Dezvoltarea personala – un concept auzit tot mai des printre studenti, profesori, consilieri, in carti, in articole, in mass‑media. Este chiar asa de important acest concept? Daca da, ce trebuie sa stim despre el? Cand ar trebui sa inceapa dezvoltarea personala? Care sunt elementele de baza ale acesteia? Este un proces de scurta sau de lunga durata? Sunt contexte socio‑educationale care solicita intr‑o mai mare masura consilierea/ sprijinirea studentilor pentru dezvoltarea personala si orientarea in cariera, precum perioada de pandemie Covid‑19? Iata cateva intrebari care ar putea sa intersecteze gandirea liceenilor, a studentilor, si de ce nu, a profesorilor, mentorilor, consilierilor, decidentilor in educatie.
Dezvoltarea personala, alaturi de cea profesionala, este unul dintre aspectele importante in integrarea studentilor, in societate si pe piata muncii.
Formarea studentilor, care sa tina pasul schimbarilor permanente din economie si tehnologie, constituie o prioritate a societatii noastre. Sunt universitatile, liceele si scolile concentrate pe dezvoltarea personala a elevilor sau studentilor? Se limiteaza aceste institutii doar la competente dobandite sau dezvolta indivizi cu personalitati autonome si creatoare?
Dezvoltarea personala nu inseamna doar imbogatirea perspectivei unei persoane, nu inseamna doar obtinerea de note bune. Dezvoltarea personala nu este doar un lucru, ci este un grup de multe lucruri adunate pentru a realiza un intreg armonios si anume, personalitatea individului. Dezvoltarea personala este cunoasterea a ceea ce studentul este. Include toate trasaturile pe care le are acesta, punctele tari si punctele slabe, dar si oportunitatile pe care le are. Toate ii sunt de folos dincolo de portile facultatii.
Dezvoltarea personala, la nivel universitar, este un cumul de activitati care formeaza si se pliaza pe nevoile studentului, atat personale, cat si profesionale. Formarea se realizeaza, mai intai, printr‑o autocunoastere, planificare si gestionare a invatarii, precum si prin dezvoltarea, mai tarziu, la nivel profesional.
Universitatile pot sustine dezvoltarea personala a studentilor prin diferite programe de integrare a acestora in atmosfera invatarii, dar si prin a‑i ajuta sa se orienteze profesional. Un program al planificarii dezvoltarii personale la studenti are drept scop incurajarea studentilor pentru a deveni mai eficienti, mai independenti si mai increzatori, sa inteleaga modul in care invata, sa plaseze invatarea lor intr‑un context mai larg si, nu in ultimul rand, sa‑si imbunatateasca aptitudinile generale pentru studiul si managementul carierei.
Cateva intrebari constituie pilonii de baza, in urma prezentarii carora vom intelege mai bine ce inseamna dezvoltarea personala la studenti si cum poate aceasta sa se materializeze in interventii concrete, specializate, in universitatile noastre. Astfel, ne intereseaza care este perceptia cadrelor didactice universitare, dar si a studentilor, privind programul de planificare a dezvoltarii personale. Ce modificari ar aduce un program de planificare a dezvoltarii personale, in privinta reducerii abandonului universitar? Care sunt factorii ce influenteaza interesul si motivatia studentilor pentru dezvoltarea personala?
In primul capitol al acestei lucrari sunt prezentate aspectele teoretice ale programului de planificare a dezvoltarii personale la studenti. Sunt definite conceptele ce tin de planificarea dezvoltarii personale. Modele internationale de dezvoltare personala utilizate in diferite universitati la nivel international sunt prezentate, precum si elemente de dezvoltare personala regasite in diferite programe, proiecte sau departamente din universitati ce sunt de real folos studentilor, atat pentru a‑i motiva sa se cunoasca pe ei insisi, cat si pentru a se orienta in cariera.
In cel de‑al doilea capitol prezentam un posibil program de planificare a dezvoltarii personale desprins dintr‑o cercetare realizata in cateva universitati din Romania.
Acest volum ambitioneaza doar sa semnaleze o parte dintre problemele specifice sprijinirii studentilor, la nivelul universitatilor, pentru dezvoltarea personala, nu sa epuizeze mecanismele si resursele necesare intr‑un astfel de demers.
Autoarele