Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Strategii de formare a cadrelor didactice din gimnaziu in perspectiva incluziva, prin comunitati de practica

Editura Universitară
50,00 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Daniela Ionescu

Ediția: I

Pagini: 216

Anul publicării: 2024

ISBN: 978-606-28-1907-1

DOI: 10.5682/9786062819071

În stoc
Cod Produs: 9786062819071 Ai nevoie de ajutor? 021 315 32 47 / 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
Comunitatile de practica si invatarea colaborativa joaca un rol central in dezvoltarea profesionala a profesorilor. Aceste comunitati faciliteaza schimbul de cunostinte si de experiente, promovand  imbunatatirea continua a competentelor si a practicilor pedagogice. Participarea activa in comunitati de practica permite profesorilor sa navigheze impreuna prin provocarile educationale si sa contribuie la evolutia identitatii lor profesionale. Invatarea colaborativa si dezvoltarea competentelor sunt esentiale pentru mentinerea relevantei si a eficacitatii in domeniul educatiei, asigurand, astfel, o adaptare continua la nevoile in schimbare ale elevilor si ale societatii. Formarea continua a personalului didactic din gimnaziu se dezvaluie drept un tablou complex al evolutiei si al nevoilor actuale in domeniul educatiei. In acesta se imbina istoricul si fundamentele teoretice ale profesiei didactice cu imperativele contemporane ale unei pedagogii adaptative. Tranzitia se face de la abordarile traditionale, centrate pe transmiterea cunostintelor, spre modele educationale moderne, care valorizeaza competentele, aptitudinile didactice si o atitudine deschisa si reflexiva din partea profesorilor. In acest context, formarea profesorilor pentru gimnaziu devine un proces dinamic, orientat catre dezvoltarea unui ansamblu de competente esentiale pentru gestionarea eficienta a diversitatii si  a complexitatii nevoilor educationale ale elevilor aflati in aceasta etapa importanta a invatamantului.
Informatii conformitate produs
  • Strategii de formare a cadrelor didactice din gimnaziu in perspectiva incluziva, prin comunitati de practica

    Descarcă

CUPRINS/5

INDEX DE TABELE/7

INDEX DE FIGURI/9


LISTA ACRONIMELOR/11

PREFATA /13


SECTIUNEA I. FUNDAMENTARE TEORETICA /15

CAPITOLUL I
FORMAREA INITIALA SI CONTINUA A PERSONALULUI DIDACTIC DIN GIMNAZIU: SPECIFIC, POLITICI SI PRACTICI/17

1. Particularitatile formarilor personalului didactic pentru si in cariera didactica/17
2. Profesionalizarea carierei didactice – un proces de dezvoltare a unui set de capacitati si competente – viziunea actuala privind comunitatea de practica/23
3. Cadrul conceptual al formarilor actuale pentru profesorii de gimnaziu/ 39
4. Concluzii/52

CAPITOLUL II
PERSPECTIVA INCLUZIUNII EDUCATIONALE SI DEZVOLTAREA COMUNITATILOR DE PRACTICA IN FORMAREA PROFESORILOR DE GIMNAZIU/55

1. Educatie incluziva – premise stiintifice, cadrul conceptual relevant/55
2. Promovarea dezvoltarii scolilor incluzive prin formarea profesionala continua si interna a profesorilor/66
3. Politici si tendinte la nivel european in DPC in perspectiva incluziva/70
4. Specificul formarilor in invatamantul gimnazial in perspectiva incluziva si prin CoP/73
5.  Concluzii/75

CAPITOLUL III
MODELE DE FORMARE ABORDATE IN DEZVOLTAREA PROFESIONALA CONTINUA IN ROMANIA/78

1. Modele traditionale si inovatoare de formare continua in perspectiva incluziva. Analiza si proiectii/78
2. Perceptiile profesorilor cu privire la formare continua in perspectiva incluziva in Romania (studii)/89
3. Evaluarea eficacitatii formarii continue in perspectiva incluziva/91
4. Concluzii/95

SECTIUNEA a II-a. METODOLOGIA CERCETARII/97

CAPITOLUL IV
CERCETARE PRIVIND IMBUNATATIREA MODELELOR  DE FORMARE A PROFESORILOR PENTRU ABORDAREA PERSPECTIVEI INCLUZIUNII IN COMUNITATEA DE PRACTICA/99

1. Legitimitatea si contextul cercetarii/99
2. Demersul cercetarii/102
3. Scopul si obiectivele cercetarii/103
4. Ipotezele de cercetare/103
5. Obiectivele cercetarii/103
6. Variabilele dependente ale datelor/105
7. Matricea designului cercetarii/105
8. Metodele si instrumente de cercetare utilizate/106
9. Lotul cercetarii/109
Studiul I. Investigatii privind formarea profesorilor pentru educatia incluziva/110
1. Introducere/110
2. Metodologia de cercetare/112
3. Discutii/124
4. Concluzii/127
Studiul al II lea. Atitudinea profesorilor fata de incluziune/127
1. Introducere/128
2. Metodologia de cercetare/132
3. Analiza si interpretarea datelor privind atitudinile. Analiza factoriala/139
4. Discutii/154
5. Concluzii/155
Studiul al III lea. Dezvoltarea competentelor de educatie incluziva prin DPC a profesorilor   analiza programelor institutiilor de formare continua, a resurselor umane, a tematicii programelor de formare desfasurate in CCD in ultimii cinci ani/156
1. Introducere/157
2. Metodologia de cercetare/160
3. Rezultate/166
4. Concluzii/178

SECTIUNEA a III-a CONCLUZII/183

1. Concluzii generale/185
2. Contributii personale/187
3. Directii viitoare. Propunerea unui program de dezvoltare profesionala /192

BIBLIOGRAFIE/199

 

Intr‑o perioada marcata de transformari profunde in peisajul educational european, lucrarea de fata abordeaza o tema de stringenta actualitate: formarea cadrelor didactice din invatamantul gimnazial in spiritul educatiei incluzive, avand drept catalizator comunitatile de practica. Sub auspiciile Pilonului European al Drepturilor Sociale, educatia incluziva este recunoscuta ca fiind un drept fundamental, contribuind la edificarea unei societati echitabile si coezive. Lucrarea se aliniaza astfel demersurilor strategice europene, precum „Educatie si Formare 2020”, care prioritizeaza dezvoltarea competentelor profesionale ale cadrelor didactice in vederea promovarii incluziunii scolare.
Pe masura ce diversitatea elevilor devine o realitate omniprezenta in salile de clasa, provocarea de a raspunde adecvat nevoilor educationale complexe ale tuturor elevilor capata o semnificatie centrala. In acest context, cercetarea de fata aduce o contributie valoroasa la discutia despre rolul formarii profesionale continue in cultivarea unor practici pedagogice incluzive. Potrivit rapoartelor recente,  profesorii au nevoie de sprijin constant pentru a naviga in complexitatea educatiei moderne, unde accentul cade pe echitate si incluziune.
Lucrarea exploreaza atat fundamentele teoretice ale educatiei incluzive, cat si modalitatile prin care cadrele didactice pot fi sustinute in acest demers, apeland la conceptul de comunitati de practica, inspirat de lucrarile clasice ale lui Lave si Wenger. Aceste comunitati devin spatii esentiale pentru dezvoltarea profesionala continua, in care profesorii pot reflecta, invata colaborativ si impartasi experiente. Acest cadru de invatare reciproca si de sustinere colectiva devine un pilon crucial in edificarea unei scoli incluzive, capabile sa imbratiseze diversitatea.
Structura lucrarii este articulata in trei sectiuni majore: o fundamentare teoretica ampla, o componenta metodologica si o parte finala dedicata concluziilor si recomandarilor. Prima sectiune ofera o incursiune in conceptele esentiale ale formarii initiale si continue a cadrelor didactice, cu un accent deosebit pe politici educationale si bune practici europene. A doua sectiune prezinta metodologia complexa adoptata in cadrul acestei cercetari, aducand in prim‑plan rezultatele studiilor realizate. In fine, ultima parte a lucrarii propune o serie de concluzii si recomandari strategice menite sa imbunatateasca formarea continua a cadrelor didactice in directia educatiei incluzive.
Prin adoptarea unei metodologii mixte, ce imbina abordarile cantitative si calitative, aceasta lucrare reuseste sa ofere o perspectiva integrativa asupra provocarilor contemporane din sfera formarii profesorilor. Rezultatele cercetarii subliniaza importanta unei schimbari paradigmatice in educatie, orientata catre colaborare, reflectie continua si adaptare. Lucrarea devine astfel un reper esential pentru decidenti si practicieni in domeniul educational, oferind directii clare pentru conturarea unei educatii mai echitabile si incluzive.
Aceasta lucrare reprezinta rezultatul cercetarilor desfasurate in cadrul tezei de doctorat in perioada octombrie 2021 si aprilie 2024, fiind rodul unui efort sustinut de cercetare, ce imbina rigoarea stiintifica cu o profunda intelegere a contextului educational romanesc si european in domeniul formarii in perspectiva incluziva. O parte dintre concluziile si rezultatele obtinute pe parcursul acestor studii au fost publicate in reviste stiintifice de specialitate, contribuind astfel la fundamentarea si validarea academica a tematicii abordate.
Prin contributiile sale, lucrarea nu doar ca aduce claritate asupra problematicii incluziunii educationale, ci deschide noi perspective pentru dezvoltarea competentelor cadrelor didactice. In acest sens, lucrarea se adreseaza atat specialistilor in educatie si cercetatorilor, cat si practicienilor, oferind un instrument valoros pentru optimizarea practicilor pedagogice si pentru angajarea intr-un proces de invatare continua.
In concluzie, speram ca aceasta contributie sa inspire initiative inovatoare in domeniul educatiei incluzive, sprijinind astfel demersurile de a crea un sistem educational cu adevarat accesibil si echitabil pentru toti elevii, indiferent de particularitatile acestora.
Daniela Ionescu

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

021 315 32 47 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!