Propuneri manuscrise: [email protected]:  0745 204 115     

Urmărire comenzi Persoane fizice / Vânzări: 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitară Metodologia cercetării psihologice. Aplicaţii practice şi cadre conceptuale privind desfăşurarea cercetării cantitative

Editura Universitară
37,00 Lei

Editura: Editura Universitară

Autor: Adrian Prisăcaru, Simona Maria Glăveanu

Ediția: I

Pagini: 280

Anul publicării: 2025

ISBN: 978-606-28-1964-4

DOI: 10.5682/9786062819644

Stoc limitat
Cod Produs: 9786062819644 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 357
Adaugă la Wishlist Cere informații
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvânt înainte
  • Review-uri (0)
  • Metodologia cercetării psihologice. Aplicaţii practice şi cadre conceptuale privind desfăşurarea cercetării cantitative

    Descarcă

Cuvânt înainte /15
Introducere/19
Capitolul 1 ‑ Fundamentele cercetării cantitative în psihologie/21
1.1. Caracteristicile cunoașterii științifice/21
1.2. Rolul metodologiei în cunoașterea științifică/25
1.3. Aprofundarea cercetării cantitative/27
1.4. Cercetarea cantitativă versus cercetarea calitativă în psihologie/31
1.5. Tipuri de cercetări/39

Capitolul 2 - Cadre conceptuale și aplicații practice privind planificarea cercetării și elaborarea proiectului de cercetare/41
2.1. Premisele cercetării/41
2.2. Modelul teoretic al unui proiect de cercetare/42
2.3. Structura proiectului de cercetare științifică/50
2.3.1.Aplicație practică privind structura și conținutul proiectului de cercetare științifică pentru tema menționată /51
2.3.2. Aplicație practică privind structura unui proiect de cercetare științifică cu o temă diferită/58

Capitolul 3 ‑ Cadre conceptuale și aplicații practice privind alegerea temei de cercetare/62
3.1. Etapele parcurse pentru alegerea unui subiect de cercetare/62
3.2. Aplicație practică privind modul de alegere/ stabilire a unei teme de cercetare /73
3.3. Teme privind cercetarea științifică în domeniul psihologiei sănătății ocupaționale/76
3.4. Aplicație practică privind formularea temelor de cercetare științifică/81

Capitolul 4 ‑ Cadre conceptuale și aplicații practice privind fundamentarea teoretică a temei de cercetare/ 87
4.1. Rolul teoriei în cercetarea științifică/87
4.2. Cum se elaborează o teorie?/90
4.3. Alegerea modelelor teoretice care participă la fundamentarea unei cercetării/96
4.3.1. Aplicație practică privind conținutul modelului trăsăturilor care participă la fundamentarea temei Cunoașterea lon­gi­tu­­­dinală și integrativă a personalității/99
4.3.2. Aplicație practică privind conținutul modelului personalității optimale care participă la fundamentarea temei Cunoaș­terea integrativă și longitudinală a personalității/108
4.3.3. Aplicație practică privind conținutul modelului Psihologiei pozitive care participă la fundamentarea temei Cunoaș­terea longitudinală și integrativă a personalității/113
4.3.4. Aplicație practică privind conținutul modelului psihoecologic care participă la fundamentarea temei Cunoașterea integra­tivă și longitudinală a personalității/127
4.3.5. Aplicație practică privind consemnarea surselor bibliografice care au fost consul­tate pentru fundamentarea temei /133
4.4. Extrapolări ale modelelor teoretice în relație cu câmpul practicii/135

Capitolul 5 ‑ Cadre conceptuale și aplicații practice privind formularea ipotezelor de cercetare și rolul acestora/139
5.1. Definirea noțiunii de ipoteză/139
5.2. Rolul ipotezelor/140
5.3. Elaborarea și rafinarea ipotezei/143
5.4. Aplicație practică privind etapele pentru formularea ipotezelor/147
5.5. Condițiile pentru o ipoteză bine formulată /148
5.6. Aplicație practică privind modul de formulare a obiectivelor și ipotezelor de cercetare pentru tema Cunoașterea longitudinală și integrativă a personalității/152
5.7. Aplicație practică privind modul de formulare a ipotezelor pentru diverse teme de cercetare/154
5.8. Importanța confirmării ipotezei/156

Capitolul 6 ‑ Designul cercetării privind cunoaşterea longitudinală şi integrativă a personalităţii/158
6.1. Premizele cunoaşterii longitudinale şi integrative a personalităţii /158
6.2. Modele, argumente şi cadre teoretice ale cunoaşterii longitudinale/163
6.3. Condiţii pentru o cunoaştere psihologică de tip integrativ/167

Capitolul 7 ‑ Cadre conceptuale și aplicații practice privind eșantionarea în cercetarea științifică/175
7.1.    Definirea eșantionului/175
7.2.    Populația/176
7.3.    Unitatea de eșantionare/177
7.4.    Cadrul de eșantionare/178
7.5.    Reprezentativitatea eșantionului/179
7.6.    Tehnici de eșantionare/182
          7.6.1.   Tehnici de eșantionare probabiliste/183
          7.6.2.   Tehnici de eșantionare nonprobabiliste /186
7.7.    Mărimea eșantionului/189
7.8.    Volumul eșantionului în funcție de obiectivele analizei statistice/191
7.9.    Aplicație practică privind constituirea lotului de cercetare pentru tema Cunoașterea longitudinală și integrativă a personalității/192
7.10. Aplicație practică privind constituirea lotului de cercetare pentru altă temă de cercetare/193
7.11. Aplicație practică privind aplicarea unor tehnici statistice pentru constituirea eșantionului de cercetare /195

Capitolul 8 ‑ Repere specifice cercetării empirice/199
8.1. Variabilele cercetării/200
8.2. Validitatea cercetării/201
8.3. Validitatea statistică/202
8.4. Validitatea internă/205
8.5. Validitatea externă/206
8.6. Concluzii/207

Capitolul 9 ‑ Aplicație practică privind modul de prezentare a instrumentelor utilizate pentru recolta­rea datelor/210
9.1. Instrumentele de evaluare psihologică utilizate la selecție și pentru inițierea cunoaşterii longitudinale și integrative a personalității/210
9.1.1... Bateria pentru evaluarea inteligenţei generale (A1 și I1) /210
9.1.2. . Chestionarul de personalitate C.P.‑1/212
9.2. Instrumentele de evaluare psihologică utilizate pe timpul școlarizării/la locul de muncă și pentru aprofundarea cunoaşterii longitudinale și inte­grative a personalității/213
9.2.1... Bateria generală pentru evaluarea aptitudinilor cognitive (B.G.A.C.)/213
9.2.1.1. Descriere generală/213
9.2.1.2. Descrierea testelor/214
       9.2.2. Chestionarul de personalitate G.Z./219
9.3. Evaluarea psihologică la locul de muncă pentru aprofundarea cunoaşterii longitudinale și inte­grative a personalității cu ajutorul Inventarul de personalitate California (C.P.I.)/221
9.4. Recomandări privind interpretarea şi valorifi­carea datelor obținute cu Inventarul de perso­nalitate C.P.I./224
9.5. Aplicație practică privind lista itemilor cu semnificaţie psihologică deosebită din Inventarul de personalitate C.P.I. /227
9.6. Inventarul de personalitate B.F.Q./229

Capitolul 10 ‑ Aplicație practică privind modul de înregistrare, prelucrare şi interpretare a datelor cercetării cu tema Cunoașterea longitudinală și integrativă a personalității/231
10.1. Analiza preliminară a datelor/231
10.2. Testarea ipotezelor/233
          10.2.1.   Fidelitatea modelului nou propus pentru cunoaşterea longitudinală şi integrativă a personalităţii/233
                        10.2.1.1.   Analiza şi interpretarea date­lor obţinute pentru varia­bilele randament intelectual şi aptitudini cognitive/234
                        10.2.1.2.   Analiza factorială/236
                        10.2.1.3.   Analiza coeficienţilor de corelaţie/239
          10.2.2.   Analiza şi interpretarea datelor obţinute pentru trăsăturile de personalitate/243
                        10.2.2.1.   Analiza factorială /246
                        10.2.2.2.   Analiza coeficienţilor de corelaţie/252
10.3.  Validitatea modelului pentru cunoaşterea psiho­logică longitudinală şi integrativă a persona­lităţii/255
          10.3.1. Validarea divergentă şi convergentă/255
          10.3.2. Validarea relativă la criteriu/260
10.4. Concluzii /262

Capitolul 11 ‑ Aplicație practică privind generali­zarea rezultatelor cercetării/265

Bibliografie/270
Anexa 1 ‑ Valorile coeficienților de corelaţie dintre factori proprii obținuți (F) și factorii Inventarului de personalitate BFQ/276
Aneza 2 ‑ Forma generală a unei matrici multi­metodă‑multitrăsătură/277
Anexa 3 ‑ Coeficienții de intercorelație dintre factori proprii specifici (FFM) și celelalte metode și instrumente utilizate, exprimate prin prisma matricei multitrăsătură‑multimetodă/278
Anexa 4 ‑ Valorile coeficienților de regresie pentru validitatea predictivă/279

Orice apariție editorială în domeniul psihologiei reprezintă cel puțin un model în planul cunoașterii științifice și o metodă în planul practic-aplicativ al profesiei de psiholog. Lucrarea de față, elaborată de Adrian Prisăcaru și Simona-Maria Glăveanu, aduce o contribuție importantă la îmbogățirea patrimoniul teoretic și practic al psihologiei românești, prin abordarea domeniului științific de cercetare. 
Pe de o parte, lucrarea este rodul efortului personal al autorilor dintr-o activitate teoretică și practică de peste trei decenii și, pe de altă parte, lucrarea urmărește schimbările ce au avut loc în domeniul psihologie dorind să surprindă multele fațete ale cercetării nu doar cele legate de evaluare ci și cele ce fac referire la intervenție.
Lucrarea tratează o problematică importantă a psihologiei aplicate în domeniul cercetării, oferind soluții focusate cu predilecție pe fiecare etapă a planificării și desfășurării unei cercetări de tip cantitativ. În acest sens, autorii propun nu numai o modalitate de lectură care să permită cunoașterea și înțelegerea unui model sistematizat de inițiere și parcurgere a unei cercetări cât și parte de aplicații practice, care dau consistență lucrării și o plasează în zona de studiu ce oferă exemple concrete din practică.
Lucrarea este structurată pe 11 capitole și 4 anexe. În fiecare capitol autorii ne prezintă fundamentele teoretice ale fiecărei etape specifice de desfășurare a unei cercetări, într-o manieră explicată și explicită, evidențiind rolul, importanța și conținutul fiecărui pas sau algoritm, cu exemple concrete, începând cu modul de stabilire a temei, continuând cu structurarea proiectului de cercetare, până la etapa finală referitoare la generalizarea rezultatelor, în mod aplicat pe o temă stabilită și trecută prin toate etapele. În cele 4 anexe ale lucrării sunt prezentate, doar în scop didactic, o serie de tabele cu date obținute în urma aplicării unor demersuri statistice, concepute pentru a facilita înțelegerea mai profundă a modului de lucru pentru demonstrarea ipotezelor cercetării și a relației dintre variabilele cercetării.
Fiecare capitol sugerează prin titlul acestuia și prin abordarea distinctă, fiecare etapă de desfășurare a cercetării, aducând atât informații teoretice care lămuresc rolul, importanța și contribuția unor autori la dezvoltarea cadrelor conceptuale specifice, dar și elemente concrete prin prisma unor exemple, cu scop didactic, care facilitează înțelegerea și mai ales înțelegerea aplicabilității practice în domeniu.
Cercetarea științifică nu este, în general vorbind, un demers simplu de realizat și deci, cu atât mai mult, autorii doresc să ofere repere de studiu pentru tinerii cercetători, care să le eficientizeze aceste demers. Lucrarea pledează astfel și pentru atragerea a cât mai mulți practicieni, și viitori practicieni, spre domeniul cercetării cantitative și prin aceasta să își aducă contribuția la a lega mai mult cercetarea de bunele practici în domeniu.
Prin lucrarea de față autorii reușesc, să ofere atât un ghid teoretic, dar mai ales unul aplicativ care se constituie astfel într-un ghid de bune practici pentru psihologii începători în desfășurarea cercetări psihologice, dar și un reper important pentru psihologii cu mai multă experiență practică, dar care doresc să se implice activ și în partea de cercetare, pentru a evidenția unele aspecte concrete rezultate și din activitatea practic-aplicativă desfășurată în cabinetele lor de psihologie.

 
Conferențiar universitar doctor
Roxana MAIER

Dacă dorești să iți exprimi părerea despre acest produs poți adăuga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienți Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie să mai adaugi cel puțin un produs pentru a compara produse.

A fost adăugat în wishlist!

A fost șters din wishlist!