Incercand sa ne lecuim frica de necunoscut, ne structuram gandirea simbolica si viata in comunitate. Ne formam capacitatea de control, devenim curajosi pentru a cuceri si curiosi pentru a cunoaste.
Frica ne poate face sclavi, dar intelegerea ei ne ofera oportunitatea de a naconsolida relatiile sociale si de a ne cultiva bucuria de a cunoaste.
Cand mecanismele spaimei ne devin inteligibile, ne putem elibera de fricile nenecesare.
Leacurile pentru frica ajung sa ne reprezinte si sa faca parte din noi. Analizandu-le, reusim sa ne intelegem mai bine conditia si sa ne
intrebam:
• De ce avem nevoie de comunitate?
• Ce este si cum se formeaza empatia?
• Care este relatia dintre adaptare si absurditatea regulilor sociale?
• Ce presupune creativitatea?
• Ce este manipularea si de ce o suportam?
• Care este rolul educatorilor si al scolii?
• Ce semnificatie are prostia?
• De ce suntem curajosi si curiosi?
• De unde ne vin nevoia de control si dorinta de a cunoaste?
Speranta Farca - psihanalist, conferentiar universitar doctor la Departamentul pentru Pregatirea Personalului Didactic al Universitatii Nationale de Arte, Bucuresti
Autoare a cartilor: Independenta copilului • Venirea pe lume a copilului • Gradinita mea favorita! • Copilul meu merge la Scoala! • Cum intampinam copilul ca parinti, bunici, medici si educatori • Ce traieste copilul si ce simte mama lui • Psihanaliza si cele patru varste ale eului.
Impreuna nu suntem straini/ 10
Am relatii, deci exist / 11
Eu simt la fel – identificarea/ 12
Ce nu simt nu exista – proiectia /17
Sunt o parte din intreg – complementaritatea / 21
Impreuna, dar separat ./ 23
Empatia / 23
Relatiile sociale / 26
Suntem ca lumea/ 29
Castelul de cuburi al socialului /31
Absurditatea protectoare / 32
Irationalitatea normelor/ 33
Camuflajul conformismului/ 36
Importanta apartenentei/ 38
Asemanare si discriminare /39
Lupta pentru putere/ 42
In lumea larga / 44
Etichetarea ne simplifica viata /46
Domesticind ne imblanzim /49
Vazand lumea in alb si negru /50
Cand dam frica pe rusine /52
La adapostul politetii / 56
Manipularea din neputinta constructiei /58
Daca faci ce spun eu, atunci/62
Nu poti sa fii si tu ca...?/ 63
Judec si sunt judecat / 65
Dizabilitatea de a fi special/ 67
Promisiunea protectiei/ 69
Inspaimantarea / 71
Oferte de dorinta / 73
Iluzia implinirii nevoilor/ 74
Iluzia diversitatii ofertei/ 75
Iluzia centralitatii/ 76
Tehnici de distorsionare a gandirii/76
Orbirea/ 77
Asurzirea/ 79
Distragerea atentiei /79
Abundenta amanuntelor /80
Asocierea prin alaturare / 80
Gruparea / 81
Repetitia/ 81
Raul mai mic/ 82
Focul continuu /82
Confuzia reperelor/ 83
Autoconcurenta / 83
Schimbarea paradigmei /84
Eludarea sau modificarea contextului/ 85
Utilizarea notorietatii negative/ 85
Ignorarea sistematica /86
Virtutea neintegrarii/87
Provocari pentru comunitate/ 89
Revolte / 90
Metamorfoze sociale/93
Imbracamintea / 94
Intolirea /94
Inhaimurarea/ 97
Straiul/ 98
Costumarea/ 100
Uniforma / 101
Masca/ 103
Totemul ./107
Tatuajul /109
Verbalizarea / 112
Ritualuri / 115
Acces la illo tempore/ 116
Identificarea cu strainul / 117
Uniunea cu comunitatea / 118
Reglementarea comportamentelor sociale/120
Jocul cu reguli / 124
Boala pentru echilibrare/ 126
Ipohondria / 126
Obsesiile/ 128
Paranoia/ 129
Travestiul/ 130
Mecanisme sociale de aparare /132
Strainul e dusmanul /132
Reguli stricte / 134
Modelul standard/ 135
Roluri sociale / 137
Organizari utopice / 139
Cucerirea /147
Explorarea spatiului /147
Atacul/151
Stapanirea / 153
Lumea ca imperiu/ 154
Modalitati de cucerire / 157
Asimilarea din interior / 157
Stabilirea de aliante/ 158
Eliminarea / 159
Modelul de success/ 161
Control si autocontrol /164
Preluarea controlului / 164
Papusarul mamei /166
Zeul lumii/ 168
Ghicitorul viitorului / 169
Vinovatia din umbra controlului / 171
Vinovatia si legea morala/ 174
Vinovatia mamelor / 175
Delegarea controlului /179
Instanta idealizata / 179
Adapostul multimii/182
Basme si inchipuiri /183
Controlul de sine / 185
Pierderea controlului / 186
Amanarea controlului / 189
Hipercontrolul /191
Dezlantuirea/ 193
Instaurarea autocontrolului/ 194
Efecte ale controlului/ 195
Cunoasterea /198
Cunoastere si necunoastere/ 198
Stiu ca nu stiu / 199
Informatia inseamna putere/ 200
Nu vreau sa stiu / 201
Fericiti cei saraci cu duhul /204
Stiu, dar nu spun/ 205
Eternitatea din mister/ 208
Intelesul intelegator / 209
Greseli de intelegere/ 210
Sunt nimeni si sunt cineva /212
Forte ale cunoasterii/ 214
Curiozitatea – o frica bucuroasa / 215
Entuziasmul – o nerabdare curajoasa / 218
Forme ale cunoasterii /220
Hrana spirituala/ 221
Miscarea mintii /224
Cunoasterea – relatie/ 225
Mecanisme ale cunoasterii / 228
Adaptarea/ 228
Proiectia /230
Transferul / 231
Interiorizarea/ 235
Generalizarea /236
Preluarea cunoasterii altcuiva/ 238
Asocierea / 240
Inglobarea / 241
Idealizarea/ 242
Analogia/ 244
Etape ale cunoasterii /245
Care este numele lui? /245
Ce rost are? /251
Din ce cauza?/ 254
Cu ce efecte? /258
Cum se face? /260
Cine sunt eu? / 262
Bibliografie /267