Editura Universitara Turism rural

35,00 Lei

ISBN: 978-606-28-0855-6

DOI: 10.5682/9786062808556

Anul publicării: 2019

Editia: I

Pagini: 266

Editura: Universitară

Autor: Elena Bogan, Tamara Simon

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062808556 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Turismul rural reprezinta, de fapt, o posibilitate de valorificare a spatiului rural, prin care se pun in valoare resurse specifice, mai putin cunoscute si promovate, fara a pierde autenticitatea si identitatea culturala, arhitectura tipica, fara a „deturna” destinatia agricola a pamantului. Turismul rural si implicit agroturismul pot sa ajute la diversificarea si, deci, la stabilizarea economiei locale, la crearea unor oportunitati de afaceri si, prin acestea, la aparitia de noi locuri de munca, promovarea si dezvoltarea serviciilor, diversificarea modului de utilizare a fortei de munca, atragerea de noi investitii.
In acest context, cartea de fata, axata pe ultimele evolutii ale turismului rural, cu toate caracteristicile sale – la nivel mondial, european si national, isi aduce o modesta contributie la reliefarea tuturor oportunitatilor de valorificare a
potentialului natural si cultural a spatiului rural cu puternice valente turistice. Prin modul in care se extinde, turismul rural demonstreaza ca devine tot mai mult un fenomen cu rol major in pastrarea specificului popular national, iar prin evolutia sa viitoare, turismul rural trebuie sa devina un pilon de sprijin a tot ceea ce inseamna unitate, autenticitate si originalitate, lucru pe care au dorit sa il sustina si autorii acestei carti.
Turismul rural are meritul de a evidentia faptul ca tot ceea ce este inestimabil ca bogatie si valori din lumea satului, se impune a fi pretuit mai mult si transmis generatiilor viitoare.
ELENA BOGAN
TAMARA SIMON

Introducere / 7

Capitolul I. Spatiul rural – suport al activitatii turistice / 9
1.1. Conceptul de spatiu rural si structura spatiului rural / 9
1.2. Functiile esentiale ale turismului rural / 15
1.3. Forme de organizare a spatiului rural / 19
1.4. Etape de evolutie a turismului in spatiul rural / 23
1.5. Factori de influenta externa in turismul din spatiul rural / 27
1.6. Factori de influenta interna in turismul din spatiul rural / 38

Capitolul II. Turism rural – aspecte conceptuale si operationale / 46
2.1. Abordari stiintifice ale turismului in spatiului rural / 46
2.2. Conceptul de turism rural / 48
2.3. Caracteristicile turismului rural / 53
2.4. Tipologia turismului rural / 57

Capitolul III. Oferta turistica in turismul rural / 62
3.1. Oferta turistica potentiala / 62
3.1.1. Tipologia patrimoniului natural / 67
3.1.2. Tipologia patrimoniului cultural istoric / 70
3.2. Oferta turistica reala / 79
3.2.1. Structuri de cazare / 79
3.2.2. Structuri de alimentatie / 83
3.2.3. Structuri de agrement / 86
3.2.4. Structuri de animatie / 88

Capitolul IV. Modele de valorificare turistica a spatiului rural / 92
4.1. Evolutia si tendintele turismului rural la nivel international si european / 92 
4.2. Experienta unor state in domeniul turismului rural / 96
4.2.1.Turismul rural in spatiul european – Studii de caz / 96
4.2.1.1. Franta / 96
4.2.1.2. Belgia / 103
4.2.1.3. Germania / 108
4.2.1.4. Austria / 116
4.2.1.5. Spania / 122
4.2.1.6. Italia / 128
4.2.2.Turismul rural in spatiul extraeuropean – Studii de caz / 134
4.2.2.1. Statele Unite ale Americii / 134
4.2.2.2. China / 141
4.2.2.3. Japonia / 147

Capitolul V. Dinamica si caracteristicile turismului rural in Romania / 154
5.1. Scurt istoric al turismului rural  / 155
5.2. Infrastructura de primire in turismul rural / 157
5.2.1. Structurile de cazare turistica / 157
5.2.2. Structurile de alimentatie, agrement si recreere / 161
5.3 Circulatia turistica / 162
5.4. Asezarile rurale cu valente turistice / 165
5.5. Programe turistice specifice in promovarea turismului rural / 170

Capitolul VI. Managementul in turismul rural / 173
6.1. Managementul activitatilor turistice in pensiunile turistice rurale / 174
6.2. Managementul strategic in marketingul din turism / 177

Capitolul VII. Marketingul in turismul rural / 182
7.1. Marketingul si strategia de marketing in turismul rural / 184
7.2. Marketing mix ul in turismul rural si agroturism / 186

Capitolul VIII. Aspecte juridice privind turismul rural in Romania / 194
8.1. Evolutia legislatiei aferente turismului rural / 194
8.2. Cerinte juridice obligatorii in turismul rural / 201
8.3. Obtinerea certificatului de clasificare a unitatii prestatoare de servicii turistice / 205
8.4. Certificarea unitatilor de agrement / 208
8.5. Aplicarea sistemului ISO in turismul rural / 210

Capitolul IX. Impacturile dezvoltarii turismului rural asupra comunitatilor rurale / 214
9.1. Conceptul de impact in turism si caracteristicile generale / 214
9.2. Rolul instrumentelor de suport in turismul rural / 216
9.3. Noi conexiuni intre spatiul rural si mediul inconjurator / 223
9.4. Tipurile de impact rezultate din activitatile turismului rural / 227
9.5.  Instrumente de reducere ale impacturilor negative din turismul rural / 231

Capitolul X. Organizatii si asociatii internationale, europene si nationale cu atributii in domeniul turismului rural / 234
10.1. Aspecte conceptuale si realizarea unei asociatii / 234
10.2. Conditiile generale de functionare / 236
10.3. Organizatii si asociatii internationale si europene / 239
10.4. Organizatii si asociatii nationale / 242
10.5. Programe si strategii de dezvoltare rurala si promovare a turismului rural / 250

Bibliografie / 257

 

Turismul poate fi considerat un fenomen complex, cu implicatii multiple in sectoarele economiei nationale, asupra culturii, educatiei si relatiilor internationale, fiind una dintre caracteristicile civilizatiei contemporane. Acesta a aparut si a evoluat ca o consecinta a schimbarilor de ordin politic, economic, social, cultural, tehnologic si inregistreaza, in ultimele decenii, o dinamica deosebita in cadrul economiei mondiale. 
Desi in ultima suta de ani migratia populatiei spre urban a fost un fenomen continuu si au avut loc numeroase mutatii socio‑economice si culturale, multe dintre asezarile rurale si‑au pastrat frumusetea si autenticitatea. Indiferent de ce va le aduce viitorul apropiat, prin prisma noii economii, multe dintre sate isi vor adapta mereu viata rurala, formele rezidentiale – in functie de calitatea si capacitatea productiva a pamantului, de puterea si organizarea sectorului agricol, de modul cum vor sti toate guvernele sa le sustina economic si social, indiferent de orientarea lor politica.
La ora actuala trebuie recunoscut faptul ca asezarile rurale au o realitate geografica si socio‑economica complexa si graviteaza in jurul unui mediu natural generos, cu peisaje si traditii de o inegalabila frumusete si originalitate. Prin urmare, spatiul rural trebuie abordat prin prisma unei ecuatii cu multiple elemente: istorice, geografice, agrare, locuire, cultura traditionala, toate cu diverse structuri si tipologii.
Din punct de vedere turistic, satele se caracterizeaza prin transformari continue, datorate evolutiei factorilor de influenta externa (de exemplu, politica PAC) sau interna (nivelul de dezvoltare a economiei si a infrastructurii generale, standardului de viata general s.a.). Realitatea ne arata ca dispersia sau concentrarea resurselor turistice este inegala, acestea asigurand capacitatea de a determina avantajul competitiv in acest sector economic al serviciilor. O buna cunoastere la nivel local si regional a patrimoniului turistic rural permite o urmarire atenta a activitatilor turistice in raport de resursele existente, pentru a evita suprasolicitarea, degradarea acestora.
Societatea moderna a ajuns, in prezent, sa se confrunte cu o serie de probleme rezultate in urma propriei sale afirmari: poluarea mediului, urbanizarea, industrializarea, robotizarea. In aceste conditii multi citadini aspira la vacante sau weekend‑uri in zone rurale, aproape de natura; incearca sa scape de turismul de masa, de mediile puternic artificializate ale statiunilor litorale sau montane. Prin urmare, preocuparea pentru gasirea unor noi formule de vacante, a unor noi destinatii mai putin monotone si mai originale s‑a bucurat si se bucura de atentia cuvenita din partea organizatorilor de turism.
Alaturi de vacantele la mare, la munte sau pentru tratament s‑au impus, in ultimul timp, ca noi formule de concediu, sejurul in mediul rural, la ferme, sejurul in satele de vacanta, dar mai ales in satele turistice – atat ca necesitate, cat si ca ,,moda turistica”. Turismul in mediul rural nu mai este doar un paleativ pentru cei saraci si nici o curiozitate, ci o alternativa, o posibilitate de recreere departe de orasele poluate si puternic artificializate, de aglomeratia marilor hoteluri.
Acest tip de turism si toate subtipurile sale s‑au diversificat tot mai mult si s‑au extins teritorial. Nota de originalitate si de frumusete sunt date de pastrarea in timp si spatiu a unei naturi mai putin alterate, de existenta unei arhitecturi traditionale si ocupatii ancestrale, continuitate etnica, culturala si religioasa.
In ultimele decenii turismul rural a cunoscut un curs ascendent. In evolutia sa de la activitati si servicii turistice simple, la cele de astazi, mai sofisticate si moderne, acest tip de turism a beneficiat de conditii favorabile de dezvoltare. Din momentul in care multe tari europene inregistreaza performante economice tot mai bune, nivelul veniturilor, standardele de viata, timpul liber al populatiei se ridica la cote mai inalte.
Turismul rural reprezinta, de fapt, o posibilitate de valorificare a spatiului rural, prin care se pun in valoare resurse specifice, mai putin cunoscute si promovate, fara a pierde autenticitatea si identitatea culturala, arhitectura tipica, fara a „deturna” destinatia agricola a pamantului. Turismul rural si implicit agroturismul pot sa ajute la diversificarea si, deci, la stabilizarea economiei locale, la crearea unor oportunitati de afaceri si, prin acestea, la aparitia de noi locuri de munca, promovarea si dezvoltarea serviciilor, diversificarea modului de utilizare a fortei de munca, atragerea de noi investitii.
In acest context, cartea de fata, axata pe ultimele evolutii ale turismului rural, cu toate caracteristicile sale – la nivel mondial, european si national, isi aduce o modesta contributie la reliefarea tuturor oportunitatilor de valorificare a
potentialului natural si cultural a spatiului rural cu puternice valente turistice. Prin modul in care se extinde, turismul rural demonstreaza ca devine tot mai mult un fenomen cu rol major in pastrarea specificului popular national, iar prin evolutia sa viitoare, turismul rural trebuie sa devina un pilon de sprijin a tot ceea ce inseamna unitate, autenticitate si originalitate, lucru pe care au dorit sa il sustina si autorii acestei carti.
Turismul rural are meritul de a evidentia faptul ca tot ceea ce este inestimabil ca bogatie si valori din lumea satului, se impune a fi pretuit mai mult si transmis generatiilor viitoare.

Autorii

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!