Propuneri manuscrise: info@editurauniversitara.ro:  0745 204 115     

Urmarire comenzi Persoane fizice / Vanzari: 0745 200 718 / 0745 200 357 / Comenzi Persoane juridice: 0721 722 783     

Editura Universitara Petru Emanoil Efesiu si importanta operei sale pentru muzica bisericeasca de traditie bizantina din Tarile Romane - Marius Stelian Miltaru

ISBN: 978-606-28-1490-8

DOI: 10.5682/9786062814908

Anul publicării: 2022

Editia: I

Pagini: 340

Editura: Editura Universitara

Autor: Marius Stelian Miltaru

Cod Produs: 9786062814908 Ai nevoie de ajutor? 0745 200 718 / 0745 200 357
  • Descriere
  • Download (1)
  • Autori
  • Cuvant inainte
  • Cuprins
  • Review-uri (0)
Cel mai de seama reprezentant al noii sistime in Tarile Romane ramane indiscutabil Petru Emanoil Efesiu, despre a carui activitate s-a ocupat parintele doctorand Marius Militaru. Bun cunoscator al muzicii psaltice, excelent interpret al stilului bizantin, iubitor impatimit de tot ceea ce inseamna muzica bizantina de traditie bizantina, parintele Marius Militaru poate fi considerat un adevarat profesionist in acest domeniu, atat prin capacitatea sa formativa, cat mai ales prin cea interpretativa, ani la randul ilustrand in calitate de Protopsalt, strana Catedralei Patriarhale din Bucuresti si cantand la strana la care a cantat Petru Emanoil Efesiu.

Pr. Prof. Univ. Dr. Vasile Stanciu,
Directorul Scolii Doctorale de Teologie din Cluj-Napoca 
  • Petru Emanoil Efesiu si importanta operei sale pentru muzica bisericeasca de traditie bizantina din Tarile Romane

    Descarca
MARIUS STELIAN MILITARU

Unele persoane isi arata atat de constant si nedisimulat calitatile, incat provoaca adesea o opozitie instinctiva si colectiva din partea celorlalti. Acestia sunt asa‑numitii „ghinionisti ai istoriei” sau, in termeni populari, cei care „n‑au noroc”. In opinia autorului acestei lucrari, Petru Manuil Efesiu este unul dintre acesti uitati ai istoriei, cel putin in privinta biografiei sale, daca tinem cont de faptul ca opera sa muzicala s‑a bucurat totusi de apreciere peste timp, desi poate nici aceasta nu se bucura inca de receptarea cuvenita.
Contributia lui Petru Efesiu la edificarea psaltichiei romanesti moderne nu poate fi cuantificata, dat fiind ca el este cel care a introdus in Valahia noua sistima, raspandita ulterior in intreg spatiul romanesc prin intermediul ucenicilor sai, cat si al manuscriselor si tipariturilor continand operele sale. De asemenea, tipariturile in sine reprezinta probabil mostenirea cea mai valoroasa pe care acest psalt originar din Noul Efes a lasat‑o posteritatii, ca fondator al tiparului muzical rasaritean.
Personalitate tehnica prin excelenta, cel mai probabil cu ani indelungati de studiu si exercitiu, dat fiind ca a venit la Bucuresti dupa ce trecuse de patruzeci de ani, Petru Efesiu a fost, poate, prea preocupat de arta sa pentru a mai da atentie evenimentelor majore care s‑au petrecut imprejurul sau – fie ele politice sau culturale – si care au facut ca stradaniile sale sa‑i para, cel putin in timpul vietii, ca fiind in zadar. Chiar si asa, ca marturie a tenacitatii sale, nu a renuntat sa faca planuri pentru noi compozitii si editii muzicale pana la sfarsitul vietii.
Perioada de aproximativ cinci ani in care isi desfasoara activitatea scoala si – ulterior – tipografia condusa de psaltul originar din Noul Efes reprezinta, in viziunea mea, momentul de ctitorire a psaltichiei romanesti actuale, prin transpunerea unui insemnat numar de compozitii in noua sistima, tiparirea primelor carti de muzica bisericeasca si formarea in spiritul reformei a unora dintre cei mai insemnati psalti, precum Macarie Ieromonahul, Anton Pann, Costache Chiosea, Panaiot Enghiurliu s.a.m.d.
Personal, afinitatea pentru Petru Efesiu mi s‑a manifestat din momentul cand evolutia profesionala m‑a adus in locul unde odinioara se presupune ca s‑a aflat acesta, respectiv cantaret in strana dreapta a Catedralei Patriarhale din Bucuresti, cat si prin participarea la mai multe concerte in Grecia, unde am intrat in legatura directa cu mostenirea vie a acestui psalt, caruia am considerat potrivit, in viziunea posteritatii, sa‑i inchin lucrarea de fata.

ARGUMENT / 9

STADIUL CERCETARILOR / 11

I
CADRUL ISTORIC


I.1. Contextul istoric general. Imperiul Otoman. Situatia grecilor si a Patriarhiei Ecumenice / 16
I.2. Domniile fanariote in Tarile Romane la inceputul secolului al XIX‑lea /  20
I.3.  Influenta greceasca in Principatele Romane / 23
I.4. Situatia Bisericii Ortodoxe Romane in perioada fanariota / 27
I.5. Invatamantul in Principatele Romane la sfarsitul epocii fanariote / 33
I.6. Tiparul / 39
I.7. Muzica bisericeasca in Principatele Romane intre secolele XVIII‑XIX / 46

II
VIATA SI ACTIVITATEA LUI PETRU EFESIU. PRECURSORII


II.1. Reforma hrisantica. Cadrul general. Reformatorii semiografiei bizantine – Hrisant de Madytos Karamallis (1770‑1840/46), Grigorie Levitul (cca. 1778‑23 dec. 1821), Hurmuz Gheorghiu (1770‑1840) / 56
II.2. Dionisie Fotino (Διονύσιος Φωτεινός) – principalul precursor al lui Petru Efesiu / 61
II.3. Date biografice / 71
II.4. Scoala de muzica de la biserica Sfantul Nicolae Selari / 79
II.5. Activitatea tipografica a lui Petru Efesiu / 91
II.6. Sistemul alfabetic al lui Petru Efesiu     / 100

 III
CONTINUATORII LUI PETRU EFESIU. CADRUL ISTORIC ULTERIOR REVOLUTIEI DE LA 1821


III.1. Revolutia lui Tudor Vladimirescu / 108
III.2. Biserica Ortodoxa din Tara Romaneasca in perioada domniilor pamantene / 113
III.3. Biserica Ortodoxa din Moldova in perioada domniilor pamantene / 117
III.4. Continuatorii lui Petru Efesiu. Costache Chiosea († 26 aprilie 1842) / 122
III.5. Panaiot Enghiurliu / 125
III.6. Episcopul Chesarie Capatana (1784‑1846) al Buzaului (1825‑1846) / 126
III.7. Macarie Ieromonahul (1770‑1836) / 132
III.8. Anton Pann (1796‑1854) / 139

IV
CIRCULATIA OPERELOR LUI PETRU EFESIU


IV.1. Manuscrise / 148
IV.2. Tiparituri / 160
IV.3. Catalogul lucrarilor lui Petru Efesiu / 163
IV.4. Petru Manuil Efesiu (1840). Protopsalt, Dascal al muzicii psaltice, compozitor, pionier al tipografiei psaltice / 172

V
ANALIZA MUZICALA


V.1. Analiza genul stihiraric / 198
V.2. Analiza genul papadic / 201
V.3. Analiza genul irmologic / 204
V.4. Analiza traducere in limba romana / 206

CONCLUZII / 208

ANEXE / 212

BIBLIOGRAFIE / 329

Daca doresti sa iti exprimi parerea despre acest produs poti adauga un review.

Review-ul a fost trimis cu succes.

Suport clienti Luni - Vineri intre 8.00 - 16.00

0745 200 718 0745 200 357 comenzi@editurauniversitara.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!