Volumul cuprinde lucrarea polemica Impotriva lui Vigilantiu, Prefata la talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie, precum si Talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie.Aceste scrieri dovedesc un spirit combativ prin excelenta. Nu intamplator s-a scris despre blandul Ieronim ca are „o limba elocventa, exercitand-o neintrerupt; dar si o limba ascutita, care la nevoie izbucneste in graiul colorat al vanzatoarelor de peste sau il loveste pe adversar cu o epigrama.” Tocmai ascutisul limbii, dar si al cugetului ieronimian se vadeste in prima parte a volumului, lucrarea polemica Impotriva lui Vigilantiu. Mai mult, frumusetea scrisului ieronimian a generat optiunea traducatorului in romana pentru reproducerea integrala a prefetei la Talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie.Chiar si intr-o prefata de dimensiunireduse, talentul narativ al lui Ieronim esteinconfundabil, asezandu-l in randul acelor „barbati deplini intru gratia spiritului” despre careel insusi vorbeste.
„Oricat ar fi de ascutita si slefuita o sabie, daca zace mult timp varata in teaca, se paragineste din pricina ruginii, iar stralucirea falei de odinioara i se pierde.” Sfantul Ieronim
Ieronim, nascut Sophronius Eusebius Hieronymus, (n. cca. 347, Stridon, Dalmatia - d. 30 septembrie 420, Betleem, in Palestina), a fost un important teolog crestin, considerat unul din cei patru parinti ai Bisericii de Apus, doctor al Bisericii.
Este bine cunoscut ca traducator al Bibliei din limba greaca, ebraica si aramaica in limba latina la cererea Papei Damasus I de revizuire a traducerilor vechi a Sfintei Scripturi. Ieronim a fost sanctificat in Biserica Romano - Catolica si recunoscut ca Doctor al Bisericii. De asemenea, Ieronim a fost sanctificat si de Biserica Ortodoxa, fiind numit Fericitul Ieronim.
Pe langa traducerea Bibliei, Ieronim a scris comentarii teologice, expuneri istorice si dogmatice. Ieronim ne vorbeste astfel despre Papa Anastasie I ca fiind un barbat de o mare sfintenie, a carei avere era saracia. Printre Scrisorile Papei Inocentiu I, este una adresata catre Sf. Ieronim si Ioan, Episcop al Ierusalimului, care are ca subiect condamnarea actiunilor ereziei numite Pelagianism in Betleem.
In traditia artistica a Bisericii Romano-Catolice, se obisnuieste ca Ieronim, patronul eruditiei teologice, sa fie reprezentat in calitate de cardinal langa episcopul Augustin, arhiepiscopul Ambrozie si papa Grigore I cel Mare Dialogul. In picturile din secolele ulterioare, Ieronim este infatisat ca un pustnic sumar imbracat, avand in chilia sa numai crucea, craniul si Biblia. Palaria rosie de cardinal din pictura lui Rubens indica rangul acordat de Biserica Romano-Catolica.
Volumul cuprinde lucrarea polemica Impotriva lui Vigilantiu, Prefata la talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie, precum si Talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie.Aceste scrieri dovedesc un spirit combativ prin excelenta. Nu intamplator s-a scris despre blandul Ieronim ca are „o limba elocventa, exercitand-o neintrerupt; dar si o limba ascutita, care la nevoie izbucneste in graiul colorat al vanzatoarelor de peste sau il loveste pe adversar cu o epigrama.” Tocmai ascutisul limbii, dar si al cugetului ieronimian se vadeste in prima parte a volumului, lucrarea polemica Impotriva lui Vigilantiu. Mai mult, frumusetea scrisului ieronimian a generat optiunea traducatorului in romana pentru reproducerea integrala a prefetei la Talcuirea in limba latina a randuielilor Sfantului Pahomie.Chiar si intr-o prefata de dimensiunireduse, talentul narativ al lui Ieronim esteinconfundabil, asezandu-l in randul acelor „barbati deplini intru gratia spiritului” despre careel insusi vorbeste.
„Oricat ar fi de ascutita si slefuita o sabie, daca zace mult timp varata in teaca, se paragineste din pricina ruginii, iar stralucirea falei de odinioara i se pierde.” Sfantul Ieronim
www.editurauniversitara.ro
Scrie un review