Editura Universitara Strategii de marketing in comertul cu amanuntul

nou
35,00 Lei

Editura: Universitară

Autor: Stefan Catana

ISBN: 978-606-28-1271-3

DOI: 10.5682/9786062812713

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 176

Stoc limitat
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062812713 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
In actualul context economico-financiar, comertul cu amanuntul este un domeniu complex, vital si provocator, dezvoltat in special in cadrul tarilor care au o economie emergenta. Este de mentionat inca de la inceput, faptul ca, acest sector este un sector foarte dinamic, ce presupune schimbari rapide intr-o perioada scurta de timp. Tendintele cheie si evolutiile sale, precum schimbarea nevoilor consumatorilor si interesul acestora pentru experienta de cumparare mai mult decat pentru produsul in sine, consolidarea pozitiei marilor firme de comert cu amanuntul, aparitia strategiilor de comert cu amanuntul de tip multi canal, schimbarea naturii competitiei in interiorul si intre diferitele forme de comert cu amanuntul, precum si descoperirea noilor tehnologii, au un impact dramatic asupra modului in care firmele cu importante retele de comert cu amanuntul se dezvolta in perioada urmatoare. Acestea sunt principalele argumente care au stat la baza intentiei de cercetare a acestui domeniu, cu accent pe identificarea strategiilor de marketing utilizate. 
Avand in vedere aceste considerente, in cadrul acestui demers stiintific s-a pornit de la intentia de a sistematiza intr-o lucrare concepte si instrumente strategice de marketing utilizate in comertul cu amanuntul din Romania.  
Un prim pas a fost reprezentat de studierea literaturii de specialitate relevante in domeniu. Astfel, o abordare stiintifica asupra instrumentelor, tehnicilor, metodelor si strategiilor de marketing in comertul cu amanuntul este de sustinut, insa, in acelasi timp, este de mentionat faptul ca, pana in prezent, in acest domeniu, creativitatea si flerul specialistilor au avut un rol esential, aceste doua lucruri fiind, poate, mai importante in luarea deciziilor manageriale si de marketing decat fundamentele teoretice. Un exemplu in acest sens, este reprezentat de opinia lui Rusetski (2014) in articolul „Pricing by intuition: Managerial choices with limited information”, lucrare in care autorul mentioneaza lipsa cadrului teoretic pe care sa isi poata baza deciziile manageriale cei care trebuie sa ia unele decizii in companiile de comert.
Plecand de la aceste idei, pentru o mai buna cunoastere a domeniului studiat, este avuta in vedere analiza datelor secundare relevante prin realizarea unor cercetari preliminare, prin care s-a urmarit reflectarea strategiilor de marketing extern in suporturile promotionale si observarea stiintifica a modului de organizare a suprafetelor comerciale. Rolul acestora este, pe de o parte, de a identifica anumite alternative strategice utilizate de catre firmele de comert cu amanuntul din Romania si, pe de alta parte, de a fundamenta scopul si obiectivele cercetarilor concluzive utilizate pentru identificarea strategiilor de marketing extern firmei, interactiv si intern firmei.
Ca un corolar al rezultatelor obtinute in urma cercetarilor efectuate a fost realizat un model de planificare strategica de marketing structurat pe nivele decizionale corespunzatoare comertului cu amanuntul. De asemenea, au fost prezentate conditiile de adoptare a alternativelor strategice pe care o firma de comert cu amanuntul le poate avea in vedere.
Lucrarea de fata are la baza teza de doctorat a autorului si trebuie privita ca un demers academic ce si-a propus sa evidentieze strategiile de marketing si tendintele specifice in comertul cu amanuntul, iar informatiile prezentate pot fi completate, extinse si diversificate in cadrul unor cercetari ulterioare si, mai ales, concretizate in cadrul unor actiuni sau campanii specifice. 
Prezenta lucrare poate fi relevanta pentru specialisti, cadre didactice si studenti interesati de domeniul comertului cu amanuntul. 


Autorul
  • Strategii de marketing in comertul cu amanuntul

    Descarca
STEFAN CATANA

Cuvant inainte / 5

Prefata / 9

Cuprins / 11

CAPITOLUL 1. Caracteristicile comertului cu amanuntul – factor strategic determinant al activitatii de marketing  / 13
1.1. Comertul cu amanuntul – ramura a circulatiei marfurilor, subramura a economiei nationale / 15
1.2. Comertul cu amanuntul – componenta a sectorului tertiar (servicii) / 19
1.3. Comertul cu amanuntul in Romania si perspective pe piata romaneasca / 22

CAPITOLUL 2. Intreprinderea comerciala – forma specifica de organizare a comertului cu amanuntul / 25
2.1.  Particularitatile intreprinderii comerciale cu amanuntul  / 25
2.2.  Piata intreprinderii comerciale cu amanuntul  / 34

CAPITOLUL 3. Strategii de marketing in comertul cu amanuntul – stadiul actual al cunoasterii / 39
3.1. Continutul specific al strategiei de marketing in comertul cu amanuntul / 39
3.2. Strategii generale ale intreprinderii comerciale cu amanuntul orientate spre piata / 41
3.3.  Strategii de marketing holist / 47
3.4.  Strategii de marketing partajat / 50

CAPITOLUL 4. Strategii de marketing extern si interactiv in comertul cu amanuntul / 53
4.1. Reflectarea strategiilor de marketing extern in comertul cu amanuntul, prin analiza suporturilor promotionale / 53
4.2. Analiza proceselor si relatiilor procesuale din unitatile comerciale / 57 
4.3. Strategii de marketing specifice managementului proceselor de vanzare, structurate pe nivele decizionale si componentele marketingului strategic / 75

CAPITOLUL 5. Comportamentul strategic de marketing, specific firmelor de comert cu amanuntul / 85
5.1. Orientarea firmelor de comert cu amanuntul in raport cu piata / 101
5.2. Nivele decizionale strategice in firmele de comert cu amanuntul     / 103
5.3. Relatiile cu furnizorii in firmele de comert cu amanuntul  / 107
5.4. Relatiile cu clientii in firmele de comert cu amanuntul / 111

CAPITOLUL 6. Comportamentul consumatorului de servicii de comert cu amanuntul  / 117
6.1. Sursele de aprovizionare si informare  / 129    
6.2. Comportamentul consumatorului in interiorul unitatilor comerciale / 139
6.3.  Comportamentul decizional de cumparare / 142

CAPITOLUL 7. Model de planificare strategica de marketing in comertul cu amanuntul / 145
7.1. Gradul de concordanta intre opiniile specialistilor si ale consumatorilor cu privire la strategiile de marketing in comertul cu amanuntul  / 148
7.2. Coordonatele modelului strategic de marketing in comertul cu amanuntul / 153

CAPITOLUL 8. Orientari si directii viitoare de marketing in comertul cu amanuntul / 169

Bibliografie / 173

Aparitia si dezvoltarea marketingului ca ramura distincta, autonoma, specializata a stiintelor economice este indisolubil legata de functiunea comerciala a intreprinderii, cu precadere a activitatii de vanzare a acesteia.
In fapt, in primele decenii ale secolului al XX lea, unele dificultati aparute in desfasurarea normala a activitatilor economice specifice unor intreprinderi din cadrul economiilor dezvoltate (S.U.A. si tari vest europene) au avut drept cauze principale anumite “probleme” de disfunctionalitate legate de activitatea de piata (“to market” – marketing).
Pentru inceput, problemele s-au manifestat in sfera bunurilor de consum, relatiile de piata specifice acestora avand ca teren de desfasurare comertul cu amanuntul. Din acest motiv, “vechiul” concept de marketing a fost atasat initial ramurii de stiinta comert, opinie perpetuata, in mod incorect, pana in zilele noastre.
In aceasta situatie, instrumentarul stiintific al marketingului s-a dezvoltat mai intai in sectorul bunurilor de consum si in relatie cu ramura comertului.
Dinamismul economic s-a reflectat in mai multe sfere ale activitatii umane, motiv pentru care, obiectul marketingului s-a extins, in ramurile economice si extraeconomice corespunzatoare, marketingul capatand caracter universal.
O astfel de dezvoltare, cunoscuta ca “dezvoltare externa” a fost dublata de o specializare a marketingului exprimata de separarea si delimitarea unor domenii distincte ale acestuia, al caror obiect s-a constituit prin adaptarea tehnicilor si metodelor generale, la specificul acestor ramuri de activitate ori prin identificarea unora noi, caracteristice acestor ramuri.
In acest mod au aparut si s-au dezvoltat ca domenii distincte: marketingul “business to business”, agromarketingul, marketingul bunurilor de consum, marketingul serviciilor, marketing in transporturi, marketing turistic, marketing educational, marketing financiar bancar etc.
Intr-o astfel de postura se plaseaza si domeniul comertului cu amanuntul, domeniu aflat in plin proces de constituire, consolidare si maturizare.
Lucrarea de fata “Strategii de marketing in comertul cu amanuntul” elaborata de dl. Catana Stefan, doctor in marketing, se constituie intr-o contributie valoroasa la dezvoltarea marketingului in general, a marketingului serviciilor in special si a marketingului comertului cu amanuntul, in particular.
Privita din alta perspectiva, lucrarea are o contributie importanta si la dezvoltarea intensiva a marketingului bunurilor de consum.
Lucrarea reprezinta rezultatul unor preocupari indelungate ale autorului care au debutat inca de pe bancile facultatii si au fost continuate, dupa finalizarea studiilor de licenta si masterat, cu cele de doctorat.
In demersul sau stiintific, autorul a pornit de la constatarea, semnalata in literatura de specialitate, ca dezvoltarea marketingului s-a desfasurat si se desfasoara din doua directii: una, apartinand specialistilor in marketing care abordeaza, in cercetarile lor, cele mai variate sfere ale activitatii umane de pe pozitia marketingului si o alta, apartinand specialistilor domeniilor stiintifice corespunzatoare diverselor ramuri de activitate. In acest context, autorul lucrarii de fata se plaseaza in cadrul primului grup de specialisti, tratand, deci, ramura comertului cu amanuntul de pe pozitia specialistului in marketing.
Un astfel de demers s-a regasit in primul rand in evaluarea stadiului actual al cunoasterii, prilej cu care, autorul constata o insuficienta reflectare a conceptelor, tehnicilor si metodelor specifice marketingului serviciilor in cadrul sectorului comert, cu precadere a celor care definesc obiectul sau stiintific: marketing extern firmei, marketing interactiv si marketing intern firmei. De altfel, aceste concepte sunt o consecinta a caracteristicilor serviciilor definite de succesiunea de activitati avand ca rezultat final vanzarea cumpararea unor bunuri necesare satisfacerii unor nevoi de consum.
Intr-o astfel de acceptiune autorul cerceteaza, in profunzime, gradul de utilizare in comertul cu amanuntul, a celui mai valoros si modern instrument de management stiintific, strategia de marketing structurata corespunzator conceptelor mentionate anterior.
Cercetarile efectuate de autor au avut la baza o mare varietate de metode de culegere si prelucrare a informatiilor selectate corespunzator scopului si obiectivelor definite de problema supusa cercetarii. Au fost utilizate deopotriva cercetari calitative si cantitative, cercetari exploratorii si cercetari concluzive, expuse pe larg pe parcursul lucrarii.
Cercetarile efectuate se plaseaza, in acelasi timp, in sfera cercetarilor instrumentale, autorul punand la punct, cu caracter de pionierat in tara noastra, metodologii de proiectare si derulare a unor cercetari exploratorii: cercetarea documentara privind reflectarea un suporturile promotionale a unor strategii de marketing extern in comertul cu amanuntul; observarea stiintifica a modului de organizare a suprafetelor de vanzare si de expunere a marfurilor in magazine si pe aceasta baza, identificarea unor alternative strategice de marketing interactiv, folosite in comertul cu amanuntul.
In acelasi context se inscrie, in cadrul ambelor cercetari, punerea la punct, cu caracter de pionierat, a metodei deductive de prelucrare si analiza a informatiilor obtinute din astfel de cercetari.
Utilizarea strategiei de marketing ca instrument de management al organizatiei presupune, pe de o parte, derularea unor procese care au ca finalitate alegerea alternativelor strategice corespunzatoare conditiilor in care actioneaza firma, care fac obiectul planificarii strategice de marketing, iar pe de alta parte, implementarea strategiilor, prin derularea altor procese, de programare operativa, care au drept finalitate programul de marketing.
Modalitatea practica de rezolvare a unor astfel de probleme este avuta in vedere de autor prin proiectarea unui model de planificare strategica de marketing in comertul cu amanuntul. In realizarea acestuia, autorul a luat ca sursa de inspiratie modelul elaborat pentru corporatii de “parintele” marketingului modern, Philip Kotler, structurat pe nivele decizionale corespunzatoare comertului cu amanuntul si modelul de structurare a alternativelor strategice prin luarea in considerare a conditiilor de adoptare a acestora (factori strategici) propus de “parintele” marketingului romanesc, Constantin Florescu.
Prin continutul sau lucrarea se caracterizeaza prin nivel stiintific ridicat si originalitate, constituindu-se intr-un real ajutor pentru specialisti, studenti si cadre didactice cu preocupari in sectorul comertului cu amanuntul.

Prof. Univ. Dr. Valerica Olteanu

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!