Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Hamangiu Teoria si practica dreptului parlamentar - Cristian Ionescu

120,00 Lei

Editura: Hamangiu

Autor: Cristian Ionescu

Pagini: 632

Anul publicării: 2021

ISBN: 978-606-27-1839-8

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062718398 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Lucrarea Teoria si practica dreptului parlamentar. Examen de practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale prezinta, dintr-o perspectiva analitica interdisciplinara si, deopotriva, a practicii parlamentare din cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, problematica ampla a Dreptului parlamentar – disciplina juridica integrata prin continutul si principiile sale in cadrul principalei ramuri a sistemului de drept: Dreptul constitutional. 

Cartea este structurata in trei titluri. In primul titlu, consacrat teoriei generale a dreptului parlamentar, autorul analizeaza pe larg locul si rolul Parlamentului in arhitectura constitutionala a statului roman, incepand cu epoca Regulamentelor Organice si a reformelor introduse in suprastructura politica a tarii pe parcursul evolutiei sale, principiul suveranitatii Parlamentului, al reprezentarii, precum si principiile fundamentale in temeiul carora functioneaza regimul parlamentar potrivit Constitutiei actuale. Sunt examinate, pe baza unei ample documentari bibliografice romane si straine, principiile si notiunile de baza ale dreptului parlamentar, conceptia Adunarii Constituante din 1991 referitoare la caracterul regimului politic si la raporturile dintre Parlament, Presedintele Romaniei si Guvern. O atentie deosebita este acordata problematicii raporturilor dintre Majoritatea parlamentara si Opozitie, autorul prezentand argumente in favoarea consacrarii unui statut constitutional al acesteia din urma.

In cel de-al doilea titlu, sunt analizate modul concret de organizare si functionare a Parlamentului, actele juridice si politice adoptate de acesta, statutul deputatilor si al senatorilor, precum si toate procedurile parlamentare utilizate in forul legislativ pentru realizarea functiilor sale constitutionale. Pentru fiecare procedura prezentata s-a recurs la jurisprudenta Curtii Constitutionale, astfel incat cititorul sa beneficieze de instrumentele necesare pentru a delimita procedurile legislative neconforme regulamentelor parlamentare, dispozitiilor constitutionale si deciziilor Curtii Constitutionale de cele corecte. O importanta aparte este acordata continutului diplomatiei parlamentare, prezentata ca o activitate complementara diplomatiei traditionale.

In fine, autorul trateaza problematica administratiei parlamentare si, in cadrul acesteia, statutul functionarilor publici parlamentari, care reprezinta factorul ce asigura, prin profesionalism si neutralitate politica, expertiza oferita deputatilor si senatorilor in derularea procedurilor parlamentare. Daca membrii Parlamentului reprezinta elementul fluctuant de la o legislatura la alta, functionarii publici parlamentari raman factorul conservator care imprima activitatii parlamentare constanta si permanenta, aspecte adesea ignorate din pacate de catre deputati si senatori.

Autorul realizeaza, astfel, un real indreptar de practica legislativa si de control parlamentar, de care sunt interesati in mod direct deputatii si senatorii, personalul parlamentar de specialitate, experti ai Guvernului si ai Administratiei prezidentiale. Lucrarea Teoria si practica dreptului parlamentar. Examen de practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale este, de asemenea, destinata cadrelor didactice si studentilor din invatamantul juridic superior, cercetatorilor si specialistilor in stiinte politice, precum si doctoranzilor, masteranzilor si tuturor celor care doresc sa capete o specializare superioara in domeniul dreptului constitutional si al procedurilor parlamentare. 


 
  • Teoria si practica dreptului parlamentar - autor Cristian Ionescu

    Descarca
Cristian Ionescu

S-a nascut in Bucuresti, la 3 aprilie 1948.

Studii: Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti (1972); doctor in drept constitutional (1987). 

Specializari si documentari: stagiu de documentare si cercetare la Biblioteca Congresului Statelor Unite ale Americii, ca bursier NATO (1990-1991); absolvent al cursurilor de vara ale Seminarului international pe probleme ale securitatii nationale, organizat de Institutul de Stiinte Politice al Universitatii din Kiel, Germania, si NATO (1991); cursant in cadrul Programului international de pregatire in domeniul drepturilor omului, organizat de Fundatia Canadiana pentru Drepturile Omului, Montreal (1992); participant la Conferinta internationala organizata de Seim-ul Poloniei in colaborare cu Serviciul de Cercetari al Congresului Statelor Unite ale Americii, cu tema „Reguli ale procedurii si practicii parlamentare”, Pultusk, Polonia (1994); specializare in domeniul dreptului european la Academia Europeana de Drept si Institutul Universitar European, Florenta (1994); stagiu de documentare la Biblioteca Parlamentului European, cu tema „Statutul parlamentarilor in statele Uniunii Europene”, organizat de Institutul de studii Est-Vest Bruxelles (1997); stagiu de documentare pe teme de interes parlamentar organizat de USAID si DAI la Camera Comunelor din Canada, Congresul SUA si la Parlamentul Republicii Polonia (1999); stagiu de documentare in domeniul perfectionarii pregatirii de specialitate si a activitatii personalului parlamentar, organizat de Institutul European de Administratie Publica, Maastricht (1999); participare la programul de seminare organizate de „East-West, Parliamentary Practice Project” impreuna cu cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei si Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative, consacrate dezbaterii unor probleme privind „Consolidarea democratiei parlamentare in Romania”, urmate de un stagiu de documentare la Camera Deputatilor din Italia si Adunarea Republicii din Portugalia (2000); absolvent al Colegiului National de Aparare (2001); specializare in drept constitutional si proceduri parlamentare in dreptul roman si in dreptul comparat. 

Activitate: publicist (1972-1989); consilier la Ministerul Justitiei (1990-1992); consilier parlamentar in cadrul Departamentului tehnic legislativ al Camerei Deputatilor (1992-1995); consilier in cadrul Compartimentului juridic si legislativ al Presedintiei Romaniei (1995-1996); director general al Departamentului pentru informare parlamentara al Camerei Deputatilor (1996-2001); secretar general al Camerei Deputatilor (2001-2003); sef al Departamentului legislativ al Camerei Deputatilor (2006-2009); consilier in Senatul Romaniei (2015-prezent); profesor universitar, titular la Facultatea de Stiinte Juridice si Administrative a Universitatii Crestine „Dimitrie Cantemir” din Bucuresti (1992-2020) si la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (1997-2012); conducator stiintific de doctorat, disciplina „Drept constitutional si institutii politice”; redactor-sef al revistei Dreptul (2016-prezent); membru titular al Academiei de Stiinte Juridice din Romania; membru titular al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania; membru in Colegiul director al Uniunii Juristilor din Romania.

Publicatii: autor al unui numar de 49 de lucrari de specialitate (monografii pe diferite teme ale dreptului constitutional, dreptului constitutional comparat, dreptului parlamentar, tratate si comentarii constitutionale, culegeri de studii, cursuri universitare etc.), publicate la edituri de prestigiu din tara si din strainatate, peste 300 de studii, articole si comentarii in domeniul dreptului constitutional si al stiintelor politice, publicate in reviste cu profil juridic si social-politic.

Premii si distinctii: Premiul „Tudor Radu Popescu” al Academiei Oamenilor de Stiinta din Romania pentru lucrarea Tratat de drept constitutional contemporan, Ed. C.H. Beck, Bucuresti, 2008, in martie 2013; premiul „Anibal Teodorescu” al Uniunii Juristilor din Romania pentru lucrarea Dezvoltarea constitutionala a Romaniei. Acte si documente, 1741-1991, Ed. C.H. Beck, Bucuresti, 2016, in decembrie 2016; premiul „Anibal Teodorescu” al Uniunii Juristilor din Romania pentru lucrarea Constitutia Romaniei. Comentarii si explicatii (coordonator si coautor), Ed. C.H. Beck, Bucuresti, 2017, in decembrie 2017.

actualizat septembrie 2021

CUPRINS 

TITLUL I. ASPECTE TEORETICE GENERALE / 1

Capitolul I. Locul si rolul Parlamentului in arhitectura constitutionala a statului roman / 1

Sectiunea 1. Principiul reprezentarii – cheia democratiei parlamentare / 1
Esenta democratiei – participarea poporului la conducere / 1
Termenul de popor – un concept cu semantica variabilah5
Sectiunea a 2‑a. Principiul suveranitatii Parlamentului si modul in care acesta se reflecta in raporturile forului legislativ cu Guvernul / 12
Sectiunea a 3‑a. Fundamentele puterii politice si formele de institutionalizare ale acesteia / 18
Delimitari conceptuale / 18
Institutionalizarea puterii / 24
Sectiunea a 4‑a. Rolul formativ si educativ al Parlamentului intr‑un stat de drept / 28
Participarea cetatenilor la lucrarile Camerei Deputatilor si Senatului – un drept civic / 28
Caracterul secret al sedintelor / 30
Sectiunea a 5‑a. Locul si legitimitatea Parlamentului in ansamblul sistemului politic / 31
Sectiunea a 6‑a. Parlamentul – organul reprezentativ suprem
al poporului / 34
Sectiunea a 7‑a. Parlamentul – unica autoritate legiuitoare a tarii / 37 Sectiunea a 8‑a. Conceptia Adunarii Constituante privind raporturile dintre Parlament si Guvern. Fundamentele si esenta raporturilor
politice dintre Parlament si Guvern / 40 Sectiunea a 9‑a. Raporturile institutionale dintre Parlament si
Presedintele Romaniei / 44

Capitolul al II‑lea. Caracterul regimului politic consacrat in Constitutia din 1991 / 53

Capitolul al III‑lea. Principiul loialitatii constitutionale si principiul colaborarii institutionale loiale in raporturile Parlamentului cu celelalte autoritati publice / 62

Capitolul al IV‑lea. Majoritate si opozitie. Rolul si functiile opozitiei in democratia parlamentara / 76
Sectiunea 1. Recunoasterea opozitiei – criteriu esential al functionalitatii democratiei parlamentare / 76
Sectiunea a 2‑a. Departajarea puterii intre majoritatea parlamentara si opozitie / 84

Capitolul al V‑lea. Dreptul parlamentar – parte integranta a dreptului constitutional / 90
Sectiunea 1. Trecerea de la forma cutumiara a regulilor de procedura parlamentara din Adunarile Obstesti la consacrarea lor in norme juridice scrise /  / 90
Sectiunea a 2‑a. Definitia si caracterele dreptului parlamentar / 109
Sectiunea a 3‑a. Domeniul de reglementare al dreptului parlamentar / 118
Sectiunea a 4‑a. Metodele de reglementare ale dreptului parlamentar / 119
Sectiunea a 5‑a. Principiile dreptului parlamentar / 120
Sectiunea a 6‑a. Sursele dreptului parlamentar / 121
Sursele formale ale dreptului parlamentar / 122
Cutuma parlamentara / 124

TITLUL AL II‑LEA. PARLAMENTUL ROMANIEI / 127

Capitolul I. Sistemul electoral (alegerea deputatilor si senatorilor) / 127
Sectiunea 1. Caracteristicile generale ale dreptului de vot / 127
Sectiunea a 2‑a. Stabilirea numarului de mandate / 128
Sectiunea a 3‑a. Listele electorale / 130
Sectiunea a 4‑a. Sectiile de votare / 131
Sectiunea a 5‑a. Birourile electorale / 132
Sectiunea a 6‑a. Candidaturile / 137
Sectiunea a 7‑a. Campania electorala / 141 Sectiunea a 8‑a. Numararea voturilor si constatarea rezultatelor obtinute in alegeri / 143

Capitolul al II‑lea. Finantarea campaniilor electorale pentru alegerea deputatilor si senatorilor / 147

Capitolul al III‑lea. Reprezentarea in Parlament a minoritatilor nationale 151

Capitolul al IV‑lea. Structura bicamerala a Parlamentului / 155

Capitolul al V‑lea. Organizarea Parlamentului / 161
Sectiunea 1. Principiul autonomiei organizatorice si administrative a forului legislativ /161
Sectiunea a 2‑a. Intrunirea legala a Parlamentului nou‑ales / 171
Sectiunea a 3‑a. Validarea mandatelor de deputat si senator / 172
Sectiunea a 4‑a. Configuratia politica a Camerei Deputatilor si a Senatului si constituirea grupurilor parlamentare / 174
Sectiunea a 5‑a. Alegerea birourilor permanente / 179
Sectiunea a 6‑a. Comitetul liderilor grupurilor parlamentare / 188
Sectiunea a 7‑a. Constituirea comisiilor parlamentare / 189
Natura juridica a comisiilor parlamentare / 190
Organizarea comisiilor parlamentare / 193
Comisiile permanente / 196
Comisiile parlamentare speciale / 200
Comisiile parlamentare de ancheta / 201
Comisiile de mediere / 203

Capitolul al VI‑lea. Functionarea Parlamentului / 204

Sectiunea 1. Legislatura Parlamentului / 204
Sectiunea a 2‑a. Sesiunile Camerei Deputatilor si Senatului / 208
Introducere / 208
Sesiunile ordinare / 208
Sesiunea extraordinara / 209
Convocarea de drept a Parlamentului / 212
Convocarea obligatorie a Parlamentului / 213
Sectiunea a 3‑a. Sedintele Camerei Deputatilor si Senatului / 213

Capitolul al VII‑lea. Principiul autonomiei si transparentei financiare / 219

Capitolul al VIII‑lea. Actele Parlamentului / 221
Sectiunea 1. Consideratii generale. Categorii de acte adoptate de Parlament / 221
Sectiunea a 2‑a. Conceptul procedural de lege. Categorii de legi / 224
Sectiunea a 3‑a. Conceptul de hotarare. Categorii de hotarari / 231
Sectiunea a 4‑a. Conceptul de motiune. Categorii de motiuni / 232
Sectiunea a 5‑a. Actele politice ale Parlamentului / 235

Capitolul al IX‑lea. Statutul deputatilor si al senatorilor / 236
Sectiunea 1. Originile mandatului parlamentar. Notiunea de mandat de drept public / 236
Seciunea a 2‑a. Natura juridica a mandatului parlamentar / 238
Sectiunea a 3‑a. Nulitatea mandatului imperativ / 241
Sectiunea a 4‑a. Durata mandatului parlamentar. Incetarea mandatului inainte de termen / 244
Data inceperii mandatului parlamentar / 244
Conditiile constitutionale de incetare a mandatului de deputat sau de senator / 245
Sectiunea a 5‑a. Dreptul deputatilor si senatorilor de a face declaratii politice si alte interventii / 249 Sectiunea a 6‑a. Protectia constitutionala si regulamentara a mandatului parlamentar / 249
Justificarea masurilor de protectie a mandatului deputatilor si senatorilor / 249
Regimul incompatibilitatilor / 250
Notiunea de incompatibilitate a mandatului de parlamentar cu alte functii sau demnitati publice / 250
Incompatibilitatile parlamentare se stabilesc exclusiv prin Constitutie sau prin lege organica / 252
Definitia functiei publice de autoritate / 253
Restrictii pentru exercitarea anumitor activitati liberale / 257
Incompatibilitatea cu anumite functii sau calitati private / 258
Incompatibilitatea demnitatii de deputat sau senator cu cea de membru in Parlamentul European sau cu indeplinirea unei functii incredintate de un stat strain / 258
Incetarea starii de incompatibilitate / 260
Conflictul de interese / 261
Obligatia legala de declarare a averii si a intereselor / 262
Interdictii impuse deputatilor si senatorilor prin regulamentele parlamentare / 262
Regimul imunitatii parlamentare / 263
Reglementarea imunitatii parlamentare in proiectul de Constitutie / 263
Notiunea de imunitate parlamentara / 264
Ce se intelege prin opinie politica in sensul art. 72 alin. (1) din Constitutie? / 267
Diferenta intre opinie politica si declaratie politica / 272
Definitia legala a imunitatii parlamentare / 274
Noua reglementare a imunitatii parlamentare in Constitutia revizuita in 2003 / 276
Regimul indemnizatiilor / 278
Indemnizatia parlamentara lunara si alte drepturi / 278
Indemnizatia pentru limita de varsta / 279
Sectiunea a 7‑a. Deontologia parlamentara si forme ale raspunderii disciplinare a deputatilor si senatorilor / 280
Abateri disciplinare si sanctiuni / 280
Codul de conduita parlamentara / 282

Capitolul al X‑lea. Procedura legislativa ordinara / 284 

Sectiunea 1. Fundamentele teoretice ale puterii legislative a Parlamentului / 284
Sectiunea a 2‑a. Domeniul legii / 286
Sectiunea a 3‑a. Competenta legislativa diferentiata a Camerei Deputatilor si Senatului / 289
Sectiunea a 4‑a. Etapele procedurii legislative / 296
Initiativa legislativa / 297
Stabilirea competentei legislative a primei Camere sesizate / 304
Examinarea in comisiile permanente a proiectelor de lege si a propunerilor legislative / 306
Dezbaterea in plenul fiecarei Camere / 308
Exprimarea votului final / 311
Promulgarea legii / 314
Publicarea legii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I / 316
Republicarea legii / 317

Capitolul al XI‑lea. Proceduri legislative speciale / 319

Sectiunea 1. Procedura de reexaminare a legii la cererea Presedintelui Romaniei / 319
Sectiunea a 2‑a. Procedura de reexaminare a legii a carei neconstitutionalitate a fost constatata de Curtea Constitutionala potrivit art. 146 lit. a) din Constitutie / 321
Sectiunea a 3‑a. Procedura de ratificare a tratatelor si acordurilor internationale / 325
Sectiunea a 4‑a. Procedura legislativa aplicabila initiativelor de revizuire a Constitutiei / 328
Sectiunea a 5‑a. Procedura de aprobare a legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat / 330

Capitolul al XII‑lea. Controlul parlamentar / 332
Sectiunea 1. Temeiul constitutional al functiei de control parlamentar / 332
Fundamentele politice ale controlului parlamentar / 332
Trasaturile si esenta raporturilor institutionale dintre Parlament si Guvern in sistemul constitutional actual / 336
Caracterul raspunderii Guvernului fata de Parlament / 338
Conceptia Adunarii Constituante privind raspunderea politica a Guvernului / 339
Coordonatele constitutionale, legale si regulamentare ale raspunderii politice a Guvernului si a membrilor sai in fata Parlamentului / 342
Sectiunea a 2‑a. Sfera si caracterul controlului parlamentar / 343
Sectiunea a 3‑a. Procedurile de control parlamentar / 344
Aprobarea de catre Parlament a unor acte ale Presedintelui Romaniei si ale Guvernului / 344
Acordarea si retragerea increderii Guvernului / 346
Regimul juridic al intrebarilor si interpelarilor / 349
Motiunile simple. Regimul juridic al motiunilor / 354
Anchetele parlamentare / 356
Angajarea raspunderii Guvernului din proprie initiativa / 358
Caracterul raspunderii Guvernului / 358

Deosebiri intre solicitarea votului de incredere din partea Parlamentului si angajarea raspunderii Guvernului asupra unui program, a unei declaratii de politica generala sau a unui proiect de lege / 364
Conceptul de program si cel de declaratie de politica generala in acceptiunea art. 114 din Constitutie / 366
Reguli procedurale privind angajarea raspunderii Guvernului / 372
Efectele angajarii raspunderii Guvernului / 374
Practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale privind aplicarea art. 114 din Constitutie / 374
Suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei / 379
Aspecte generale privind raspunderea sefului statului / 379
Suspendarea din functie a Presedintelui Romaniei – un atribut discretionar al Parlamentului / 381
Procedura parlamentara de suspendare din functie a Presedintelui Romaniei / 388
Interimatul functiei / 391
Consecintele logice ale nedemiterii prin referendum a Presedintelui / 392
Practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale privind procedura suspendarii din functie a Presedintelui Romaniei / 393
Punerea sub acuzare a Presedintelui Romaniei / 398
Conceptia Adunarii Constituante privind raspunderea juridica (penala) a Presedintelui Romaniei / 398
Continutul faptei de inalta tradare prevazute in art. 96 din Constitutie / 403
Procedura regulamentara de punere sub acuzare a Presedintelui Romaniei / 405
Efectele hotararii de condamnare / 408
Solicitarea urmaririi penale a membrilor Guvernului pentru fapte savarsite in exercitiul functiilor lor / 409

Capitolul al XIII‑lea. Informarea Parlamentului / 414
Sectiunea 1. Legitimitatea si continutul functiei de informare a Parlamentului / 414
Sectiunea a 2‑a. Dreptul de a solicita informatii necesare exercitarii mandatului de parlamentar / 416

Capitolul al XIV‑lea. Functia de desemnare prin investire, alegere sau numire a unor persoane in demnitati si functii publice / 419

Capitolul al XV‑lea. Exercitarea mandatului in circumscriptia electorala   424

Capitolul al XVI‑lea. Diplomatia parlamentara / 425
Sectiunea 1. Conceptul de diplomatie parlamentara si raporturile acesteia cu diplomatia oficiala / 425
Conceptul de diplomatie parlamentara / 425
Raporturile dintre diplomatia parlamentara si cea oficiala / 434
Sectiunea a 2‑a. Formele si instrumentele diplomatiei parlamentare / 435

TITLUL AL III‑LEA. ADMINISTRATIA PARLAMENTARA / 437

Capitolul I. Reguli de baza ale organizarii administratiei parlamentare si rolul acesteia / 437

Capitolul al II‑lea. Structura serviciilor Camerei Deputatilor si ale Senatului / 441

Capitolul al III‑lea. Statutul functionarilor publici parlamentari si regimul juridic al personalului incadrat cu contract de munca individual / 444

ANEXE / 449
Regulamentul Camerei Deputatilor / 449
Regulamentul Senatului / 505
Regulamentul activitatilor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului / 550
Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor / 565
Codul de conduita al deputatilor si senatorilor / 580
Reguli ale polemicii parlamentare / 581
Norme privind modul de utilizare si justificare a sumei forfetare pentru cheltuieli de organizare si functionare a birourilor parlamentare / 581
Declaratia universala privind democratia / 587
Linii directoare privind drepturile si responsabilitatile opozitiei intr‑un Parlament democratic / 590
Promovarea diplomatiei parlamentare / 593
Regulamentul privind acreditarea jurnalistilor la Camera Deputatilor 595 BIBLIOGRAFIE / 601 INDEX /  / 613

Lucrarea Teoria si practica dreptului parlamentar. Examen de practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale prezinta, dintr-o perspectiva analitica interdisciplinara si, deopotriva, a practicii parlamentare din cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, problematica ampla a Dreptului parlamentar – disciplina juridica integrata prin continutul si principiile sale in cadrul principalei ramuri a sistemului de drept: Dreptul constitutional. 

Cartea este structurata in trei titluri. In primul titlu, consacrat teoriei generale a dreptului parlamentar, autorul analizeaza pe larg locul si rolul Parlamentului in arhitectura constitutionala a statului roman, incepand cu epoca Regulamentelor Organice si a reformelor introduse in suprastructura politica a tarii pe parcursul evolutiei sale, principiul suveranitatii Parlamentului, al reprezentarii, precum si principiile fundamentale in temeiul carora functioneaza regimul parlamentar potrivit Constitutiei actuale. Sunt examinate, pe baza unei ample documentari bibliografice romane si straine, principiile si notiunile de baza ale dreptului parlamentar, conceptia Adunarii Constituante din 1991 referitoare la caracterul regimului politic si la raporturile dintre Parlament, Presedintele Romaniei si Guvern. O atentie deosebita este acordata problematicii raporturilor dintre Majoritatea parlamentara si Opozitie, autorul prezentand argumente in favoarea consacrarii unui statut constitutional al acesteia din urma.

In cel de-al doilea titlu, sunt analizate modul concret de organizare si functionare a Parlamentului, actele juridice si politice adoptate de acesta, statutul deputatilor si al senatorilor, precum si toate procedurile parlamentare utilizate in forul legislativ pentru realizarea functiilor sale constitutionale. Pentru fiecare procedura prezentata s-a recurs la jurisprudenta Curtii Constitutionale, astfel incat cititorul sa beneficieze de instrumentele necesare pentru a delimita procedurile legislative neconforme regulamentelor parlamentare, dispozitiilor constitutionale si deciziilor Curtii Constitutionale de cele corecte. O importanta aparte este acordata continutului diplomatiei parlamentare, prezentata ca o activitate complementara diplomatiei traditionale.

In fine, autorul trateaza problematica administratiei parlamentare si, in cadrul acesteia, statutul functionarilor publici parlamentari, care reprezinta factorul ce asigura, prin profesionalism si neutralitate politica, expertiza oferita deputatilor si senatorilor in derularea procedurilor parlamentare. Daca membrii Parlamentului reprezinta elementul fluctuant de la o legislatura la alta, functionarii publici parlamentari raman factorul conservator care imprima activitatii parlamentare constanta si permanenta, aspecte adesea ignorate din pacate de catre deputati si senatori.

Autorul realizeaza, astfel, un real indreptar de practica legislativa si de control parlamentar, de care sunt interesati in mod direct deputatii si senatorii, personalul parlamentar de specialitate, experti ai Guvernului si ai Administratiei prezidentiale. Lucrarea Teoria si practica dreptului parlamentar. Examen de practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale este, de asemenea, destinata cadrelor didactice si studentilor din invatamantul juridic superior, cercetatorilor si specialistilor in stiinte politice, precum si doctoranzilor, masteranzilor si tuturor celor care doresc sa capete o specializare superioara in domeniul dreptului constitutional si al procedurilor parlamentare. 



 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!