Fiind adesea citata drept o sursa de informatii biografice despre autori crestini antici, cartea Despre barbatii ilustri ne pune inainte evaluari personale ale Sfantului Ieronim despre inaintasii si contemporanii sai. In aceasta parada a mintilor luminate, care incepe cu apostolii si se incheie cu insusi Sfantul Ieronim, sunt inclusi si scriitori eterodocsi, dar si anumiti necrestini respectati.
Sfantul Ieronim a scris aceasta lucrare in manastirea sa din Betleem, la care se retrasese dupa iesirea sa precipitata din politica ecleziastica romana. Cu toate acestea, a mentinut o corespondenta cu mai multi dintre fostii sai colaboratori, precum Dexter (fiul lui Pacianus, episcopul Barcelonei), caruia i-a dedicat lucrarea. Bazandu-se pe Istoria bisericeasca a lui Eusebiu, Sfantul Ieronim incearca sa-si demonstreze eruditia si nobilimea caracterului, punandu-si in valoarea ascutisul limbii, dar si al cugetului.
Ieronim, nascut Sophronius Eusebius Hieronymus, (n. cca. 347, Stridon, Dalmatia - d. 30 septembrie 420, Betleem, in Palestina), a fost un important teolog crestin, considerat unul din cei patru parinti ai Bisericii de Apus, doctor al Bisericii.
Este bine cunoscut ca traducator al Bibliei din limba greaca, ebraica si aramaica in limba latina la cererea Papei Damasus I de revizuire a traducerilor vechi a Sfintei Scripturi. Ieronim a fost sanctificat in Biserica Romano - Catolica si recunoscut ca Doctor al Bisericii. De asemenea, Ieronim a fost sanctificat si de Biserica Ortodoxa, fiind numit Fericitul Ieronim.
Pe langa traducerea Bibliei, Ieronim a scris comentarii teologice, expuneri istorice si dogmatice. Ieronim ne vorbeste astfel despre Papa Anastasie I ca fiind un barbat de o mare sfintenie, a carei avere era saracia. Printre Scrisorile Papei Inocentiu I, este una adresata catre Sf. Ieronim si Ioan, Episcop al Ierusalimului, care are ca subiect condamnarea actiunilor ereziei numite Pelagianism in Betleem.
In traditia artistica a Bisericii Romano-Catolice, se obisnuieste ca Ieronim, patronul eruditiei teologice, sa fie reprezentat in calitate de cardinal langa episcopul Augustin, arhiepiscopul Ambrozie si papa Grigore I cel Mare Dialogul. In picturile din secolele ulterioare, Ieronim este infatisat ca un pustnic sumar imbracat, avand in chilia sa numai crucea, craniul si Biblia. Palaria rosie de cardinal din pictura lui Rubens indica rangul acordat de Biserica Romano-Catolica.
Fiind adesea citata drept o sursa de informatii biografice despre autori crestini antici, cartea Despre barbatii ilustri ne pune inainte evaluari personale ale Sfantului Ieronim despre inaintasii si contemporanii sai. In aceasta parada a mintilor luminate, care incepe cu apostolii si se incheie cu insusi Sfantul Ieronim, sunt inclusi si scriitori eterodocsi, dar si anumiti necrestini respectati.
Sfantul Ieronim a scris aceasta lucrare in manastirea sa din Betleem, la care se retrasese dupa iesirea sa precipitata din politica ecleziastica romana. Cu toate acestea, a mentinut o corespondenta cu mai multi dintre fostii sai colaboratori, precum Dexter (fiul lui Pacianus, episcopul Barcelonei), caruia i-a dedicat lucrarea. Bazandu-se pe Istoria bisericeasca a lui Eusebiu, Sfantul Ieronim incearca sa-si demonstreze eruditia si nobilimea caracterului, punandu-si in valoarea ascutisul limbii, dar si al cugetului.