Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Psihologia sportului

70,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Anghel Ilie Gradinaru

Editia: I

Pagini: 258

Anul publicării: 2023

ISBN: 978-606-28-1046-7

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062810467

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062810467 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Review-uri (0)
Cartea Psihologia sportului unifica nu doar experienta unui psiholog interesat de domeniu ci si a unui sportiv (rugbyst, instructor de rugby), parinte de sportiv de performanta (inotator) si are ca mesaj (explicit si implicit) ideea ca un sportiv talentat si dedicat ajunge la performanta prin talent si buna gestionare de catre un/putini specialist/i (de exemplu, antrenor, preparator) a resurselor sale evolutive dar marea performanta o atinge numai prin eforturile conjugate ale acestora cu ale: familiei sportivului, cadrelor didactice, colegilor (in cazul sportivilor elevi sau studenti), anturajului, medicului sportiv, nutritionistului, kinetoterapeutului, fizioterapeutului, maseurului, producatorilor de echipamente si aparatura sportiva, a altor specialisti potrivit evolutiei/dezvoltarii stiintei sportului, a domeniilor conexe si, desigur, ale unui psiholog sportiv.
Pentru a intra in galeria elitelor si a obtine inalta performanta, sportivul are nevoie, pe langa pregatirea fizica si tehnica, de pregatire psihologica in toate ariile functionarii sale psihice (de la cea cognitiva la cea motivational‑afectiva) pregatire care se poate asigura prin informarea/ psihoeducatia cu privire la functionarea psihica a tuturor specialistilor care ii gestioneaza potentialul de performanta. 
In baza acestei opinii, cartea Psihologia sportului este conceputa ca o sinteza/sistematizare a unor informatii esentiale cu privire la principalele aspecte de ordin psihologic care definesc practicarea sportului si se adreseaza nu doar tinerilor psihologi din Romania (din ce in ce mai atrasi de domeniul psihologiei sportului dar a caror profesionalizare este, inca, la inceput si in curs de stabilizare, inclusiv la nivel de formare academica) ci si celorlalti specialisti (mentionati mai sus) angrenati in procesul de pregatire a sportivilor pentru a isi atinge maximum de potential in domeniul lor de profesionalizare si nu in ultimul rand, sportivilor insisi interesati de intelegerea propriei conditii profesionale si existentiale.
Scopul cartii este acela de a oferi o imagine cat mai cuprinzatoare a problematicii psihologiei sportului (sub aspect teoretic si practic‑aplicativ) astfel incat studentii la psihologie, psihologii sportivi, ceilalti specialisti care lucreaza cu sportivii sa inteleaga mai bine domeniul psihologiei sportului si sa isi poata gestiona cu maxima eficienta interventiile.
La ora actuala contributiile la dezvoltarea cunoasterii si practicii in domeniul psihologiei sportului sunt impresionante (ca volum si tematica).  O cautare simpla in bazele de date ale unor mari biblioteci universitare si publice semnaleaza aparitia, in ultima jumatate de secol, in limba romana, a numeroase publicatii sub titlul de „psihologia sportului/sportiva”, focalizate pe aspectele psihologice specifice legate de activitatea sportiva. O mare parte dintre ele sunt suporturi de curs publicate de editurile unor facultati (publice sau private). Aceste carti abordeaza o mare varietate de teme si probleme, unele fiind tratate usor redundant, altele sporadic si riscand sa fie neglijate in aplicarea lor in practica. 
Prezentul volum sistematizeaza atat informatii oferite de aceste surse in limba romana cat si informatii oferite de literatura de specialitate internationala (traditionala/de pionierat si actuala ‑ cele mai noi aparitii si contributii) si analizeaza/prezinta fiecare tema/construct sub urmatoarele aspecte: 
a) acceptiunile curente ale conceptului in psihologia generala; 
b) particularitati (specific) ale conceptului in domeniul sportului; 
c) metode si instrumente de evaluare/masurare ale constructului utilizate in domeniul sportului;
d) interventii psihologice specifice sportului pentru optimizarea/ facilitarea dezvoltarii si/sau valorificarii activitatii psihice reflectate de construct/concept. 
Scopul prezentei carti, schema de abordare de mai sus, datoria de a respecta bunele practici, exigentele si regulile actuale cu privire la utilizarea surselor bibliografice dar si recunostinta personala fata de contributiile deosebite ale „pionierilor” in domeniul psihologiei sportului la dezvoltarea domeniului, au impus preluarea unui volum considerabil de informatii asa cum au fost ele formulate de autori (mai recent sau cu multi ani in urma) adica prin citare directa, cu trimitere la sursa originala.
ANGHEL ILIE GRADINARU

Foreword / 9

Prefata / 13

Introducere / 17

Capitolul 1
Psihologia sportului – disciplina academica si aplicativa in continua expansiune
/ 23
1.1. Psihologia sportului ‑ termen umbrela pentru aplicatiile psihologiei in sport / 23
1.1.1. Istoria psihologiei sportului / 23
1.1.2. Diversitate si eterogenitate in psihologia sportului / 24
1.2. Psihologia sportului – ramura aplicativa a psihologiei generale / 29
1.3. Statutul de disciplina academica al psihologiei sportului / 37
1.4. Psihologia aplicata in sport / 38
1.5. Psihologia aplicata in sport si psihologia performantei / 41

Capitolul 2
Psihologia sportului ca profesie
/ 43
2.1. Provocarile psihologiei sportului ca profesie / 43
2.2. Specializarea in domeniul psihologiei sportului / 46
2.3. Psihologul in domeniul sportului / 50
2.3.1. Formarea psihologilor sportivi / 50
2.3.2. Calificare, acreditare si certificare/licentiere in psihologia sportului / 55
2.3.3. Competentele psihologilor care activeaza in domeniul sportului / 60

Capitolul 3
Deprinderi, abilitati si competente in activitatea sportiva
/ 64
3.1. Deprinderi, abilitati si competente in activitatea sportiva – clarificari conceptuale / 64
3.1.1. Deprinderea motrica / 64
3.1.2. Abilitatea motrica / 66
3.1.3. Calitati motrice / 69
3.1.4. Competenta in sport / 72
3.2. Formarea si perfectionarea deprinderilor si abilitatilor in sport / 79
3.2.1. Perspective de abordare a formarii deprinderilor si abilitatilor sportive / 79
3.2.2. Etapele formarii deprinderilor si abilitatilor sportive / 83
3.2.3. Formarea deprinderilor si abilitatilor sportive – metode si tehnici de facilitare / 85

Capitolul 4
Personalitate si comportament sportiv
/ 89
4.1. Personalitatea sportivului – structura si dimensiuni / 90
4.1.1. Temperamentul / 90
4.1.2. Aptitudinile / 94
4.1.3. Caracterul / 97
4.1.4. Inteligenta / 99
4.1.5. Creativitatea / 103
4.2. Factorii si trasaturile de personalitate in activitatea sportiva / 104

Capitolul 5
Implicarea sinelui in activitatea sportiva
/ 112
5.1. Aspecte ale implicarii sinelui in activitatea sportiva / 112
5.1.1. Sinele si conceptul de sine / 112
5.1.2. Imaginea de sine si stima de sine / 119
5.1.3. Autoeficacitatea si increderea in sine / 123
5.1.4. Increderea in sine si increderea in domeniul sportului / 127
5.2. Identitatea sportivilor / 130
5.3. Metode de evaluare si interventii pentru optimizarea functionalitatii sinelui in activitatea sportiva / 133

Capitolul 6
Motivatia pentru activitatea sportiva
/ 135
6.1. Motivatia pentru activitatea sportiva – definire si structura / 135
6.2. Perspective de abordare a motivatiei – aplicatii in activitatea sportiva / 138
6.3. Forme ale motivatiei ‑ diferente individuale in motivatia sportivilor / 144
6.3.1. Motivatia intrinseca in activitatea sportiva/practicarea sportului / 144
6.3.2. Motivatia extrinseca in activitatea sportiva/practicarea sportului / 146
6.3.3. Motivatia pentru realizare/succes / 147
6.4. Performanta sportiva si motivatia: optim motivational si disfunctii ale motivatiei / 149
6.5. Modalitati de masurare si facilitare/optimizare a motivatiei in sport / 152

Capitolul 7
Agresivitate, agresiune si violenta in sport
/ 156
7.1. Agresivitate si agresiune in sport – delimitari conceptuale si particularitati / 157
7.2. Agresiune si violenta in sport – delimitari conceptuale si particularitati / 159
7.3. Forme ale agresivitatii, agresiunii si violentei – particularitati in activitatea sportiva / 161
7.4. Teorii si modele explicative ale agresivitatii si agresiunii in sport / 165
7.5. Instrumente de masurare si modalitati de interventie pentru diminuarea agresiunii si violentei in sport / 168

Capitolul 8
Anxietatea in activitatea sportiva / 174
8.1. Definirea anxietatii / 174
8.2. Perspective de abordare si teorii ale anxietatii in activitatea sportiva / 176
8.3. Formele anxietatii – particularitati in activitatea sportiva / 178
8.4. Anxietatea si performanta in sport: clacarea sub presiune / 180
8.5. Dimensiuni/componente ale anxietatii in activitatea sportiva / 182
8.6. Factorii anxietatii – particularitati in activitatea sportiva / 184
8.7. Metode de evaluare si interventie pentru reducerea anxietatii la sportivi / 186
8.7.1. Metode de evaluare a anxietatii la sportivi / 186
8.7.2. Interventii pentru reducerea anxietatii la sportivi / 188

Capitolul 9
Factorii sociali ai performantei sportive
/ 192
9.1. Conceptele de grup si echipa / 192
9.1.1. Grup si echipa in sport ‑ delimitari conceptuale / 192
9.1.2. Formarea, dezvoltarea si maturizarea grupurilor si echipelor sportive / 194
9.1.3. Coeziunea grupurilor si echipelor sportive / 196
9.1.4. Influenta sociala in grupurile sportive / 199
9.2. Leadershipul in sport. / 201
9.2.1. Conceptul de leadership / 201
9.2.2. Stilul de conducere / 203
9.3. Evaluare si interventie in grupurile si echipele sportive / 207

Capitolul 10
Servicii psihologice in domeniul sportului
/ 212
10.1. Servicii psihologice in domeniul sportului – unitate si diversitate / 212
10.2. Tipuri de servicii livrate de psihologul sportiv / 216
10.2.1. Evaluarea psihologica / 217
10.2.2. Instruirea, educatia si formarea / 217
10.2.3. Consilierea / 218
10.2.4. Consultanta / 218
10.2.5. Mentoratul / 219
10.2.6. Coachingul / 221
10.2.7. Servicii psihologice adresate specialistilor care se ocupa de sportiv / 221
10.3. Aspecte specifice ale livrarii serviciilor psihologice in sport. / 222

Capitolul 11
Interventii psihologice in domeniul sportului – strategii, metode si tehnici
/ 226
11.1. Aspecte specifice ale interventiilor psihologice in mediul sportiv / 226
11.2. Strategii, metode si tehnici utilizate in livrarea serviciilor psihologice in domeniul sportului / 230
11.2.1. Imageria/ Formarea mentala a imaginilor (mental imagery) / 232
11.2.2. Discutia cu sine insusi (self talk) / 234
11.3. Metodele somatice / 234
11.3.1. Biofeedbackul / 235
11.3.2. Relaxarea musculara progresiva / 235
11.3.3. Meditatia / 236

Bibliografie / 238

Cartea Psihologia sportului unifica nu doar experienta unui psiholog interesat de domeniu ci si a unui sportiv (rugbyst, instructor de rugby), parinte de sportiv de performanta (inotator) si are ca mesaj (explicit si implicit) ideea ca un sportiv talentat si dedicat ajunge la performanta prin talent si buna gestionare de catre un/putini specialist/i (de exemplu, antrenor, preparator) a resurselor sale evolutive dar marea performanta o atinge numai prin eforturile conjugate ale acestora cu ale: familiei sportivului, cadrelor didactice, colegilor (in cazul sportivilor elevi sau studenti), anturajului, medicului sportiv, nutritionistului, kinetoterapeutului, fizioterapeutului, maseurului, producatorilor de echipamente si aparatura sportiva, a altor specialisti potrivit evolutiei/dezvoltarii stiintei sportului, a domeniilor conexe si, desigur, ale unui psiholog sportiv.
Pentru a intra in galeria elitelor si a obtine inalta performanta, sportivul are nevoie, pe langa pregatirea fizica si tehnica, de pregatire psihologica in toate ariile functionarii sale psihice (de la cea cognitiva la cea motivational‑afectiva) pregatire care se poate asigura prin informarea/ psihoeducatia cu privire la functionarea psihica a tuturor specialistilor care ii gestioneaza potentialul de performanta. 
In baza acestei opinii, cartea Psihologia sportului este conceputa ca o sinteza/sistematizare a unor informatii esentiale cu privire la principalele aspecte de ordin psihologic care definesc practicarea sportului si se adreseaza nu doar tinerilor psihologi din Romania (din ce in ce mai atrasi de domeniul psihologiei sportului dar a caror profesionalizare este, inca, la inceput si in curs de stabilizare, inclusiv la nivel de formare academica) ci si celorlalti specialisti (mentionati mai sus) angrenati in procesul de pregatire a sportivilor pentru a isi atinge maximum de potential in domeniul lor de profesionalizare si nu in ultimul rand, sportivilor insisi interesati de intelegerea propriei conditii profesionale si existentiale.
Scopul cartii este acela de a oferi o imagine cat mai cuprinzatoare a problematicii psihologiei sportului (sub aspect teoretic si practic‑aplicativ) astfel incat studentii la psihologie, psihologii sportivi, ceilalti specialisti care lucreaza cu sportivii sa inteleaga mai bine domeniul psihologiei sportului si sa isi poata gestiona cu maxima eficienta interventiile.
La ora actuala contributiile la dezvoltarea cunoasterii si practicii in domeniul psihologiei sportului sunt impresionante (ca volum si tematica).  O cautare simpla in bazele de date ale unor mari biblioteci universitare si publice semnaleaza aparitia, in ultima jumatate de secol, in limba romana, a numeroase publicatii sub titlul de „psihologia sportului/sportiva”, focalizate pe aspectele psihologice specifice legate de activitatea sportiva. O mare parte dintre ele sunt suporturi de curs publicate de editurile unor facultati (publice sau private). Aceste carti abordeaza o mare varietate de teme si probleme, unele fiind tratate usor redundant, altele sporadic si riscand sa fie neglijate in aplicarea lor in practica. 
Prezentul volum sistematizeaza atat informatii oferite de aceste surse in limba romana cat si informatii oferite de literatura de specialitate internationala (traditionala/de pionierat si actuala ‑ cele mai noi aparitii si contributii) si analizeaza/prezinta fiecare tema/construct sub urmatoarele aspecte: 
a) acceptiunile curente ale conceptului in psihologia generala; 
b) particularitati (specific) ale conceptului in domeniul sportului; 
c) metode si instrumente de evaluare/masurare ale constructului utilizate in domeniul sportului;
d) interventii psihologice specifice sportului pentru optimizarea/ facilitarea dezvoltarii si/sau valorificarii activitatii psihice reflectate de construct/concept. 
Scopul prezentei carti, schema de abordare de mai sus, datoria de a respecta bunele practici, exigentele si regulile actuale cu privire la utilizarea surselor bibliografice dar si recunostinta personala fata de contributiile deosebite ale „pionierilor” in domeniul psihologiei sportului la dezvoltarea domeniului, au impus preluarea unui volum considerabil de informatii asa cum au fost ele formulate de autori (mai recent sau cu multi ani in urma) adica prin citare directa, cu trimitere la sursa originala.
Cu cat trece timpul, cu atat opiniile si recomandarile specialistilor (psihologi, antrenori, exegeti etc.) risca, fie sa devina locuri comune, parte a cunoasterii comune, populare, fie sa se estompeze in constiinta profesionala a practicienilor actuali ceea ce este nedrept fata de promotorii acestor opinii si recomandari si neproductiv pentru specialistii care le preiau. 
Autorul isi exprima speranta ca demersul prezentat de acest volum va contribui la dezvoltarea gandirii stiintifice in psihologia sportului ceea ce va conduce la cresterea calitatii serviciilor psihologice in domeniul sportului si, implicit, la cresterea sanselor sportivilor de a evolua, conform potentialului lor real, de la performanta la inalta performanta.

Autorul

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!