Film documentar sud-est european. Incursiuni subiective

ISBN: 978-606-28-1043-6

DOI: 10.5682/9786062810436

Anul publicării: 2019

Editia: I

Pagini:

Editura: Editura Universitară

Autor: Sabina Pop

Cod Produs: SKU-11926 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Download
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Review-uri (0)
  • Film documentar sud-est european. Incursiuni subiective

    Descarca
Sabina Pop

Filmul documentar sud-estic este fascinant, bogat, viu, inteligent, ironic, emotionant, o pepita de aur ce nu si-a aratat inca intreaga sa valoare. Si nu este nici cunoscut pe masura valorii sale.
Pornind de la aceasta, lucrarea se intreaba daca exista un mod particular, specific in care se intelege si se realizeaza film documentar in aceasta zona geografica, identifica si face referiri la trasaturi de limbaj cinematografic similare acestor tari si pune accent pe formele - cate au fost - de colaborare, coproductie si cooperare in sfera audiovizualului din acest areal cu accent pe colaborarile regionale ale documentarului romanesc. Caci, intensificarea acestor forme de „a lucra impreuna" ar fi o sansa pentru aceasta zona din multe puncte de vedere.
Indraznesc sa spun ca este un demers de pionierat din mai multe motive:
Exista putine materiale scrise special dedicate relatiilor de colaborare, cooperare si coproductie ale audiovizualului romanesc cu spatiul Sud-Est European, despre filmul documentar cu atat mai putin, iar despre televiziune, spre regretul meu, nici vorba.
Cu exceptia unor putine. dar pretioase referiri la documentar in lucrari despre filmul balcanic si a unor informatii web succinte, mai degraba consemnative, dar care mi-au fost de real folos, Sud-Estul este, in domeniul documentarului, un subiect care isi asteapta inca destelenirea. Ii sunt deosebit de recunoscatoare lui Marian Tutui pentru ca stie atat de multe despre Balcani si mi-a acordat pilduitoarea sansa de a confrunta opinii si idei despre Sud-Est.
Multe dintre tarile din acest spatiu geografic nu detin lucrari de sinteza referitoare la propriul film documentar. Lucrarile care totusi exista sunt disponibile, de cele mai multe ori, doar in limba tarii la care se refera respectiva lucrare. Desigur ca acest fapt a ingreunat oarecum studierea si receptarea acestor materiale avand in vedere ca limbile utilizate in acest spatiu geografic au o raspandire limitata si in unele situatii nu folosesc alfabetul latin.
Tot putine sunt si lucrarile de sinteza care ofera o perspectiva din interior, sud-estica. Articolul realizat de criticul de film german Bernd Buder ramane deocamdata, una dintre putinele incercari special dedicate filmului documentar Sud-Est European. 
Sunt constienta, deci, ca vor fi multe lucruri de adaugat, corectat si nuantat de catre cei ce se vor apleca asupra domeniului; si sunt sigura ca acesti cercetatori nu vor intarzia sa apara. In absenta mai multor materiale de sinteza scrise lucrarea de fata isi propune a fi doar un sir de incursiuni subiective avand drept sprijin doua elemente: Teza mea de doctorat „Romania in cadrul cooperarii Sud-Est europene in audiovizual.
Focus documentarul" - 2010 - coordonata de doamna prof. univ. dr. Manuela Cernat, lucrare pe care randurile de fata se bazeaza si o preiau in mare masura referindu-se deci, la realitati si contexte la data la care a fost scrisa, (de exemplu am pastrat denumirea FYROM in vigoare la acea vreme). Un al doilea pilon a fost experienta proprie acumulata timp de 25 de ani ca realizator de film documentar implicat in mai multe colaborari - coproductii - cooperari Sud-Est Europene, inclusiv prin coordonarea Secretariatului TELE-SEE - Network of Public Broadcasters of South-East Europe (Reteaua Televiziunilor Publice din Europa de Sud-Est).
Sunt foarte recunoscatoare pentru faptul ca, activand in TELE-SEE, am avut ocazia sa cunosc cineasti si realizatori de televiziune de mare valoare din Balcani, sa particip la realizarea a cca. 50 de programe TV, a cca. 30 minute - coproductii intre diferite televiziuni din Europa de Sud-Est si sa descopar o fabuloasa valoare, documentarul Sud-Estic si scolile de film balcanice…
 

CUVANT INAINTE/ 5
CAPITOLUL 1
BALCANII SI SUD-ESTUL EUROPEI – CONTEXT ISTORIC SI SOCIO-POLITIC - / 9
1.1. Balcanii si geopolitica /9
1.2. „To be in or to be out” – Balcanismul/ 14
1.3. Balcanii si Sud-Estul: Cateva concepte si politici geostrategice / 17
1.4. Context istoric si securitate in Balcanii de Vest / 20
CAPITOLUL 2
FILM BALCANIC, CATEVA CARACTERISTICI / 27
2.1. Cateva caracteristici generale/ 27
2.2. Pionierii filmului documentar Sud-Est European: Fotografi si cineasti ai Balcanilor, Fratii Manakia /31
2.3. Avantaje si temeri sud-est europene / 34
2.4. Coproductia - o seducatoare iubire/ 41
2.5. Documentarul balcanic/ 50
2.5.1. Teme, motive, clisee/ 52
2.5.2. Limbaj cinematografic/ 55
2.5.3. Industria Cinematografica / 58
CAPITOLUL 3
CINEMATOGRAFII SUD-EST EUROPENE / 62
3.1. Albania/ 62
3.2. Bosnia-Hertegovina /71
3.3. Bulgaria/ 78
3.4. Croatia/ 87
3.5. Grecia/ 92
3.6. FYRO Macedonia/96
3.7. Muntenegru/ 100
3.8. Serbia/ 106
3.9. Turcia /110
3.10. ROMANIA in cadrul cooperarii TELE-SEE (Network of Public Broadcasters of South-East Europe) / 116
3.10.1. TELE-SEE, o aventura in parteneriat/ 117
3.10.2. TELE-SEE - Conceptul initial al programului /120
3.10.3. TELE-SEE - A succes story? Studiu de caz/ 123
ANEXE/ 130
BIBLIOGRAFIE / 140

 

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!