Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Solutii manageriale de criza. Restructurarea organizationala sau reproiectarea manageriala

-7%
42,00 Lei 39,06 Lei

ISBN: 978-606-28-1176-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062811761

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini: 240

Editura: Editura Universitara

Autor: Ion Verboncu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062811761 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Cartea se adreseaza in primul rand managerilor de organizatii - carora le ofera instrumentarul metodologico-managerial de diminuare a influentelor nefavorabile ale crizei ori de salvare de la insolventa sau faliment – dar si specialistilor implicati in derularea unor demersuri de restructurare sau reengineering – care trebuie sa actioneze in conditiile cunoasterii detaliate a continutului, avantajelor si limitelor fiecarei modalitati. Lor li se adauga studentii facultatilor de business si management, din perspectiva imbogatirii bagajului de cunostinte economice si manageriale.
  • Solutii manageriale de criza. Restructurarea organizationala sau reproiectarea manageriala

    Descarca
ION VERBONCU este profesor universitar doctor emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti.
S-a nascut la 11 iulie 1953 in Tismana, judetul Gorj si a absolvit Facultatea de Economia Industriei, Constructiilor si Transporturilor din ASE, in 1976, ca sef de promotie.
Cei 42 de ani de cariera universitara au fost marcati de realizari notabile in domeniul cercetarii stiintifice manageriale, profesional ori in cel al serviciilor aduse comunitatii academice.
Cercetarea stiintifica s-a concretizat in aproape 300 sute de articole de specialitate publicate in reviste indexate in baze de date internationale din tara si strainatate si  numeroase comunicari stiintifice la manifestari consacrate, nationale si internationale.
Activitatea didactica si profesionala cuprinde peste 70 de carti de management, ca autor unic, coordonator unic si autor principal ori coautor.
Cele mai recente aparitii editoriale sunt: Diagnosticarea organizatiei (2020), Managementul organizatiei in 360 de intrebari si raspunsuri comentate (2019); Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism (2018); Reproiectarea manageriala a organizatiei (2013); Management. Eficienta, eficacitate, performante (2013).
Este Doctor Honoris Causa al Universitatii Cooperatist Comerciale din Chisinau si laureat al unor premii si distinctii nationale importante: premiul Academiei Romane pentru lucrarea Management (impreuna cu Ovidiu Nicolescu), distinctia ”Excelenta pentru intreaga activitate”, acordata de Asociatia Facultatilor Economice din Romania, premiul Societatii Academice de Management din Romania (SAMRO) pentru cea mai buna carte de management din Romania aparuta in 2018 (Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism, Editura Universitara).
In perioada 2000-2012 a condus Scoala de Pregatire Postuniversitara din  cadrul ASE, contribuind la perfectionarea manageriala a peste 5000 de manageri si specialisti din organizatii publice si private din Romania.
 


 

Introducere / 7

1. Criza economica. Managementul in perioada de criza / 11
1.1. Clarificari terminologice / 11
1.2. Definirea crizei / 19
1.3. Cauze / 21
1.4. Forme de manifestare ale crizei organizationale / 24
1.5. Caracteristici manageriale ale perioadelor de criza / 25

2. Posibile solutii pe timp de criza: restructurarea organizationala si reproiectarea manageriala / 34
2.1. Restructurarea organizationala / 36
2.2. Reproiectarea manageriala / 53
2.2.1. Reengineeringul proceselor de afaceri (Business Process Reengineering) / 53
2.2.2. Reproiectarea managementului intreprinderii / 71
2.3. Abordare comparativa: restructurare organizationala – BPR – reproiectare manageriala / 83
2.3.1. Pentru ce optam? / 83
2.3.2. Restructurare organizationala vs. reproiectare manageriala / 86 

3. Diagnosticarea si strategia – suportul restructurarii si reproiectarii manageriale / 93
3.1. Diagnosticarea globala / 93
3.1.1. Documentarea preliminara / 94
3.1.2. Analiza viabilitatii manageriale si economice a intreprinderii / 97
3.1.3. Evidentierea cauzala a principalelor puncte forte / 101
3.1.5. Analiza mediului extern al intreprinderii / 101
3.1.6. Determinarea potentialului de viabilitate globala a intreprinderii / 101
3.1.7. Principalele recomandari strategico-tactice / 102
3.1.8. Matricea SWOT / 103
3.2. Strategia de restructurare sau reproiectare manageriala / 103

4. Aspecte pragmatice ale restructurarii si reproiectarii manageriale a intreprinderii in perioada de criza / 108
4.1. Cum restructuram o intreprindere in dificultate / 108
4.2. Reengineeringul managementului si eficientizarea intreprinderii / 173

5. Concluzii / 225

Bibliografie/ 236

 

Traversam o perioada dificila din toate punctele de vedere - economic, social, politic, managerial s.a.m.d. – creata si intretinuta de pandemia de Covid-19. Criza economica se adanceste si, practic, nu afecteaza doar o organizatie sau o tara, ci mapamondul, fara nicio discriminare. Specialistii si politicienii vin cu solutii, fezabile sau mai putin fezabile, dar toate cer bani, cat mai multi bani. Pentru intreprinderi, mai ales cele private, posibilitatile de finantare se diminueaza din cauza inrautatirii situatiei financiare a acestora: lipsa lichiditati, costuri mari, venituri in continua scadere, piete pierdute, imagine de asemenea in scadere. Cea mai vehiculata modalitate de iesire din criza este restructurarea, vazuta ca veritabil colac de salvare atat pentru firmele intrate in insolventa (pentru evitarea falimentului), cat si pentru cele care inregistreaza, intr-un anumit interval de timp, un declin economic si financiar. Aceasta solutie de salvare, trambitata in mai toate mijloacele de informare de catre consultanti ca fiind miraculoasa, a inceput sa fie reevaluata in ceea ce priveste „pretul de achizitie”. Asa s-a ajuns ca restructurarea Complexului Energetic Oltenia, regasita intr-un plan trimis Comisiei Europene in august 2020, „sa coste” 2,4 milioane lei, evident in conditiile in care, la finalul intervalului prevazut in planul de restructurare si decarbonare, respectiv anul 2025, se vor produce substantiale schimbari structurale in prestatia celui mai mare producator de energie din Romania. Din pacate, se vorbeste foarte putin sau deloc despre solutii de natura pur manageriala, ce pot contribui la relansarea unor operatori economici, solutii care includ si modificari structurale ori procesuale importante. Una din acestea este reproiectarea manageriala sau reengineeringul managementului intreprinderii, de departe cea mai importanta si complexa modalitate de schimbare manageriala si organizationala cunoscuta si aplicata destul de timid si in Romania.
Orice specialist in management se poate intreba de ce oare solutiile pur manageriale nu sunt agreate de practicieni? De ce „se merge” doar pe cai batatorite, unele din acestea chiar reglementate normativ? De ce managementul, mai pe romaneste conducerea si gestiunea, fac parte doar din vocabularul managerilor, nu si din solutiile pe care trebuie sa le ofere in rezolvarea unor probleme cu care se confrunta afacerea? Raspunsul il oferim noi.
In primul rand, multi din cei care conduc si gestioneaza organizatiile romanesti (intreprinderi publice si private, autoritati si institutii publice s.a.) nu stiu management! Acest aspect iese in evidenta in special in perioade de criza. Printre formele de manifestare, putem invoca si criza manageriala, respectiv criza de competenta, cu „intindere” pe verticala sistemului de management al economiei, de la guvernanti la organizatiile de tot felul.
Lipsa ori intarzierea nepermisa in adoptarea si aplicarea unor solutii, caracterul contradictoriu al altora, lipsa de comunicare sau comunicarea ineficienta sunt tot atatea ipostaze ale neputintei generate de incompetenta.
In al doilea rand, e mai usor sa dai afara, din condei, sub acoperirea asa zisei restructurari, zeci sau sute de salariati, decat sa incerci sa gasesti solutii care sa nu provoace un asemenea deranj social sau sa fie insotite de niste modalitati alternative de salvare a personalului excedentar – reconversie profesionala, investitii in perioada de criza si post-criza s.a.
In al treilea rand, este relativ facila realizarea unui plan de restructurare deoarece miile de firme de consultanta existente in tara noastra se pricep la asa ceva, spre deosebire de o schimbare complexa de natura manageriala, pentru realizarea careia oferta este mai putin generoasa.
In al patrulea rand, managerii intreprinderilor care opteaza pentru restructurare nu fac altceva decat sa se alinieze la „moda” romaneasca a ultimelor decenii in materie de schimbare organizationala. Insistam pe sintagma „o moda” intrucat rezultatele asteptate ca si consecinta a studiilor de restructurare nu s-au ridicat la nivelul dorit, fiind necesara repetarea unui astfel de scenariu, pana la... disparitia intreprinderii respective de pe harta economica a tarii. Restructurarile periodice efectuate in guvernari diferite – mai ales la nivelul intreprinderilor publice – s-au manifestat ca veritabile „dusuri reci” pentru respectivele organizatii. Acestea au durat cateva luni, au trecut, iar revendicarea posturilor disparute si, implicit, popularea lor cu personal clientelar au revenit pe agenda preocuparilor autoritatii centrale sau locale, care pastoreste respectiva intreprindere. Si, tot asa, restructurarea devine...ciclica, precum criza economica. Numai ca, actuala criza economica este atipica, este generata de pandemie si trebuie analizata si „rezolvata” prin valorificarea posibilitatilor oferite de teoria managementului modern, generator de performante.
Avertizam ca restructurarea va fi abordata in lucrarea noastra doar din punct de vedere managerial si economic. Aspectele de natura juridica - si, trebuie sa recunoastem, sunt numeroase – nu fac obiectul preocuparilor noastre deoarece nu le stapanim in suficienta masura, iar reglementarile in domeniu sunt atat de complexe si de stufoase incat necesita solide cunostinte juridice. De asemenea, atat restructurarea, cat si reproiectarea manageriala sunt prezentate de pe pozitia intreprinderii, producator de bunuri economice.
Cartea pe care o oferim cititorilor nostri insista pe alternativa la restructurare, numita reengineeringul managementului, ce presupune reconceperea (regandirea) si reproiectarea proceselor de management si a sistemului de management al intreprinderii din perspectiva valorificarii rolului determinant al managementului in eficientizarea acesteia. Abordarea comparativa a restructurarii si reproiectarii manageriale, ca modalitati de schimbare organizationala si manageriala scoate in evidenta atu-urile si limitele celor doua posibile solutii de schimbare si faciliteaza optiunea celor care conduc si gestioneaza intreprinderile romanesti pentru cea mai fezabila cale de iesire din criza sau de ameliorare a influentelor nefavorabile ale acesteia. Punctul de pornire in acest demers este dat de sintagma: schimbarea provoaca criza, iar din criza se poate iesi doar prin schimbare!
Optiunea noastra pentru cea de-a doua, respectiv reproiectarea manageriala, este justificata atat prin argumentele inserate in lucrare, cat si prin dorinta de a incerca sa judecam cu alti ochi managementul, ca factor prioritar de succes sau insucces economic si comercial pentru orice intreprindere, publica sau privata.
Sa nu uitam o caracteristica definitorie a perioadei pe care o traversam, incepand cu prima parte a anului 2020: criza este generalizata la nivel national si mondial. Foarte multi agenti economici trebuie sa-si restructureze afacerea sau sa-si reproiecteze sistemele de management pentru a face fata mediului de afaceri schimbat. Economia, in ansamblul sau, este pusa in pericol si trebuie restructurata sau regandita si reproiectata managerial. Nu credem in scenarii apocaliptice, insa trebuie sa recunoastem ca omenirea si, desigur, si Romania se confrunta cu probleme grave, economice, sociale, sanitare. Pentru aceasta autorul acestei carti face un apel la specialisti, manageri si guvernanti sa ia in considerare schimbarea de paradigma in ceea ce priveste managementul, sa-i acordam atentia cuvenita si impreuna sa gandim si sa demaram orice demers plecand de la rolul prioritar al managementului. Desigur, nu exista o solutie deosebita, unica, un „vaccin” care sa ne scape de criza, dar un „tratament” care sa fie cunoscut si acceptat de toti actorii – politici, economici, sociali etc. – exista!
Acesta trebuie aplicat gradual si consecvent, iar „pacientul” (economia sau intreprinderea) cu siguranta se va insanatosi. Daca aceasta criza economica este una accidentala, aparuta ca urmare a crizei sanitare, atunci trebuie sa dispuna de o abordare si solutionare inedite, profesioniste, in care managementul si managerii din fiecare intreprindere trebuie sa se implice profesionist. Ramanem fideli ideii ca daca restructurarea este o solutie de avarie, cu efecte pe termen scurt, reproiectarea managementului este o solutie de durata, cu efecte pe termen lung!
Cartea se adreseaza in primul rand managerilor de organizatii - carora le ofera instrumentarul metodologico-managerial de diminuare a influentelor nefavorabile ale crizei ori de salvare de la insolventa sau faliment – dar si specialistilor implicati in derularea unor demersuri de restructurare sau reengineering – care trebuie sa actioneze in conditiile cunoasterii detaliate a continutului, avantajelor si limitelor fiecarei modalitati. Lor li se adauga studentii facultatilor de business si management, din perspectiva imbogatirii bagajului de cunostinte economice si manageriale.

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!