Sportul a reprezentat si reprezinta una dintre cele mai complexe activitati umane, specifica pentru fiecare cultura si civilizatie in parte, de-a lungul istoriei.
Dezvoltarea sportului in general, vazut drept parte integranta a unui stil de viata, precum si a ramurilor sportive dedicate performantei a fost accelerata in ultima jumatate de secol pe fundalul evolutiei spectaculoase a unei multitudini de aspecte conexe practicarii sportului: materialele si tehnologiile utilizate la fabricarea echipamentelor sportive, aplicarea principiilor medicale moderne in sport, nutritia sportiva, tehnicile de recuperare psiho-motrica, metodele de antrenament, accesul la informatii pentru orice iubitor al sportului etc.
Totodata, in dezvoltarea sportului, din ce in ce mai multe stiinte si-au adus o contributie nemijlocita la elucidarea si definirea unor concepte, metode si instrumente specifice, necesare pentru o abordare stiintifica a sportului modern.
Pentru organizatiile prezente in sfera sportului, fie ca vorbim de producatori de produse sportive sau prestatori de servicii sportive, cluburi sportive, federatii, organizatori de evenimente sportive etc., un demers care sa elucideze principalele concepte de marketing aplicate in sport precum si procesele specifice care permit acestor organizatii sa se adapteze la mediul de marketing este binevenit, cu atat mai mult cu cat, in contextul literaturii de specialitate din tara noastra abordarea acestui domeniu este redusa.
Managerii organizatiilor din domeniul sportului, sportivii, specialistii in marketing precum si toti cei interesati de acest domeniu vor regasi in paginile lucrarii aspecte complet noi, neabordate pana acum la noi in tara, referitoare la problematica implicarii emotionale a consumatorilor de sport in consum si importanta procesului de creare a valorii prin co-interesarea consumatorilor in cazul serviciilor sportive.
Organizatiile din domeniul sportului isi desfasoara activitatea intr-un mediu din ce in ce mai concurential, si aici nu discutam doar despre producatorii de produse sau echipamente sportive care, in mod firesc, sunt mai apropiati de un model comercial al activitatii pe care o depun, ci si despre organizatii din categoria cluburilor sportive, a federatiilor, ligilor sau chiar despre sportivii de performanta in sine. Afirmarea din ce in ce mai pregnanta a trasaturilor consumatorului postmodern din ultimul sfert de secol a dat nastere si in ceea ce priveste consumul de sport, unor modele de consum caracterizate printr-o complexitate sporita sub aspectul dinamicii nevoilor consumatorilor, a capacitatii de procesare a informatiei si a modalitatilor de luare a deciziei de cumparare. Astfel, managementul organizatiilor din domeniul sportului este chemat sa raspunda in prezent unor provocari majore avand in vedere optimizarea raspunsului propriilor organizatii in raport cu cerintele consumatorilor.
Lucrarea este construita pornind de la dezideratul identificarii principalelor particularitati ale efortului de adaptare al organizatiilor din domeniul sportului la dinamica propriului mediu de marketing.
Autorul reuseste sa parcurga sintetic majoritatea aspectelor si conceptelor importante in marketingul modern, toate privite din perspectiva sportului.Pe parcursul celor 12 capitole ale cartii sunt abordate succesiv, intr-o ordine logica, impusa de necesitatea explicarii proceselor de marketing in inlantuirea lor, o serie de concepte care il familiarizeaza pe cititor cu abordarea strategica a activitatii de marketing pe care trebuie sa o dezvolte organizatiile din domeniul sportului.
Lucrarea debuteaza cu o analiza originala a rolului pe care marketingul il poate avea in sport, autorul creionand un tablou interesant al specificitatii aplicarii principiilor de marketing in sport. Sunt punctate nu numai principalele momente cand, din punct de vedere conceptual s-a putut vorbi despre marketingul in sport ci si felul in care dezvoltarea intensiva si extensiva a stiintei marketingului a putut face posibila particularizarea suficient de pregnanta a notiunilor de marketing pentru a se putea gestiona corespunzator domeniul sportului.
O data clarificat cadrul general in care marketingul s-a putut dezvolta si aplica in sport, lucrarea delimiteaza specificul pe care il prezinta mediul de marketing al organizatiilor din domeniul sportului. Toate aceste elemente sustin impresia potrivit careia autorul si-a asumat un rol de pionerat prin efortul de a elucida, pe parcursul lucrarii o multitudine de aspecte particulare ale aplicarii marketingului in domeniul sportului.
Urmeaza, in economia lucrarii, o analiza interesanta a problematicii comportamentului consumatorului in sport, care se particularizeaza prin abordarea implicatiilor emotionale pe care consumul de produse si servicii sportive le poate avea, dupa ce in prealabil cititorul este familiarizat cu mediul de marketing al organizatiilor din domeniul sportului si rolul pe care
marketingul il poate avea in contextul acestui domeniu.
Sunt expuse, intr-o maniera clara cele mai utilizate modalitati de implementare a cercetarilor de marketing, precum si particularitatile care pot apare in procesul de studiere al pietei specifice produselor si serviciilor sportive.
Segmentarea, pozitionarea si elaborarea mixului de marketing pentru organizatiile din sport sunt abordate de asemenea drept procese fundamentale, necesare pentru intelegerea dezvoltarii strategiilor de marketing in domeniul sportului.
Principalele politici de marketing sunt abordate la nivelul lucrarii, continutul fiecareia fiind particularizat din perspectiva fenomenelor specifice care se dezvolta de-a lungul operationalizarii elementelor mixului de marketing in activitatea organizatiilor din sport. Este subliniat rolul cu totul special pe care sponsorizarea il are in economia activitatii de marketing in sport, aceasta deoarece o parte impresionanta a volumului total de sponsorizari pe plan mondial au fost dezvoltate de-a lungul timpului in domeniul sportului, acesta fiind considerat de catre specialisti un adevarat „canal” de promovare.
Rolul pe care personalul organizatiilor prezente in domeniul sportului il poate avea este explicitat de catre autor, punandu-se accent pe relationarea cu clientii si procesul de co-creare a valorii, elemente extrem de interesante de abordat din perspectiva consumului de sport si a implicarii consumatorilor de sport in acest proces.
Lucrarea se adreseaza unui cerc larg de cititori, format din studenti, cadre didactice, cercetatori si practicieni atat din domeniul economic, specific marketingului cat si, in egala masura, din domeniul sportului.
Prin abordarea sa si prin ideile proprii avansate de-a lungul intregii lucrari, autorul ofera un instrument util pentru decidentii din sfera sportului, in efortul de a identifica elemente si nuante utile intelegerii complexitatii demersului de aplicare a conceptelor de marketing in sport.
Prof. univ. emerit, dr. h.c. Iacob Catoiu
Facultatea de Marketing – ASE Bucuresti