Prezenta lucrare a fost construita in jurul principalelor tehnici promotionale utilizate de organizatii, indiferent de dimensiunea acestora.
Lucrarea este structurata in sapte capitole, fiecare dintre acestea tratand o parte distincta a comunicarii promotionale.
Desi nu se doreste a fi o lucrare exhaustiva in domeniul tehnicilor promotionale, ci doar o sintetizare a conceptelor si instrumentelor fundamentale specifice promovarii, capitolele au fost organizate astfel incat cititorul sa poata lectura separat informatiile specifice unui subiect de interes. Totusi, lucrarea a fost gandita si in unitatea sa, stabilind de la un capitol la altul si in interiorul aceluiasi capitol o inlantuire logica a conceptelor si argumentelor folosite.
Capitolul 1 traseaza cadrul de discutie al lucrarii, explicand ce este promovarea, care este rolul acesteia, si continua cu prezentarea componentelor procesului de comunicare.
Pentru a intelege provocarile cu care se confrunta toti actorii implicati in lupta pentru captarea atentiei si influentarea perceptiei si a comportamentului publicului lor tinta, in contextul unor fluxuri de informatii convergente asupra constiintei noastre, dar si modalitatile specifice de actiune, capitolul al 2-lea abordeaza succint perceptia si cele patru etape in care se manifesta selectivitatea acesteia.
Pornind de la premisa ca o activitate promotionala eficienta la nivelul organizatiei presupune abordarea problemelor specifice in maniera mixului promotional, singura in masura sa permita investigarea tuturor posibilitatilor si identificarea celor mai bune modalitati de comunicare promotionala, capitolul al 3-lea introduce notiunea mixului promotional, trece in revista componentele acestuia si caracteristicile specifice, iar ulterior examineaza factorii care influenteaza structura acestuia.
Pentru a adauga rigoare si profunzime, un rol important in economia prezentei lucrari il detin urmatoarele patru capitole, fiecare dintre acestea fiind dedicat cate unei tehnici promotionale.
Capitolul al 4-lea examineaza publicitatea, fiind prezentate caracteristicile, functiile dar si tipologia serviciilor de publicitate. Capitolul continua cu o descriere detaliata a suporturilor publicitare traditionale, dar si a celor neconventionale, prezentand avantajele si constrangerile legate de modul in care poate fi transmis mesajul, de tipurile de raspunsuri asteptate, si de veniturile pe care le pot genera.
Intrucat promovarea vanzarilor este o tehnica promotionala aflata in plina expansiune, care a inceput sa acapareze o parte din ce in ce mai mare din bugetele de comunicare ale organizatiilor in defavoarea publicitatii, in capitolul al 5-lea au fost trecute in revista principalele modalitati practice de care dispun organizatiile atunci cand doresc sa impulsioneze vanzarile pe termen scurt.
Capitolul al 6-lea arunca o privire asupra relatiilor publice, incercand sa aduca clarificari ale conceptului dar si a modului in care este utilizata in practica aceasta tehnica. Nu in ultimul rand este prezentata o tipologie a campaniilor de relatii publice, care pentru o mai buna intelegere este insotita de studii de caz relevante din perspectiva teoriei si practicii.
Capitolul al 7-lea, referitor la fortele de vanzare defineste conceptul, enumera obiectivele ce pot fi realizate cu ajutorul lor si descrie modalitatea de organizare, schitand hartile prin care se fixeaza teritoriile de vanzare.
Fara a avea iluzia in privinta faptului ca aceasta lucrare ar putea trata toate sau macar majoritatea aspectelor importante ale politicii promotionale, autorul considera ca lucrarea poate reprezenta un punct de plecare deopotriva pentru cei interesati de tema abordata, pentru studentii facultatilor cu profil economic sau pentru cei care se confrunta efectiv cu problematica deosebit de complexa a promovarii, ajutand la clarificarea notiunilor de baza si a modului in care acestea pot fi folosite in practica, prin imbinarea unor aspecte conceptual – metodologice cu cele aplicativ – experimentale.
Autorul este profund constient de rezervele existente pentru imbunatatirea lucrarii si va fi recunoscator tuturor celor care vor contribui la aceasta.
Camelia PAVEL