Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Psihologie experimentală. Teorii, metode şi aplicaţii

Editura Universitară
60,00 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Ruxandra Victoria Paraschiv

Ediția: I

Anul publicării: 2025

Pagini: 290

ISBN: 978-606-28-2035-0

DOI: 10.5682/9786062820350

Stoc epuizat
Cod Produs: 9786062820350 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
  • Psihologie experimentală. Teorii, metode şi aplicaţii

    Descarcă

PREFAŢĂ/13

CAPITOLUL 1
PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ. Știință și metodă/17
 DEFINIREA PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/17

          1.1.1.   Obiectivele psihologiei experimentale/17
          1.1.2.   Istoria și evoluția psihologiei experimentale/19
          1.1.3.   Precursorii psihologiei experimentale/20
          1.1.4.   Momentele importante în evoluția psihologiei experimentale/20
          1.1.5.   Pionierii psihologiei experimentale/21
          1.1.6.   Rolul și importanța cercetării experimentale în psihologie/23
          1.1.7.   Aplicații practice și implicații sociale ale cercetării experimentale în psihologie/25
1.2.    METODELE PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/25
          1.2.1.   Caracteristicile experimentului psihologic/25
          1.2.2.   Comparaţie între observație, experimentul natural și experimentul organizat (de laborator)/28
          1.2.3.   Ipoteze și testarea ipotezelor/30
          1.2.4.   Variabile și controlul variabilelor/31
                     1.2.4.1.   Tipuri de variabile/31
                     1.2.4.2.   Controlul variabilelor/32
          1.2.5.   Organizarea experimentului/33
          1.2.6.   Erori în psihologia experimentală/34
                     1.2.6.1.   Erori accidentale/36
                     1.2.6.2.   Erori metodologice/37
          1.2.7.   Prelucrarea, interpretarea și generalizarea datelor/38
          1.2.8.   Tipurile de experiment/39
          1.2.9.   Test și experiment/40
1.3. Rezumat/41
1.4. Glosar de termeni/43

CAPITOLUL 2
METODELE PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/46


2.1.    METODA OBSERVAŢIEI/46
2.2.    METODA EXPERIMENTULUI/48
2.3.    METODA CONVORBIRII ŞI INTERVIULUI/50
2.4.    METODA ANCHETEI PSIHOLOGICE/52
2.5.    METODA BIOGRAFICĂ (ANAMNEZA)/53
2.6.    METODA ANALIZEI PRODUSELOR ACTIVITĂŢII/54
2.7.    METODELE PSIHOMETRICE/55
          2.7.1.   Teste de personalitate: - Proiective; - Obiective: - Categoriale; - Dimensionale/56
          2.7.2.   Evaluarea prin procesarea biosemnalelor psihofiziologice/58
2.8.    METODA MODELĂRII ŞI SIMULĂRII/59
2.9.    METODA GENETICĂ ŞI COMPARATĂ/60
2.10.  Metode de cercetare în psihologia experimentală/61
2.11. REZUMAT/63
2.12. Glosar de Termeni/64

Capitolul 3
METODA OBSERVAȚIEI/65


3.1     METODA OBSERVĂRII ÎN PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ/65
          3.1.2.   Tipurile de observare/66
          3.1.3.   Caracteristicile observării/67
3.2.    SUBIECTUL observĂRII/70
          3.2.1. Etapele observării științifice/71
3.3.   FACTORII DETERMINANȚI AI OBSERVĂRII ÎN PSIHOLOGIE/74
3.4.   OBSERVAREA CONTEXTUALA/77
3.5.   CONDUITA REFLEXIVĂ/78
3.6.    Rezumat/78
3.7.    glosar de termeni/79

CAPITOLUL 4
METODA EXPERMENTULUI/80


4.1.    Etapele experimentului/80
          4.1.1.   Identificarea și stabilirea problemei de cercetat/80
          4.1.2.   Parcurgerea lucrărilor de referință/80
          4.1.3.   Identificarea și stabilirea obiectivelor cercetării/81
          4.1.4.   Delimitarea, definirea și explicitarea constructelor măsurate/81
          4.1.5.   Stabilirea și explicitarea variabilelor cercetării/81
          4.1.6.   Elaborarea definițiilor operaționale/82
          4.1.7.   Stabilirea și formularea ipotezelor cercetării/82
          4.1.8.   Alegerea și stabilirea metodei/82
          4.1.9.   Prelucrarea rezultatelor/82
          4.1.10. Concluzii și propuneri/83
          4.1.11. Limitele cercetării/83
          4.1.12. Bibliografie/83
          4.1.13. Anexe/83
          4.1.14. Experimentul pilot/83
4.2.    Variabilele experimentale şi controlul lor
4.3.    Variabile dependente favorizate/84
          4.3.1.   Indicatori fiziologici: Biosemnalele organismului uman: /85
          4.3.2.   Răspunsurile motorii/85
          4.3.3.   Timpul de reactive/86
          4.3.4.   Răspunsurile verbale și experimentul asociativ-verbal/86
4.4.    Rezumat/88
4.5.    glosar de termeni/89

CAPITOLUL 5
PROBLEME ETICE ALE EXPERIMENTULUI PSIHOLOGIC/91


5.1.    Cercetare cu participanți umani/91
5.2.    Consimțământ informat și înșelăciune/92
5.3.    Libertatea de a se retrage/93
5.4.    Protecție împotriva vătămărilor și debriefing/93
5.5.    Înlăturarea consecințelor dăunătoare/94
5.6.    Confidențialitate/96
5.7.    Etica în cercetarea cu animale/97
5.8.    Frauda ȘtiinȚifică/98
5.9.    Monitorizarea practicilor etice/99
5.10. Rezumat/100
5.11. glosar de termeni/101

CAPITOLUL 6
RAPORTUL DE CERCETARE/102

6.1.    INTRODUCERE/102
6.2.    Cum se face STUDIUL literatuRII/103
6.3.    STRUCTURA ȘI Părțile unui articol/104
6.4.    Lista de verificare pentru cititorul critic/106
6.5.    Redactarea unui raport de cercetare/107
          6.5.1.   Formatul unui raport de cercetare/108
          6.5.2.   Exemplu de structură a unui manuscris pentru un raport de cercetare/109
6.6.    Publicarea unui articol/111
6.7.    Rezumat/112
6.8.    glosar de termeni/113

CAPITOLUL 7
PROCESE SENZORIALE/115


7.1.    Introducere în psihofizică/115
7.2.    Metode de evaluare a percepției senzoriale/116
          7.2.1.   Metode de evaluare a pragului de detectabilitate și a diferenței minime vizibile/audibile/simțite/117
7.3.    Legile psihofizicII/118
          7.3.1.   Legea lui Weber: raportul constant dintre diferențele minime detectabile și intensitatea stimulului/118
          7.3.2.   Legea lui Fechner: relația dintre intensitatea fizică a stimulului și senzația subiectivă asociată/120
7.4.    Măsurarea și evaluarea senzațiilor și percepțiilor/123
          7.4.1.   Scala de evaluare a senzațiilor și percepțiilor/123
          7.4.2.   Măsurarea psihofizică a senzațiilor și percepțiilor (de exemplu, scalarea vizuală analogică)/124
7.5.    Adaptarea și constanța senzorială/125
          7.5.1.   Adaptarea la stimuli repetitive/125
          7.5.2.   Constanța percepțiilor în ciuda variațiilor stimulilor fizici/126

7.6.    Modalități senzoriale/127
          7.6.1.   Psihofizica vizuală: evaluarea și măsurarea percepției vizuale/127
          7.6.2.   Psihofizica auditivă: evaluarea și măsurarea percepției auditive/128
          7.6.3.   Psihofizica tactilă: evaluarea și măsurarea percepției tactile/129
7.7.    Rezumat/130
7.8.    Glosar de termeni/132

CAPITOLUL 8
PERCEPŢIA /133

         
8.1.    Percepţia directă ‑ percepţia indirectă/133
8.2.    Relaţia înnăscut – dobÂndit/135
8.3.    Rolul factorilor comportamentali/137
8.4.    Apărarea perceptivă şi percepţia subliminală/139
8.5.    Metode de Obiectivare a Percepției Subliminale/141
8.6.    REZUMAT/142
8.7.    GLOSAR DE TERMENI/143

CAPITOLUL 9
ATENȚIA/145


9.1. INTRODUCERE/145
9.2.    TIPURI DE ATENȚIE/148
9.3.    AtenȚia ca proces cognitiv/156
          9.3.1.   Componentele atenției /156
          9.3.2.   Timpul de reacție și importanța acestuia în procesul cognitiv/158
9.4.    Procesarea atenȚională/158
          9.4.1.   Procesarea informațiilor și filtrarea atențională/159
          9.4.2.   Atenția selectivă și focalizarea atenției/159
          9.4.3.   Distribuția atenției și divizarea resurselor atenționale/160
9.5.    REZUMAT/161
9.6.    GLOSAR DE TERMENI/162

Capitolul 10
MEMORIA/163


10.1.  MODELE DE ABORDARE EXPERIMENTALĂ A MEMORIEI/163
10.2. FORMELE MEMORIEI/164
10.3.  VARIABILE EXPERIMENTALE ȘI CONTROLUL LOR/166/
10.4.  GENERALIZAREA REZULTATELOR/167
10.5.  UITAREA, INTERFERENȚA ȘI UITARE/168
10.6.  TEHNICI, PROCEDEE, APARATURĂ/169
10.7.  REZUMAT/171
10.8.  GLOSAR DE TERMENI/172
CAPITOLUL 11
ÎNVĂȚAREA/174


11.1. Teorii Și modele ale învăȚării/174
          11.1.1. Teoria condiționării clasice și implicațiile sale/174
          11.1.2. Teoria condiționării operante și implicațiile sale/175
          11.1.3. Modele cognitive ale învățării și explicații ale învățării umane/176
11.2. Transferul învăȚării/177
          11.2.1. Transferul pozitiv și negativ în învățare/177
          11.2.2. Generalizarea și aplicarea cunoștințelor în contexte noi/178
          11.2.3. Factori care influențează transferul învățării/179
11.3. InhibiȚia învăȚării Și fenomene asociate/180
          11.3.1. Fenomene precum inhibiția latentă și inhibiția acumulată/180
          11.3.2. Stimulii inhibitori și impactul lor asupra învățării/181
          11.3.3. Extincția și reconsolidarea în procesul de învățare/182
11.4. ÎnvăȚarea prin observaȚie Și imitaȚie/183
          11.4.1. Teoria învățării sociale și modele cognitive (ex. teoria procesării informației)/183
          11.4.2. Observația și imitația ca forme de învățare/184
          11.4.3. Factori care influențează procesul de învățare prin observație/184
11.5. ÎnvăȚarea Și motivaȚia/185
          11.5.1. Impactul motivației asupra procesului de învățare/185
          11.5.2. Teorii ale motivației în învățare (ex. teoria auto­determinării,
teoria așteptărilor)/186
          11.5.3. Strategii pentru a stimula motivația în procesul de învățare/187
11.6. REZUMAT/188
11.7. GLOSAR DE TERMENI/189

CAPITOLUL 12
GÂNDIREA /191


12.1.  INTRODUCERE/191
12.2.  Modalităţi de abordare a rezolvării de probleme/196
12.3.  Coeficientul de fidelitate şi replicabilitatea în studiul gândirii/198
12.4.  Controlul variabilelor în abordarea experi­mentală a gândirii şi rezolvării de probleme/201
12.5. Rolul rapoartelor verbale în studiul experi­mental al gândirii şi rezolvării de probleme/203
12.6. Incubaţia şi rezolvarea de probleme/205
12.7. REZUMAT/208
12.8. GLOSAR DE TERMENI/208

CAPITOLUL 13
MOTIVAȚIA/209


13.1.  INTRODUCERE ÎN MOTIVAȚIE ȘI COMPORTAMENTUL UMAN/209
13.2. TEORII ȘI MODELE ALE MOTIVAȚIEI/211
          13.2.1. Teorii clasice ale motivaţiei/211
          13.2.2. Teorii contemporane ale motivaţiei/212
          13.2.3. Studii de caz aplicative în analiza motivației/213
13.3.  MODELE COGNITIVE ȘI NEUROȘTIINȚIFICE ALE MOTIVAȚIEI UMANE/215
          13.3.1. Modele cognitive ale motivației/216
13.3.2. Modele neuroștiințifice ale motivației/217
13.4. NEVOI ȘI MOTIVE UMANE/218
13.4.1. Motive primare/218
13.4.2. Motive secundare/219
13.5. REGLAREA MOTIVAȚIEI/220
13.5.1. Homeostazia și reglarea fiziologică/221
13.5.2. Influențe psihologice și sociale/221
13.6. METODE DE CERCETARE ÎN DOMENIUL MOTIVAȚIEI UMANE/222
          13.6.1. Experimente controlate/223
          13.6.2. Chestionare și scale psihometrice/223
          13.6.3. Studii de neuroimagistică/223
          13.6.4. Observația comportamentală/224
13.7. TEHNICI DE MĂSURARE ȘI EVALUARE A MOTIVAȚIEI/225
          13.7.1. Chestionare și interviuri structurate/225
          13.7.2. Scale de auto-raportare/225
          13.7.3. Metode de observație direct/226
          13.7.4. Metode biometrice și neuroștiințifice/226
          13.7.5. Evaluări multimodale/226
13.8. REZUMAT/227
13.9. GLOSAR DE TERMENI/229

CAPITOLUL 14
AFECTIVITATEA/230


14.1.    INTRODUCERE ÎN EMOȚII ȘI AFECTIVITATE/230
14.2.    FUNDAMENTELE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/231
14.3.    TEORII ȘI MODELE ALE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/232
14.4.    COMPONENTELE EMOȚIILOR/234
            14.4.1. Componenta cognitivă: evaluarea și interpretarea emoțiilor/234
            14.4.2. Componenta fiziologică: răspunsul fiziologic asociat emoțiilor/235
            14.4.3. Componenta comportamentală: comportamentele și expresiile asociate emoțiilor/235
14.5.    PROCESELE DE BAZĂ ALE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/236
            14.5.1. Reglarea emoțiilor: strategii și mecanisme implicate/236
            14.5.2. Percepția și recunoașterea emoțiilor la alții/237
            14.5.3. Experiența subiectivă a emoțiilor și afectivității/238
14.6.    EMOȚIILE DE BAZĂ/239
14.7.    EMOȚIILE COMPLEXE/242
14.8.    INTERACȚIUNEA EMOȚIILOR CU ALTE PROCESE COGNITIVE/244
14.9.    METODE DE CERCETARE ÎN DOMENIUL EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII UMANE/247
14.10. EMOȚIILE ȘI SĂNĂTATEA MENTALĂ/249
14.11.  APLICAȚII ȘI DIRECȚII VIITOARE ÎN STUDIUL EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII UMANE/250
14.12. REZUMAT/252
14.13. GLOSAR DE TERMENI/252

CAPITOLUL 15
METODELE DE ACHIZITII A DATELOR IN PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ/254


15.1. METODELE CLASICE DE ACHIZITII DE DATE/254
15.2. clasificarea metodelor clasice de achiziŢii /256
15.3. Metode digitale online și psihometrice de achiziție a datelor privind comportamentul/259
          15.3.1. Introducere/259
          15.3.2. Principalele metode/259
          15.3.3. Clasificarea metodelor digitale/260
          15.3.4. Concluzie/261
          15.3.5. Descrierea sumară a metodelor/261
                     15.3.5.1.   Monitorizarea comportamentului digital (Digital Behavior Tracking)/261
                     15.3.5.2.   Evaluarea momentului ecologic (Ecological Momentary Assessment – EMA)/262
                     15.3.5.3.   Măsurători biometrice prin dispozitive purtabile (Wearable Sensing)/263
                     15.3.5.4.   Minarea rețelelor sociale (Social Media Mining)/264
                     15.3.5.5.   Fenotiparea digitală (Digital Phenotyping)/265
                     15.3.5.6.   Analiza privirii în medii online (Eye‑Tracking)/266
                     15.3.5.7.   Analiza interacțiunii conversaționale cu chatboți/267
                     15.3.5.8.   Psihometria textului scris și analiza lingvistică/268
                     15.3.5.9.   Analiza tiparelor de tastare și interacțiune digitală (Keystroke Dynamics)/269
                     15.3.5.10. Senzori pasivi ai smartphone‑ului (Passive Sensing)/270
                     15.3.5.11. Psihometrie bazată pe jocuri (Game‑Based Psychometrics)/271
                     15.3.5.12. Analiza video și facială/272
                     15.3.5.13. Analiza vocală paralingvistică/274
                     15.3.5.14. Realitate virtuală și augmentată în evaluare (VR/AR Psychometrics)/275
                     15.3.5.15. Psihometrie multimodală/276
                     15.3.5.16. Profilarea digitală și amprenta browserului (Digital Identity & Fingerprinting)/278
                     15.3.5.17. Analiza comportamentului în aplicațiile de dating și socializare/279
                     15.3.5.18. Analiza comportamentelor de consum digital (Digital Footprint Analysis)/281
15.4. REZUMAT/282
15.5. Glosar de Termeni /283

Bibliografie/285

 

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!