitatii muncii, eliminarea activitatilor cu pierderi. In ciuda procesului de dezinflatie avansat, expectatiile inflationiste sunt inca puternice, generand o presiune semnificativa catre cresterea veniturilor nominale; saracia extinsa implica o mare sarcina sociala a bugetului consolidat si face mai dificila restructurarea sectoarelor neviabile. In acelasi timp, indisciplina financiara este inca mare, arieratele continua sa se mentina la un nivel ridicat, ele reprezentand un procent important din PIB. In anul 2001, deficitul comercial a atins proportii mari, iar reticenta capitalului privat extern de a investi in Romania nu a fost inca depasita.

Raman multe de facut pentru imbunatatirea transparentei politicii bugetare, sporirea calitatii managementului cheltuielilor publice si cresterea sustenabilitatii pe termen mediu a finantelor publice. Aceste probleme sunt acute mai ales la nivelul autoritatilor locale, iar rezolvarea lor este necesara pentru a permite cresterea cheltuielilor legate de aderare. Guvernul nu a rezolvat inca provocarile fiscale pe termen mediu, si anume reforma sistemelor de pensii si de sanatate. In contextul economic, coruptia este o problema serioasa, care a afectat dezvoltarea sectorului privat. Eficienta legislatiei in materie de faliment este limitata, procedurile fiind deseori indelungate si dificile. Sectorul agricol sufera o serie de probleme dificile, inclusiv existenta unui stoc de capital invechit, productivitate scazuta si institutii slabe ale pietei.

Se observa o tendinta de crestere a competitivitatii exporturilor romanesti, atat datorita modificarilor structurale ale ramurilor industriale, cat si datorita deprecierii monedei nationale in termeni reali. Pentru completarea resurselor financiare necesare realizarii rapide si in conditii de viabilitate economica a procesului de restructurare si de privatizare, se pot identifica noi actiuni si transformari legislative menite sa asigure conditii atractive pentru investitiile straine, nediscriminatorii in raport cu cele autohtone, actiuni care pot contribui la cresterea performantelor si competitivitatii industriei si la integrarea economiei Romaniei in economia europeana si in cea mondiala. Schimbarile structurale care au avut loc in ultimii 12 ani, datorate trecerii economiei romanesti de la economia centralizata la cea de piata, au avut un impact major si asupra evolutiei industriei. In aceasta perioada, industria prelucratoare a inregistrat un declin destul de accentuat, determinat, in primul rand, de modificarea substantiala a structurii pietelor externe de desfacere si de asigurare cu materii prime si de scaderea puterii de absorbtie a pietei interne, atat la bunuri de capital, cat si la bunuri de consum. Structura intreprinderilor dupa numarul de salariati s-a modificat, crescand numarul de intreprinderi mici si mijlocii, atat ca urmare a divizarii marilor intreprinderi de stat, cat si ca urmare a infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii in sectorul privat. Ponderea sectorului privat in valoarea adaugata bruta din industrie a cunoscut o evolutie ascendenta. Numarul cel mai mare de agenti privati din industrie apartine industriei prelucratoare, in principal industriei alimentare si de bauturi, industriei usoare, industriei de prelucrare a lemnului, industriei constructiilor metalice si a produselor din metal, industriei de mobilier. 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!