Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Paideia Parmenide. Editia a II-a - Platon

Editura Paideia
-5%
94,00 Lei 89,30 Lei

Editura: Paideia

Autor: Platon

Ediția: a 2-a

Anul publicării: 2023

Pagini: 192

ISBN: 978-606-748-823-4

În stoc
Cod Produs: 9786067488234 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
Parmenide este unul dintre cele mai dificile dialoguri ale lui Platon, iar o buna traducere inlesneste intelegerea corecta a textului. De aceea, editia bilingva pe care o publicam – cu o traducere datorata prof. Sorin Vieru – se dovedeste a fi un instrument valoros in studiul Ideilor la Platon. Cititorul va fi surprins sa constate ca acest exercitiu filosofic, care isi revendica virtutile austere ale rationalismului, conduce necurmat la aporie.

Revenind la mitul pesterii din Republica, in care cei asezati cu spatele la foc vad umbre amplificate ale lucrurilor, la care nu au acces direct. Pozitia lui Socrate in planul teoriei formelor si concluzia la care conduce neabatut in Dialog, argumentatia lui Parmedine sunt intru totul incomode: participatia la idee a lucrurilor si accesul la idee al muritorilor nu sunt asigurate. Formele exista si lucrurile trebuie sa cada sub forme, dificultatile legate de formula participatiei nu pot afecta acceptarea neconditionata a insasi Formei, dar si a participatiei, intr-un fel sau altul, a lucrurilor la Forme.

 

 

Indemnul si sfatul lui Constantin Noica au contribuit in mod decisiv la finisarea traducerii de fata, inceputa dealtfel tot sub impulsul sau. In primavara anului 1987, versiunea noastra a fost citita si adnotata de domnia sa. Lectura a fost urmata de cateva discutii in cadrul carora o parte din text (126 a - 142 b) si din Lamuriri preliminare a fost citita si comentata pe baza observatiilor si sugestiilor facute, rezultand solutii mai bune. Farmecul acelor sedinte de lucru, impregnate de generozitatea intelectuala a initiatorului lor, constituie amintirea cea mai de pret a semnatarului acestei incercari de transpunere.

Sorin Vieru

Volumul este o invitatie la cunoastere prin cultura.
Informatii conformitate produs
Platon a fost un filozof al Greciei antice si fondatorul Academiei din Atena. Este considerat figura pivotanta pentru dezvoltarea filosofiei, in special a traditiei Occidentale. Spre deosebire de ceilalti filosofi contemporani ai sai, intreaga opera a lui Platon se presupune ca a supravietuit intacta pentru mai bine de 2500 de ani.

Alaturi de profesorul sau, Socrate, si de cel mai cunoscut student al sau, Aristotel, Platon a pus bazele filosofiei Occidentale si stiintei. Dupa spusele lui Alfred North Whithead: „caracterizarea in general cea mai sigura a traditiei filosofice europene este ca ea consta intr-o serie de note de subsol la scrierile lui Platon.” Dincolo de importantele sale contributii care au ajutat la inchegarea filosofiei, stiintei si matematicii pe continentul european, Platon este adesea considerat ca fiind unul dintre importantele personaje fondatoare ale spiritualitatii occidentale. Friedrich Nietzsche, alaturi de alti ganditori, au caracterizat Crestinismul ca fiind ,,platonism pentru mase”. Influenta lui Platon asupra gandirii crestine este adesea vazuta ca fiind mediata de catre Sfantul Augustin de Hipona, acesta din urma fiind unul dintre cei mai importanti teologi si filosofi din istoria Crestinatatii.

Platon a inovat dialogul scris si formele dialectice in filosofie, care origineaza odata cu el. In special prin dialogurile Republica si Legile, Platon pune bazele si filosofiei politice occidentale, producand unele dintre cele mai timpurii tratate politice scrise din perspectiva filosofica.

La randul sau, Platon a fost profund influentat de predecesori precum Socrate, Parmenide, Heraclit si Pitagora, cu toate ca putine dintre textele acestora s-au pastrat si majoritatea cunostintelor care mai exista acestia provin din dialogurile lui Platon.

Platon s-a nascut intr-o familie aristocratica, avand ca tata pe Ariston (descendent al regelui mitic Codros) si ca mama pe Perictione (care provenea dintr-o familie inrudita cu Solon). Numele sau de nastere era Aristocles. Copilaria ii este marcata de razboiul peloponeziac si de luptele civile intre democrati si aristocrati.

La 20 de ani il cunoaste pe Socrate, ramanand alaturi de el vreme de 8 ani, pana la moartea acestuia. Inclinatiile poetice, talentul in domeniul teatrului le-a inabusit si s-a dedicat total filosofiei. La moartea lui Socrate (399 i.Hr.) nu a putut fi de fata, fiind bolnav. 

Refugiat o vreme la Megara, il cunoaste pe filosoful Euclid din Megara⁠  (450‒366 i.Hr.), un alt discipol al lui Socrate. Realizeaza mai multe calatorii: in Egipt se familiarizeaza cu matematica; in Cirene intra in legatura cu matematicianul Teodor; in coloniile din Italia de Sud face cunostinta cu pitagoreicii; in Sicilia, la Siracuza este invitat de tiranul Dionysios cel Batran. Unele surse istorice sustin  ca Dionysios cel Batran l-a vandut pe Platon ca sclav, in Egina, deoarece ii considera suparatoare prezenta, dar prietenii l-au cumparat si eliberat din sclavie. Acest fapt ar putea explica hotararea lui Platon de a se retrage din politica si de a deschide o scoala filosofica la Atena, langa gimnaziul inchinat eroului mitologic Academos, de unde si numele Academia. Organizarea scolii era asemanatoare societatilor pitagoreice, cu o ierarhie bine structurata. Scoala va functiona aproape 1000 de ani, unul dintre obiectivele ei cele mai importante fiind acela de a contribui la pregatirea politica a oamenilor politici. Academia lui Platon este inchisa in 529 d.Hr., la ordinul imparatului Iustinian.

Dupa ce implinise deja 60 de ani, Platon a mai efectuat doua calatorii la Siracuza, in speranta de a-l influenta pe Dionysios cel Tanar pentru proiectele sale de reforma politica si filosofica. Din pacate, proiectul esueaza definitiv. S-a stins din viata, dupa cum spune Cicero, „cu condeiul in mana” („scribens mortuus est”).

Textele platonice sunt lamurite si prefatate, intrucat  cititorul trebuie sa stie ca urcarea muntelui este dificila si ca asemenea unui drum initiatic – traseul este presarat cu incercari. 

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!