Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Managementul organizatiei in 360 de intrebari si raspunsuri comentate - Ion Verboncu

-20%
60,00 Lei 48,00 Lei

ISBN: 978-606-28-0948-5

DOI: 10.5682/9786062809485

Anul publicării: 2019

Editia: I

Pagini: 368

Editura: Editura Universitara

Autor: Ion Verboncu

Stoc limitat
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062809485 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Review-uri (0)
Cartea oferita cititorilor nostri incearca o abordare inedita a problematicii managementului organizatiei, in sensul ca cele 360 de intrebari primesc raspunsuri, iar acestea sunt comentate, astfel incat intelegerea raspunsurilor sa fie facilitata. Ne-am oprit la 360 de intrebari pentru a „prinde” cele mai semnificative aspecte pe care teoria si practica managementului le presupun si, in felul acesta, pentru a oferi o imagine de ansamblu acestui domeniu de maxima importanta pentru fiecare dintre noi.
Suntem in situatia in care, vazand ce se intampla in societatea si economia romaneasca, facem trimitere la Peter Drucker, unul din cei mai cunoscuti specialisti in management din lume, care afirma ca „nu exista tari bogate si tari sarace, ci tari bine conduse si prost conduse”. In pofida ritmului de crestere economica peste media europeana, se inregistreaza decalaje uriase in multe privinte: nu dispunem de infrastructura rutiera si feroviara dorita, nu avem suficiente spitale dotate corespunzator, calitatea in educatie este pusa sub semnul intrebarii, specialistii migreaza in alte tari iar economia romaneasca se confrunta cu o acuta criza de personal, serviciile prestate populatie nu sunt de cea mai buna calitate, nu stim sa valorificam corespunzator ceea ce producem s.a.m.d. Toate acestea sunt, direct sau indirect, legate de calitatea si eficienta managementului. Avem nevoie mai mult ca oricand de un management profesionist, exercitat de manageri de asemenea profesionisti, la toate esaloanele organizatorice ale societatii.
Lucrarea noastra se refera la organizatie, dar multe din aspectele abordate ca raspuns la intrebarile ridicate sunt valabile si in macrosistemul din care face parte.
Am conceput lucrarea sub forma unor intrebari. Lista nu este exhaustiva. Nici n-ar putea fi. In opinia noastra, cele 360 de intrebari sunt reprezentative pentru management. Lor le oferim si raspunsuri comentate, care fac referire atat la conceptia autorului in acest domeniu, cat si la opiniile, de cele mai multe ori, destul de recente, ale specialistilor de notorietate, din Romania si din alte tari.
Cele sase parti ale elaboratului nostru cuprind aspecte deja consacrate, traditionale ale managementului, ca teorie si practica, dar si elemente de noutate, precum cele referitoare la cateva inovatii manageriale ce tin capul de afis in multe tari cu economie avansata: organizatia si managementul bazate pe cunostinte, holacratia, intreprinderea eliberata, intreprinderea digitala, sistemul rendanheyi s.a. Acestea nu sunt decat cateva din raspunsurile practicii manageriale la provocarile perioadei pe care o traversam, caracterizata printr-o dinamica mult mai accelerata a schimbarilor in mediul ambiant al organizatiei, national si international, comparativ cu cea a schimbarilor ce se produc in interiorul acesteia.
  • MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI in 360 de intrebari si raspunsuri comentate

    Descarca
ION VERBONCU
Profesor universitar emerit la Academia de Studii Economice din Bucuresti, s-a nascut la 11 iulie 1953 in Tismana, judetul Gorj si este absolvent al Facultatii de Economia Industriei, Constructiilor si Transporturilor, ca sef de promotie, in 1976. A parcurs toate treptele universitare, de la asistent la profesor universitar, la catedra de Management din cadrul Facultatii de Management. Din 2018 este Doctor Honoris Causa al Universitatii Cooperatist-Comerciale din Chisinau. Cele peste patru decenii de cariera universitara s-au concretizat in realizari notabile in domeniul cercetarii stiintifice (inclusiv cercetare pentru invatamant), didactica, profesionala si al serviciilor aduse comunitatii academice.
Cercetarea stiintifica s-a materializat in publicarea a peste 270 de articole de specialitate din care, mai mult de jumatate, sunt indexate Web of Science si BDI ori in volumele unor manifestari stiintifice internationale.
Activitatea didactica si profesionala cuprinde  numeroase carti de management, ca autor unic (Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism; Reproiectarea manageriala a organizatiei; Management & manageri; Stim sa conducem?; Managementul strategic al organizatiilor publice s.a.), coordonator unic si autor principal (Management. Eficienta, eficacitate, performante; Management public; Management si performante etc.), al doilea autor (precum Fundamentele managementului organizatiei; Metodologii manageriale), coordonator si autor (Dictionar de management; Abordari moderne in economia si managementul organizatiei etc.) si coautor in volume de referinta pentru managementul romanesc (Strategii manageriale de firma; Sisteme, metode si tehnici de management; Sistemul decizional al firmei; Managerii si managementul resurselor umane; Contributii la crearea unui model romanesc de management s.a.).

 

Cuvant inainte / 17

I.    MANAGEMENT – STIINTA SAU ARTA? / 19
1.    Ce este managementul? / 19
2.    Managementul este stiinta sau arta? / 19
3.    Cum poate fi abordat managementul? / 21
4.    Ce este managementul stiintific? / 22
5.    Exista diferente intre management si administrare? / 22
6.    Care este conditia fundamentala a exercitarii managementului? / 22
7.    Ce sunt procesele de management? / 23
8.    Ce semnificatie au secventele procesului de management, numite functii sau atribute? / 23
9.    Care este continutul previziunii? / 23
10.    De / ce / previziunea este cea mai importanta functie a managementului? / 24
11.    Ce este organizarea? / 25
12.    De / ce / organizarea este cea mai vulnerabila functie a managementului? / 26
13.    Cum se manifesta vulnerabilitatea organizarii? / 27
14.    Ce este coordonarea? / 28
15.    Cum este definita comunicarea? / 28
16.    Cum se asigura calitatea coordonarii? / 29
17.    De ce coordonarea este cea mai placuta functie? / 30
18.    Ce este antrenarea? / 30
19.    Dar motivarea? / 30
20.    De ce antrenarea este considerata cea mai dificil de exercitat dintre functiile managementului? / 31
21.    Ce este control-evaluarea? / 32
22.    De ce control-evaluarea este cea mai plictisitoare functie a managementului? / 32
23.    Ce este ciclul managerial? / 32
24.    Care sunt cele mai semnificative disfunctionalitati in exercitarea previziunii? / 33
25.    Ce disfunctionalitati inregistreaza functia de organizare? / 33
26.    Ce disfunctii se produc in exercitarea coordonarii? / 33
27.    In exercitarea antrenarii sunt deficiente? / 34
28.    Ce   disfunctionalitati   se   inregistreaza   in   exercitarea   control-evaluarii? / 34
29.    Ce sunt relatiile de management? / 35
30.    Care sunt principiile de management? / 35

II.    MANAGERII – SUBIECTUL MANAGEMENTULUI / 37
31.    Ce este managerul?  / 37
32.    Ce semnificatie au notiunile de sef, responsabil, coordonator? / 37
33.    Cum devii manager?  / 38
34.    Cum este definit executantul? / 39
35.    Ce roluri indeplineste managerul? / 40
36.    Care sunt rolurile executantului? / 40
37.    In ce consta exercitarea proceselor de management? / 41
38.    Care sunt deosebirile esentiale dintre manager si executant? / 43
39.    Ce este liderul? / 46
40.    Ce diferente sunt intre manageri si lideri? / 46
41.    Ce semnificatie au tipul de manager si stilul de management? / 48
42.    Ce tipuri de manageri si stiluri de management exista? / 48
43.    Ce sunt leadership-ul si leadership-ul managerial? / 49
44.    Este timpul cea mai importanta resursa a managerilor? / 51
45.    Cum este utilizat timpul? / 51
46.    Ce disfunctionalitati majore apar in folosirea bugetului de timp? / 52
47.    Ce cauze genereaza asemenea disfunctionalitati? / 53
48.    Cum poate fi eficientizata prestatia managerilor? / 54
49.    Ce inseamna programarea si organizarea stiintifica a muncii? / 54
50.    Ce este to-do list? / 55
51.    Care este esenta metodei GTD? / 56
52.    In ce consta ergonomia managerului? / 57
53.    Cum pot fi ameliorate raporturile cu subordonatii? / 59
54.    Ce este secretariatul managementului? / 59
55.    Secretar sau asistent manager? / 60
56.    Care sunt colaboratorii moderni ai managerului? / 62

III.    ORGANIZATIA – OBIECT AL MANAGEMENTULUI / 63
57.    Ce este organizatia? / 63
58.    Ce este firma (intreprinderea) ? / 63
59.    Ce sunt organizatiile publice? / 64
60.    Ce tipuri de organizatii actioneaza in Romania? / 65
61.    In ce consta abordarea sistemica a organizatiei? / 66
62.    Ce sunt procesele? / 67
63.    Care este tipologia proceselor organizatiei? / 67
64.    Ce sunt procesele principale? / 67
65.    Ce semnificatie au procesele suport sau de sprijin? / 68
66.    Ce este responsabilitatea sociala corporativa? / 68
67.    Ce sunt obiectivele? / 70
68.    Cum se fundamenteaza obiectivele? / 70
69.    Ce caracteristici trebuie sa indeplineasca obiectivele? / 71
70.    Cum se face cascadarea (defalcarea) obiectivelor in interiorul organizatiei? / 72
71.    Ce este guvernanta corporativa? / 73
72.    Ce sisteme de organizare manageriala functioneaza in Romania? / 73
73.    In ce consta organizarea de tip unitar? / 74
74.    Care este continutul sistemului dualist? / 75
75.    Cum se infiinteaza o noua afacere (o noua intreprindere) ? / 76
76.    Ce sunt insolventa si falimentul? / 77
77.    De ce falimenteaza firmele romanesti? / 78
78.    Ce este mediul ambiant al organizatiei? / 78
79.    Ce contin variabilele economice? / 79
80.    Care este continutul factorilor de management? / 80
81.    In ce constau factorii tehnici si tehnologici ai mediului ambiant? / 81
82.    Ce sunt variabilele socio-culturale? / 81
83.    Ce cuprind factorii demografici? / 82
84.    Ce sunt factorii politici? / 82
85.    Ce factori naturali actioneaza asupra organizatiei? / 83
86.    Ce sunt factorii juridici? / 83

IV.    MANAGEMENTUL ORGANIZATIEI – ABORDARE SISTEMICA / 85
A.    Instrumentarul managerial si metodologiile manageriale / 85
87.    Ce este sistemul de management al organizatiei? / 85
88.    Ce componente majore are sistemul de management? / 85
89.    Ce cuprinde subsistemul metodologic al managementului? / 86
90.    In ce consta instrumentarul managerial? / 86
91.    Care este diferenta intre metoda complexa (sistemul), metoda si tehnica de management? / 86
92.    Care sunt rolurile instrumentarului managerial? / 87
93.    Ce semnificatie au metodologiile manageriale? / 87
94.    Care este continutul standardelor de management? / 88
95.    Ce sunt procedurile? / 88
96.    Ce metode complexe (sisteme) de  management se recomanda organizatiilor romanesti? / 89
97.    Ce este managementul prin obiective? / 90
98.    Care sunt componentele managementului prin obiective? / 91
99.    Ce secvente metodologice au promovarea si utilizarea sa? / 91
100.    Ce este managementul pe baza centrelor de profit? / 92
101.    Ce diferente exista intre managementul prin obiective si managementul pe baza centrelor de profit? / 94
102.    Care sunt elementele care fac necesara si oportuna apelarea managementului pe centre de profit? / 95
103.    Prin ce se caracterizeaza managementul pe centre de profit? / 96
104.    Cand se recomanda folosirea managementului pe   centre   de profit? / 97
105.    In ce consta metodologia de operationalizare a managementului pe baza centrelor de profit? / 99
106.    Care este continutul bugetului intreprinderii? / 100
107.    Ce este formatul de afaceri? / 101
108.    Cum sunt delimitate si dimensionate centrele de gestiune (formatele de faceri)? / 101
109.    Care este continutul bugetului unui format de afaceri? / 104
110.    Cum se face lansarea bugetelor pe centre de gestiune (formate de afaceri)? / 106
111.    In ce consta executia bugetara? / 106
112.    Cum se fac evaluarea si analiza rezultatelor si motivarea salariatilor? / 109
113.    Ce cuprinde o grila de evaluare si motivare? / 110
114.    Ce avantaje au folosirea MO si MCP? / 111
115.    Care sunt limitele principale ale operationalizarii lor? / 112
116.    Care este stadiul promovarii celor doua metode complexe in Romania? / 113
117.    Ce noutati sunt in promovarea si utilizarea managementului prin obiective si a managementului pe centre de profit? / 115
118.    Ce este managementul prin bugete? / 119
119.    Care sunt etapele de promovare si utilizare a managementului prin bugete? / 120
120.    Care este tipologia bugetelor? / 121
121.    Care sunt avantajele si limitele managementului prin bugete? / 122
122.    Ce este sistemul cost-ora-productie (SCOP)? / 122
123.    Prin ce se caracterizeaza SCOP? / 123
124.    Care   sunt / principalele / repere   metodologice / ale sistemului cost-ora-productie? / 125
125.    In ce constau avantajele si limitele sistemului cost-ora-productie? / 128
126.    Ce este managementul prin proiecte? / 129
127.    Ce este proiectul? / 130
128.    Ce / diferente / exista / intre managementul prin proiecte si managementul proiectelor? / 131
129.    Ce variante organizatorice de management prin proiecte exista? / 132
130.    Prin ce se caracterizeaza managementul prin proiecte cu facilitare? / 132
131.    In ce consta managementul prin proiecte cu responsabilitate individuala? / 133
132.    Ce este managementul prin proiecte cu stat-major? / 135
133.    Dar managementul prin proiecte mixt? / 136
134.    Care / este / continutul / metodologiei / de promovare si operationalizare a managementului prin proiecte? / 137
135.    Ce personaje cheie are managementul prin proiecte? / 139
136.    Care sunt avantajele si limitele managementului prin proiecte? / 141
137.    Ce este managementul prin exceptii? / 142
138.    In ce situatii se recomanda folosirea managementului prin exceptii? / 143
139.    Cum se aplica managementul prin exceptii? / 144
140.    Ce instrumente de lucru se folosesc in managementul prin exceptii? / 145
141.    Ce avantaje si limite are managementul prin exceptii? / 147
142.    Ce metode si tehnici de management pot fi folosite in organizatiile romanesti? / 147
143.    Ce este diagnosticarea? / 148
144.    Care sunt ipostazele diagnosticarii? / 148
145.    Care este rezultatul diagnosticarii? / 149
146.    La ce tipuri de diagnosticari poate recurge organizatia? / 149
147.    Cine elaboreaza studiul de diagnosticare? / 150
148.    Cand se apeleaza la diagnosticare? / 150
149.    Cum se elaboreaza un studiu de diagnosticare? / 151
150.    Ce presupune pregatirea diagnosticarii? / 151
151.    Care este continutul documentarii preliminare? / 152
152.    Ce contine analiza viabilitatii manageriale si economice? / 157
153.    In ce consta analiza viabilitatii manageriale? / 158
154.    Cum se realizeaza analiza viabilitatii economice? / 164
155.    Ce este un simptom? / 165
156.    Cum se defineste un punct forte? / 165
157.    Dar un punct slab? / 165
158.    Ce este oportunitatea? / 166
159.    Cum este definita amenintarea (vulnerabilitatea)? / 166
160.    Cum se determina potentialul de viabilitate al organizatiei? / 166
161.    Care este mecanismul de determinare a coeficientilor de importanta? / 168
162.    Ce semnificatie are potentialul de viabilitate? / 168
163.    Ce sunt recomandarile? / 169
164.    Ce / greseli / se fac in elaborarea/redactarea studiului de diagnosticare? / 169
165.    Ce este analiza SWOT? / 170
166.    Care sun etapele metodologice ale folosirii analizei SWOT? / 170
167.    Cum arata matricea SWOT? / 171
168.    Ce semnificatie au cele patru categorii de combinatii? / 172
169.    Ce asemanari exista intre diagnosticare si analiza SWOT? / 172
170.    Ce deosebiri sunt intre diagnosticare si analiza SWOT? / 173
171.    Ce este delegarea? / 175
172.    E corect sa folosim termenul „delegare” ? / 175
173.    De ce deleaga managerii? / 175
174.    Cand se apeleaza la delegare? / 176
175.    Care sunt caracteristicile delegarii? / 177
176.    Ce componente are delegarea? / 177
177.    Cum folosim delegarea? / 178
178.    Ce reguli trebuie respectate? / 180
179.    Ce stiluri de delegare se recomanda? / 180
180.    Ce avantaje si limite are delegarea? / 181
181.    Ce este sedinta? / 183
182.    Ce tipuri de sedinte pot fi organizate si derulate? / 183
183.    Care sunt reperele metodologice ale sedintei? / 184
184.    Ce disfunctionalitati caracterizeaza o sedinta? / 186
185.    Cum se asigura reusita unei sedinte? / 188
186.    Care / sunt / avantajele si limitele sedintei, ca metoda de management? / 189
187.    Ce este tabloul de bord? / 189
188.    Tablou de bord sau balanced scoercard? / 191
189.    Cand se apeleaza la tabloul de bord? / 192
190.    Care sunt functiile tabloului de bord? / 193
191.    Care este tipologia tabloului de bord? / 194
192.    Ce caracteristici are tabloul de bord? / 195
193.    Cum sunt vizualizate informatiile din tabloul de bord? / 196
194.    Ce metodologie de utilizare se recomanda tabloului de bord? / 198
195.    Ce presupune conceperea tabloului de bord? / 198
196.    Cum se completeaza tabloul de bord? / 203
197.    In ce consta utilizarea tabloului de bord? / 205
198.    Care sunt avantajele si limitele folosirii tabloului de bord? / 206
199.    Ce metode se utilizeaza in management? / 207
200.    Ce metode de stimulare a creativitatii pot fi folosite? / 207
201.    Care sunt metodele reprezentative de management prin costuri? / 208
202.    Ce este benchmarking? / 209
203.    Cum se realizeaza comparatiile prin benchmarking? / 211
204.    Ce / functii / principale are componenta metodologica a managementului? / 215

B.    Componenta decizionala a managementului / 216
205.    Ce contine subsistemul decizional? / 216
206.    Ce este decizia? / 216
207.    Ce este decizia de management sau decizia manageriala? / 216
208.    Ce caracteristici are decizia manageriala? / 217
209.    Ce tipuri de decizii de management pot fi adoptate intr-o organizatie? / 217
210.    Ce sunt deciziile certe? / 218
211.    Prin ce se caracterizeaza deciziile incerte? / 219
212.    Ce sunt deciziile de risc? / 219
213.    Ce diferentiaza deciziile strategice de cele tactice si curente? / 219
214.    Ce sunt deciziile de grup si deciziile individuale? / 220
215.    Ce / diferente sunt intre deciziile multicriteriale si cele unicriteriale? / 220
216.    Decizii avizate sau decizii neavizate? / 220
217.    Ce sunt deciziile anticipate si deciziile imprevizibile? / 221
218.    Sunt diferente intre deciziile de nivel superior, mediu si inferior? / 221
219.    Cum sunt caracterizate deciziile periodice, aleatorii si unice? / 221
220.    Ce este calitatea deciziilor manageriale si cum este exprimata? / 222
221.    Care sunt mecanismele decizionale folosite? / 223
222.    Metode de optimizare sau metode decizionale? / 223
223.    Ce metode se folosesc pentru deciziile adoptate in conditii de certitudine? / 224
224.    Cum poate fi operationalizata metoda ELECTRE? / 227
225.    Ce noutati aduce metoda Onicescu? / 228
226.    In ce consta metoda aditiva? / 230
227.    Cum se aplica metoda utilitatii globale? / 230
228.    Care sunt particularitatile metodei coeficientului (criteriului) K? / 231
229.    Cum pot fi optimizate deciziile de grup? / 232 
230.    Ce / particularitati / metodologice / are / metoda / ELECTRE  tridimensionala? / 232
231.    Cum se operationalizeaza algoritmul Deutch & Martin? / 234
232.    La ce metode (tehnici) se apeleaza pentru optimizarea deciziilor incerte? / 235
233.    Cu ce metode pot fi optimizate deciziile de risc? / 238
234.    Care sunt functiile componentei decizionale in managementul organizatiei? / 239

C.    Componenta informationala a managementului / 240
235.    Ce este sistemul informational? / 240
236.    Ce sunt informatiile? / 240
237.    Care este tipologia informatiilor? / 240
238.    Ce sunt circuitele informationale? Dar fluxurile informationale? / 242
239.    Ce tipologie a circuitelor si fluxurilor informationale exista? / 242
240.    Ce sunt procedurile informationale? / 242
241.    In ce constau mijloacele de tratare a informatiilor? / 243
242.    Care sunt functiile sistemului informational? / 243

D.    Componenta organizatorica a managementului / 244
243.    Ce cuprinde sistemul organizatoric? / 244
244.    Ce este organizarea procesuala? / 244
245.    Care sunt componentele procesuale ale organizatiei? / 245
246.    Ce este organizarea structurala? / 246
247.    Dar structura organizatorica? / 246
248.    Ce componente are organizarea structurala? / 246
249.    Cum este definit postul? / 247
250.    Ce este functia? / 247
251.    Ce este compartimentul? / 247
252.    Ce este nivelul ierarhic? / 248
253.    Dar ponderea ierarhica? / 248
254.    Ce sunt relatiile organizatorice? / 249
255.    Ce tipuri de structuri organizatorice exista? / 249
256.    Prin ce se caracterizeaza structura organizatorica ierarhica sau simpla? / 50
257.    Ce este structura organizatorica ierarhic-functionala? / 251
258.    Ce presupune structura matriceala? / 252
259.    In ce consta structura divizionala? / 254
260.    Ce este structura organizatorica hibrida? / 255
261.    Ce documente organizatorice se folosesc? / 255
262.    Ce este harta proceselor? / 256
263.    Care este continutul fisei postului? / 256
264.    Care sunt elementele de sustinere a realizarii obiectivelor individuale? / 261
265.    Ce greseli se fac in elaborarea si actualizarea fisei postului? / 262
266.    Ce cuprinde regulamentul de organizare si functionare? / 263
267.    Care sunt greselile frecvent intalnite in elaborarea si actualizarea ROF? / 267
268.    Ce este organigrama? / 268
269.    Ce tipuri de organigrame se folosesc? / 269
270.    Se inregistreaza greseli in elaborarea organigramei? / 270
271.    Ce functii are componenta organizatorica in managementul organizatiei? / 270

E. Managementul resurselor umane / 271
272.    Ce este managementul resurselor umane? / 271
273.    Ce este fidelizarea personalului? / 272
274.    Ce este cultura organizationala? / 273
275.    Ce forme de manifestare are? / 274
276.    Care sunt tipurile de cultura organizationala? / 274
277.    Ce functii indeplinesc managementul resurselor umane si cultura organizationala? / 275

V.    EFICIENTIZAREA MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI / 276
A.    Calitatea, eficienta si eficacitatea managementului / 276
278.    Cum sunt definite eficienta si eficacitatea managementului? / 276
279.    Cum se exprima eficienta managementului? / 277
280.    Ce indicatori de performanta se utilizeaza pentru exprimarea eficientei componentei metodologice a managementului? / 278
281.    Cum se determina eficienta (sub)sistemului decizional? / 279
282.    Cum se exprima eficienta (sub)sistemului informational? / 280
283.    Eficienta componentei organizatorice poate fi determinata? / 281
284.    Cum se exprima eficienta managementului resurselor umane? / 282
285.    Ce este calitatea managementului? / 283
286.    Care sunt ipostazele calitatii managementului? / 285
287.    Este managementul un factor decisiv de crestere a eficientei organizatiei? / 286
288.    Ce inseamna management defectuos? / 287
289.    Ce modalitati de eficientizare a managementului exista? / 287
 
B.    Promovarea managementului strategic / 288
290.    Ce este strategia organizatiei? / 288
291.    Ce componente are strategia? / 289
292.    Ce este misiunea? / 289
293.    Care este cea mai importanta componenta a strategiei? / 289
294.    Ce sunt modalitatile de realizare a obiectivelor strategice? / 290
295.    La ce tipuri de resurse se apeleaza? / 290
296.    Ce este avantajul competitiv sau concurential / 290
297.    Care sunt criteriile de clasificare a strategiilor de organizatie? / 291
298.    Ce tipuri de strategii pot fi fundamentate si elaborate functie de sfera de cuprindere? / 292
299.    Care este tipologia strategiilor delimitate in raport de dinamica obiectivelor? / 292
300.    Ce tipuri de strategii deriva din tipul obiectivelor si natura principalelor optiuni strategice? / 293
301.    La ce tipuri de strategii conduce criteriul „natura viziunii, a obiectivelor si a optiunilor strategice”? / 293
302.    Cum contribuie gradul de implicare a organizatiei in tipologia strategiilor? / 293
303.    Care sunt tipurile de strategii delimitate dupa modalitatea de obtinere a avantajului competitiv? / 293
304.    Ce variabile influenteaza elaborarea strategiei? / 294
305.    Ce secvente are managementul strategic? / 295
306.    Cum se fundamenteaza strategia organizatiei? / 295
307.    Care sunt stakeholderii organizatiei? / 296
308.    Cum influenteaza faza ciclului de viata, strategia organizatiei? / 296
309.    Ce informatii sunt furnizate de studiul de diagnosticare si/sau de analiza SWOT? / 296
310.    Ce rol informational are studiul de piata? / 297
311.    De ce este necesar si studiul ecologic? / 297
312.    Cum se elaboreaza strategia organizatiei? / 298
313.    Cine elaboreaza strategia? / 299
314.    Ce aspecte presupune implementarea strategiei? / 299
315.    Cum este evaluata strategia? / 299

C.    Reproiectarea manageriala / 300
316.    Cum se realizeaza un studiu de reengineering al proceselor de afaceri? / 300
317.    Care sunt principalele contributii la conceptul si metodologia de reengineering al proceselor de afaceri? / 301
318.    Ce este reproiectarea manageriala? / 305
319.    Care este sfera de cuprindere a reproiectarii manageriale? / 305
320.    Exista diferente intre reengineeringul proceselor de afaceri si reengineeringul managementului organizatiei? / 306
321.    Cine realizeaza studiul de reproiectare manageriala? / 307
322.    Cand este necesara reproiectarea managementului organizatiei? / 308
323.    Ce secvente metodologice parcurge reengineeringul managerial? / 309
324.    Care este elementul declansator al reproiectarii manageriale? / 310
325.    In ce consta secventa „obiective”? / 310
326.    Ce se intampla in secventa „procese”? / 311
327.    Ce inseamna „structuri”? / 313
328.    Ce presupune etapa „oameni”? / 314
329.    Ce rezultate se asteapta din operationalizarea managementului reproiectat? / 318
330.    Care sunt deosebirile dintre reengineeringul managerial si restructurarea organizatiei? / 319

D.    Metodologizarea manageriala / 321
331.    Ce este metodologizarea manageriala? / 321
332.    Care / este / impactul / metodologizarii  manageriale  asupra scientizarii prestatiei managerilor? / 322
333.    Ce / presupune starea de normalitate in metodologizarea manageriala? / 324
334.    Cum se alege instrumentarul managerial? / 324
335.    Sunt diferente in metodologizarea manageriala la nivel de intreprindere si institutie publica? / 325

E.    Profesionalizarea managerilor si a managementului / 326
336.    In ce consta profesionalizarea managerilor si a managementului? / 326
337. Ce este managerul profesionist? / 327
338.    In / ce / stadiu / este / profesionalizarea / managerilor  si  a managementului intreprinderilor mici si mijlocii? / 328
339.    Care este stadiul profesionalizarii managerilor intreprinderilor publice? / 329
340.    Avem manageri profesionisti in institutiile publice? / 330
341.    Managementul public, intre Scila coruptiei si Caribda birocratiei? 332
342.    Ce diferente sunt intre meritocratie si mediocratie? / 333
343.    Care sunt modalitatile de profesionalizare a managerilor si a managementului? / 335
344.    Ce particularitati legislative trebuie respectate in nominalizarea managerilor? / 336
345.    Care este procedura de selectie pentru managerii intreprinderilor publice? / 337
346.    Cum poate fi activat managementul resurselor umane? / 340
347.    Cum contribuie metodologizarea manageriala la profesionalizarea managerilor si a managementului? / 341
348.    Ce / rol / au / trainingul / si / consultanta in profesionalizarea managerilor si a managementului? / 342
349.    Cum contribuie profesionalizarea la ameliorarea calitatii si eficientei managementului organizatiei? / 344

F.    Ameliorarea culturii organizationale si manageriale / 345

350.    Cum poate fi schimbata cultura organizationala? / 345

G.    Depolitizarea managementului / 346
351.    Ce solutii de depolitizare a   managementului   organizatiilor publice exista? / 346

H.    Debirocratizarea managementului / 347
352.    Ce este birocratia? / 347
353.    Cum poate fi debirocratizat managementul organizatiei? / 348

VI.    VIITORUL MANAGEMENTULUI ORGANIZATIEI / 351
354.    Spre ce sisteme de management ne indreptam? / 351
355.    Ce sunt organizatia si managementul bazate pe cunostinte? / 352
356.    Ce este „intreprinderea 2.0”? / 354
357.    Ce semnificatie are sistemul ROWE? / 355
358.    Cum este definita intreprinderea eliberata? / 356
359.    Ce este holacratia? / 357
360.    In ce consta modelul organizational Rendanheyi? / 359

Bibliografie / 361




 

Cartea oferita cititorilor nostri incearca o abordare inedita a problematicii managementului organizatiei, in sensul ca cele 360 de intrebari primesc raspunsuri, iar acestea sunt comentate, astfel incat intelegerea raspunsurilor sa fie facilitata. Ne-am oprit la 360 de intrebari pentru a „prinde” cele mai semnificative aspecte pe care teoria si practica managementului le presupun si, in felul acesta, pentru a oferi o imagine de ansamblu acestui domeniu de maxima importanta pentru fiecare dintre noi.
Suntem in situatia in care, vazand ce se intampla in societatea si economia romaneasca, facem trimitere la Peter Drucker, unul din cei mai cunoscuti specialisti in management din lume, care afirma ca „nu exista tari bogate si tari sarace, ci tari bine conduse si prost conduse”. In pofida ritmului de crestere economica peste media europeana, se inregistreaza decalaje uriase in multe privinte: nu dispunem de infrastructura rutiera si feroviara dorita, nu avem suficiente spitale dotate corespunzator, calitatea in educatie este pusa sub semnul intrebarii, specialistii migreaza in alte tari iar economia romaneasca se confrunta cu o acuta criza de personal, serviciile prestate populatie nu sunt de cea mai buna calitate, nu stim sa valorificam corespunzator ceea ce producem s.a.m.d. Toate acestea sunt, direct sau indirect, legate de calitatea si eficienta managementului. Avem nevoie mai mult ca oricand de un management profesionist, exercitat de manageri de asemenea profesionisti, la toate esaloanele organizatorice ale societatii.
Lucrarea noastra se refera la organizatie, dar multe din aspectele abordate ca raspuns la intrebarile ridicate sunt valabile si in macrosistemul din care face parte.
Am conceput lucrarea sub forma unor intrebari. Lista nu este exhaustiva. Nici n-ar putea fi. In opinia noastra, cele 360 de intrebari sunt reprezentative pentru management. Lor le oferim si raspunsuri comentate, care fac referire atat la conceptia autorului in acest domeniu, cat si la opiniile, de cele mai multe ori, destul de recente, ale specialistilor de notorietate, din Romania si din alte tari.
Cele sase parti ale elaboratului nostru cuprind aspecte deja consacrate, traditionale ale managementului, ca teorie si practica, dar si elemente de noutate, precum cele referitoare la cateva inovatii manageriale ce tin capul de afis in multe tari cu economie avansata: organizatia si managementul bazate pe cunostinte, holacratia, intreprinderea eliberata, intreprinderea digitala, sistemul rendanheyi s.a. Acestea nu sunt decat cateva din raspunsurile practicii manageriale la provocarile perioadei pe care o traversam, caracterizata printr-o dinamica mult mai accelerata a schimbarilor in mediul ambiant al organizatiei, national si international, comparativ cu cea a schimbarilor ce se produc in interiorul acesteia.
Sistemele clasice, traditionale de management, cu structuri organizatorice rigide, multietajate, profund birocratice in sensul nefavorabil al termenului, sunt, in opinia unui numar din ce in ce mai mare de specialisti, depasite, anchilozate. Se cauta solutii, iar ultimele 2-3 decenii au „venit” cu unele propuneri de-a dreptul revolutionare care, probabil, vor rezolva ramanerile in urma din punct de vedere managerial.
Cartea are la baza, in proportie de peste 50%, aspecte prezentate in urma cu un an in lucrarea „Cum conducem? Intre amatorism si profesionalism”, aparuta in editura Universitara. La acestea, firesc, am adaugat multe alte elemente de noutate intrucat managementul este unul din domeniile in care „noutatea” a devenit o trasatura definitorie. Ceea ce am schimbat, este modul de prezentare a acestor aspecte, sub forma intrebarilor, a raspunsurilor si a comentariilor la raspunsurile oferite cititorilor. Am considerat ca aceasta maniera de prezentare a continutului actual al managementului organizatiei este mult mai incitanta, mai interesanta pentru cititorul potential, fie el student, specialist in management sau manager, indiferent de pozitia din organizatie.
Autorul este constient de faptul ca apetitul pentru lectura de specialitate este redus si limitat la un public restrans, ca piata este invadata de sute sau mii de lucrari din acest domeniu care creeaza confuzie chiar in randul cunoscatorilor. Cu toate acestea, consideram ca preocuparilor specialistilor in management nu trebuie sa se opreasca aici ci, dimpotriva, trebuie continuate, inclusiv prin publicarea de carti, articole, recenzii etc.
Cartea pe care o oferim spre lectura este un astfel de demers. Putini stiu insa ca scrierea unei carti de specialitate inseamna creativitate si inovativitate, dar si eforturi deosebite, o cautare continua prin ceea ce au scris altii. Pentru aceasta este nevoie de sustinere din partea celor apropiati, familia in primul rand. Personal, am beneficiat de acest sprijin, de dragostea si rabdarea sotiei care mi-a inteles acest hobby.
De asemenea, colectivului Editurii Universitare, personal Domnului Director, dr.Vasile Muscalu, care s-a aplecat cu migala asupra lucrarii si a asigurat aparitia acesteia intr-o forma grafica atragatoare.

Autorul
Bucuresti, mai 2019

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 vanzari@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!