Rasturnand paradigma pedepsei. O imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media

-27%
32,00 Lei   23,36 Lei

ISBN: 978-606-28-0950-8

DOI: 10.5682/9786062809508

Anul publicării: 2019

Editia: I

Pagini: 320

Editura: Editura Universitară

Autor: Alexandru I. Berceanu

In stoc
Limita stoc
- +
Adauga in cos
Cod Produs: 9786062809508 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Wishlist Cere informatii
  • Descriere
  • Download
  • Cuvant inainte
  • Autori
  • Cuprins
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)

Rasturnand paradigma pedepsei - o imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media de Alexandru Berceanu este rodul unui travaliu complex, care a impletit atat acumularea teoretica, cat si dimensiunea experimentala, acestea evoluand, pe parcursul proiectului, in zone si cu metodologii niciodata utilizate pana acum in Romania. Zona teoretica a lucrarii, care acopera mai bine de doua treimi, este etajata pe mai multe niveluri de interes; socio-antropologic, etologic, psihologic si neurologic, pastrandu-si si fundamentarea paradigmatica privitoare la functiile, procedurile si efectele teatrului in raport cu actul violent, sugerat, narat sau reprezentat. Trebuie sa mentionez, de la bun inceput, faptul ca designul de cercetare al acestui amplu proiect este unul impresionant, original si ambitios, iar zona experimentala, fara a propune rezultate definitive, deschide noi orizonturi pentru cercetarea multi si inter-disciplinara privitoare la teatru, atat din punct de vedere metodologic, cat si in raport cu utilizarea teatrului ca fundament pentru cunoasterea, psihismului, fiziologiei si comportamentelor umane.
Tintele majore ale cercetarii, pastrate consecvent pe parcursul mai multor ani, sunt acelea de a acoperi, descriptiv dar si critic, campul fenomenologic al mecanismelor de producere, negociere sociala si reducere a efectelor violentei, oferind nu doar o harta pe cat se poate mai vasta a gandirii stiintifice si ilustrarilor artistice cu privire la tema, ci si cateva abordari artistice directe de testare experimentala, cu mijloace tehnologice adecvate, care sa ne ajute sa intelegem mai bine procesele cognitive si emotionale de producere dar, mai ales, de receptare a actului violent. Trebuie sa recunoastem ca obiectivele pe care si le-a propus autorul sunt unele deloc usoare.

(…)

Rasturnand paradigma pedepsei - o imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media reprezinta, din punctul meu de vedere, finalizarea unui proiect de cercetare analitica si sintetica extrem de vast si de curajos, cu caracter unic, cel putin deocamdata, in spatiul cercetarii teatrale din Romania – una, din pacate, traditional refractara cand e vorba sa paraseasca zona de confort a abordarilor istorice si eseistice, autosuficiente. Cartea de fata va deschide, cu siguranta, noi orizonturi si va fi un stimulent major pentru o noua generatie de ganditori dornici sa scoata teatrul si actiunea teatrala din granitele noastre obisnuite de reflectie, cele ale esteticului pur si dur.

Miruna Runcan

  • RASTURNAND PARADIGMA PEDEPSEI. O imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media

    Descarca

Sunt aproape patruzeci de ani de cand am inceput lucrul in  inchisori sau „pantecul bestiei”, cum ii spune Jack Abbott. La inceput, am lucrat ca regizor de teatru si, mai tarziu, ca dramaterapeut atestat.
Inchisorile spun povesti, povesti violente. In mod sigur am auzit si lucrat cu povestile violentei, cu barbatii si femeile care au violentat si care au suferit violenta. Ca membru al unei asociatii romanesti am vazut aceleasi povestile violentei jucate in Romania inchisoare dupa inchisoare. Ca regizor de teatru si profesor am vazut aceleasi povesti violente in Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Australia, Bulgaria, Noua Zeelanda, Olanda. De aici siguranta mea in a scrie acest Cuvant inainte pentru aceasta teza importanta despre violenta in teatru si media.
Cand citeam cartea lui Alexandru, mi-am amintit de spectacolul lui Peter Brook The Ik, bazat pe cartea The Mountain People a lui Colin Turnbull. Stramutati din casele lor ancestrale de catre guvernul din Uganda acesti oameni cu o spiritualitate bogata au coborat in alienare vicioasa cand au fost mutati intr-un pustiu dezolant.
Spectacolul de teatru al lui Brook a fost un memento uimitor si dureros a ideii Arendt-iene despre banalitatea raului.
Teza lui Alexandru ne trece cu mare eleganta prin ideologia violentei si sugereaza rolul pe care teatrul si media trebuie sa le aiba. Din nou imi amintesc (batranilor li se intampla asta) de o carte numita Prejudiciul Antiteatru de Jonas Barish in care acesta face cronica a 2500 de ani de jigniri, insulte si minciuni care au fost spuse despre teatru si abilitatea acestuia de a simula adevarul cu efecte atat de puternice.
Aici Alexandru aduce o contributie atat de mare la canonul teatrului si violentei – prin experimentele sale neuropsihologice. In calitatea mea de dramaterapeut salut aceasta initiativa – in sfarsit cineva care progreseaza de la scala Likert la dovezi concrete - si a carui munca va avea, fara indoiala, un impact imens asupra viitorului dramaterapiei si probabil asupra multor terapii prin arta care s-au bazat prea mult timp pe masuri imprecise provenite din simplu interes!
Holocaustul si Poraimos, genocidul din Cambodgia, masacrele din Ruanda sunt, in continuare, pentru unii dintre noi un memento puternic si inspaimantator cu privire la violenta. David Yanagizawa-Drott a adunat dovezi foarte clare ca, de exemplu, propaganda radio din acel moment a fost in centrul unor ferocitati ce au avut loc in cadrul masacrului comunitatii Tutsi de catre comunitatea Hutu. Alexandru investigheaza in mod clar relatia critica teatru-violenta-creier-corp-media.
Aceasta este calea de urmat pentru terapiile prin arta!

John Bergman
Profesor asociat, Hollins University
Drama terapeut atestat
Regizor Geese Theatre Company USA for Corrections.

 

Rasturnand paradigma pedepsei - o imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media de Alexandru Berceanu este rodul unui travaliu complex, care a impletit atat acumularea teoretica, cat si dimensiunea experimentala, acestea evoluand, pe parcursul proiectului, in zone si cu metodologii niciodata utilizate pana acum in Romania. Zona teoretica a lucrarii, care acopera mai bine de doua treimi, este etajata pe mai multe niveluri de interes; socio-antropologic, etologic, psihologic si neurologic, pastrandu-si si fundamentarea paradigmatica privitoare la functiile, procedurile si efectele teatrului in raport cu actul violent, sugerat, narat sau reprezentat. Trebuie sa mentionez, de la bun inceput, faptul ca designul de cercetare al acestui amplu proiect este unul impresionant, original si ambitios, iar zona experimentala, fara a propune rezultate definitive, deschide noi orizonturi pentru cercetarea multi si inter-disciplinara privitoare la teatru, atat din punct de vedere metodologic, cat si in raport cu utilizarea teatrului ca fundament pentru cunoasterea, psihismului, fiziologiei si comportamentelor umane.

Tintele majore ale cercetarii, pastrate consecvent pe parcursul mai multor ani, sunt acelea de a acoperi, descriptiv dar si critic, campul fenomenologic al mecanismelor de producere, negociere sociala si reducere a efectelor violentei, oferind nu doar o harta pe cat se poate mai vasta a gandirii stiintifice si ilustrarilor artistice cu privire la tema, ci si cateva abordari artistice directe de testare experimentala, cu mijloace tehnologice adecvate, care sa ne ajute sa intelegem mai bine procesele cognitive si emotionale de producere dar, mai ales, de receptare a actului violent. Trebuie sa recunoastem ca obiectivele pe care si le-a propus autorul sunt unele deloc usoare.

(…)

Rasturnand paradigma pedepsei - o imagine in miscare a reprezentarii violentei in spectacol si media reprezinta, din punctul meu de vedere, finalizarea unui proiect de cercetare analitica si sintetica extrem de vast si de curajos, cu caracter unic, cel putin deocamdata, in spatiul cercetarii teatrale din Romania – una, din pacate, traditional refractara cand e vorba sa paraseasca zona de confort a abordarilor istorice si eseistice, autosuficiente. Cartea de fata va deschide, cu siguranta, noi orizonturi si va fi un stimulent major pentru o noua generatie de ganditori dornici sa scoata teatrul si actiunea teatrala din granitele noastre obisnuite de reflectie, cele ale esteticului pur si dur.

Miruna Runcan

ALEXANDRU BERCEANU este regizor si cercetator. 
A montat peste 25 de spectacole in teatre independente si de stat, distinse cu premii nationale si internationale. 
Pornind de la interesul pentru dramaturgia noua si extinderea ariilor de expresie performativa prin augmentarea digitala, a participat la proiecte interdisciplinare precum Instalatia Subversiva si Submersiva 1958-1958, romanul grafic Mickey pe Dunare, proiecte VR Bucuresti 41 Tur sau ATINGE si la proiecte de cercetare interdisciplinara teatru - psihologie - neurostiinta. 
Dintre spectacolele sale cele mai recente: Pisica lui Schrodinger, O lectie de bune maniere, Harun si Marea de Povesti, Bucuresti 41-Tur-Retur - o calatorie fictional-documentara in jurul Programului din Bucuresti. 
Practica sa artistica si cercetarea sunt centrate pe teme precum violenta, discriminarea si consecintele politicului la nivel personal. 

 

Preambul de John Bergman / 5

Cuvant inainte de Miruna Runcan / 7

Totul incepe in copilarie / 13

1. Aspecte teoretice ale binomului violenta-agresivitate / 26
1.1 Scurta definire a termenilor / 26
1.2 Impactul violentei asupra societatii contemporane / 31
1.3 Raportul  sociocultural european cu violenta in epoca moderna / 41
1.3.1 Michel Foucault: Dramaturgia pedepsei / 46
1.3.2 Judith Butler: Dreptul la suferinta / 58
1.3.3 Giorgio Agamben: Recunoasterea corpului si dreptul la viata / 64
1.4 Perspectiva etologiei asupra agresivitatii / 69
1.5 Perspectiva psihologiei asupra agresivitatii si violentei / 84
1.6 Perspectiva neurostiintei asupra agresivitati si violentei / 109

2. Rasturnand paradigma pedepsei / 152
2.1 Dialogul intre scenariul punitiv juridic si cel dramaturgic / 152
2.1.1 De la puritatea reprezentarii violentei in teatrul antic grecesc la excesul roman / 157
2.1.2 Shakespeare si empatia in dramaturgia pedepsei / 167
2.1.3 Ibsen,  sau  de  la  mostenirea  unui  sange  murdar, la lucrurile pentru care merita sa te lupti / 175
2.1.4 Cehov si pulverizarea colectiva a pedepsei / 177
2.2 Abordari  sistemice  regizorale  si  reprezentarea scenica a violentei / 182
2.3 Reprezentarea violentei in dramaturgia contemporana, studii de caz / 197
2.4 Elemente  ale  reprezentarii  actiunii  violente in regia romaneasca contemporana / 212
2.5 Limitele reprezentarii publice ale violentei, de la performance art la video game / 218
2.6 Functionalitatea actului agresiv si a reprezentarii acestuia in arta. Trauma si autoterapie / 225

3. Practica teatrala si cercetare interdisciplinara / 234
3.1 Interfata / 235
3.2 Bucuresti 41 Tur Retur / 240

4. Dramaturgia actiunii sociale violente: Transferul fictiune-realitate / 267

Incheiere / 282

Bibliografie / 290
Bibliografie primara / 290
Resurse web / 303
Bibliografie secundara / 307
Spectacologie si beletrisitica / 313
Referinte cinematografice si media / 316

Cuprins / 317

Lista figurilor / 319

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!