Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 /// Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783

Editura Universitara Radacinile ideologice ale lui Cioran

ISBN: 978-606-28-0467-1

DOI: 10.5682/9786062804671

Anul publicării: 2016

Editia: I

Pagini: 370

Editura: Editura Universitara

Autor: Mara Magda Maftei

Cod Produs: 9786062804671 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Ce a fost Cioran inainte de a-l intalni pe Nae Ionescu si inainte ca acesta sa trezeasca in el sentimentul revolutionar, sentimentul ca are o misiune Cioran parcurge traseul de la un student plictisit, care se ia pe sine drept centru al universului si  isi exacerbeaza propriile trairi si suferintele inchipuite, in Pe culmile disperarii pana la Schimbarea la fata a Romaniei, adica pana la asumarea unei misiuni nationale si mutarea centrului de greutate de la o suferinta personala, „jucata”, la una reala, nationala, grava.
  • Radacinile ideologice ale lui Cioran

    Descarca


MARA MAGDA MAFTEI, autor si cetatean romano-francez, este actualmente conferentiar universitar la Academia de Studii Economice din Bucuresti. Dupa o teza de doctorat sustinuta in 2007 in istoria gandirii economice (ASE), urmeaza o a doua teza cu titlul Cioran si tanara generatie, finalizata in 2009 si sustinuta in cadrul Universitatii din Bucuresti. O parte a cercetarii consacrate lui Cioran si perioadei interbelice a constituit subiectul unei carti aparuta in doua editii in 2009 si 2011 la Editura Contemporanul si a alteia aparuta in 2013 la Editura l'Harmattan, Paris, Cioran et le rêve d'une génération perdue. In iunie 2016, o alta carte ii este tiparita de catre editorul parizian Yves Michalon, Un Cioran inédit. Pourqoui intrigue-t-il? Din 2008, autoarea este cercetator asociat al Centrului de cercetari Thalim (Théorie et histoire des arts et des littératures de la modernité XIXe - XXIe siècles), Université Sorbonne Nouvelle Paris 3. 
Colaborator permanent al revistelor literare Viata romaneasca (2001-2008) si Contemporanul, autor unic a multiple articole stiintifice publicate in SUA, Canada, Franta, conferentiar invitat de-a lungul timpului in Liban (Kaslik), Brazilia (Sao Paulo), Irlanda (Galway), Turcia (Izmir), Canada (Québec) pe tema literaturii angajate (relatiile dintre literatura, istorie, doctrine, societate), autoarea are o cariera in domeniu de peste cincisprezece ani.  

CAPITOLUL 
LUMEA ROMANEASCA IN PERIOADA 1918 – 1944/ 7
1. Climatul economico-social, politic si ideologic/ 7
2. Democratie vs. autoritarism / 18
3. Filosofia si politicianismul “tinerei generatii”/ 49

CAPITOLUL 2
UN CIORAN DOCTRINAR SI IDEALIST / 86
1. Cioran pesimist si optimist – lecturile sale filosofice / 86
2. Totalitarism si liberalism in scrierile cioraniene/ 117
3. Originea ideatica a tarelor romanesti identificate de catre Cioran/ 136
4. Scepticismul lui Cioran. Poporul roman fata in fata cu natiunile/ 154
5. Pana unde este Cioran elevul fidel al lui Nae Ionescu /172

CAPITOLUL 3
RELATIILE PRIVILEGIATE. PERIOADA ROMANEASCA/ 190
1. Ce a retinut si ce a proiectat Cioran din ideologia generatiei sale/ 190
2. Cioran si Mircea Eliade/ 193
3. Cioran si Eugen Ionescu /216
4. Cioran si Constantin Noica / 231
5. Cioran si Mircea Vulcanescu / 246
6. Petru Comarnescu si Mihail Sebastian – raportori ai fenomenului „tinerei generatii / 251

CAPITOLUL 4
CIORAN SI GENERATIA LUI IN EXIL/ 271
1. Despartirea de istoria romaneasca/ 271
2. Fosti nationalisti in fata comunismului romanesc si a stangii occidentale/ 278
3. Memorialistica tineretii si a exilului / 294
4. Cum s-a rezolvat problema fiintei romanesti – Cioran si Noica / 307

CAPITOLUL 5
DIN PERSPECTIVA TIMPULUI/ 318
1. Fiinta romaneasca si destinul ei politic in invataturile naeionesciene. Mostenirile „tinerei generatii” exilate/ 318
2. Raportul lui Cioran cu Istoria. Scrierile franceze/ 329
3. Unitatea „tinerei generatii” – schimbul epistolar/ 342

BIBLIOGRAFIE SELECTIVA/ 351

Generatia anilor ‘30 a fost creata de catre Nae Ionescu, nu incape indoiala. El a fost profesorul, maestrul si indrumatorul tuturor. Nae Ionescu a format o generatie prin faptul ca i-a inculcat ideea necesitatii implinirii unei misiuni. Chiar si cei care nu l-au iubit, macar l-au urat si in acest fel s-au raportat la el in permanenta. In plus, generatia s-a bazat pe o coeziune de invidiat, alimentata de crezul comun sau mai bine zis de dorinta de a scoate Romania din anonimat si de a-i fauri un destin istoric. Recunoastem din nou aici obsesia lui Nae Ionescu, pentru care destin istoric insemna insa urmarea caii traditionaliste, a autohtonismului, asadar epurarea de fantezii occidentale liberale, iar pentru un Cioran acest destin istoric se traducea  prin asumarea unui nationalism mesianic care sa anuleze orice trecut docil si sa schimbe mentalitatea pasiva a poporului roman. Nici unul nu a avut dreptate si nici unul nu a reusit in demersul lui, mai ales ca momentul instaurarii in forta a comunismului a anulat orice ipoteza si orice dezbatere ideatica.
Generatia scolita de catre Nae Ionescu si-a indeplinit totusi misiunea, prin Cioran, Eliade si Ionescu, cei trei romani plecati  in Occident si gratie carora cultura romana a iesit oarecum dintre barierele Europei de Est. A fost o generatie unita, o generatie care in perioada romaneasca se produce publicistic cu o fecunditate nemaiintalnita pana atunci si nici dupa aceea. Totul  se petrecea in presa. Chiar si inainte de 1945, dar mai ales dupa, unitatea s-a conservat gratie corespondentei dintre fostii reprezentanti. Nimic mai autentic totusi decat o generatie care s-a construit la catedra, aparent intr-un mod artificial, dar gratie unui profesor care a introdus ideea trairii frenetice a oricarui fenomen cotidian, care s-a slefuit prin publicistica, seminarii si s-a impus prin eruditie, mentinand vie memoria perioadei de formare a grupului prin intermediul schimbului epistolar. Este vorba despre o generatie care si-a asumat trairile pana la capat, unii reprezentanti platind cu inchisoarea si moartea pentru acest „tupeu”, dar care in final a stiut sa conserve din idealul tineretii prietenia.
Ce a fost Cioran inainte de a-l intalni pe Nae Ionescu si inainte ca acesta sa trezeasca in el sentimentul revolutionar, sentimentul ca are o misiune Cioran parcurge traseul de la un student plictisit, care se ia pe sine drept centru al universului si  isi exacerbeaza propriile trairi si suferintele inchipuite, in Pe culmile disperarii pana la Schimbarea la fata a Romaniei, adica pana la asumarea unei misiuni nationale si mutarea centrului de greutate de la o suferinta personala, „jucata”, la una reala, nationala, grava. Este distanta dintre cum sa suferi pentru o inchipuire si cum sa platesti pentru o convingere. Douasprezece scrisori din tinerete ale lui Cioran, student la Facultatea de Litere si Filozofie din Bucuresti, scrisori trimise catre prietenul sau din copilarie, Bucur Tincu, atesta ca acel Cioran de dinaintea momentului Nae Ionescu si dinainte de angajarea sa politica, se plictisea ingrozitor in mediul academic. Cioran tanjea dupa o autentica traire a realitatii in parametrii durerii, ai disperarii si ai suferintei. „Destinul individual, ii scrie el lui Bucur Tincu in 23 septembrie 1931, ca o realitatea interioara, irationala si imanenta, nu ni se reveleaza decat in durere, ca ea este singurul drum pozitiv de intelegere launtrica a problemelor personale”. Isi asuma inca din aceste scrisori statutul de cinic, fata de propria persoana, de propriul destin, si mai tarziu fata de cauza nationala, ramasa pentru totdeauna neimplinita. „Daca voi trai, conchide tanarul expert in problema mortii, ma voi remarca printr-o atitudine extrema; voi trage fara nici o teama ultimele consecinte. Nu-mi este teama de nici o idee si de nici o atitudine. Aici sunt numit un „cinic”. Daca cinism inseamna sinceritate dusa la paroxism, atunci neaparat ca sunt cinic”. Cioran ne arata in acest angajament al sau, inca o data, ca este elevul fidel al lui Nae Ionescu, prin asumarea unei identitati de constiinta. Isi va indeplini pentru totdeauna profetia si va ramane un cinic, un sceptic in ceea ce priveste propria soarta, dar mai ales cea a tarii sale natale. Vesnicul locatar al mansardelor a fost un iubitor al extremelor in viata si in scris.

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!