Lucrarea de fata reprezinta un ansamblu de studii longitudinale care vizeaza aspecte ale fundamentarii teoretice din domeniul psihologiei prenatale si postnatale si studii actuale cu privire la problematica dinamicii relatiei dintre mama si copil, incepand din etapa prenatala si pana in copilaria timpurie. In prezent, exista un interes deosebit pentru analiza interactiunilor mama-copil ca precursor al dezvoltarii emotionale si comportamentale sanatoase a fiintei umane. In acest sens au aparut domenii noi, precum psihologia prenatala sau maternologia interesate de aspecte referitoare la relatia dintre mama si copil inca din perioada fetala.
Atasamentul prenatal, stilul de viata al gravidei, evenimentele pozitive si cele mai putin pozitive din perioada prenatala, suportul familial, implicarea tatalui, contextul de munca, sanatatea mentala din timpul sarcinii, atasamentul postnatal, abilitatile parentale, adaptarea cuplului la noile roluri, toate acestea sunt aspecte importante ce construiesc legatura dintre mama si copil.
Psihologia in conexiune cu alte domenii cum ar fi medicina, pedagogia, asistenta sociala si altele implicate in consilierea parintilor si ingrijirea copilului mic scoate in evidenta impactul acestor elemente in dezvoltarea umana.
Tematica prezenta este importanta in domeniul psihologiei si nu numai, intrucat evidentiaza o componenta princeps in procesul dezvoltarii umane, si anume
conexiunea dintre mama si copil in perioada intrauterina.
Importanta temei este data si de aspectele de educatie prenatala si postnatala, prin care parintii isi constientizeaza propriile nevoi din aceasta perioada si devin astfel atenti asupra modului in care construiesc relatia cu copilul, relatie care va influenta modul de a fi al acestuia pe tot parcursul vietii. De asemenea, utilitatea temei apare si din necesitatea academica de explorare a acestui subiect regasit in studiile internationale si de aliniere a Romaniei in sfera proiectelor de acest gen.
Motivatia pentru tematica de fata survine din actualitatea ei, din necesarul explorarii dinamicii mama-copil, din nevoia sociala de a identifica metode de construire si consolidare a acestei relatii, din multitudinea de informatii la care mamele au acces, astfel incat sa devina constiente de rolul lor nu numai in ingrijirea fizica a bebelusului, ci si in planul emotional, prin contactul direct cu acesta.
Lucrarea este alcatuita din patru capitole care fac o trecere graduala de la teoria si cercetarile cu privire la tematica abordata la metodologia generala utilizata in cadrul lucrarii, dupa care urmeaza capitolul cel mai consistent in care se regasesc studiile originale si, in final, concluziile generale si implicatiile studiilor.
Primul subcapitol din capitolul intai cuprinde operationalizarea principalelor variabile regasite in studiile originale, si anume atasamentul prenatal, atasamentul postnatal, anxietatea prenatala, stresul parental, satisfactia maritala etc., precum si cercetari actuale din atasamentului prenatal. Al doilea si al treilea subcapitol sunt concentrate pe tematica relatiei dintre mama si copil si a modului in care este explorata aceasta in cercetarile contemporane.
Al patrulea subcapitol se refera la dificultatile emotionale prenatale si la impactul acestora asupra relatiei mama-copil, iar ultimul subcapitol evidentiaza relevanta si potentialul impact al temei de cercetare. Al doilea capitol este mai scurt si cuprinde succint obiectivele de cercetare si metodologia generala a lucrarii.
Al treilea capitol cuprinde cele trei studii originale, fiecare avand subcapitole privind studiile recente care abordeaza tematica propusa, metodologia, rezultatele, discutiile si limitele observate. Titlurile celor trei studii sunt: Studiu privind dinamica relatiei mama-copil de la sarcina la copilaria timpurie, Impactul dificultatilor emotionale prenatale asupra abilitatilor parentale, Meta-analiza privind rolul si locul consilierii psihologice in relatia mama-copil. Ultimul capitol cuprinde concluziile, contributiile originale ale tezei si implicatiile pentru studiile viitoare.