PREFAŢĂ/13
CAPITOLUL 1
PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ. Știință și metodă/17
DEFINIREA PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/17
1.1.1. Obiectivele psihologiei experimentale/17
1.1.2. Istoria și evoluția psihologiei experimentale/19
1.1.3. Precursorii psihologiei experimentale/20
1.1.4. Momentele importante în evoluția psihologiei experimentale/20
1.1.5. Pionierii psihologiei experimentale/21
1.1.6. Rolul și importanța cercetării experimentale în psihologie/23
1.1.7. Aplicații practice și implicații sociale ale cercetării experimentale în psihologie/25
1.2. METODELE PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/25
1.2.1. Caracteristicile experimentului psihologic/25
1.2.2. Comparaţie între observație, experimentul natural și experimentul organizat (de laborator)/28
1.2.3. Ipoteze și testarea ipotezelor/30
1.2.4. Variabile și controlul variabilelor/31
1.2.4.1. Tipuri de variabile/31
1.2.4.2. Controlul variabilelor/32
1.2.5. Organizarea experimentului/33
1.2.6. Erori în psihologia experimentală/34
1.2.6.1. Erori accidentale/36
1.2.6.2. Erori metodologice/37
1.2.7. Prelucrarea, interpretarea și generalizarea datelor/38
1.2.8. Tipurile de experiment/39
1.2.9. Test și experiment/40
1.3. Rezumat/41
1.4. Glosar de termeni/43
CAPITOLUL 2
METODELE PSIHOLOGIEI EXPERIMENTALE/46
2.1. METODA OBSERVAŢIEI/46
2.2. METODA EXPERIMENTULUI/48
2.3. METODA CONVORBIRII ŞI INTERVIULUI/50
2.4. METODA ANCHETEI PSIHOLOGICE/52
2.5. METODA BIOGRAFICĂ (ANAMNEZA)/53
2.6. METODA ANALIZEI PRODUSELOR ACTIVITĂŢII/54
2.7. METODELE PSIHOMETRICE/55
2.7.1. Teste de personalitate: - Proiective; - Obiective: - Categoriale; - Dimensionale/56
2.7.2. Evaluarea prin procesarea biosemnalelor psihofiziologice/58
2.8. METODA MODELĂRII ŞI SIMULĂRII/59
2.9. METODA GENETICĂ ŞI COMPARATĂ/60
2.10. Metode de cercetare în psihologia experimentală/61
2.11. REZUMAT/63
2.12. Glosar de Termeni/64
Capitolul 3
METODA OBSERVAȚIEI/65
3.1 METODA OBSERVĂRII ÎN PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ/65
3.1.2. Tipurile de observare/66
3.1.3. Caracteristicile observării/67
3.2. SUBIECTUL observĂRII/70
3.2.1. Etapele observării științifice/71
3.3. FACTORII DETERMINANȚI AI OBSERVĂRII ÎN PSIHOLOGIE/74
3.4. OBSERVAREA CONTEXTUALA/77
3.5. CONDUITA REFLEXIVĂ/78
3.6. Rezumat/78
3.7. glosar de termeni/79
CAPITOLUL 4
METODA EXPERMENTULUI/80
4.1. Etapele experimentului/80
4.1.1. Identificarea și stabilirea problemei de cercetat/80
4.1.2. Parcurgerea lucrărilor de referință/80
4.1.3. Identificarea și stabilirea obiectivelor cercetării/81
4.1.4. Delimitarea, definirea și explicitarea constructelor măsurate/81
4.1.5. Stabilirea și explicitarea variabilelor cercetării/81
4.1.6. Elaborarea definițiilor operaționale/82
4.1.7. Stabilirea și formularea ipotezelor cercetării/82
4.1.8. Alegerea și stabilirea metodei/82
4.1.9. Prelucrarea rezultatelor/82
4.1.10. Concluzii și propuneri/83
4.1.11. Limitele cercetării/83
4.1.12. Bibliografie/83
4.1.13. Anexe/83
4.1.14. Experimentul pilot/83
4.2. Variabilele experimentale şi controlul lor
4.3. Variabile dependente favorizate/84
4.3.1. Indicatori fiziologici: Biosemnalele organismului uman: /85
4.3.2. Răspunsurile motorii/85
4.3.3. Timpul de reactive/86
4.3.4. Răspunsurile verbale și experimentul asociativ-verbal/86
4.4. Rezumat/88
4.5. glosar de termeni/89
CAPITOLUL 5
PROBLEME ETICE ALE EXPERIMENTULUI PSIHOLOGIC/91
5.1. Cercetare cu participanți umani/91
5.2. Consimțământ informat și înșelăciune/92
5.3. Libertatea de a se retrage/93
5.4. Protecție împotriva vătămărilor și debriefing/93
5.5. Înlăturarea consecințelor dăunătoare/94
5.6. Confidențialitate/96
5.7. Etica în cercetarea cu animale/97
5.8. Frauda ȘtiinȚifică/98
5.9. Monitorizarea practicilor etice/99
5.10. Rezumat/100
5.11. glosar de termeni/101
CAPITOLUL 6
RAPORTUL DE CERCETARE/102
6.1. INTRODUCERE/102
6.2. Cum se face STUDIUL literatuRII/103
6.3. STRUCTURA ȘI Părțile unui articol/104
6.4. Lista de verificare pentru cititorul critic/106
6.5. Redactarea unui raport de cercetare/107
6.5.1. Formatul unui raport de cercetare/108
6.5.2. Exemplu de structură a unui manuscris pentru un raport de cercetare/109
6.6. Publicarea unui articol/111
6.7. Rezumat/112
6.8. glosar de termeni/113
CAPITOLUL 7
PROCESE SENZORIALE/115
7.1. Introducere în psihofizică/115
7.2. Metode de evaluare a percepției senzoriale/116
7.2.1. Metode de evaluare a pragului de detectabilitate și a diferenței minime vizibile/audibile/simțite/117
7.3. Legile psihofizicII/118
7.3.1. Legea lui Weber: raportul constant dintre diferențele minime detectabile și intensitatea stimulului/118
7.3.2. Legea lui Fechner: relația dintre intensitatea fizică a stimulului și senzația subiectivă asociată/120
7.4. Măsurarea și evaluarea senzațiilor și percepțiilor/123
7.4.1. Scala de evaluare a senzațiilor și percepțiilor/123
7.4.2. Măsurarea psihofizică a senzațiilor și percepțiilor (de exemplu, scalarea vizuală analogică)/124
7.5. Adaptarea și constanța senzorială/125
7.5.1. Adaptarea la stimuli repetitive/125
7.5.2. Constanța percepțiilor în ciuda variațiilor stimulilor fizici/126
7.6. Modalități senzoriale/127
7.6.1. Psihofizica vizuală: evaluarea și măsurarea percepției vizuale/127
7.6.2. Psihofizica auditivă: evaluarea și măsurarea percepției auditive/128
7.6.3. Psihofizica tactilă: evaluarea și măsurarea percepției tactile/129
7.7. Rezumat/130
7.8. Glosar de termeni/132
CAPITOLUL 8
PERCEPŢIA /133
8.1. Percepţia directă ‑ percepţia indirectă/133
8.2. Relaţia înnăscut – dobÂndit/135
8.3. Rolul factorilor comportamentali/137
8.4. Apărarea perceptivă şi percepţia subliminală/139
8.5. Metode de Obiectivare a Percepției Subliminale/141
8.6. REZUMAT/142
8.7. GLOSAR DE TERMENI/143
CAPITOLUL 9
ATENȚIA/145
9.1. INTRODUCERE/145
9.2. TIPURI DE ATENȚIE/148
9.3. AtenȚia ca proces cognitiv/156
9.3.1. Componentele atenției /156
9.3.2. Timpul de reacție și importanța acestuia în procesul cognitiv/158
9.4. Procesarea atenȚională/158
9.4.1. Procesarea informațiilor și filtrarea atențională/159
9.4.2. Atenția selectivă și focalizarea atenției/159
9.4.3. Distribuția atenției și divizarea resurselor atenționale/160
9.5. REZUMAT/161
9.6. GLOSAR DE TERMENI/162
Capitolul 10
MEMORIA/163
10.1. MODELE DE ABORDARE EXPERIMENTALĂ A MEMORIEI/163
10.2. FORMELE MEMORIEI/164
10.3. VARIABILE EXPERIMENTALE ȘI CONTROLUL LOR/166/
10.4. GENERALIZAREA REZULTATELOR/167
10.5. UITAREA, INTERFERENȚA ȘI UITARE/168
10.6. TEHNICI, PROCEDEE, APARATURĂ/169
10.7. REZUMAT/171
10.8. GLOSAR DE TERMENI/172
CAPITOLUL 11
ÎNVĂȚAREA/174
11.1. Teorii Și modele ale învăȚării/174
11.1.1. Teoria condiționării clasice și implicațiile sale/174
11.1.2. Teoria condiționării operante și implicațiile sale/175
11.1.3. Modele cognitive ale învățării și explicații ale învățării umane/176
11.2. Transferul învăȚării/177
11.2.1. Transferul pozitiv și negativ în învățare/177
11.2.2. Generalizarea și aplicarea cunoștințelor în contexte noi/178
11.2.3. Factori care influențează transferul învățării/179
11.3. InhibiȚia învăȚării Și fenomene asociate/180
11.3.1. Fenomene precum inhibiția latentă și inhibiția acumulată/180
11.3.2. Stimulii inhibitori și impactul lor asupra învățării/181
11.3.3. Extincția și reconsolidarea în procesul de învățare/182
11.4. ÎnvăȚarea prin observaȚie Și imitaȚie/183
11.4.1. Teoria învățării sociale și modele cognitive (ex. teoria procesării informației)/183
11.4.2. Observația și imitația ca forme de învățare/184
11.4.3. Factori care influențează procesul de învățare prin observație/184
11.5. ÎnvăȚarea Și motivaȚia/185
11.5.1. Impactul motivației asupra procesului de învățare/185
11.5.2. Teorii ale motivației în învățare (ex. teoria autodeterminării,
teoria așteptărilor)/186
11.5.3. Strategii pentru a stimula motivația în procesul de învățare/187
11.6. REZUMAT/188
11.7. GLOSAR DE TERMENI/189
CAPITOLUL 12
GÂNDIREA /191
12.1. INTRODUCERE/191
12.2. Modalităţi de abordare a rezolvării de probleme/196
12.3. Coeficientul de fidelitate şi replicabilitatea în studiul gândirii/198
12.4. Controlul variabilelor în abordarea experimentală a gândirii şi rezolvării de probleme/201
12.5. Rolul rapoartelor verbale în studiul experimental al gândirii şi rezolvării de probleme/203
12.6. Incubaţia şi rezolvarea de probleme/205
12.7. REZUMAT/208
12.8. GLOSAR DE TERMENI/208
CAPITOLUL 13
MOTIVAȚIA/209
13.1. INTRODUCERE ÎN MOTIVAȚIE ȘI COMPORTAMENTUL UMAN/209
13.2. TEORII ȘI MODELE ALE MOTIVAȚIEI/211
13.2.1. Teorii clasice ale motivaţiei/211
13.2.2. Teorii contemporane ale motivaţiei/212
13.2.3. Studii de caz aplicative în analiza motivației/213
13.3. MODELE COGNITIVE ȘI NEUROȘTIINȚIFICE ALE MOTIVAȚIEI UMANE/215
13.3.1. Modele cognitive ale motivației/216
13.3.2. Modele neuroștiințifice ale motivației/217
13.4. NEVOI ȘI MOTIVE UMANE/218
13.4.1. Motive primare/218
13.4.2. Motive secundare/219
13.5. REGLAREA MOTIVAȚIEI/220
13.5.1. Homeostazia și reglarea fiziologică/221
13.5.2. Influențe psihologice și sociale/221
13.6. METODE DE CERCETARE ÎN DOMENIUL MOTIVAȚIEI UMANE/222
13.6.1. Experimente controlate/223
13.6.2. Chestionare și scale psihometrice/223
13.6.3. Studii de neuroimagistică/223
13.6.4. Observația comportamentală/224
13.7. TEHNICI DE MĂSURARE ȘI EVALUARE A MOTIVAȚIEI/225
13.7.1. Chestionare și interviuri structurate/225
13.7.2. Scale de auto-raportare/225
13.7.3. Metode de observație direct/226
13.7.4. Metode biometrice și neuroștiințifice/226
13.7.5. Evaluări multimodale/226
13.8. REZUMAT/227
13.9. GLOSAR DE TERMENI/229
CAPITOLUL 14
AFECTIVITATEA/230
14.1. INTRODUCERE ÎN EMOȚII ȘI AFECTIVITATE/230
14.2. FUNDAMENTELE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/231
14.3. TEORII ȘI MODELE ALE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/232
14.4. COMPONENTELE EMOȚIILOR/234
14.4.1. Componenta cognitivă: evaluarea și interpretarea emoțiilor/234
14.4.2. Componenta fiziologică: răspunsul fiziologic asociat emoțiilor/235
14.4.3. Componenta comportamentală: comportamentele și expresiile asociate emoțiilor/235
14.5. PROCESELE DE BAZĂ ALE EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII/236
14.5.1. Reglarea emoțiilor: strategii și mecanisme implicate/236
14.5.2. Percepția și recunoașterea emoțiilor la alții/237
14.5.3. Experiența subiectivă a emoțiilor și afectivității/238
14.6. EMOȚIILE DE BAZĂ/239
14.7. EMOȚIILE COMPLEXE/242
14.8. INTERACȚIUNEA EMOȚIILOR CU ALTE PROCESE COGNITIVE/244
14.9. METODE DE CERCETARE ÎN DOMENIUL EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII UMANE/247
14.10. EMOȚIILE ȘI SĂNĂTATEA MENTALĂ/249
14.11. APLICAȚII ȘI DIRECȚII VIITOARE ÎN STUDIUL EMOȚIILOR ȘI AFECTIVITĂȚII UMANE/250
14.12. REZUMAT/252
14.13. GLOSAR DE TERMENI/252
CAPITOLUL 15
METODELE DE ACHIZITII A DATELOR IN PSIHOLOGIA EXPERIMENTALĂ/254
15.1. METODELE CLASICE DE ACHIZITII DE DATE/254
15.2. clasificarea metodelor clasice de achiziŢii /256
15.3. Metode digitale online și psihometrice de achiziție a datelor privind comportamentul/259
15.3.1. Introducere/259
15.3.2. Principalele metode/259
15.3.3. Clasificarea metodelor digitale/260
15.3.4. Concluzie/261
15.3.5. Descrierea sumară a metodelor/261
15.3.5.1. Monitorizarea comportamentului digital (Digital Behavior Tracking)/261
15.3.5.2. Evaluarea momentului ecologic (Ecological Momentary Assessment – EMA)/262
15.3.5.3. Măsurători biometrice prin dispozitive purtabile (Wearable Sensing)/263
15.3.5.4. Minarea rețelelor sociale (Social Media Mining)/264
15.3.5.5. Fenotiparea digitală (Digital Phenotyping)/265
15.3.5.6. Analiza privirii în medii online (Eye‑Tracking)/266
15.3.5.7. Analiza interacțiunii conversaționale cu chatboți/267
15.3.5.8. Psihometria textului scris și analiza lingvistică/268
15.3.5.9. Analiza tiparelor de tastare și interacțiune digitală (Keystroke Dynamics)/269
15.3.5.10. Senzori pasivi ai smartphone‑ului (Passive Sensing)/270
15.3.5.11. Psihometrie bazată pe jocuri (Game‑Based Psychometrics)/271
15.3.5.12. Analiza video și facială/272
15.3.5.13. Analiza vocală paralingvistică/274
15.3.5.14. Realitate virtuală și augmentată în evaluare (VR/AR Psychometrics)/275
15.3.5.15. Psihometrie multimodală/276
15.3.5.16. Profilarea digitală și amprenta browserului (Digital Identity & Fingerprinting)/278
15.3.5.17. Analiza comportamentului în aplicațiile de dating și socializare/279
15.3.5.18. Analiza comportamentelor de consum digital (Digital Footprint Analysis)/281
15.4. REZUMAT/282
15.5. Glosar de Termeni /283
Bibliografie/285