Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Consiliere si orientare in cariera. Ghid pentru profesori si parinti

-20%
35,00 Lei 28,00 Lei

Editura: Editura Universitara

Autor: Mihai Copaceanu

ISBN: 978-606-28-1261-4

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062812614

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 226

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062812614 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Lucrarea Consiliere si Orientare, Ghid pentru profesori si parinti (publicata la Editura Universitara din Bucuresti), elaborata de lect. univ. dr. Mihai Copaceanu, abordeaza un subiect deosebit de important si sensibil pentru orice elev si parinte, acela al alegerii unui traseu educational si profesional.  
Desi exista mult mai multa preocupare, mai multi specialisti si diverse instrumente de interventie in acest domeniu al consilierii, orientarii scolare si profesionale, toate aceste resurse nu sunt suficiente pentru a raspunde tuturor problemelor pe care tinerii si familiile lor le intampina atunci cand sunt in situatia de a lua cea mai buna decizie in crearea unui drum optim catre viitor.
Contributia esentiala a autorului lucrarii este aceea de a prezenta rezultatele unui studiu realizat prin intermediul unui chestionar aplicat la 567 tineri, privind orientarea scolara si profesionala. Desfasurarea acestei cercetari in perioada pandemiei, in anul 2021 a scos in evidenta multe aspecte noi, specifice acestui fenomen prin care au trecut tinerii din tara noastra, ca de altfel si tinerii din intreaga lume. 
Lucrarea poate fi valorificata atat prin filtrul analizei si interpretarii rezultatelor cercetarii, dar mai ales prin reflectiile pe care le prezinta si genereaza continutul studiului, in privinta necesitatii interventiei la nivelul sistemului national de educatie, precum si la nivelul specialistilor preocupati de asigurarea unui viitor cat mai bun si sanatos tinerei generatii.

Prof. univ. dr. Daniel Mara
Decan, Facultatea de Stiinte Socio-Umane
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu 
  • Consiliere si orientare in cariera. Ghid pentru profesori si parinti

    Descarca
MIHAI COPACEANU

Prefata / 9

Cuvant inainte / 13

Adolescenta / 15

Introducere / 17

Capitolul I. Unde gresim? Studiu cu peste 500 de tineri (Romania, 2021) / 26
1.1. De crezi ca tinerii isi aleg gresit cariera? / 33
1.2. Ce inseamna viitorul pentru tine? / 35
1.3. Si totusi ce face scoala? / 43
1.4.  Experiente personale (inginerie, drept, psihologie) / 45
1.5. 300 de recomandari ale tinerilor cu privire la alegerea carierei / 52

Capitolul al II-lea. Sunt pe clasa a VIII-a, ce ma fac? / 93

Capitolul al III-lea. Abandonul universitar / 107

Capitolul al IV-lea. Ce facultate sa aleg? / 113

Capitolul al V-lea. Studiul in strainatate / 125
5.1. De ce doresc tinerii sa studieze in strainatate / 127
5.2. Intoarcerea acasa / 131

Capitolul al VI-lea. Personalitate, interese si valori / 136

Capitolul al VII-lea. Chestionare pentru auto-cunoastere, consiliere si orientare in cariera / 146
7.1. Chestionar de interese - 50 de itemi / 147
7.2. Chestionar de interese / 150
7.3. Chestionar de interese profesionale Holland  / 155
7.4. Lista de interese / 163
7.5. Chestionar de aptitudini / 171
7.6. Tipuri de inteligenta / 178
7.7. Inventarul orientarilor privind cariera (Edgar H. Schein) / 185
7.8. Chestionar de identificare a stilurilor decizionale / 190
7.9. Chestionar stil de invatare (1) / 192
7.10. Chestionar stil de invatare (2) / 196
7.11. Sunt o persoana asertiva? / 199
7.12. Chestionar orientare in cariera   tineri! / 201

Capitolul al VIII-lea. Final / 209
8.1. Cum sa te motivezi pentru a invata! 20 de sfaturi de la un psiholog / 209
8.2. BAC! Cum facem fata stresului? / 215

Bibliografie / 222

Comportamentul uman individual si social este extrem de complicat in special datorita dezvoltarii aspectelor socioculturale. El este realizat prin mecanisme neuro­endocrine determinate genetic, dar mai ales modificate epigenetic (gratie plasticitatii sistemului nervos) prin invatare.
Invatarea empirica (spontana) dar mai cu seama educatia in familie sau institutiile de invatamant sunt procese esentiale pentru formarea si dezvoltarea indivizilor si societatilor umane. Ele sunt mai active in adolescenta si prima tinerete cand creierul se maturizeaza morfologic si functional si cand plasticitatea sa este mai sensibila si mai eficienta.
De aceea, educatia noilor generatii este o sarcina extrem de importanta pentru elitele unei societati, pentru institutiile de invatamant (mai cu seama cele preuniversitare) si pentru familie. Educatia este o sarcina plina de responsabilitati dar si extrem de dificila, printre altele, pentru ca nu poate fi standardizata universal din cauza diversitatii oamenilor si a diferitelor culturi umane.
Din Neolitic viata lui Homo sapiens sapiens a evoluat social, cultural si tehnologic. Bazele de date acumulate au crescut si cresc exponential. Idealul lui Pico della Mirandola din secolul XV „de omni re scibili” ridiculizat in secolul luminilor de Voltaire a devenit o utopie.
In lume exista diferite profesiuni, domenii ale culturii si specializari stiintifice, exista diferite cariere. In acest context idealul renascentist s‑a metamorfozat in super­specialistul modern, caricaturizat de Bernard Shaw sub forma celui care cunoaste si manipuleaza din ce in ce mai multe aspecte ale unui domeniu din ce in ce mai limitat pana ce „va sti totul despre nimic”.
Este limpede ca formarea diferitilor specialisti, profesionisti sau activisti intr‑o cariera necesita pregatiri sau programe de educatie specifice. De aceea, omul in devenire si familia lui sau cei ce au grija de el la un moment dat trebuie sa aleaga drumul pe care va merge. Este o alegere grea!!! Aceasta alegere ar trebui sa tina seama de personalitatea candidatului, de aptitudinile sale, de unele repere valori culturale si economice, de unele traditii si interese ale familiei dar si (din ce in ce mai mult) de motivatiile celui implicat dar inca nematur. Aceasta alegere este centrul de putere al acestei carti a lui Mihai Copaceanu, un distins si meritos psiholog cu o vasta paleta de cunostinte.
Cum remarca autorul problema este dificila din cauzata ca nu stapanim riguros posibilitatile de a detecta aptitudinile omuletului care se afla in plina formare. Desigur suntem departe de fanteziile (nu lipsite de un oarecare interes) ale frenologilor veacului XIX, dar fiabilitatea prognosticurilor noastre este inca destul de aproximativa. Surprizele si esecurile sunt frecvente. Reperele utilizate sunt adesea contradictorii. De asemenea, factorii decizionali (tinerii, familia, profesorii, etc.) nu au totdeauna pregatirea necesara si adesea sunt de rea credinta (mai ales acei mentori ocazionali ce contamineaza cu elucubratiile lor mediile de informare).
Lucrurile s‑au complicat in ultimele decenii prin faptul ca ponderea celor ce decid alegerea carierei s‑a deplasat (in secolul culturii IT) de la adulti la tinerii plini de fantasme, creduli si orgoliosi. Pare un succes, dar este doar unul romantic.
Tinerii sunt optimisti (vad numai partea plina a paharului) si naivi (cred usor ca tot ce zboara se mananca) si nu au descoperit inca RAUL ce infecteaza relatiile interumane. De aceea cad, usor in capcanele ce li se intind.
Mai este ceva! Tinerii zilelor noastre, traiesc cu o dependenta crescanda intr‑o lume virtuala a carei parametri si repere difera mult de cei ai lumii reale. Traiesc cu o beatitudine ingrijoratoare in jungla retelelor de socializare in care (deseori la adapostul anonimatului) circula informatii si dezinformatii necontrolate care distorsioneaza realitatile lumii reale si genereaza reprezentari decizii si comportamente aberante si de prea multe ori malefice.
Aceasta carte pornind de la complexitatea si importanta problemei alegerii profesiunii sau carierii cu luminile si umbrele lor, ofera un sprijin, (bazat pe cercetarea stiintifica a realitatilor) pentru factorii principali implicati: familia si scoala.

Prof. Univ. Dr. Constantin Balaceanu Stolnici
Membru de onoare al Academiei Romane

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!