Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Inventarele de personalitate. Contextualizare si validitate predictiva

-7%
27,00 Lei 25,11 Lei

ISBN: 978-606-28-1095-5

DOI: https://doi.org/10.5682/9786062810955

Anul publicării: 2020

Editia: I

Pagini: 158

Editura: Editura Universitara

Autor: Ovidiu Stroescu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062810955 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Review-uri (0)
Puterea de predictie a inventarelor de personalitate a fost mult timp un subiect controversat pe taramul psihologiei industrial -  organizationale. Itemii generali, cross-situationali, s-au dovedit adesea ca fiind limitati pentru a prezice performanta in munca. De aceea, abordare contextuala a personalitatii a determinat o schimbare de paradigma la nivel teoretic si practic. Utilizarea itemilor contextualizati asociaza tot mai multe evidente empirice si, totodata, un puternic fundament stiintific. In cartea de fata, autorul aduce noi clarificarii metodei contextualizarii sau efectul cadrului de referinta, argumentand ca experienta in context si modul de administrare al itemilor sunt variabile care nu trebuie ignorate.

Cartea este structurata in jurul inventarelor de personalitate, ajutand cititorul sa inteleaga si sa se familiarizeze cu problematica acestora. Abordarea este complexa, autorul discutand teoria in care inventarele de personalitate se fundamenteaza, subliniind totodata principalul model uzitat. Intr-o nota obiectiva, autorul arata ca exista o serie de dificultati, de natura diferita, care contribuie deseori la o intelegere deficitara a validitatii predictive a inventarelor de personalitate.

Autorul faciliteaza intelegerea cititorului cu privire la efectul cadrului de referinta („Frame-of-Reference” Effect, FOR) sau metoda contextualizarii inventarelor de personalitate, prezentand asumptiile de baza si mecanismul prin care opereaza, precum si evidente empirice privitoare la imbunatatirea validitatii predictive. Contributia personala a autorului ne arata ca este mai putin potrivit a utiliza contextualizarea in cazul persoanelor fara experienta in context, precum tinerii absolventi. Pentru a demonstra acest fapt, autorul adopta o abordare structurala a personalitatii. De asemenea, autorul introduce o problema metodologica si argumenteaza ca un nou mod de administrare a itemilor generali si contextualizati, simultan sau „in oglinda”, determina o validitate predictiva mai inalta, fara a creste riscul crearii unui artefact.

Cartea este scrisa intr-o maniera accesibila, fiind utila tuturor celor interesati de predictia performantei in munca sau care lucreaza in domeniul selectiei personalului. La nivel teoretic, lucrarea sprijina atat abordarea interactionista, cat si abordarea structurala in conceptualizarea personalitatii. La nivel practic, metoda propusa este la indemana si poate fi implementata facil in procedurile de lucru. Dat fiind faptul ca inventarele de personalitate sunt utilizate frecvent in practica selectiei de personal si ca metoda contextualizarii are un puternic fundament stiintific, cartea reprezinta un pas inainte spre unificarea practicii si cercetarii academice.
Prof. univ. dr. Eugen Avram

Departamentul de Psihologie,

Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei,

Universitatea din Bucuresti
  • Inventarele de personalitate. Contextualizare si validitate predictiva

    Descarca
Ovidiu Stroescu

CAPITOLUL I

TEORIA TRASATURII–FUNDAMENT PENTRU INVENTARELE DE PERSONALITATE/ 13

Teoria trasaturilor – fundament pentru constructia inventarelor de personalitate/ 14

Modelul 5 Factori – integrator pentru teoria trasatura / 18

Abordarea lexicala: contributia lui Goldberg / 19

Abordarea dispozitionala: contributia lui Costa si McCrae/ 24

Diferentiere sau similitudine? /29

Controverse ale teoriei trasaturilor /30

Circularitatea/ 31

Critica situationismului/ 31

Controverse legate de modelul Big Five/ 34

CAPITOLUL II

INVENTARELE DE PERSONALITATE–INSTRUMENTE PENTRU MASURAREA PERSONALITATII/ 38

Tipuri de inventare de personalitate/ 43

Inventare de personalitate ipsative (formatul alegerilor fortate)/44

Inventarele de personalitate in practica selectiei personalului - perspectiva angajatorilor/ 49

Inventarele de personalitate in practica selectiei personalului - perspectiva candidatilor/52

CAPITOLUL III

PREDICTIA PERFORMANTEI PRIN INVENTARELE DE PERSONALITATE/ 56

Problematica predictiei / 59

Dificultati la nivel de utilizator/ 62

Dificultati teoretice / 64

Modele ale performantei / 65

Dificultati empirice / 71

CAPITOLUL IV

EFECTUL CADRULUI DE REFERINTA SAU CONTEXTUALIZAREA INVENTARELOR DE PERSONALITATE/ 78

Premise pentru contextualizarea inventarelor de personalitate/ 79

Teoria dispozitiilor conditionale ca antecedent pentru contextualizare / 79

Teoria auto-prezentarii in raspunsul la itemii unui chestionar ca antecedent pentru contextualizare /82

Teorii explicative ale fenomenului FOR/ 85

Explicatia traditionala sau reducerea variatiei inter-indivizi / 85

Explicatia alternativa sau reducerea variantei intra-individ / 91

Diferentieri fata de alte metode de imbunatatire a masurarii personalitatii /97

In alte domenii ale psihologiei / 97

In domeniul selectiei personalului /99

Evidente ale contextualizari la nivel de validitate predictiva /103

CAPITOLUL V

CONTRIBUTII PERSONALE IN DOMENIU/ 114

Experienta in context/cadru de referinta– moderator pentru profilul de personalitate/ 115

Apropierea experientei in context de trasatura contextualizata/ 116

Amprenta experientei in context asupra personalitatii/ 118

Administrarea inventarelor – moderator pentru profilul de personalitate / 121

Cercetare originala/ 127

REFERINTE /136

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!