Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro: 0745 204 115
Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783
ISBN: 978-606-591-581-7
DOI: 10.5682/9786065915817
Anul publicării: 2012
Editia: I
Pagini: 141
Editura: Editura Universitara
Autor: Romeo Zeno Cretu
Perspective clasice in psihologia personalitatii
DescarcaCartea de fata prezinta cititorului principalele teorii si modele pe baza carora, de-a lungul timpului, oamenii de stiinta au incercat sa descrie si sa explice organizarea structurala dar si functionarea dinamica a personalitatii. Data lor de fabricatie le recomanda astazi ca teorii clasice, dar in ciuda varstei lor, multe dintre acestea sprijina inca, in mod valid, practica si interventia in domeniul personalitatii. Mai mult decat atat, acestea constituie temelia pe care au evoluat o parte din abordarile actuale in psihologia personalitatii.
Am incercat sa expunem aceste teorii cat si dezvoltarile din interiorul lor, pe cat posibil, intr-o ordine cronologica, astfel incat, parcurgerea lor sa ofere celor interesati scheletul conceptual care fundamenteaza arhitectura acestui construct psihologic abstract, denumit generic: Personalitate. De asemenea, acolo unde a fost cazul, am prezentat minimal schemele conceptuale care fac posibila interventia programata in fluxul dinamicii comportamentale, specifice unui anumit individ, cu scopul ameliorarii conditiei sale psihologice.
Speram ca lectura acestei carti sa permita cititorului intelegerea conflictelor interioare, a mecanismelor de aparare si a complexelor psihologice, a filtrelor perceptive dupa care lecturam realitatea si in functie de care reactionam specific, a felului in care comportamentul nostru a fost programat prin diferite scheme de intarire , dar si a modului in care toate aceste diferente capata o structura organizata, relativ unica.
Autorul
I. INTRODUCERE IN PSIHOLOGIA PERSONALITATII / 11
1. Concepte in psihologia personalitatii / 11
2. Perspective de definire a personalitatii / 12
3. Niveluri de organizare si cercetare a personalitatii / 18
II. ABORDAREA PSIHANALITICA / 22
1. Introducere / 22
2. Teoria psihanalitica a personalitatii / 22
2.1. Dezvoltarea personalitatii / 24
2.2. Stadiile de dezvoltare psihosexuala / 26
2.3. Structura personalitatii / 29
2.4. Mecanismele de aparare ale Ego-ului / 34
3. Masurarea personalitatii din perspectiva psihanalitica / 37
4. Abordarea psihanalitica post-freudiana / 39
4.1. Conceptia lui Carl Gustav Jung (1875-1961) / 40
4.2. Conceptia lui Alfred Adler (1870-1937) / 43
4.3. Conceptia lui Erich Fromm (1900-1980) / 45
4.4. Conceptia lui Erik. H. Erikson (1902-1994) / 46
III. ABORDAREA PSIHOMETRICA / 49
1. Modelul Clasic Dispozitional (Modelul Trasaturilor Dispozitionale) / 49
1.1. Conceptia lui Gordon W. Allport ( 1897-1967) / 50
1.2. Conceptia lui Raymond B. Cattell (1905-1998) / 58
1.3. Conceptia lui Hans J. Eysenck (1916-1997) / 61
1.4. Modelele Big Five / 66
1.5. Critici formulate cu privire la modelul trasaturilor / 68
2. Modelul interactionist / 69
2.1. Doua viziuni teoretico-metodologice in modelul interactionist / 70
3. Modelul conditional dispozitional (MCD) / 75
IV. ABORDAREA FENOMENOLOGICA / 79
1. Abordarea personalitatii din perspectiva fenomenologica / 79
1.1. Particularitati ale teoriei fenomenologice / 81
2. Teoria constructelor personale elaborata de George Kelly (1905 – 1967) / 82
2.1. Definirea constructului personal / 83
2.2. Asumptii ale Teoriei constructelor / 84
2.3. Proprietati ale constructelor / 86
2.4. Postulatul fundamental si cele 11 corolare / 87
3. Teoria auto-actualizarii elaborata de Carl Rogers (1902-1987) / 91
3.1. Tendinta de auto-actualizare / 91
3.2. Self-ul (Eul) / self-conceptul / 92
3.3. Nevoia de consideratie pozitiva / 94
3.4. Conditiile de valorizare /96
3.5. Implicatii asupra creativitatiI / 96
3.6. Piedici in calea auto-actualizarii / 97
3.7. Procesele defensive / 98
3.8. Ajustarea psihologica / 99
3.9. Terapia centrata pe client / 99
V. ABORDAREA COMPORTAMENTALA A PERSONALITATII / 100
1. Tipuri de abordari comportamentale / 100
2. Conditionarea clasica / 102
2.1. Conditionarea clasica a emotiilor / 104
2.2. Interpretarea alterantiva a comportamentului / 106
2.3. Tehnici terapeutice asociate cu conditionarea clasica / 107
3. Conditionarea operanta / 108
3.1. Intarirea comportamentului / 110
3.2. Masuratori obiective / 110
3.3. Identificarea conditiilor-stimul / 112
3.4. Generalizare versus discriminare / 113
3.5. Formarea comportamentului (shaping) / 113
3.6. Graficul de intarire / 114
3.7. Analiza functionala / 116
IV. TEORII SOCIAL-COGNITIVE ALE PERSONALITATII / 122
1. Introducere / 122
2. Teoria invatarii sociale propusa de Rotter / 123
3. Invatarea observationala (IO) / 125
4. Teoria social-cognitiva bazata pe variabile persoana / 129
Bibliografie /133
Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00
0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro