Orice apariție editorială în domeniul psihologiei reprezintă cel puțin un model în planul cunoașterii științifice și o metodă în planul practic-aplicativ al profesiei de psiholog. Lucrarea de față, elaborată de Adrian Prisăcaru și Simona-Maria Glăveanu, aduce o contribuție importantă la îmbogățirea patrimoniul teoretic și practic al psihologiei românești, prin abordarea domeniului științific de cercetare.
Pe de o parte, lucrarea este rodul efortului personal al autorilor dintr-o activitate teoretică și practică de peste trei decenii și, pe de altă parte, lucrarea urmărește schimbările ce au avut loc în domeniul psihologie dorind să surprindă multele fațete ale cercetării nu doar cele legate de evaluare ci și cele ce fac referire la intervenție.
Lucrarea tratează o problematică importantă a psihologiei aplicate în domeniul cercetării, oferind soluții focusate cu predilecție pe fiecare etapă a planificării și desfășurării unei cercetări de tip cantitativ. În acest sens, autorii propun nu numai o modalitate de lectură care să permită cunoașterea și înțelegerea unui model sistematizat de inițiere și parcurgere a unei cercetări cât și parte de aplicații practice, care dau consistență lucrării și o plasează în zona de studiu ce oferă exemple concrete din practică.
Lucrarea este structurată pe 11 capitole și 4 anexe. În fiecare capitol autorii ne prezintă fundamentele teoretice ale fiecărei etape specifice de desfășurare a unei cercetări, într-o manieră explicată și explicită, evidențiind rolul, importanța și conținutul fiecărui pas sau algoritm, cu exemple concrete, începând cu modul de stabilire a temei, continuând cu structurarea proiectului de cercetare, până la etapa finală referitoare la generalizarea rezultatelor, în mod aplicat pe o temă stabilită și trecută prin toate etapele. În cele 4 anexe ale lucrării sunt prezentate, doar în scop didactic, o serie de tabele cu date obținute în urma aplicării unor demersuri statistice, concepute pentru a facilita înțelegerea mai profundă a modului de lucru pentru demonstrarea ipotezelor cercetării și a relației dintre variabilele cercetării.
Fiecare capitol sugerează prin titlul acestuia și prin abordarea distinctă, fiecare etapă de desfășurare a cercetării, aducând atât informații teoretice care lămuresc rolul, importanța și contribuția unor autori la dezvoltarea cadrelor conceptuale specifice, dar și elemente concrete prin prisma unor exemple, cu scop didactic, care facilitează înțelegerea și mai ales înțelegerea aplicabilității practice în domeniu.
Cercetarea științifică nu este, în general vorbind, un demers simplu de realizat și deci, cu atât mai mult, autorii doresc să ofere repere de studiu pentru tinerii cercetători, care să le eficientizeze aceste demers. Lucrarea pledează astfel și pentru atragerea a cât mai mulți practicieni, și viitori practicieni, spre domeniul cercetării cantitative și prin aceasta să își aducă contribuția la a lega mai mult cercetarea de bunele practici în domeniu.
Prin lucrarea de față autorii reușesc, să ofere atât un ghid teoretic, dar mai ales unul aplicativ care se constituie astfel într-un ghid de bune practici pentru psihologii începători în desfășurarea cercetări psihologice, dar și un reper important pentru psihologii cu mai multă experiență practică, dar care doresc să se implice activ și în partea de cercetare, pentru a evidenția unele aspecte concrete rezultate și din activitatea practic-aplicativă desfășurată în cabinetele lor de psihologie.
Conferențiar universitar doctor
Roxana MAIER