Actor de teatru, actor de film

ISBN: 978-606-28-0131-1

DOI: 10.5682/9786062801311

Anul publicării: 2015

Editia: I

Pagini: 156

Editura: Editura Universitară

Autor: Gheorghe Dobre

Cod Produs: 9786062801311 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download
  • Autori
  • Cuprins
  • Cuvant inainte
  • Unde se gaseste
  • Review-uri (0)
Aceasta lucrare a aparut dintr-o necesitate obiectiva, aceea de a oferi cititorilor, in special tinerilor care doresc sa se consacre fascinantei dar dificilei profesii de actor, o solida informatie profesionala si culturala.
Raportand permanent propria experienta practica, pe platoul de filmare, sub indrumarea unor celebri cineasti romani si straini, la teorii consacrate ale domeniului, incerc sa ofer viitorilor actori un istoric concentrat al evolutiei artei teatrale si al artei filmului, punand in lumina punctele comune si diferentele lor specifice.
Scurta viata a filmului (cronologic vorbind, arta imaginilor derulate abia daca numara un secol si jumatate) e pe deplin compensata de viteza uluitoare cu care aceasta disciplina ajunge sa domine si sa marcheze viata zilnica a fiecaruia dintre noi. Cred ca acest lucru s-a petrecut tocmai pentru ca spectatorul de film (care la inceput s-a amuzat pur si simplu pe seama imaginii semenilor lui care treceau prin diverse incercari imaginate), si-a dat seama destul de rapid ca filmul, ca si teatrul, il emotioneaza, il implica in procesul contemplarii pe masura ce se recunoaste in el si din ce in ce mai mult in personajele filmului.
Aceasta lucrare se adreseaza, asadar, in primul rand acelora care au fost lipsiti de un exemplu profesional puternic, au ratat intalnirea cu el sau, din varii motive, s-au aflat nepregatiti in momentul incrucisarii destinului cu marea provocare profesionala.



 
GHEORGHE DOBRE

Argument / 7

Teatrul si formele de exprimare scenica premergatoare aparitiei filmului / 9

Teatrul universal - repere fundamentale / 9

De la literatura la film / 21

Cateva ganduri despre datele esentiale ale filmului / 35

Interpretarea rolului – proces cu sursă bivalenta / 51

Actorul in contextul evolutiei teatrului si filmului romanesc / 63

Incursiune in istoria teatrului romanesc / 65

Repere in istoria filmului romanesc / 80

Actor de teatru si/sau actor de film / 92

Concluzii / 117

Rezumat / 121

Abstract / 139

Bibliografie / 149

Aceasta lucrare a aparut dintr-o necesitate obiectiva, aceea de a oferi cititorilor, in special tinerilor care doresc sa se consacre fascinantei dar dificilei profesii de actor, o solida informatie profesionala si culturala.
Raportand permanent propria experienta practica, pe platoul de filmare, sub indrumarea unor celebri cineasti romani si straini, la teorii consacrate ale domeniului, incerc sa ofer viitorilor actori un istoric concentrat al evolutiei artei teatrale si al artei filmului, punand in lumina punctele comune si diferentele lor specifice.
Scurta viata a filmului (cronologic vorbind, arta imaginilor derulate abia daca numara un secol si jumatate) e pe deplin compensata de viteza uluitoare cu care aceasta disciplina ajunge sa domine si sa marcheze viata zilnica a fiecaruia dintre noi. Cred ca acest lucru s-a petrecut tocmai pentru ca spectatorul de film (care la inceput s-a amuzat pur si simplu pe seama imaginii semenilor lui care treceau prin diverse incercari imaginate), si-a dat seama destul de rapid ca filmul, ca si teatrul, il emotioneaza, il implica in procesul contemplarii pe masura ce se recunoaste in el si din ce in ce mai mult in personajele filmului.
Adeseori am fost intrebat de catre colegi actori mai tineri, sau de catre pretendenti la acest statut – ce au in comun aceste arte ale spectacolului?
Desigur, o multime de elemente sunt comune celor doua genuri de spectacol.
Ceea ce le uneste fundamental este, din punctul nostru de vedere, actorul si actul interpretarii.
Regretatul Stefan Iordache, cu care am avut bucuria de a lucra, a ramas toata viata fidel crezului sau: „Viata noastra, a actorilor, este un extemporal permanent, adica o continua si matura acumulare de experiente. Din scoala iesi putin abulic. In 4 ani de zile nu poti invata teatru.” Dar intotdeauna am privit aceasta afirmatie nu ca pe o opreliste, ci ca pe un indemn spre desavarsire.
Din cauza unor date ale momentului (disparitia unei pleiade de mari actori, precara pregatire a unor candidati la profesia de actor), am intalnit un numar nu tocmai mic de tineri doritori de faima scenica, onesti si in acelasi timp neajutorati si nepregatiti atunci cand soseste momentul competitiei reale pe piata, ori al confruntarii cu un casting (nu se pot concentra si rateaza proba; inteleg aproximativ sensul textului, ceea ce, coroborat cu inevitabilele emotii, duce la esecuri, nu inteleg corect ce le transmite regizorul si ca atare nu pot urma indicatiile lui, devenind indezirabili pe platou). Am dorit sa ofer unora dintre ei (in afara catorva sfaturi colegiale), acest text care sa ii ajute sa inteleaga mai bine fenomenul si sa se adapteze mai usor noilor cerinte.
Aceasta lucrare se adreseaza, asadar, in primul rand acelora care au fost lipsiti de un exemplu profesional puternic, au ratat intalnirea cu el sau, din varii motive, s-au aflat nepregatiti in momentul incrucisarii destinului cu marea provocare profesionala.
Am socotit necesara evocarea unor episoade din propria experienta, din perioada cand am fost implicat in conturarea unor opere cinematografice semnate de Sergiu Nicolaescu, Franco Zefirelli, Costa Gavras, s.a.m.d. pentru a descrie cat mai fidel mediul tensionat – din perspectiva creativa – al platoului de filmare. Acolo, trairea rolului solicita la maximum interpretul iar pentru a atinge performanta trebuie sa fii pregatit. Sa fii prezent si la dispozitia cerintelor regizorului cu toate atuurile corporale, psihice si somatice, dar si cu o buna cunoastere a modului in care importante personalitati dedicate artei interpretative au performat.
Sa nu uitam ca idealul profesional spre care tinde un actor fie el actor de teatru si/sau actor de film este „sa isi doreasca sa fie pe platou, ca si pe scena, colaboratorul cel mai apropiat al creatorului care isi impune viziunea asupra actului artistic”.

www.editurauniversitara.ro

Scrie un review


Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat in wishlist!

A fost sters din wishlist!