Nuclee mitice in romanul romanesc postbelic

ISBN: 978-606-28-0285-1

DOI: 10.5682/9786062802851

Anul publicării: 2015

Editia: I

Pagini: 184

Editura: Editura Universitara

Autor: Rodica Evelina Circiu

Cod Produs: 9786062802851 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)

Teza de doctorat a doamnei Rodica Evelina Circiu (pe numele ei de critic literar, Evelina Oprea) - intitulata modest, mult mai modest in raport cu puterea de cuprindere si de organizare pe care le vadeste deplin, Nuclee mitice in romanul romanesc postbelic - manevreaza cu acribie si dexteritate o bibliografie impozanta, asimilata complet pana la epura. Mi se pare evident ca proiectul ei global este perfect adecvat atat ca nivel de elaborare conceptuala, cat si ca structurare si rafinament analitic pentru a putea fi extins de la secventa cercetata - inainte si dupa - la intreaga linie a narativei romane mitice, simbolice, alegorice, intiatice, si, uneori, esoterice, de la origini pana in prezent. Or, Rodica Evelina Circiu este excelent pregatita pentru o asemenea lucrare de mare anvergura, pentru care a facut un exercitiu consistent inca din lucrarea de diploma, cu aplicatie tocmai pe romanul mitic sud-american. Teza ei este exelent conceputa si articulata, redactata cu acuratete si scrisa intr-un stil clar si elegant, de o eleganta feminina, adesea cu performante expresive atat la nivelul frazei si secventei de discurs, cat si la acela al formulei pregnante si memorabile. 

Virgil Podoaba

    

Principalul scop al lucrarii este demonstrarea consangvinitatii dintre mit si literatura, dupa cum spune foarte sugestiv autoarea tezei. Radiografia intreprinsa de Rodica Evelina Ciurciu este una subtila, intelegatoare si atenta. 

Nicolae Manolescu 


Sunt bucuros sa confirm felul nuantat in care sunt abordate infrastructura mitica si specificul mitizarii in textele luate sub observatie, adica in romanele din ciclul F ale lui D. R. Popescu, in Cartea de la Metopolis de St. Banulescu, in Cartea Fiilor si in Istoriile I-V ale lui Mircea Ciobanu, in Lumea in doua zile de George Balaita si in Femeie, iata fiul tau de Sorin Titel. 

Eugen Negrici 


Cu o intuitie critica sigura, autoarea nu cade in capcana unor dezvoltari teoretice fastidioase, rupte de contextul analizei, ci precizarile conceptuale vin mai ales pe masura ce textul lucrarii e scris. Primatul textului in fata oricarei tematizari speculative in exces (desi problema mitului e atat de tentanta in sine) constituie cheia reusitei unei astfel de incercari exegetice.

Cornel Moraru 

 

 

  • Nuclee mitice in romanul romanesc postbelic

    Descarca

RODICA EVELINA CIRCIU

Introducere / 7

Capitolul 1. Mit si strategie in romanele lui D. R. Popescu / 19
1. Potentialul defensiv si subversiv al mitului / 19
2. Rescrierea mitologiei biblice / 22
2.1. Mitul paradisului pierdut si experienta utopica / 22
2.2. Elemente ale unui mit  apocaliptic/mesianic.  Scenariul  cristic. Figura tapului ispasitor    35
2.3. Mitul pamantului promis. Figura salvatorului / 49
2.4. Mitul lui Cain si Abel. Problema vinovatiei si a ispasirii / 60
3.Restaurarea mitologiei eline / 66
3.1.Mitul labirintului / 66

Capitolul 2. Mit si structura in romanul lui Stefan Banulescu / 72
1. Inefabilul mitic, rod al unei premeditate alchimii textuale / 72
1.1. Rolul elementelor metaliterare in configurarea romanului mitic / 73
2. Situatii mitice / 80
3. Mit si personaje / 86
4. Mit si coordonate spatio-temporale / 97

Capitolul 3. Poetica mitului in romanele lui Mircea Ciobanu, George Balaita si Sorin Titel / 108
1. Mircea Ciobanu / 108
1.1. Drumul pana la opera / 108
1.2. Relatia cu mitul / 110
1.2.1. Mitul ca hipotext / 111
1.2.2. Inventarea mitului / 115
2. George Balaita / 125
2.1. Dialectica stilului mitic-ironic / 125
2.2. Mitic si fantastic / 133
2.3. Fiziologia modelului eroic / 141
3. Sorin Titel / 149
3.1. Romanul mitic si visul / 149
3.2. Mit si poveste / 158

Concluzii / 166

Bibliografie / 172

Termenul central al demersului nostru este acela de ,,mit”, concept cu o mare energie expansiva, mereu examinat si reexaminat, avand o operativitate relativa si variabila datorata tocmai numeroaselor sale definitii si tipologii. Pentru ca nu ne preocupa contextul credintei in care a fost creat un mit, organizarea sociala, practica, morala sau obiceiurile care reprezinta corolarul miturilor vom neglija extensia etno-religioasa a mitului, viziunea pe care o au etnologii asupra acestei notiuni ori acceptiunea sa antropologica. Acordand intaietate binomului mit - literatura vom prelua sintagma ,,mit literar” ale carei semnificatii au fost aproximate teoretic de Philippe Sellier si care a fost omologata de Pierre Brunel in Dictionarul miturilor literare – unde ea este, dealtfel, transformata in instrument metodologic.
Intr-un articol publicat in 1984 si intitulat ,,Qu` est -ce qu` un mythe littéraire” Philippe Sellier constata deficitul conceptual al mitului literar determinat si de faptul ca el este desemnat prin acelasi substantiv care se foloseste in cazul mitului etno-religios. Plecand de la definitia mai stabila a acestuia din urma (mit fondator, anonim, colectiv, revelator, cu o functie hierofanica, etiologica, considerat ca adevarat, avand la baza o logica a imaginarului care produce in analiza o serie de opozitii structurale puternice etc.), cercetatorul identifica disparitia anumitor caracteristici si conservarea altora in trecerea de la mit la mit literar. Mitul literar nu fondeaza, nu instaureaza, nu statorniceste o realitate; operele care-l ilustreaza inglobeaza sunt semnate si nu este considerat ,,adevarat”. Particularitatile comune ar fi totusi saturatia simbolica, organizarea narativa  structurala foarte stransa, deschiderile metafizice. Contributia cea mai importanta pe care o aduce Philippe Sellier este aceea de a include in corpusul miturilor literare mituri etno - religioase care supravietuiesc in literatura (mituri etnologice; mituri biblice – unele comparabile cu acelea vizibile in diferite traditii, culturi, religii mitul paradisului pierdut, mitul apocalipsei; altele provenind din episoade sau fragmente ce au primit statutul de mit gratie simbolisticii lor bogate mitul lui Cain; mituri antice prestigioase etc.) precum si tot ceea ce literatura a transformat in mit.
Nu vom discuta, asadar, mitul ca fenomen etnoreligios, universal existent in toate civilizatiile, epocile, ci, autorizati de aceasta teorie, il vom analiza doar in campul literaturii ca hipotext – avand in vedere ipoteza ca povestile mitice ii parvin unui autor pe o filiera livresca, dupa ce au suportat transformari esentiale, operate de scriitori, comentatori –, dar si ca produs al inventivitatii si virtuozitatii de care dau dovada unii autori.
Romanul postbelic nu este o realitate uniforma, monolitica. Prin mit, literatura s-a diversificat, a devenit permeabila la noi influente, s-a dezvoltat spiritul alegorizant, analogic. Mitul a fost folosit ca strategie textuala, ca vehicul al unui cod moral (de aici necesitatea contextualizarii in cazul anumitor scriitori), dar si ca un mijloc prin care acestia s-au indepartat de ideologic. Citirea realului prin lentilele mitului a fost privilegiata in perioada postbelica, ea raspunzand unor impulsuri etice, tentatiei disimularii sau evaziunii, iar achizitiile din spatiul mitocriticii precum si modificarea cadrului (politic) asociativ recomanda astazi cercetarea nucleelor mitice in romanele vremii (titlul lucrarii noastre evidentiaza faptul ca nu am intentionat o descriere totala sau exhaustiva a elementelor mitice), a continutului lor manifest sau latent.

 

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!