Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Paideia O poetica a artei actorului. Analiza procesului scenic - Ion Cojar

-15%
42,00 Lei 35,70 Lei

Editura: Paideia

Autor: Ion Cojar

Pagini: 182

Anul publicării: 2022

ISBN: 978-606-748-404-5

In stoc
Limita stoc
Adauga in cos
Cod Produs: 9786067484045 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
Adauga la Favorite Cere informatii
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Poetica sau poetica a artei actorului? Ce reprezinta arta actorului? Care sunt principiile calauzitoare din spatele aparitiilor teatrale? Ion Cojar a fost cel care a fondat scoala romaneasca de metoda in arta actorului, calauzit de principiul „procesul, nu succesul”. Ca profesor si cercetator la UNATC, Ion Cojar a urmarit ca studentii sa-si dezvolte un „mecanism” psiho-emotional specific transformarii conventiilor in adevar de viata, spre deosebire de vechea scoala de actorie in care studentii erau invatati cum sa joace teatru. A afirmat tot timpul ca arta actorului nu are nimic in comun cu teatrul. A luptat pentru un sistem de invatamant in care studentul sa nu fie invatat sau modelat de catre profesor, in care mediul de studiu sa fie unul de laborator, de experimentare, de autocunoastere, de despecializare si de eliberare de preconceptiile dobandite in familie, scoala si societate, un mediu in care studentul sa-si constientizeze si sa-si utilizeze intregul potential creator nativ care-l face unic.

Ion Cojar dezvaluie, in aceasta lucrare,  puterea creatoare a actorului.

In analiza procesului scenic al actorului,  prof. Ion Cojar porneste de la urmatoarele premise:

necesitatea manifestarii libere a diversitatii personalitatilor artistice si pedagogice din cadrul aceleiasi scoli de arta dramatica; necesara reactie impotriva izolationismului, a necomunicarii pe probleme de fond intre clasele de arta actorului si a rupturii dintre disciplinele teoretice erudite si cele practice, tehnice; efortul de asimilare (periodica) a influentelor si acumularilor din alte scoli teatrale,  prin fortarile de depasire a dogmatismului, rezidual in orice tip de invatamant.

„Cartea se citeste pe nerasuflate si va reprezenta, sunt incredintat, o contributie majora la bogata literatura de specialitate. Ion Cojar izbuteste sa patrunda adanc in tainele creativitatii actorului si chiar, indraznesc a spune, sa concretizeze inefabilul”.

 Radu Beligan
  • O poetica a artei actorului. Analiza procesului scenic - Ion Cojar

    Descarca
Ion Cojar (9 ianuarie 1931-18 octombrie 2009) a fost un profesor roman de actorie, cercetator, regizor de teatru si, ocazional, actor de film. El este fondatorul unei metode unice ce a revolutionat scoala romaneasca de actorie.

Ion Cojar a fost casatorit cu actrita Raluca Zamfirescu. Actrita Irina Cojar este nepoata lor.

Ion Cojar a schimbat vechiul mod de intelegere a actoriei in Romania, cand actorul era invatat cum sa joace teatru, sa se prefaca, sa interpreteze, sa imite sau sa mimeze trairi, emotii sau personaje, cu unul nou care obliga actorii, regizorii si profesorii sa creeze circumstantele in care se poate naste adevarul de viata, iar actorul/actrita sa treaca pe scena sau la filmari prin procese realist-psihologice autentice, la finalul carora sa fie schimbat(a) in mod real si personal ca om, astfel incat spectatorii sa poata urmari procesele vietii, sa poata intelege si crede ceea ce vad si aud, sa poata empatiza cu actorii.

Ca regizor de teatru, Ion Cojar a sustinut de asemenea ca spectatorii, pentru a empatiza la modul total cu ceea ve vad si aud, nu trebuie sa aiba niciun indiciu sau impresia ca asista la un spectacol de teatru, ci la o situatie autentica sau un eveniment autentic de viata. A urmarit sa realizeze spectacole de teatru care, in mod paradoxal, sa nu arate deloc a spectacole, la care spectatorii sa nu gaseasca absolut niciun element care sa le indice ca asista la un spectacol de teatru si nu la un eveniment de viata real.

La Teatrul national din Bucuresti, a regizat in 1980 si 2006 piesa de teatru Idolul si Ion Anapoda de George Mihail Zamfirescu.

A jucat in urmatoarele filme:

Mere rosii (1976),

Iarba verde de acasa (1977),

Drumuri in cumpana (1979),

Salutari de la Agigea (1984),

Cuibul de viespi (1986),

Martori disparuti (1988),

Ambasadori, cautam patrie (2003).

Premii si distinctii

-premul pentru cel mai bun spectacol la Gala Absolventilor UNATC (2007), cu spectacolul Oameni si soareci.

-premiul UNITER pentru intreaga activitate (1996).

Poetica sau poetica a artei actorului? Ce reprezinta arta actorului? Care sunt principiile calauzitoare din spatele aparitiilor teatrale? Ion Cojar a fost cel care a fondat scoala romaneasca de metoda in arta actorului, calauzit de principiul „procesul, nu succesul”. Ca profesor si cercetator la UNATC, Ion Cojar a urmarit ca studentii sa-si dezvolte un „mecanism” psiho-emotional specific transformarii conventiilor in adevar de viata, spre deosebire de vechea scoala de actorie in care studentii erau invatati cum sa joace teatru. A afirmat tot timpul ca arta actorului nu are nimic in comun cu teatrul. A luptat pentru un sistem de invatamant in care studentul sa nu fie invatat sau modelat de catre profesor, in care mediul de studiu sa fie unul de laborator, de experimentare, de autocunoastere, de despecializare si de eliberare de preconceptiile dobandite in familie, scoala si societate, un mediu in care studentul sa-si constientizeze si sa-si utilizeze intregul potential creator nativ care-l face unic.

Ion Cojar dezvaluie, in aceasta lucrare,  puterea creatoare a actorului.

In analiza procesului scenic al actorului,  prof. Ion Cojar porneste de la urmatoarele premise:

necesitatea manifestarii libere a diversitatii personalitatilor artistice si pedagogice din cadrul aceleiasi scoli de arta dramatica; necesara reactie impotriva izolationismului, a necomunicarii pe probleme de fond intre clasele de arta actorului si a rupturii dintre disciplinele teoretice erudite si cele practice, tehnice; efortul de asimilare (periodica) a influentelor si acumularilor din alte scoli teatrale,  prin fortarile de depasire a dogmatismului, rezidual in orice tip de invatamant.

„Cartea se citeste pe nerasuflate si va reprezenta, sunt incredintat, o contributie majora la bogata literatura de specialitate. Ion Cojar izbuteste sa patrunda adanc in tainele creativitatii actorului si chiar, indraznesc a spune, sa concretizeze inefabilul”.

 Radu Beligan

 

www.editurauniversitara.ro

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!