Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Cum sa devenim profesori cat mai buni. Ghid practic pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar si universitar

-7%
30,00 Lei 27,90 Lei

ISBN: 978-606-28-1361-1

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062813611

Anul publicării: 2021

Editia: I

Pagini: 178

Editura: Editura Universitara

Autor: Andrei Dragulinescu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062813611 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Cartea de fata abordeaza tematici variate, care se completeaza reciproc pentru a pune la indemana tuturor profesorilor metode concrete, practice, pentru a se imbunatati continuu, atat pe plan profesional cat si pedagogic, pentru a se autodepasi, precum si pentru a nu pierde niciodata preocuparea de a deveni un factor esential in dezvoltarea elevilor si a studentilor sub toate aspectele. 

 
  • Cum sa devenim profesori cat mai buni. Ghid practic pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar si universitar

    Descarca
ANDREI DRAGULINESCU, conf. univ. dr. ing. 
Doctor inginer in Electronica (Universitatea Politehnica Bucuresti, 2008); 
Absolvent de studii postdoctorale (Universitatea Politehnica Bucuresti, 2013); 
Stagii de cercetare si perfectionare (Laboratoarele Sincrotrone, Trieste, Italia; 
Supélec (Ecole Supérieure d’Electricité) din Metz, Franta; Laboratoarele TIMA (Techniques de l’Informatique et de la Microélectronique pour l’Architecture des systèmes intégrés) din Grenoble, Franta; Laboratoarele ORC (Optoelectronics Research Center) din cadrul Universitatii Tehnice din Tampere, Finlanda;
Autor a 25 de carti, precum si a 23 de articole stiintifice in reviste de specialitate si in volume ale unor manifestari stiintifice internationale recunoscute.   

 

Introducere. „Studentul revoltat” si altii / 7
1.Vocatia de a preda. Acumulare de informatii sau educatie pentru viata? / 13
2. Insusirile unui bun profesor / 22
3. Pregatirea profesorului pentru ore / 35
3.1 Pregatirea stiintifica (profesionala) / 35
3.2 Pregatirea pedagogica / 38
3.3 Pregatirea structurii cursului / 41
3.4 Pregatirea psihologica / 45
4. Cum se desfasoara o ora reusita la scoala si la facultate (curs, seminar sau laborator) / 50
4.1 Reguli clare si echitabile / 50
4.2 Predare cat mai pe inteles / 55
4.3 Interactivitate / 56 
4.4 Strategii pentru mentinerea atentiei / 67
4.5 Exemple concrete / 68 
4.6 Cateva capcane care il pandesc pe profesor atunci cand preda si cum le poate evita /  73
4.7 Greseli de evitat la predarea cu slide uri / 74
4.8 Exercitii si probleme la clasa si, in facultate, la orele de curs si seminar. Aplicatii la orele de laborator / 77
4.9 Pasiune si entuziasm / 80
4.10 Incheierea orei de curs: un rezumat al celor predate /83
5. Catre o comunicare profesor student/elev cat mai autentica /85
5.1 Elementele de baza (mai mult sau mai putin cunoscute) ale comunicarii cu studentii/elevii / 85
5.2 Profesorul autoritar si cald totodata / 92
5.3 Profesorul care incurajeaza si ofera laude autentice / 96
6.Importanta feedback-ului din partea studentilor/elevilor / 100
7. Cum putem sa rezolvam problemele pricinuite de indisciplina / 107
7.1 Ce este un elev dificil? Este oare irecuperabil? / 107
7.2 Abordari gresite ale profesorului in fata indisciplinei / 110
7.3 O solutie simpla: aranjarea elevilor in banci / 117
7.4 O alta solutie simpla: profesorul nu trebuie sa fie imobil, la catedra, ci sa circule prin clasa / 118
7.5 Alte solutii – care tin de autoritatea profesorului / 119
7.6 Alte solutii – care tin de tactul profesorului / 129
7.7 Obraznicia elevilor fata de profesor – cum o abordam? / 132 
7.8 Elevi care au nevoie de atentie / limite / motivatie / 135
8. Diverse alte aspecte de care este necesar sa tinem cont / 143
8.1 De stiut pentru orice profesor / 143
8.2 Profesorul trebuie sa-si invete elevii mai intai... cum sa invete / 144
8.3Aspectul exterior ingrijit al profesorului / 149
8.4 Sfaturi pentru o comunicare rodnica a profesorului cu parintii elevilor / 152
9. Strategii impotriva copiatului si plagiatului (la teme, teste si examene) / 154
10. Profesorul la examen / 161
10.1 Evaluarea pe parcurs / 161
10.2 Profesorul la examen / 166
10.3 Corectura / evaluarea testelor, temelor pentru acasa si a examenelor / 170

Concluzii / 174

Bibliografie /176

Tocmai primisem in anul acela doua cursuri noi de predat, la doua programe diferite de master. Nu e lucru usor sa ai de pregatit un curs cu totul nou, asta o stie orice profesor, deci cu atat mai mult cand ai in fata doua... Mai ales ca al doilea fusese programat sa inceapa abia anul urmator si doar in ultimul moment a fost inclus in programa anului in curs… Deci lucru mult, oboseala multa, insotita, fara indoiala, de o diminuare, pe ici pe colo, a calitatii predarii…
Intr-adevar, pe la al cincilea sau saselea curs de Materiale pentru electronica supraincarcarea incepea sa se faca deja simtita si, pe cat se pare, nu am mai izbutit sa explic la fel de bine studentilor o problema mai dificila... La aceasta se adauga faptul ca si ei au fost mai galagiosi ca niciodata, de parca mi-ar fi simtit oboseala si mi-ar fi sporit-o si ei (anul urmator insa am fost relaxat si, destul de firesc, nu am mai avut probleme cu disciplina – am propus de altfel si in aceasta carte cateva tehnici in acest sens).
Intr- o zi a acestui semestru deosebit, dupa ce am dat rezultatele la testul ce valora 10 puncte din totalul de 100 alocate acestui curs, imi accesez e-mailul si am surpriza sa gasesc un mesaj avand ca expeditor „studentul revoltat”. Mai intai am crezut ca este vorba despre vreun spam (contul de pe Yahoo primeste spam din belsug, uneori chiar si in Inbox, si n-ar fi fost ceva nou). Totusi, vreau sa ma asigur. Deschid mesajul si... surpriza, nu e deloc spam, ci un mesaj cat se poate de direct adresat de un student de-al meu, care a preferat sa isi pastreze anonimatul ca sa poata spune liber tot ce avea pe suflet. Si iata ce imi scria:

„Subject: Subiecte inegale ca dificultate

Buna era ziua de nu era acel test,
Cred ca stiti foarte bine ca 80% dintre cei care au avut la testul de ME/seria G, la problema din capitolul 2 au luat fie 0 sau 1p, pe cand 90% dintre cei care au avut problema din capitolul 1 au luat 8- 10p.
Explicati, va rog, situatia notelor si ce aveti de gand pentru a remedia situatia. O evaluare corecta ar fi fost propunerea ambelor tipuri de probleme la ambele numere, cu valori modificate sau whatever. O evaluare "dupa norocul fiecaruia" nu e evaluare onesta! Ati fi dat 0 puncte la 100 studenti daca dadeati subiect unic, cel de la nr. 2, sau 10 puncte la toti, daca era cel de la nr. 1? Parca nici asa...
Cand ati intrebat la curs daca s-au inteles cele doua probleme, care si asa n- au avut legatura cu cea de la test.... ati intrebat degeaba, dovada notele obtinute de cei de la nr. 2. 
Materii avem multe, exigente si asteptari mari. Pentru cine face asta de o viata, va cred ca e banal, dar nu uitati ca ati fost ca noi.
Din partea mea si a multora v-ati castigat o recenzie de final de an pe masura notei acordate.”


Wow! Un adevarat soc pentru mine, in calitate de cadru didactic care, de-a lungul anilor, a primit numeroase feedback-uri pozitive din partea studentilor, care adunase mult material pentru scrierea unei carti despre cum sa fii un bun profesor (cartea pe care o tineti acum in mana) si care aproape se obisnuise cu ideea ca totul merge ca pe roate... Si iata ca se pare ca nu totul era in roz...
Desigur, un prim impuls al oricarui profesor ar putea fi: ce rost are sa iei aminte la ce spune un oarecare student obraznic?!... 
Si totusi...
Nu pare sa fie doar un simplu student obraznic, sau unul care vrea sa isi bata joc... Nu injura, nu face acuzatii vagi si lipsite de obiect, ci se pare ca are o revolta cat se poate de autentica... De ce sa nu incercam sa vedem daca nu cumva are, macar intr-o masura, dreptate?
Asa ca i-am raspuns in felul urmator:

„Buna seara,

In primul rand, va multumesc ca v-ati facut timp si ati considerat util sa imi trimiteti acest e-mail, chiar daca este vorba de un feedback negativ.
Ati observat corect ca s-au luat note mai mari la problema de la numarul 1 (din capitolul 1) si note mai mici la problema de la numarul 2 (din capitolul 2). Am verificat acum si pot sa va spun media exacta a notelor la numarul 1, respectiv la numarul 2: [...] nr. 1: 8,83; nr. 2: 6,23 (deci cu 2,6 puncte mai putin decat la nr. 1). Am dat acelasi test si la seria B, acolo insa nu am observat aceasta discrepanta marcata intre media notelor de la numarul 1 si de la numarul 2 (nu am nicio explicatie insa pentru acest lucru).
Apreciez de asemenea ca mi-ati spus sincer si cinstit exact ce ati simtit, fara expresii injurioase sau altele de acest gen. Si sigur ca mi-ati scris in speranta ca ma veti face constient de problema si ca sunt deschis catre o rezolvare. 
Voi fi si eu la fel de deschis si va voi arata mai intai de unde a provenit aceasta neconcordanta. Din cauza ca, din pacate, marea majoritate a studentilor (aici nu va mai pot da un procent exact, insa din nefericire este mult prea mare) prefera sa copieze rezolvarea (se poate foarte usor trage cu ochiul la vecin...) atunci cand se da o problema pe un singur numar... Fiind patit in aceasta privinta, iar pe de alta parte din cauza precaritatii tipurilor de probleme diferite din primele capitole, am recurs la aceasta solutie, de a da o problema comparativa ca intindere, una din primul capitol la primul numar, alta din al doilea capitol la al doilea numar.
Veti spune insa, pe buna dreptate, ca este absolut necesar ca aceste doua probleme sa aiba totodata un grad egal de dificultate. Aici este intr-adevar partea mai dificil de conceput pentru profesor, fiindca daca pentru el cele doua par a avea dificultati egale, nu rezulta automat ca la fel va fi si in cazul studentilor. Si exact asa s-a si intamplat.
De aceea este bine ca mi-ati scris, pentru ca dupa cum mi-au spus si doi colegi de-ai vostri, am crezut ca o buna parte dintre voi a inceput pregatirea serios, in ordine, cu primul capitol, insa din cauza timpului scurt nu ati fi reusit sa pregatiti la fel de bine si cel de al doilea capitol. Deci eu am crezut ca nu dificultatea problemei fusese de vina. Acum am aflat din ce m-ati scris, cu destula dezamagire, ca metoda mea de a intreba cine a inteles nu da rezultate si ca voi ati ridicat mana in semn ca ati inteles, desi in realitate nu a fost asa. Imi pare rau ca nu ati insistat sa ma intrebati precis ce nu ati inteles, dupa cum v-am indemnat (fie in pauza, fie la sfarsitul orei, fie printr-un e-mail). Chiar daca nu ati fi inteles deloc problema, nu este nicio rusine, iar pe mine nu ma deranjeaza sa o explic din nou si sa lamuresc toate punctele neclare. De altfel, au si venit la mine cativa colegi, cu nelamuriri punctuale la aceasta problema, si s-a vazut clar ca au inteles - nu mi-au zis din politete ca au inteles, ci s-a vazut clar pe chipurile lor. Mai ales ca intrebarile erau tintite exact inspre aspecte concrete care necesitau raspunsuri la fel de concrete.
In fine, am observat si eu ca s-au luat note mai mari la numarul 1 (desi nu facusem calculul si nu remarcasem aceasta discrepanta atat de mare) si, in legatura cu partialul, am incercat sa echilibrez subiectele astfel incat la numarul 1 celelalte subiecte sa aiba o dificultate mai mare decat cele de la numarul 2, astfel incat per total sa rezulta acelasi grad de dificultate. Nu stiu daca mi-a reusit sau nu, dar se va putea vedea cand voi corecta partialele, daca voi face aceeasi medie pe numarul 1, respectiv pe numarul 2.
In concluzie, eu as zice ca sunt necesare urmatoarele lucruri:

- din partea mea: de vreme ce notele de la numarul 2 au fost, in medie, cu 2,6 puncte mai mici decat cele de la numarul 1, eu as propune sa adaug 2,6 puncte in plus tuturor studentilor care au avut la test numarul 2. Daca insa aveti o solutie mai buna decat aceasta, eu sunt deschis si la alte propuneri.
- tot din partea mea: sa caut o solutie care sa echilibreze cat mai bine cele doua numere, sau sa dau pe mai multe numere, probleme mai scurte, sau eventual chiar sa renunt total la acest test pe viitor, pentru a evita situatii de genul celei prezente.
- din partea voastra: sa spuneti sincer orice si oricand nu ati inteles ceva la curs, pentru ca desigur multumirea va fi de ambele parti (a mea si a voastra) cand nimic nu va ramane neinteles
- tot din partea voastra: sa imi mai trimiteti e-mailuri de felul acesta, in care sa spuneti sincer toate aspectele care nu functioneaza, pentru ca si profesorul este om, nu este nicidecum un personaj infailibil care, pe deasupra, ar avea si pretentia sa isi impuna in mod tiranic voia si principiile (mai mult sau mai putin deformate) asupra studentilor. Nu ma deranjeaza chiar si sa imi dati recenzie de final de an negativa, atunci cand aceasta este totusi compensata de faptul ca va puteti exprima doleantele si putem conveni la o solutie comuna, superioara solutiilor individuale.
Astept un raspuns, chiar daca va fi la fel de revoltat, dar si la fel de sincer!
Andrei Dragulinescu”


Dupa cum am intuit, intr-adevar studentul meu avea idei... (Voi puncta probabil cateva dintre acestea in cadrul acestei carti, in sectiunile corespunzatoare.) Inca dezamagit probabil de multi alti profesori, la lista carora se parea ca voia sa ma adauge neaparat si pe mine, faptul ca i-am raspuns si continutul raspunsului meu cred ca au fost oarecum neasteptate pentru el si, parca, incetul cu incetul, si revolta incepea sa se diminueze... 
De multe ori studentii se simt neascultati, ignorati total... Sigur, nici in extrema cealalta nu se cuvine a cadea, nu poti indeplini cereri nerezonabile ale studentilor... Dar cand au ceva de spus, s-ar putea sa vada mai bine ceva ce poate noua nu ne-a „sarit in ochi”... Si chiar si daca au dreptate in proportie doar de, sa spunem, 20%, acel 20% poate insemna imbunatatiri aduse cursului, satisfactie si multumire de ambele parti (profesor – studenti).

Discutiile prin e-mail au continuat... Studentul meu – acum mai putin revoltat – a propus mai multe variante de imbunatatire a metodei de evaluare, - am acceptat pe cele care se potriveau, am experimentat cateva care s-au dovedit a da rezultate, am respins si discutat altele care nu ar fi putut fi puse in practica. In fine, dupa mai multe discutii, in cele din urma, chiar din cateva mentiuni facute de studentul insusi (faptul ca nu a fost la ultimul curs si alte cateva detalii), prin excludere, mi-am dat seama cine este - am scris ca l-am “descoperit” – fara sa mentionez explicit numele, si asigurandu-l ca nu va avea nimic de „patimit” de pe urma afirmatiilor sale). Mi-a raspuns in final urmatoarele:
„De m-ati descoperit ori nu, putin conteaza. Nestiind ce raspuns voi primi, am vrut sa merg la sigur. Am din pacate si profesori care "o tin pe a lor" si pentru care o sugestie e luata ca repros rautacios si taxat ca atare. Ma bucur ca n-a fost cazul si ca "acoperirea" n-a fost chiar necesara.”


In acel an, ulterior primelor discutii cu „studentul revoltat”, am cerut feedback de la studenti. Nu era nicidecum prima oara cand faceam acest lucru. In mai multi ani le-am cerut cate un feedback, atat la primul curs (ce asteptari au de la curs, cum sa nu se desfasoare, diverse sugestii), cat si dupa cateva cursuri (sa vad cat de bine au mers lucrurile). Insa – greseala mea – nu le mai cerusem feedback dupa testari, ci doar legat strict de desfasurarea cursului propriu-zis. 
Anul urmator am avut deja maxima grija (oricum eram si mai relaxat, nu am mai avut cursuri noi de pregatit...) si se pare ca lucrurile au mers mult mai bine. Iata cateva mostre de feedback din partea lor (fiind curs cu predare in limba engleza, majoritatea au ales sa le scrie in aceasta limba; pentru usurinta, in cele de mai jos le redau in traducere):


„Acest curs imi place atat de mult, incat este singurul la care particip [N.B. Nu fac prezenta la curs, deci vine doar cine doreste.]. Majoritatea profesorilor de anul acesta imi displac, cu exceptia dumneavoastra. Sunteti unul dintre putinii profesori din aceasta universitate care merita cu adevarat acest titlu. Sper ca acest curs [modul de desfasurare] sa nu se schimbe niciodata, si nici dumneavoastra.”
„Este singurul curs la care imi place sa vin, fiindca subiectul este prezentat intr-o maniera foarte concisa, simpla. Este foarte interactiv, iar ceea ce am de invatat pentru examen este foarte clar, spre deosebire de alti profesori, la care nu este limpede modalitatea in care se pot obtine punctele, nici ce anume trebuie studiat.”
„Mi-a placut totul. Modul in care predati si dialogati cu noi. Calmul si bunatatea de care dati dovada. Interesul si pasiunea pe care o aveti cand predati, iar cel mai important lucru este ca ne faceti sa indragim materia datorita personalitatii si a felului dvs. de a fi.”
„Imi place:
a) faptul ca discutam si lucruri care nu sunt doar strict legate de curs si ca scriem feedbackuri ca acesta;
b) ca aveti o voce calma atunci cand ne predati;
c) ca sunteti cu adevarat interesat ca noi sa invatam si sa ramanem cu ceva;
d) ca ne stimulati sa rezolvam probleme, oferindu-ne puncte suplimentare (bonus).”

„Mi-a placut mult entuziasmul si rabdarea de care dati dovada cand predati cursurile. Imi place modul in care este structurata materia si modelele de exercitii prezentate. Pe scurt, daca toate celelalte cursuri din facultate s-ar apropia de modul in care se desfasoara acest curs, viata ar fi ca un vis frumos.”

Desigur, nu consider ca merit asemenea laude, dar ma bucur – chiar daca stiu ca intotdeauna este loc pentru mai bine – cand studentii sunt multumiti si se simt bine la cursul meu si ca vin si invata de placere. Mai ales ca, de vreme ce nu am cerut sa si treaca numele pe feedback – doar cativa s-au semnat – nu au niciun interes sa ma laude in speranta obtinerii unei note mai mari, ba dimpotriva ar avea tot interesul sa isi exprime nemultumirile, stiind ca sunt deschis la discutie si la schimbari pozitive...


Ce urmaresc cu aceasta carte? Am oare speranta ca orice profesor care o va citi isi va imbunatati metoda de predare si evaluare, ca va arata interes sincer pentru studentii/elevii sai si ca se va transforma (dintr- o data sau treptat) in profesorul ideal? Din pacate, stiu prea bine ca multi profesori vor respinge din start o carte ca aceasta („Cine mai e si asta care vine sa imi spuna mie cum sa predau?”, mi-ar spune unii dintre ei). Dupa cum scria profesorul Dumitru Dinu, multi ani rector al Universitatii Maritime din Constanta:
„Paradoxal, sistemul universitar este foarte greu de reformat. [As adauga ca nu e usor de reformat nici cel pre universitar…]. Poate cel mai greu. Cine nu ma crede il rog sa se adreseze unui profesor sexagenar si sa-i explice ca este necesara o modificare substantiala a planului de invatamant, iar cursul domniei sale, apreciat de generatii de studenti si sustinut de un metru de carti, nu mai este de actualitate. 
Universitatea este o constructie de tip feudal, a carei structura nu poate fi modificata. S-au adaugat balcoane, geamuri termopan, iluminat electric, dar structura a ramas aceeasi.”

Eu nutresc totusi speranta (ba chiar convingerea) ca mai exista profesori care au vocatie, entuziasm, dorinta de autodepasire, dragoste pentru profesie si pentru studenti, si pe care o astfel de carte i-ar interesa si l-ar folosi. Mai ales ca nu sunt doar sfaturi din propria mea experienta (evident, cu inerente limitari), ci si din numeroase carti de pedagogie, majoritatea straine, netraduse si necunoscute la noi, aparute la edituri prestigioase (regasite in bibliografia acestei carti). Sunt sfaturi solide, din experienta de o viata a unor renumiti profesori. Sunt sfaturi care au functionat si au bucurat generatii de elevi si studenti care au avut privilegiul de a studia cu respectivii profesori. De aceea am toata nadejdea ca isi vor dovedi cu prisosinta utilitatea si in scolile si universitatile noastre. Desigur, daca vor fi puse in practica din toata inima, cu multa dragoste si pasiune...

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!